اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

کاهش اختلاف نرخ ارز در مرکز و صرافی‌ها تا پایان سال/ مذاکره با بانک مرکزی برای اختصاص ارز مبادله‌ای به کالاهای اولویت 9



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

کاهش اختلاف نرخ ارز در مرکز و صرافی‌ها تا پایان سال/ اولویت پنجی‌ها ارز بیشتری گرفتند

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور خبر داد: عملکرد مرکز مبادلات ارزی طی سه ماه نخست فعالیتش حاکی از آن است که متوسط نرخ مبادله‌ای دلار آمریکا 25 هزار ریال، انحراف معیار 613 ریال و ضریب تغییرات آن 2.45 درصد بود.

صمد کریمی در گفت‌وگو با ایسنا با تشریح عملکرد مرکز مبادلات ارزی اظهار کرد: هم‌چنین در مرکز مبادلات ارزی به‌طور متوسط روزانه 154 ثبت سفارش پذیرفته شده و توسط بانک مرکزی ارز به آن اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه میزان خرید ارز توسط بانک‌ها از بانک مرکزی در ماه‌های آبان و آذرماه روند پرشتابی در مقایسه با ماه اول فعالیت مرکز داشته گفت: بیشترین ارز اختصاص‌یافته در مرکز مربوط به گروه پنجم اولویت کالایی است.

کریمی در ادامه گفت: فاز سوم فعالیت مرکز براساس سامانه پرتال ارزی عمدتا به صورت الکترونیکی و با مراجعه مشتریان ارزی بانک‌ها به شعب ارزی بانک‌های خصوصی و دولتی در تهران و شهرستان‌ها صورت گرفته است.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور با بیان اینکه نمایندگان بانک‌های کشور با حضور در مرکز در تعامل سازنده با بانک مرکزی نسبت به انجام امور مربوط به گواهی‌های ثبت آماری و دریافت کد تخصیص ارز از بانک مرکزی اقدامات لازم را انجام داده‌اند گفت: عدم اجرای برخی مقررات جدید از سوی دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط و برخی فعالان اقتصادی می‌توانند در فرآیند همگرایی نرخ در بازار کشور تاثیر معناداری داشته باشد به‌طوری که برنامه‌های آتی عنوان شده جملگی در صدد رفع چالش‌ها و مشکلات بازار ارز کشور است.

کریمی اظهار کرد: بررسی‌ها حاکی از آن است که قیمت ارز در شبکه صرافی‌های مجاز متاثر از میزان عرضه‌ ارز در مرکز به ویژه در خصوص ارز‌های متقاضی است و با تقویت عرضه‌ ارز در سه ماهه دوم شاهد نزدیکی نرخ بیشتر ارز در شبکه‌ی صرافی‌های مجاز و مرکز مبادلات ارزی کشور خواهیم بود. 

مذاکره با بانک مرکزی برای اختصاص ارز مبادله‌ای به کالاهای اولویت 9

رئیس سازمان توسعه تجارت از مکاتبه با بانک مرکزی برای اختصاص ارز مبادله‌ای به کالاهای اولویت 9 خبر داد.

حمید صافدل در گفت‌وگو با ایسنا‌، در پاسخ به این سوال که تکلیف کالاهای اولویت 9 برای دریافت ارز مبادله‌ای چه شد؟‌ توضیح داد: در چند روز گذشته مکاتباتی با بانک مرکزی داشتیم تا سازوکارهای لازم برای ارائه ارز مبادلاتی به کالاهای اولویت 9 در نظر گرفته شود.

رییس سازمان توسعه تجارت همچنین با اشاره به این‌که کلیه کالاهای موجود در اولویت‌های 3 تا 9 برای واردات مشمول دریافت ارز مبادله‌ای هستند، گفت: هیچ تغییر جدیدی در اولویت‌بندی‌های 10 گانه رخ نداده است و کماکان اولویت‌های یک و دو برای واردات ارز مرجع می گیرند.

وی افزود: این شایعه که گفته می شود کالاهایی که با ارز مرجع ثبت سفارش شده‌اند، اگر تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده وارد نشوند باید با ارز مبادله‌ای وارد شوند، صحت ندارد.

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اگر ثبت سفارش واردات کالاهای اولویت‌های یک و دو طولانی هم شود، باز هم به آن‌ها ارز مرجع داده می‌شود و این امر برای کالاهای اولویت 3 تا 9 که با ارز مبادله‌ای وارد می‌شوند نیز صادق است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیشتر نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایسنا توقف ثبت سفارش کالاهای اولویت 9 را تکذیب کرده و گفته بود که این گروه از کالاها هم ارز مبادله‌ای می‌گیرند.

او در عین حال اذعان کرده بود در صورتی که تولیدکنندگان تضمین‌های لازم را درباره تامین نیاز بازار بدهند امکان بررسی توقف ثبت سفارش کالاهای اولویت 9 وجود دارد.

از سوی دیگر معاون مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت نیز به ایسنا گفته بود که کالاهای اولویت 9 ثبت سفارش می‌شود اما فعلا بانک مرکزی این اولویت را مشمول دریافت ارز مبادله‌ای نشناخته است و واردکنندگان می‌توانند از ارز متقاضی مانند ارز بازار آزاد برای واردات این کالاها استفاده کنند.

ساسان خدایی در پاسخ به این سوال که چه کالاهایی در اولویت 9 قرار دارند؟ گفته بود که کالاهای مصرفی که تولید داخل کفاف نیاز بازار داخلی آن‌ها را نمی‌دهند در این اولویت قرار گرفته‌اند.

اولویت 9 را می‌توان برزخ واقعی کالاها دانست. اولویتی که فعلا برای واردات نه ارز مرجع دریافت می‌کند و نه ارز مبادله‌ای و در عین حال هر لحظه ممکن است کالایی از اولویت 9 به اولویت 10 سقوط کند که باعث توقف ثبت سفارش آن نیز می‌شود.

برخی از واردکنندگان کالاهای موجود در اولویت 9 مانند موبایل و نوت‌بوک بعضا از توقف ثبت سفارش این دسته از کالاها خبر داده‌اند. موضوعی که معاون مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت آن را رد کرده و گفت که ثبت سفارش واردات خودروهای با ارزبری پایین، موبایل و نوت‌بوک آزاد است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم امسال روز ملی صادرات ارزش واردات کالاهای موجود در اولویتهای 9 و 10 را به ترتیب 5.1 و 3.8 میلیارد دلار اعلام کرد.

در تازه‌ترین اظهارنظر نیز سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور اعلام کرد که در زمینه تامین ارز به نرخ مبادله‌ای عمده تقاضای بازار عملا توسط سیستم بانکی کشور پوشش داده شده است و تنها گروه‌های 9 و 10 کالایی و همچنین برخی اقلام باقیمانده دیگر توسط شبکه صرافیهای مجاز پوشش داده می‌شود.

به گفته صمد کریمی تنها گروه‌های 9 و 10 کالایی و همچنین برخی اقلام باقیمانده دیگر توسط شبکه صرافی‌های مجاز پوشش داده می‌شوند.

کالاهای اولویت 9 شامل خودروهای سواری کم مصرف، تلفن همراه و لوازم خانگی ضروری، موز ، گازهای نفتی ، کدر کننده ها، تخته فیبری، قوطی کمپوت و کنسرو، قوطی نوشابه و آبمیوه، چای کوبیده، کاغذ کاربن، شیشه فلوت، مفتول مسی، موتورهای پیستونی دوزمانه، تلمبه برای آبگونها، قرقره های طناب دار بالاکشنده، در اتوماتیک آسانسور، ماشین های جوجه کشی، ماشین آلات قندسازی، ماشین‌های اره کردن یا قطع کردن، رگولاتور، کاندوم، شیر یکطرفه و اطمینان، شیرآلات بهداشتی و دستشویی، موبایل، میکروفون بلندگو، مانیتورال سی دی، لامپ کم مصرف، باطری قراضه، خودرو سواری زیر 3000 سی سی، بتونیر ( کامیون های بتون ساز)، بدنه سواری، اتوبوس و مینی بوس، انواع تریلرهای سردخانه دار و تانکردار و سایر، سکوهای شناور حفاری، قاب عینک، نوت بوک و تبلت می‌شوند./ایسنا

 

قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی

 

 


ویدیو مرتبط :
بانک مرکزی به دنبال ثبات نرخ ارز است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معاون پیشین ارزی بانک مرکزی پیش‌بینی کرد: کاهش بیشتر نرخ ارز با افزایش عرضه



معاون پیشین ارزی بانک مرکزی پیش‌بینی کرد:

کاهش بیشتر نرخ ارز با افزایش عرضه

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

 معاون سابق ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه بازار ارز از ثبات بیشتری برخوردار شده است، گفت: در صورتی که روند افزایش عرضه ارز همانند چند روز اخیر ادامه یابد، قیمت ارز باز هم کاهش خواهد یافت. سیدکمال سیدعلی افزود: نرخ ارز به دلیل التهاب و نگرانی از آینده، افزایش پیدا ‌کرد و برخی مسوولان با طرح‌های خود به افزایش التهاب دامن می‌زدند.

وی افزود: اگر مکانیزم بازار را قبول داشته باشیم، نتایج سیاست‌ها باید با اثرات آن در بازار سنجیده شود؛ هر نوع شرایطی که موجب تعیین دستوری قیمت شود در اقتصاد حرکت صحیحی نخواهد داشت، به غیر از اینکه تنش‌های بیشتری ایجاد شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: هم اکنون با توجه به اینکه طرح‌های متعدد ارائه نمی‌شود و تنها مرکز مبادلات ارزی در حال تکمیل است، بازار از ثبات بیشتری برخوردار شده و در صورتی که از همان زمان آغاز به کار این مرکز ارز بیشتری تزریق می‌شد، کاهش قیمت با سرعت بیشتری انجام می‌گرفت.

سید علی با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران ظرفیت پذیرش ارز 3 هزار تومانی را نداشت، گفت: قیمت فعلی ارز به دلیل محدودیت‌های اقتصادی است و اگر این شرایط مقداری مدیریت شده و آثار جانبی آن کمتر شود، قیمت ارز پایین‌تر خواهد آمد.

به گفته وی، افزایش قیمت ارز فرصت‌های زیادی برای توسعه صادرات و کنترل واردات ایجاد کرده است و می‌تواند مزیت تولید ملی را افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، معاون سابق ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه هنوز قیمت کالاها و خدمات مطابق با کاهش قیمت ارز، کاهش نیافته، گفت: امیدواریم در روزهای آینده قیمت کالاها و خدمات مطابق با این کاهش قیمت‌ها کاهش یابد. وی در پاسخ به این سوال که آیا مرکز مبادلات می‌تواند مبنای تعیین قیمت ارز قرار گیرد؟ گفت: مرکز مبادلات ارزی به نوعی یک بازار فرعی است، اما این مرکز زمانی موفق خواهد بود که ارز تزریق‌شده متناسب با تقاضای اقتصاد باشد. به همین دلیل در چند هفته اول میزان اثرگذاری آن پایین بود، اما در چند روز اخیر که تزریق ارز افزایش یافته، قیمت ارز در بازار کاهش یافته است.

این کارشناس ارزی با بیان اینکه تقاضای ارز برای واردات بیش از 40 میلیارد دلار نیست، گفت: به راحتی چنین تقاضایی قابل تامین است، زیرا به همین میزان در کشور صادرات غیرنفتی صورت می‌گیرد؛ بارها گفته شد که این افزایش نرخ به دلیل تحریک تقاضا و علامت‌های غلطی بود که به اقتصاد داده شد، و اگر علامت غلط داده نشود، قیمت ارز افزایش نمی‌یابد.وی افزود: در چند ماه گذشته همه مسوولان از جمله نمایندگان مجلس، وزارت اقتصاد، رییس‌جمهور و سایر مسوولان در مورد ارز و مباحث ارزی صحبت می‌کردند و به جای اینکه همه در اجرا به یک رویه واحد برسند، صحبت‌های مختلفی می‌کردند.

سید علی گفت: نرخ تعیین شده برای ارز مبادله‌ای نزدیک به نرخ بازار بود و این اطمینان خاطر را به بازار داد که به تدریج قیمت ارز کاهش می‌یابد و کسانی که انتظارات بالای تورمی داشته‌اند، مجبور می‌شوند ارز خود را به بازار عرضه کنند./دنیای اقتصاد

 

قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی