اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

معاون پیشین ارزی بانک مرکزی پیش‌بینی کرد: کاهش بیشتر نرخ ارز با افزایش عرضه



معاون پیشین ارزی بانک مرکزی پیش‌بینی کرد:

کاهش بیشتر نرخ ارز با افزایش عرضه

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

 معاون سابق ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه بازار ارز از ثبات بیشتری برخوردار شده است، گفت: در صورتی که روند افزایش عرضه ارز همانند چند روز اخیر ادامه یابد، قیمت ارز باز هم کاهش خواهد یافت. سیدکمال سیدعلی افزود: نرخ ارز به دلیل التهاب و نگرانی از آینده، افزایش پیدا ‌کرد و برخی مسوولان با طرح‌های خود به افزایش التهاب دامن می‌زدند.

وی افزود: اگر مکانیزم بازار را قبول داشته باشیم، نتایج سیاست‌ها باید با اثرات آن در بازار سنجیده شود؛ هر نوع شرایطی که موجب تعیین دستوری قیمت شود در اقتصاد حرکت صحیحی نخواهد داشت، به غیر از اینکه تنش‌های بیشتری ایجاد شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: هم اکنون با توجه به اینکه طرح‌های متعدد ارائه نمی‌شود و تنها مرکز مبادلات ارزی در حال تکمیل است، بازار از ثبات بیشتری برخوردار شده و در صورتی که از همان زمان آغاز به کار این مرکز ارز بیشتری تزریق می‌شد، کاهش قیمت با سرعت بیشتری انجام می‌گرفت.

سید علی با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران ظرفیت پذیرش ارز 3 هزار تومانی را نداشت، گفت: قیمت فعلی ارز به دلیل محدودیت‌های اقتصادی است و اگر این شرایط مقداری مدیریت شده و آثار جانبی آن کمتر شود، قیمت ارز پایین‌تر خواهد آمد.

به گفته وی، افزایش قیمت ارز فرصت‌های زیادی برای توسعه صادرات و کنترل واردات ایجاد کرده است و می‌تواند مزیت تولید ملی را افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، معاون سابق ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه هنوز قیمت کالاها و خدمات مطابق با کاهش قیمت ارز، کاهش نیافته، گفت: امیدواریم در روزهای آینده قیمت کالاها و خدمات مطابق با این کاهش قیمت‌ها کاهش یابد. وی در پاسخ به این سوال که آیا مرکز مبادلات می‌تواند مبنای تعیین قیمت ارز قرار گیرد؟ گفت: مرکز مبادلات ارزی به نوعی یک بازار فرعی است، اما این مرکز زمانی موفق خواهد بود که ارز تزریق‌شده متناسب با تقاضای اقتصاد باشد. به همین دلیل در چند هفته اول میزان اثرگذاری آن پایین بود، اما در چند روز اخیر که تزریق ارز افزایش یافته، قیمت ارز در بازار کاهش یافته است.

این کارشناس ارزی با بیان اینکه تقاضای ارز برای واردات بیش از 40 میلیارد دلار نیست، گفت: به راحتی چنین تقاضایی قابل تامین است، زیرا به همین میزان در کشور صادرات غیرنفتی صورت می‌گیرد؛ بارها گفته شد که این افزایش نرخ به دلیل تحریک تقاضا و علامت‌های غلطی بود که به اقتصاد داده شد، و اگر علامت غلط داده نشود، قیمت ارز افزایش نمی‌یابد.وی افزود: در چند ماه گذشته همه مسوولان از جمله نمایندگان مجلس، وزارت اقتصاد، رییس‌جمهور و سایر مسوولان در مورد ارز و مباحث ارزی صحبت می‌کردند و به جای اینکه همه در اجرا به یک رویه واحد برسند، صحبت‌های مختلفی می‌کردند.

سید علی گفت: نرخ تعیین شده برای ارز مبادله‌ای نزدیک به نرخ بازار بود و این اطمینان خاطر را به بازار داد که به تدریج قیمت ارز کاهش می‌یابد و کسانی که انتظارات بالای تورمی داشته‌اند، مجبور می‌شوند ارز خود را به بازار عرضه کنند./دنیای اقتصاد

 

قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی

 

 


ویدیو مرتبط :
بانک مرکزی: افزایش نرخ چهار گروه مواد خوراکی و کاهش سه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیش بینی معاون سابق ارزی بانک مرکزی از آینده قیمت ارز



پیش بینی معاون سابق ارزی بانک مرکزی از آینده قیمت ارز

سیدکمال سیدعلی، کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق تهران و معاون سابق ارزی بانک مرکزی با پیش‌بینی تداوم روند کاهش ارز و عدم افزایش قیمت آن در ماه‌های آینده خبر داد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی - سیدعلی با اشاره به رقم حدود 40 میلیارد دلاری واردات گفت: «اگر قرار باشد قیمت ارز بیش از این افزایش یابد و بیش از سه هزار تومان باشد قیمت خدمات بسیار بیشتر افزایش خواهد یافت. فضای کنونی با شش ماه قبل تفاوت دارد و بازار کشش افزایش قیمت بیش از این را ندارد».

این عضو کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق تهران با تاکید بر این که طبقه متوسط جامعه توان خرید کالا با ارز 3 هزار تومانی را ندارد ادامه داد: «سال‌ها مملکت با 15 تا 20 میلیارد دلار هم مدیریت شده والان هم می توان کار را به خوبی مدیریت کرد. به نظرم قیمت ارز روند کاهشی خود را حفظ خواهد کرد و اگرچه این افزایش کم خواهد بود و مطمئنا دیگر دلار به 2هزار تومان برنمی‌گردد اما به بیش از 3 هزارتومان هم افزایش نخواهد یافت.»

این سخنان اگرچه با تایید نمایندگان صرافان همراه شد اما برخی هم چون محسن حاجی بابا عضو دیگر کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق تهران با رد این پیش‌بینی از افزایش نرخ ارز در ماه‌های آینده سخن گفتند. نمایندگان صرافی ها با تاکید بر این که دلار 3 هزارتومانی صرفه اقتصادی برای واردات و تولید ندارد قیمت واقعی آن را هم کمتر از این مقدار دانستند و افزایش و کاهش ناگهانی بازار ارز را حاصل جو روانی خواندند.

اما محسن حاجی‌بابا با اشاره به مشکلاتی که در مدیریت ارز کشور وجود دارد و بخشنامه هایی که پشت سر هم در مورد صادرات و واردات صادر می شود گفت: «از نظر من قیمت ارز باز هم بالا خواهد رفت. بازار هم کشش آن را دارد. قیمت پراید کمتر از 9 میلیون تومان بود اما در این افزایش ها به 14 میلیون تومان رسیده اما باز هم مشتری دارد و پیش فروش هم می شود پس این گونه نیست که بازار کشش نداشته باشد.»

این عضو کمیسیون سرمایه گذاری و تامین مالی اتاق تهران با اشاره به تعهدی که از صادرکنندگان برای ارائه ارز حاصل از صادراتشان در اتاق مبادلات ارزی گرفته می شود افزود: « صادرکنندگان خودشان ارزشان را وارد کشور می کنند و به مشتری واقعی که همان واردکنندگان و تولیدکنندگان هستند می‌فروشند و نیازی به تعهد هم نیست. علاوه بر این که این تعهد گرفتن ها به صادرات کشور ضربه می‌زند. ما هم با وجود این کار ارز خودمان را به اتاق مبادلات نمی‌بریم.»

این فعال اقتصادی با اشاره به این که در اتاق مبادلات برای گرفتن ارز پس از ثبت سفارش فرد باید حدود یک ماه نیم تا دوماه در انتظار باشد، کارمزد هم پرداخت کند و علاوه بر آن 120 درصد ارز خریداری شد ریال بپردازد گفت: «با این محاسبات قیمت ارز اتاق مبادلات با قیمت ارز آزاد تفاوتی ندارد. از طرفی ارز در بازار آزاد را 48 ساعته می‌توان فراهم کرد اما در اتاق مبادلات باید دوماه انتظار کشید.»

سیدکمال سیدعلی و نمایندگان صرافان نیز با تایید این موضوع بر تفاوت اندک قیمت ارز در اتاق مبادلات و بازار آزاد تاکید کردند و خرید ارز از بازار را ساده‌تر از اتاق مبادلات دانستند./خبرآنلاین