اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

چگونه نوشابه باعث پیری می‌شود؟


نتایج تحقیقات تیم کالج کالیفرنیا نشان داد مصرف نوشابه‌های شیرین باعث پیری بیولوژیکی سلولی می‌شود.

خبرگزاری فارس: تلومرها پایانه فیزیکی کروموزم‌های خطی است که از یک توالی غیر کد کننده تشکیل یافته است و از اهمیت خاصی برخوردارند؛ این تلومرها به طور طبیعی با بالا رفتن سن کوتاه می‌شوند و روند یکی از مکانیسم‌های کلیدی بیماری از جمله قلب و عروق مربوط به پیری است.

تیم تحقیقاتی کالج کالیفرنیا ـ سانفرانسیسکو در مطالعه‌ای گفتند: عوامل دیگر نیز مانند التهاب، استرس مزمن و مصرف نوشابه‌های شیرین نیز می‌توانند باعث کوتاه شدن تلومرها شوند.

این مطالعه بر روی 5 هزار فرد 20 تا 65 ساله که مصرف نوشابه‌های شیرین آنها متوسط بود، انجام شد و محققان طول تلومر (آن دسته از سلول های سفید خون) را اندازه گیری و محاسبه کردند؛ نتایج نشان داد تلومرها به صورت غیر طبیعی کوتاه شدند یعنی در اثر مصرف روزانه 600 میلی لیتر معادل دو قوطی نوشابه، باعث پیری بیولوژیکی سلولی شده است.

تلومرها نقش مهمی در بدن دارند از جمله پایداری کروموزوم و حفاظت از آن است ضمن اینکه از اتصال کروموزوم به یکدیگر جلوگیری می‌کند و تعداد دفعات تقسیم سلولی را مشخص می‌کند؛ طول تلومر با قدرت تقسیم و پیری سلول رابطه مستقیم دارد و اگر طول تلومر کوتاه شود در نتیجه تقسیم سلولی کم است و سلول به مرحله پیری رسیده است.

این ارتباط به طور مستقل از عواملی مانند سن، موقعیت اجتماعی و اقتصادی به وجود می‌آید؛ علاوه بر این محققان گفتند: این تحقیقات بر روی بزرگسالان انجام شده است اما این امکان وجود دارد که در کودکان نیز رخ دهد.


ویدیو مرتبط :
‫عادات اشتباه روزانه که باعث پیری شما می‌شود‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کم خوابی و استرس باعث پیری زودرس می شوند



 

خواب ناکافی واسترس

 

استرس های سلولی و رادیکال های آزاد یکی از علل مهم پیری زودرس پوست هستند که عواملی چون مصرف دخانیات، آلودگی هوا، سوء تغذیه، رژیم های سخت و خواب ناکافی، تشدید کننده این عارضه هستند.

 

دکتر بهروز باریک بین در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا واحد علوم پزشکی ایران، ضمن بیان مطلب فوق گفت: به کرات دیده می شود در افرادی که به واسطه مشاغل خاص مانند پرستاران مجبور به انجام کار در شیفت شب هستند، چین و چروک و پیری زودرس پوست بیشتر دیده می شود که مهمترین علت آن نیز کم خوابی و سیکل نادرست خواب و بیداری در آنان است و در نتیجه موجب استرس روحی و تغییرات ثانوی در سلول ها می شود.

 

وی تصریح کرد: به طور کلی داشتن آرامش روحی و دوری از استرس یکی از رموز مهم سلامتی و داشتن پوست شاداب و جلوگیری از پیری زودرس پوست است.

 

این متخصص پوست و مو در پایان توصیه كرد: بهتر است، فرصت کافی برای خواب مناسب در برنامه روزانه افراد قرار گیرد تا با ایجاد آرامش روحی در خود و اطرافیان از استرس ها و اضطراب روزانه کاسته شود؛ چرا که این مسئله به صورت ناخودآگاه اثر مهمی بر سلامت عمومی و همچنین سلامت پوست دارد.