اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

تقویم برترین‌ ها: روز كتاب و كتابخوانی


ر سال 1372 خورشیدی،24 آبان به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شد.

 
 
 
 
 صبح بخیر:در سال 1372 خورشیدی،24  آبان به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شد. این روز، یکی از روزهای هفته کتاب نیز هست. نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در روزهای چهارم تا دهم دی ماه سال 1372 با پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برگزار شد.

در هفته کتاب، در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، و استان‌های کشور نمایشگاه‌ها و جشن‌های کتاب و سخنرانی در موضوع چاپ و نشرِ کتاب برگزار می‌شود.

اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی و مساجد، برگزاری مسابقه، مصاحبه و میزگرد، انتخاب کتابداران نمونه، راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در روستاها، تجهیز کتابخانه‌های ویژه نابینایان، و برپایی کارگاه‌های آموزشی برای ناشران و دست‌اندرکاران حوزه کتاب از دیگر فعالیت‌های مرسوم هفته کتاب است.

تقویم برترین‌ها: روز كتاب و كتابخوانی

كتاب محصول تجربه‏های بشری و خلاقیت‏های ذهنی و آموخته‏های دراز مدت انسان است. سهم كتاب در انتقال دانش‏ها، گاهی به مراتب بیشتر و فراتر از دیگر ابزار آموزشی است. پدید آوردن آثار علمی و فرهنگ مكتوب از توصیه‏های مهم اولیای دین است و با كمك به گسترش دانش، به عنوان یك میراث فرهنگی برای نسل‏های آینده، ماندگار می‏شود.

 وقتی كتاب، حاصل اندیشه‏ها و تجربه‏های اهل اندیشه و معرفت باشد، كتابخانه نیز كانون همایش صاحب‏نظران وموزه پرطراوت و شاداب دانشمندان و صاحبان معارف خواهد بود. یكی از مشكلات و كاستی‏های جامعه ما، گریز از كتاب و پایین بودن سطح فرهنگ مطالعه است. از آن سو، دامنه علوم و موضوعات و كتاب‏ها گسترش یافته است و باید فرصت و نیروی كتاب خوانان، به خواندن بهترین‏ها و لازم‏ترین‏ها اختصاص دهند. از این رو، با نام‏گذاری امروز به نام روز كتاب و كتابخوانی، اهمیت این موضوع بیشتر از قبل مطرح می‏گردد تا به عنوان یك فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

روز جهانی کتاب


روز ۲۳ آوریل (۳ اردیبهشت) هر سال را روز جهانی کتاب و حق مؤلف اعلام کرده‌اند. همایش عمومی یونسکو در بیست‌ و هشتمین اجلاس خود که از تاریخ 25 اکتبر تا 16 نوامبر 1995 در شهر پاریس برگزار شد، ضمن قطعنامه‌ای که در تاریخ 15 نوامبر 1995 به تصویب رسید، روز 23 آوریل هر سال را روز جهانی کتاب و حق مؤلف (world book and copyright day) اعلام کرد.

روز جهانی کتاب را نخست اتحادیه بین‌المللی ناشران و دولت اسپانیا به اجلاس بیست‌ و هشتم یونسکو پیشنهاد کردند و سپس، به پیشنهاد فدراسیون روسیه، عنوان "حق مؤلف" (نشرانه) نیز به آن افزوده شد و توسط کشورهای شرکت‌کننده در همایش به تصویب رسید.

امام صادق‏علیه السلام  در مورد اهمیت مطالعه کتاب فرموده است:

یأتی عَلَی النّاسِ زَمانُ هَرجٍ لا یأنِسونَ فِیهِ إلاّ بِكُتُبِهِم

روزگار پر آشوبی فرا می‏رسد كه در آن روز مردم جز با كتاب‏های خود انس نمی‏گیرند. (الكافی ، ج ۱ ، ص ۵۲)


ویدیو مرتبط :
امروز تو تقویم هخامنشی روز پسره روز پسر مسارک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تقویم برترین‌ ها: روز پدر


در سراسر دنیا، روزی برای بزرگداشت این مردهای بزرگوار و زحمت‌کش وجود دارد. در ایران اسلامی، روز 13 رجب را برای این منظور در نظر گرفته اند. روزی بسیار مبارک که حیدر کرار، امام على(ع) در این روز متولد شده است.

 
 
 

صبح بخیر:

آنچه برای مرد ننگ است، غصه است. امام على(ع)

پدر، دوست‌داشتنی ترین موجود روی زمین است. با صبر و مهربانی های بی دریغی که دارد، همیشه انسان را در یک خلسه عاشقانه فرو می برد و با خود می اندیشی چه خوب که چنین انسانی همیشه همچون کوه پشت سر توست و می توانی همیشه به او تکیه کنی. پدرها، هر چه باشند، سرشارند از محبت. شاید به ظاهر نتوان واکنشی از آنها دید، اما در عرصه های مختلف زندگی، وقتی می بینی با سوال های مردانه و غیرمستقیم وضعیت زندگی تو را جویا می شود، می فهمی با چه ظرافتی نگران توست.

تقویم برترین‌ها: روز پدر

در سراسر دنیا، روزی برای بزرگداشت این مردهای بزرگوار و زحمت‌کش وجود دارد. در ایران اسلامی، روز 13 رجب را برای این منظور در نظر گرفته اند. روزی بسیار مبارک که حیدر کرار،  امام على(ع) در این روز متولد شده است.

امام على(ع) در روز جمعه 13 رجب سال سى‌‏ام عام الفیل و در خانه‌ی خدا متولد شد.

این امام بزرگوار تاثیر بسیاری بر تاریخ مسلمان گذاشته است. هنگامی که پدر وی در تنگنای مالی قرار داشت، پیامبر مسوولیت نگهداری از او را به عهده گرفت و از این رو، امام علی (ع) تحت تربیت حضرت رسول (ص) بزرگ و به بزرگ‌مرد اسلام تبدیل شد.

خوب است بدانید روز پدر و روز مرد به ایران و اسلام محدود نمی شود و در تقویم بیشتر کشورهای دنیا روز پدر وجود دارد. به همین منظور در ادامه مطلب چندین کشور را انتخاب کرده ایم که شاید آگاهی از آنها برایتان جالب باشد. 

تقویم برترین‌ها: روز پدر

• استرالیا: مردم در استرالیا، در اولین یکشنبه سپتامبر روز پدر را گرامی می‌دارند، این روز تعطیلی عمومی نیست. هر ساله در ۳۲ شهرستان ایالت ویکتوریا برای بزرگداشت پدرها و نشان دادن اهمیت نقشی که آن‌ها در تربیت فرزندان دارند، جشنی برگزار می‌شود و به پدران برگزیده «جایزه پدر سال» داده می‌شود.

• آمریکا:
در آمریکا در سومین یکشنبه ماه ژوئن، روز پدر جشن گرفته می‌شود.

• اسپانیا:
روز پدر در روز جشن یوسف مقدس، در ۱۹ مارس گرامی داشته می‌شود. در این روز مقدس، بانک‌ها و بسیاری از مغازه‌ها تعطیل هستند.

• آلمان: روز عروج مسیح به آسمان به عنوان روز پدر در نظر گرفته شده‌است. این روز، تعطیل رسمی است و در برخی مناطق آلمان به آن «روز مرد» نیز می‌گویند.

• ایتالیا:
در ایتالیا، مطابق سنت‌های کاتولیک روم، روز پدر در ۱۹ مارس، «روز یوسف مقدس» گرامی داشته می‌شود. این روز یک تعطیلی عمومی نیست.

• ژاپن:
در ژاپن در سومین یکشنبهٔ ژوئن روز پدر گرامی داشته می‌شود. این روز تعطیل عمومی نیست.

• کانادا:
روز پدر در کانادا در سومین یکشنبهٔ ماه ژوئن گرامی داشته می‌شود، این روز یک تعطیلی عمومی نیست. معمولا افراد در این روز، روز خود را با پدر خانواده سپری می‌کنند، جشن کوچکی می‌گیرند و هدیه می‌دهند.

• کره: در کره، روز پدر و مادر در ۸ مه هر سال گرامی داشته می‌شود. این روز تعطیل رسمی نیست.

• مالزی:
در مالزی در سومین یکشنبهٔ ژوئن روز پدر گرامی داشته می‌شود. این روز تعطیل عمومی نیست.

• پاکستان:
در پاکستان روزی به نام روز پدر وجود ندارد. تنها آن‌هایی که از آمریکایی‌ها تاثیر گرفته‌اند به پیروی از آن‌ها سومین یکشنبهٔ ژوئن را به عنوان روز پدر گرامی می‌دارند.

این روز عزیز بر همه پدرهای دنیا مبارک.

تقویم برترین‌ها: روز پدر