اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«ای ایران» در 70 سالگی بازخوانی شد


سرود وطنی «ای ایران» از ساخته‌های زنده‌یاد روح الله خالقی در آستانه هفتادمین سال خلق آن توسط جمعی از خوانندگان موسیقی پاپ کشورمان در برنامه «رادیو هفت» شبکه آموزش بازخوانی می‌شود.

خبرگزاری مهر: سرود وطنی «ای ایران» از ساخته‌های زنده‌یاد روح الله خالقی در آستانه هفتادمین سال خلق آن توسط جمعی از خوانندگان موسیقی پاپ کشورمان در برنامه «رادیو هفت» شبکه آموزش بازخوانی می‌شود.

ایلیا منفرد خواننده و آهنگساز موسیقی پاپ که به همراه اشکان قوامی مسوولیت هماهنگی این قطعه موسیقایی را به عهده داشت در گفتگویی درباره جزییات و انگیزه های تولید این ملودی گروهی توضیح داد: من همیشه دوست داشتم که به عنوان خواننده و آهنگساز یک کار گروهی منسجم و گسترده با حضور تعدادی از خوانندگان و هنرمندان فعال موسیقی داشته باشم، همان طوری که در تمام دنیا بسیاری از هنرمندان این کار را می‌کنند و اتفاقا آثاری را خلق کردند که واقعا جذاب و هیجان‌انگیز بود.

«ای ایران» در آستانه 70 سالگی بازخوانی شد/ زنده شدن یاد بزرگان

وی افزود: قطعه «ای ایران» با ترانه حسین گل گلاب، آهنگسازی زنده‌یاد روح الله خالقی و خوانندگی غلامحسین بنان کاری است که با قدرت جادویی خود هرگز فراموش نشده و نمی‌شود و ما می‌بینیم هر روز هم به تعداد علاقه‌مندان این قطعه موسیقایی 70 ساله اضافه می شود کما اینکه از 80 میلیون ایرانی من به جرات می گویم بیش از 70 میلیون نفر این قطعه را می شناسند و آن را در بسیاری از مواقع زمزمه می کنند.

خواننده «گل ارکیده» بیان کرد: شما اگر به تاریخ موسیقی ایرانی رجوع کنید خواهید دید که سرود ملی ایران سه بار تغییر پیدا کرده است ولی سرود ای ایران همچنان در کنار مردم حضور دارد و مردم به این قطعه موسیقایی آنچنان تعصبی دارند که بسیاری از آن به عنوان یکی از سرودهای ملی یاد می کنند. همچنین بسیاری از خوانندگان هم در دوران فعالیت خود حداقل یک بار به این ملودی ارادت خود را نشان داده اند.

منفرد در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلیل جای خالی تعدادی از خوانندگان پاپ که نام آنها در فهرست تولید این قطعه گروهی نیست؟ تصریح کرد: اینکه چه کسانی به این پروژه دعوت شدند و البته نیامدند را از من نخواهید. به هر حال هر هنرمندی سیاستِ کاری دارد که تمایل دارد بر اساس همین سیاست کاری به کار خود در عرصه موسیقی ادامه دهد اما همین که در این پروژه دوستان خوش‌نامی آمدند و با ما همکاری کردند تجربه بسیار لذت بخشی بود که هیچ وقت آن را فراموش نمی کنم.

این خواننده گفت: هماهنگی که من و اشکان قوامی تهیه‌کننده پروژه برای تولید این قطعه موسیقایی انجام دادیم به قدری دشوار بود که به اندازه تولید یک آلبوم موسیقایی ما را درگیر خود کرد و این به دلیل نبود روحیه کار گروهی در موسیقی کشورمان است که به هیچ عنوان به آن عادت نداریم و من آرزویم است روزی را ببینم که این شکل کاری در جریان موسیقی کشور ما وجود داشته باشد کما اینکه اگر کمی دقت کنیم خواهیم دید که ما در ورزش هم چنین معضلی داریم و اغلب افتخارات ما بیشتر انفرادی است تا گروهی.

«ای ایران» در آستانه 70 سالگی بازخوانی شد/ زنده شدن یاد بزرگان

وی در بخش پایانی صحبتهای خود تصریح کرد: این قطعه موسیقایی کار بسیار گسترده و پر ارکستری است که می تواند مقدمه خوبی برای تیمی کار کردن در موسیقی باشد گرچه هنوز به استمرار این جریان امیدوارم نیستم.

قطعه «ای ایران» جمعه 31 مرداد همزمان با هفتاد سالگی تولید این آهنگ ساعت 22 در برنامه «رادیو هفت» شبکه آموزش پخش می شود.

در این قطعه که تنظیم آن بر عهده ایلیا منفرد بوده است امیر یل ارجمند، بهرام پاییز، وحید تاج، رضا تاجبخش، امیر تفرشی، هومن جاوید، محمد حشمتی، مانی رهنما، مهدی سپهر، محمدرضا عیوضی، فرمان فتحعلیان، علیرضا قرایی منش، اشکان کمانگری، امیر کهکشان، پدرام مرندیز، ایلیا منفرد، روزبه نعمت الهی و مهدی یغمایی به عنوان خواننده حضور دارند.


ویدیو مرتبط :
زیدان در 70 سالگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

به بهانه 70 سالگی «سعدی سینمای ایران»


امروز هفتادمین زاد روز علی حاتمی کارگردان فقید سینمای ایران است یا آن گونه که جمشید مشایخی به زیباترین شکل ممکن توصیف کرد: سعدی سینمای ایران.

عصر ایران - مهرداد خدیر: امروز هفتادمین زاد روز علی حاتمی کارگردان فقید سینمای ایران است یا آن گونه که جمشید مشایخی به زیباترین شکل ممکن توصیف کرد: سعدی سینمای ایران.

با این که 18سال از مرگ علی حاتمی می گذرد او تازه هفتاد ساله شده و همین نشان می دهد که چقدر زود از دست رفت و اگر می ماند و می پایید در این 18 سال چه اثرها می توانست بر جای گذارد. هر چند که هم  یادگار او – لیلا- نام پدر را زنده نگاه داشته و هم آثار او باقی است.

سینما را هنر شخصیت پردازی  و فضا سازی  خوانده اند اما علی حاتمی را بیشتر با نوع گفتار بازیگران و متونی که می نوشت و بر دهان شخصیت های مختلف داستان های خود می گذاشت، می شناسیم و به همین خاطر در فستیوال های جهانی  وبیرون از این مرزها ستایش نشد چون سینمای او کاملا ایرانی بود اما ایرانیان او را دوست می داشتند و در آن روز غم بار پاییزی در سال 1375 وداع باشکوهی با پیکر او داشتند.

به بهانه 70 سالگی «سعدی سینمای ایران»

در زاد روز علی حاتمی مروری بر ماندگارترین دیالوگ های چند اثر ماندگار او می تواند مناسب ترین یاد باشد از «سعدی سینمای ایران» تا بدانیم چقدر این توصیف، او را می برازد:

نخست گفت و گوی سکانس پایانی حبیب (با بازی جمشید مشایخی) و مجید ( با بازی بهروز وثوقی) از سوته دلان:

«حبیب: برق رفت. به دلت بد نیار. وضع ما روشنه.زنک عشرتی، نسخه ی دواچی بود، می گفت واسه ی حالت خوبه.

مجید: اما حالا حالم خوب نیست. نه، این دفعه جای جنّا انکر و منکر اومدن با گُرزشون می کوبن توسرم. داداشی! منو شبونه برسون امام زاده داوود.

حبیب: شبونه؟ تو این فصل سرما؟ باشه فردا که عروشا رو به تخت نشوندیم.

مجید: نه، تو رو خاک آقام. نمی خوام جلو زنم لو برم. بفهمه من دعایی ام. اگه خواستی صبح راهی شی، من شب تو دکون می خوابم. بلا روزگاریه عاشقیّت»

 در فاخرترین مجموعه ساخت او( هزار دستان) نیز از زبان شخصیت های مختلف درّ و گوهر می ریخت. به یاد آوریم صحنه ای را که مفتش شیش انگشتی با بازی داوود رشیدی وارد خانه  رضا خوشنویس می شود و میان رضا و همسرش این گفت و گو در می گیرد:

«خوشنویس ( با بازی جمشید مشایخی): نظامی بود بهتر بود تا شخصی. شمشیر رو که از رو می بندن کم ترس تره. آخ، چه روزگار سیاهی که آدم از آدم می ترسه.

قمر بانو( با بازی شهلا میر بختیار): به جن بیشتر می مونه تا آدم شیش انگشتیه.

به بهانه 70 سالگی «سعدی سینمای ایران»

خوشنویس: این چه جنی بود که با بسم الله ظاهر شد؟ تازه در بای بسم الله دفتر بودم. این دفتر، دفتر آخر شد. نکنه سیگار رو از طرف تاجش آتیش زدم. نکنه خط نوشتن موقوفه. موقوف کردن در این ولایت رسمه... اگر جان ، جان من بود پیش کش می کردم به آن پزشک شاگرد شیطان تا با یک آمپول هوا فاتحه اش رو بخونه. حقیقتا چه نخبگان اند این جانی ها که از هوای مایه زندگی مرگِ بی صدا می سازند. اینان از آن دسته کیمیا گران اند که طلا، مس می کنند...»

یا به یاد آوریم پایان فیلم کمال الملک را.

جایی که هنر قالی بافی ایرانی را به نیکو ترین وجه می ستاید و از نقاشی برتر می داند:

یار محمد به کمال الملک (باز هم با بازی جمشید مشایخی) می گوید: «استاد! قالیچه به خواست خدا تمام شد. عهد کرده بودم اگر زنده ماندم و قالیچه تمام شد با خاک پای شما تبرک بشه. قدم رنجه بفرمایید گرچه این زیر پایی ، شان استادان هنر نیست.»

کمال الملک اما پاسخ می دهد: «استاد تویی! هنر این فرشه. شاهکار، این تابلوست. دریغ، همه مردم یک نظر به زیر پا نینداختم. هنر، این ذوق گسترده است. شاهکار، کار توست یار محمد نه کار من.».

یا همان جمله آخر در فیلم مادر که ضرب المثل شده است. از زبان غلامرضا ( با بازی اکبر عبدی ) : «مادر مُرد. از بس که جان ندارد!»

اینها تنها مشتی است نمونه خروار و کاش «نشر مرکز» بار دیگر مجموعه دو جلدی آثار علی حاتمی را چاپ کند. چه، اگر آثار سینما گران دیگر را باید دید، آثار علی حاتمی را هم باید دید و هم باید خواند.

چون او بیش و پیش ازسینما، دل باخته هنر و ادبیات ایران بود و در غالب فیلم های خود هنرهای ایرانی را می ستود: در هزار دستان،خط و خوش نویسی را. در دل شدگان، موسیقی را. در کمال الملک نقاشی و قالی بافی را و اگر بیشتر می زیست می توانست هنرهای دیگر را و جهان پهلوان هم نیمه تمام ماند و علی حاتمی از دست رفت...

70 سالگی ات مبارک، سعدیِ سینمای ایران...