سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چرا باید خواب کافی داشته باشید؟


بسیاری از متخصصان خواب بر این باورند که تقریبا همه مردم به حداقل ۷ ساعت و نیم خواب نیاز دارند تا بهترین عملکرد را داشته باشند. این معیاری خوب برای متوسط افراد است.

خبرگزاری مهر: بسیاری از متخصصان خواب بر این باورند که تقریبا همه مردم به حداقل ۷ ساعت و نیم خواب نیاز دارند تا بهترین عملکرد را داشته باشند. این معیاری خوب برای متوسط افراد است.

تحقیقات به وضوح نشان داده است که خواب کافی به انجام بهتر فعالیت های ذهنی کمک می کند. در اینجا شش مزیت خواب کافی شبانه بیشتر معرفی شده است:

چرا باید خواب کافی داشته باشید؟/از کنترل قند خون تا پیشگیری از سرماخوردگی

پیشگیری از سرماخوردگی

طبق مطالعات، اگر شما جزو افرادی باشید که در شبانه روز کمتر از ۵ ساعت خواب دریافت می کنید، بیشتر دچار عفونت هایی مانند سرماخوردگی می شوید. و این در حالی است که خواب کافی سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با این بیماری ها تقویت می کند.

بهبود فعالیت بدنی

همانطور که بارها گفته شده، ورزش منظم و فعالیت بدنی شما را در تجربه خواب خوب شبانه کمک می کند. در مقابل تحقیقات نشان داده است که محرومیت از خواب انجام فعالیت های بدنی را دشوار می کند و شما در این شرایط سراغ ورزش های با شدت کمتر و زمان کوتاه تر خواهید رفت.

تنظیم هورمون های مرتبط با اشتها: بدن شما تحت تاثیر هورمون های گرسنگی و احساس سیری است؛ گرلین، لپتین و انسولین. زمانی که شما دچار محرومیت از خواب هستید، هومون های گرسنگی در بدن افزایش می یابد و هورمون لپتین که هورمون عدم اشتها است، کاهش می یابد در نتیجه شما بیشتر سراغ مواد غذایی با کالری بالا و نشاسته ای می روید.

جلوگیری از میگرن: در میان عوامل شناسایی شده به عنوان آغازگر میگرن، کم خوابی، محرومیت از خواب و خستگی شناخته شده است. در عوض تجربه ۸ ساعت خواب خوب شبانه کاملا اثر معکوس دارد. به شرط این که هنگامی که در بستر هستید، موزیک گوش ندهید، ۴ ساعت قبل از خواب پیزی نخورید و ۲ ساعت قبل از خواب چیزی ننوشید، ضمن این که سر ساعت معین به رختخواب بروید.

کنترل قند خون

بر طبق نتایج تحقیقات خواب کمتر از ۶ ساعت در بیشتر شب ها، احتمال افزایش قند خون را ۳ برابر می کند. به اعتقاد محققان هلندی، حتی یک شب بی خوابی نیز منجر به ایجاد تداخلاتی در توانایی بدن انسان برای استفاده از انسولین و در نتیجه تنظیم گلوکز می شود.

چرا باید خواب کافی داشته باشید؟/از کنترل قند خون تا پیشگیری از سرماخوردگی

مبارزه با چاقی

تحقیقات زیادی ارتباط بین چاقی و خواب ناکافی را در کودکان و بزرگسالان نشان داده اند و این احتمالا به عوامل زیادی مرتبط است. یک نظریه بر این است که اگر شما کم بخوابید، کمتر به سراغ ورزش می روید و غذاهای با حجم و کالری بالا را انتخاب می کنید. احتمال دیگر این است که محرومیت از خواب باعث کاهش سوخت و ساز بدن و میل شدید به غذا می شود.

شروع یک برنامه منظم خواب، اضافه کردن ورزش به برنامه های روزانه، کاهش مصرف کافئین در بعد از ظهر، اجتناب از الکل و سیگار، و در صورت نیاز مراجعه به متخصص اختلالات خواب، می تواند در صورتی که مبتلا به محرومیت از خواب هستید، مفید باشد.


ویدیو مرتبط :
خواب فرزند شهید کافی (ره)- حاج محسن کافی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اتاق خواب رویایی داشته باشید



 

اتاق خواب , دکوراسیون اتاق خواب

 

داشتن یک اتاق خواب رویایی کار چندان سختی نیست تنها کافی است کمی بیشتر از گذشته به رنگ ها، دکوراسیون، چیدمان وسایل و نوع فرش، پرده و ملحفه هایی که برای تخت خواب تان استفاده می کنید توجه کنید تا بتوانید زیباترین، آرام ترین و رویایی ترین اتاق خواب جهان را در اختیار داشته باشید.

 

بالش یعنی آرامش


سعی کنید برای تخت خواب تان تعداد زیادی کوسن و بالش های کوچک و بزرگ درنظر بگیرید. تماشای این بالش ها وقتی وارد اتاق خواب می شوید حس آرامش، امنیت و خواب را به شما تلقین می کند. باید دقت کنید انتخاب تعداد، سایز، شکل و رنگ این بالش ها و کوسن ها نیز بسیار اهمیت دارد. در حقیقت تناسب این کوسن ها با تخت خواب شما و رنگ ملحفه ها، تشک و بالش شما در ایجاد فضایی آرام و دلنشین بسیار موثر است. بنابراین پیش از آن که دست به کار شوید دقت کنید با کدام یک از انواع کوسن های گرد یا چهارگوش ارتباط بهتری دارید یا کدام سایز برای تخت شما مناسب تر است. سپس متناسب با رنگ تخت خواب تان برای این کوسن ها رنگی را درنظر بگیرید. بهتر است از رنگ هایی مانند قهوه ای، طلایی، آجری، آبی و سبز برای تهیه این بالش های کوچک استفاده کنید.

 

قرمز و نارنجی را فراموش کنید


رنگ هایی مانند قرمز و نارنجی و طیف های وابسته به آن از جمله رنگ هایی هستند که استفاده از آن ها در رنگ اتاق خواب مناسب نیستند؛ این رنگ ها به دلیل خاصیت نشاط آور و محرکی که دارند مانع از تمرکز فرد شده و موجب بروز اختلال در ساعت خواب او می شوند؛ از این رو طراحان دکوراسیون توصیه می کنند تا از انتخاب رنگ دیوار، پرده ها، روتختی، فرش یا موکت به رنگ قرمز یا نارنجی در اتاق خواب پرهیز کنید و به جای آن از طیف رنگ های تسکین دهنده و آرامش بخش مانند آبی، بنفش و سبز برای رنگ آمیزی و دکوراسیون استفاده کنید. علاوه بر این، طراحان بر این باورند که استفاده از رنگ های تند و براق موجب انعکاس نور شده و در ساعت خواب مانع از تمرکز فرد و داشتن خوابی آرام و عمیق می شود.

 

چقدر خوب است منظم باشید


مرتب بودن و چیدمان صحیح لوازم، لباس ها و اسباب در اتاق خواب یکی از مهم ترین اصول برای داشتن یک اتاق خواب رویایی است. به اعتقاد بسیاری از طراحان دکوراسیون در صورتی که اتاق خواب، کمدها و قفسه های موجود در این اتاق منظم و مرتب باشند افراد هنگام خواب احساس آرامش و امنیت بهتری دارند و راحت تر به خواب می روند. بنابراین همواره کمدها، قفسه ها و وسایلی را که زیر تخت تان نگهداری می کنید به صورت مرتب و منظم در فضاهای موجود بچینید. سعی کنید وسایل، لباس ها و ابزاری را که به آن ها نیاز ندارید از اتاق خواب دور کنید و تا حد امکان از وسایلی نگهداری کنید که نگهداری از آن ها برای شما ضروری است.

 

باید با بالش و ملحفه تان دوست باشید


یکی دیگر از مهم ترین نکاتی که به داشتن اتاق خوابی رویایی کمک می کند، داشتن تختی آراسته با تشک، روتشکی، ملحفه و روبالشی های تمیز و اتو کشیده است. همیشه به نظافت و تمیزی ملحفه ها و روبالشی ها توجه کنید زیرا آن ها نزدیک ترین تماس را با پوست، مو و بدن شما دارند. سعی کنید در انتخاب رنگ آن ها از رنگ هایی استفاده کنید که آلودگی و کثیفی را به سرعت در خود نشان دهند. علاقه شما به رنگ بالش و ملحفه تاثیر زیادی در تمرکز و عمق خواب تان دارد. بنابراین علاوه بر آن که به رنگ آن ها اهمیت می دهید مراقب باشید دستکم هر یک ماه یک بار تمیزی و آراستگی آن ها را بررسی کرده و از تمیزی آن ها مطمئن شوید.

 

منبع : iranvij