سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

وقتی تیروئید بلای جان تان می شود!


غده تیروئید تنظیم‌کننده تمام بخش‌های بدن است و گاهی اوقات دچار اختلال می‌شود؛ درمان مناسب و به‌موقع منجر به بهبود وضعیت بدن و جلوگیری از مشکلات و بیماری‌های جدی‌تر می‌شود.

مجله سیب سبز: آیا هر روز بیشتر از روز قبل احساس خستگی می‌کنید؟ در تمركز و فعالیت‌های مغزی خود با مشکل رو‌به‌رو شده‌اید؟ افزایش وزن، احساس لرزش یا ریزش مو دارید؟ از عوارضی مانند بی‌قراری، تعرق زیاد بدن و اضطراب رنج می‌برید؟ غده تیروئید، در تمام این عوارض می‌تواند نقش داشته باشد. این غده، تنظیم‌کننده تمام بخش‌های بدن است و گاهی اوقات دچار اختلال می‌شود؛ درمان مناسب و به‌موقع منجر به بهبود وضعیت بدن و جلوگیری از مشکلات و بیماری‌های جدی‌تر می‌شود. اگر این علائم را دارید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری راجع به تیروئید و درمان اختلالات آن داشته باشید به شما پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را بخوانید.

وقتی تیروئید سلامت‌تان را تهدید می‌کند!

تیروئید چیست؟


تیروئید غده‌ای پروانه‌ای شکل در اطراف گردن است که با ترشح هورمون‌هایی برای کنترل سرعت متابولیسم بدن، انرژی را به سلول‌های بدن منتقل می‌کند. بیماری تیروئید، می‌تواند با تغییر در میزان ترشح هورمون‌ها، باعث کاهش یا افزایش سوخت‌و‌ساز بدن شود و  علائم و مشکلات متفاوتی در بدن ایجاد می‌کند.

علائم اختلال در کارکرد تیروئید


هر نوع اختلال در کارکرد غده تیروئید می‌تواند آثار بدی روی سلامت شما بر جای بگذارد. شاید اگر بدانید اختلال در عملکرد این غده چه علائمی دارد، بهتر می‌توانید از عهده مشکلات‌تان برآیید و آنها را حل کنید. در این مطلب مهم‌ترین علائم اختلال در عملکرد تیروئید را به شما می‌گوییم.

افزایش یا کاهش وزن

تغییر بی‌دلیل وزن بدن، شایع‌ترین نشانه بدکاری غده تیروئید است. افزایش وزن بدن، به‌دلیل کاهش میزان ترشح هورمون‌هاست که به این وضعیت کم‌کاری تیروئید می‌گویند. اگر تیروئید بیش از حد نیاز بدن، هورمون ترشح کند، باعث کاهش وزن شده و به این حالت پرکاری تیروئید گفته می‌شود.

ورم در اطراف گردن

ورم و بزرگ شدن گردن، بیانگر کارکرد نادرست غده تیروئید است. پرکاری و کم‌کاری تیروئید منجر به بیماری گواتر می‌شود. گاهی تورم اطراف گردن، ناشی از سرطان تیروئید یا ایجاد غدد سرطانی یا توده‌هایی است که داخل غده تیروئید رشد می‌کنند و ربطی به عملکرد خود تیروئید ندارند.

وقتی تیروئید سلامت‌تان را تهدید می‌کند!

تپش قلب یا تغییر ضربان قلب

هورمون‌های تیروئید بر تمام اعضای بدن، حتی بر سرعت تپش قلب اثر می‌گذارند. کسانی که دچار کم‌کاری تیروئید می‌شوند، متوجه کاهش ضربان قلب خود می‌شوند. در مقابل، پرکاری تیروئید منجر به افزایش ضربان قلب می‌شود؛ همچنین فشار‌خون را بالا برده و فرد احساس تپش قلب می‌کند.

تغییر در سطح انرژی و روحیات


با کم‌کاری تیروئید فرد احساس کسالت، خستگی و افسردگی می‌کند. با پرکاری تیروئید علائمی مثل اضطراب، مشکلات خواب، بی‌قراری و تحریک‌پذیری در فرد ظاهر می‌شود.

ریزش مو


ریزش مو نشانه دیگری از عدم تعادل هورمون‌های تیروئید در بدن است. هم پرکاری و هم کم‌کاری تیروئید منجر به ریزش مو می‌شوند. در اکثر مواقع با درمان اختلالات هورمونی، موهای بیمار دوباره رشد می‌کنند.

احساس سرما یا گرمای بیش از حد

این بیماری، توانایی بدن در تنظیم دما را مختل می‌کند. افرادی که کم‌کاری تیروئید دارند، بیش از حد احساس سرما می‌کنند و افرادی که پرکاری تیروئید دارند، احساس گرما و تعرق بیش از حد می‌کنند.

علائم ظاهری کم‌کاری تیروئید

خشکی پوست و شکنندگی ناخن‌ها، احساس کرختی و سوزن‌سوزن شدن دست‌ها، یبوست و قاعدگی نامنظم از‌جمله دیگر علائم کم‌کاری تیروئید است.

سایر علائم پرکاری تیروئید


ضعف عضلانی و لرزش دست، مشکلات بینایی، اسهال و قاعدگی نامنظم هم از دیگر علائم پرکاری تیروئید است که باید به آن توجه داشته باشید.

یائسگی ‌یا اختلال تیروئید؟

از آنجایی که اختلال تیروئید می‌تواند منجر به نامنظم شدن دوره قاعدگی در خانم‌ها شود، علائم این بیماری بعضا با شروع دوره یائسگی اشتباه گرفته می‌شود. با انجام یک آزمایش خون ساده می‌توان علت بروز این بی‌نظمی را به‌راحتی تشخیص داد.

چه کسانی بیشتر مبتلا می‌شوند؟

 افرادی که احتمال ریسک بالاتری دارند، باید هر چند وقت یک بار آزمایش دهند. کم‌کاری تیروئید در زنان بالای ۶۰سال شایع است. اما پرکاری تیروئید هم در زنان و هم در مردان بالای ۶۰سال رخ می‌دهد. سابقه خانوادگی بیماری، شانس ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهد.

آزمایش تورم گردن


شما می‌توانید با ارزیابی دقیق گردن خود در آینه هرگونه بزرگ شدن غده تیروئید را تشخیص دهید و به‌موقع به پزشک مراجعه کنید. برای این آزمایش باید سرتان را به عقب و رو بالا نگه دارید. یک لیوان آب بنوشید و زمانی که آب را فرو می‌دهید، ورم را زیر سیب آدم و بالای استخوان ترقوه بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه ورم و برآمدگی فورا به پزشک مراجعه کنید.

وقتی تیروئید سلامت‌تان را تهدید می‌کند!

تشخیص اختلالات تیروئید

با انجام یک آزمایش ساده خون  میزان هورمون محرک تیروئید (TSH) سنجیده می‌شود.TSH  یکی از اصلی‌ترین هورمون‌هایی است که عملکرد غده تیروئید را تنظیم می‌کند. اگر میزان TSH  بالا بود، معمولا به این معناست که غده تیروئید شما کم‌کار است و اگر میزان TSH  پایین بود، یعنی غده تیروئید شما پر‌کار است. البته پزشکان با انجام این آزمایش، سایر هورمون‌های تیروئید را نیز بررسی می‌کنند. گاهی از عکسبرداری و نمونه‌گیری از غده تیروئید نیز کمک گرفته می‌شود.

بیماری هاشیموتو را دست‌کم نگیرید


شایع‌ترین علت شیوع کم‌کاری تیروئید، بیماری هاشیموتو است. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به غده تیروئید حمله می‌کند و باعث آسیب دیدن آن و در‌نتیجه عدم ترشح هورمون به میزان کافی می‌شود. این بیماری به شکل وراثتی در خانواده ‌ها مشاهده می‌شود.

شاید هیپوفیزتان کم‌کار شده!

گاهی کم‌کاری تیروئید به‌علت ترشحات غده هیپوفیز در مغز رخ می‌دهد. این غده تولیدکننده هورمون محرک تیروئید است که آن را به کار وا می‌دارد. اگر به هر دلیلی هیپوفیز به میزان کافی TSH  ترشح نکند، سطح هورمون‌های تیروئید افت می‌کند.

رابطه سندرم گریوز و اختلال تیروئید

یکی دیگر از علل اصلی پرکاری تیروئید، سندرم گریوز است. این سندرم یک اختلال خود‌ایمنی است، یعنی سیستم ایمنی بدن علیه سلول‌‌ها و بافت‌های غده تیروئید عمل کرده، به آنها حمله می‌کند و باعث ترشح بیش از حد هورمون‌های تیروئید می‌شود. از اصلی‌ترین نشانه‌های این بیماری ورم عضلات چشم و بافت‌های آن است. پرکاری تیروئید می‌تواند نتیجه ترشحات نودول‌های تیروئید باشد. این نودول‌ها داخل غده تیروئید رشد می‌کنند و گاهی هورمون‌های تیروئید را ترشح می‌کنند. نودول‌های بزرگ می‌توانند منجر به گواتر شوند.

این احتمال را هم بررسی کنید


سرطان تیروئید یک بیماری نادر است و نرخ مرگ و میر پایینی دارد. علائم اصلی این بیماری، شکل‌گیری یک توده یا تورم در اطراف گردن است. تنها ۵درصد از نودول‌های تیروئید سرطانی می‌شوند. هنگامی که سرطان تیروئید تشخیص داده می‌شود، اغلب از جراحی یا درمان به روش ید رادیواکتیو یا در برخی موارد، از پرتودرمانی خارجی کمک گرفته می‌شود.

عوارض اختلالات تیروئید


در صورتی که کم‌کاری تیروئید به‌موقع درمان نشود، می‌تواند باعث افزایش سطح کلسترول خون شده و احتمال بروز سکته مغزی و حمله قلبی را بالا ببرد. در موارد حاد، میزان بسیار کم هورمون تیروئید می‌تواند موجب از دست دادن هوشیاری شده و با کاهش دمای بدن، جان بیمار را به‌خطر بیندازد. کم‌کاری تیروئید،  به مشکلات جدی قلبی و پوکی استخوان می‌انجامد.

وقتی تیروئید سلامت‌تان را تهدید می‌کند!

 درمان کم‌کاری تیروئید


اگر تشخیص داده شود که کم‌کاری تیروئید دارید، باید با تجویز پزشک متخصص قرص‌های حاوی هورمون تیروئید بخورید که با استفاده از آنها معمولا بیمار در کمتر از چند هفته بهبود پیدا می‌کند. درمان بلندمدت باعث افزایش انرژی بدن، کاهش سطح کلسترول اضافی و کاهش تدریجی وزن می‌شود. افرادی که دچار این عارضه هستند معمولا باید تا آخر عمر از داروهای کنترل هورمون تیروئید استفاده کنند.

درمان پرکاری تیروئید


رایج‌ترین روش درمان پرکاری تیروئید، استفاده از داروهای ضدتیروئید است که هدف آنها کاهش سطح هورمون‌های ترشح شده توسط تیروئید است. این عارضه با مصرف دارو و با تجویز متخصص به‌تدریج برطرف می‌شود. اما برخی افراد باید دوره درمان طولانی‌تری را سپری کنند. داروهای دیگری نیز همزمان برای کاهش ضربان قلب و کاهش لرزش بدن تجویز می‌شوند. گزینه دیگر، استفاده از روش درمانی ید رادیواکتیو است که غده تیروئید را ظرف مدت ۶ تا ۱۸‌هفته از‌بین می‌برد. در صورتی که به هر نحوی غده تیروئید از بین برود، بیمار باید مصرف قرص‌های تولیدکننده هورمون تیروئید را آغاز کند.

درمان تیروئید از طریق جراحی

با بیرون آوردن غده تیروئید از طریق جراحی می‌توان پرکاری تیروئید را درمان کرد. اما تنها در صورتی از این روش استفاده می‌شود که داروهای ضدتیروئید موثر واقع نشود یا گواتر بزرگ باشد. جراحی برای بیمارانی که در غده تیروئید خود نودول‌های کوچک دارند نیز پیشنهاد می‌شود. از زمانی که تیروئید از بدن خارج می‌شود، بیمار باید مکمل‌های روزانه هورمون تیروئید مصرف کند تا افت کارکرد تیروئید جبران شود.


ویدیو مرتبط :
بلای بی کیفیتی به جان صادرات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بوق آفریقایی و توپ اروپایی بلای جان بلاتر



 

بوق آفریقایی و توپ اروپایی،بلای جان بلاتر

 

با داغ شدن بازار تساوی در رقابت‌های جام‌جهانی 2010، بازیکنان و سرمربیان تیم‌های حاضر انگشت اتهام را به توپ جدید آدیداس و شیپورهای گوش‌خراش تماشاگران آفریقایی نشانه رفته‌اند.


هرچند شیپور وو-وو-زلا واقعا اعصاب‌خردکن است، اما توپ جابولانی هیچ مشکلی ندارد و تقصیر از بازیکنانی است که به اندازه کافی با این توپ تمرین نکرده‌اند.


این روزها بازار تساوی در رقابت‌های جام‌جهانی 2010 داغ شده و همه، از بازیکن و سرمربی گرفته تا بقال سرکوچه، توپ جدید بازی‌ها را مقصر اصلی این اوضاع می‌دانند. می‌گویند توپ جدید در اثر ضربه شتاب بیشتری می‌گیرد و با سرعت بیشتر و حرکت عجیب‌وغریب‌تری پرواز می‌کند. به همین دلیل هم اغلب توپ‌ها گل نمی‌شود!

جالب است که از سال 1976 / 1355 تاکنون که در هر دوره از بازی‌های جام جهانی از توپ جدید آدیداس استفاده شده، آغاز رقابت‌ها با شکایت بازیکنان و بخصوص دروازه‌بان‌ها از رفتار عجیب توپ همراه بوده است. در هر دوره، توپ جدیدتر با آیرودینامیک بهتر طراحی می‌شد و تغییر شیوه حرکت توپ در هوا، بازیکنان و دروازه‌بانانی را که به توپ جدید عادت نداشتند، دچار مشکل می‌کرد.

تازه‌ترین توپ آدیداس هم که جابولانی نام دارد، از این امر مستثنی نیست. دروازه‌بانان می‌گویند که این توپ، سریع‌تر حرکت می‌کند و ضربه آن نیز شدیدتر است (که در نتیجه سرعت بیشتر توپ اتفاق می‌افتد) و از آن بدتر این‌که در طول حرکت، مسیر غیرمتعارفی را می‌پیماید. شایعاتی هم پخش شده که این توپ سبک‌تر از توپ‌های دیگر است، یا در سطح آن لایه‌های خاصی استفاده شده که انرزی ضربه را با اتلاف کمتری منتقل می‌کند.

آزمایش‌هایی که فیزیک‌دانان، چه در دانشگاه لاف‌برا در انگلیس (که توپ در آن جا طراحی شد) و چه دانشگاه‌های دیگری که این توپ را آزمایش کرده‌اند، نشان می‌دهد که این توپ به هیچ وجه سبک‌تر از دیگر توپ‌های فوتبالی نیست که پیش از این ساخته شده بود و بنابراین در اثر ضربه ،شتابش تفاوت خاصی ندارد، اما ویژگی‌های خاص آن که این توپ را به کروی‌ترین توپ ساخته‌شده تاکنون تبدیل کرده، موجب تفاوت حرکت آن در هوا می‌شود.
توپ جابولانی فقط از 8 قطعه تشکیل شده که به کمک حرارت به یکدیگر چسبیده‌اند؛ تازه هر یک از این قطعات نیز به صورت کروی قالب‌گیری شده‌اند تا کروی‌ترین توپ کل دوران بازی‌های جام جهانی باشد. چسباندن لایه‌ها به یکدیگر هرچند مشکلی مانند نفوذ رطوبت را برطرف می‌کرد، اما باعث افت ثبات پرواز توپ می‌شد. به همین دلیل، استادان هوافضای دانشگاه لاف‌برا پیشنهاد کردند شیارهای هوایی در سطح توپ ایجاد شود تا علاوه بر تامین ثبات پرواز، از نیروی مقاومت هوا کاسته شود. علاوه بر این، توپ جابولانی لایه برجسته‌ای در سطح خود دارد که میزان تماس توپ با کفش بازیکن را افزایش می‌دهد.

وقتی سطح تماس ضربه بیشتر باشد و تغییر شکل ظاهری توپ هم کمتر باشد، اتلاف انرژی ضربه هم کمتر خواهد بود و بنابراین، جابولانی با همان ضربه، سریع‌تر حرکت می‌کند. از سوی دیگر، کاهش نیروی مقاومت هوا بدان معنی است که توپی که بازیکن از فاصله 20 متری شوت می‌کند، افت سرعت کمتری دارد. وقتی دو عامل فوق را با هم ترکیب کنید، بدان معنی است که هم سرعت اولیه توپ بیشتر است و هم افت سرعت آن کمتر است؛ بنابراین، سرعت متوسط بیشتر خواهد بود و توپ، هم سریع‌تر از انتظار دروازه‌بان به دروازه می‌رسد و هم ضربه‌اش شدیدتر خواهد بود.

از سوی دیگر، عامل ارتفاع را هم نباید فراموش کرد. اختلاف ارتفاع در ورزشگاه‌های برگزاری رقابت‌ها به 1700 متر می‌رسد و اختلاف فشار هوا در ورزشگاه‌های مرتفع، هم باعث افت مقاومت هوا می‌شود و هم سرعت توپ را افزایش می‌دهد.

 

بوق آفریقایی و توپ اروپایی،بلای جان بلاتر

 

شرکت آدیداس هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مشکلی در طراحی توپ وجود ندارد و این تقصیر بازیکنان برخی تیم‌های خاص است که با این توپ‌ها به مقدار کافی تمرین نکرده‌اند. آمارها نشان می‌دهد 51 درصد از بازیکنان حاضر در جام جهانی از بهمن ماه گذشته به این توپ دسترسی داشته و با آن تمرین کرده‌اند و فقط بازیکنان تیم ملی انگلیس هستند که به دلیل قرارداد سفت و سخت نایک در عدم استفاده از توپ‌های دیگر در رقابت‌های لیگ برتر این کشور، فقط از 4 هفته پیش توانسته‌اند با جابولانی تمرین کنند.

چرا وو-وو-زلا این‌قدر گوشخراش است؟

مساله دیگری که در بازی‌های امسال بسیار دردسرساز شده، استفاده تماشاگران آفریقای جنوبی از بوق‌هایی است که وو-وو-زلا نامیده می‌شوند. البته بازیکنان تیم ملی آفریقای جنوبی این بوق‌ها را عضو دوازدهم تیم خود می‌دانند،‌ اما دیگر تیم‌های شرکت‌کننده در جام، آن‌ها را آزاردهنده‌ترین بخش بازی خوانده‌اند.

وو-وو-زلا، یک ساز بادی مانند یک شیپور بلند ساده است که نوازنده آن‌را با لرزش لب‌ها و دمیدن هوا به درون محوطه میانی مخروطی‌شکل آن می‌نوازد. لرزش لب‌ها که حدود 235 بار در ثانیه است، علاوه بر این باعث پیچیدن صدا در هوای دمیده‌شده در این مخروط می‌شود. اگر وو-وو-زلا صحیح و توسط یک نوازنده چیره‌دست نواخته شود، صدای آن یادآور شیپورهای شکار خواهد بود، اما زمانی که توسط فوتبال‌دوستان هیجان‌زده‌ای نواخته می‌شود که سررشته چندانی هم از موسیقی ندارند، تحمل آن به مراتب سخت‌تر خواهد بود. یک تازه‌کار نمی‌تواند بسامد صدا را ثابت نگه دارد یا حرکات لب‌ها را یکنواخت حفظ کند و نتیجه چنین شرایطی، صدایی شبیه به صدای یک فیل خواهد بود.

اما غوغای عجیب درون استادیوم‌های جام‌جهانی چندان شباهتی به صدای فیل‌ها یا ترومپت ندارد! زمانی که صدها وو-وو-زلا با هم نواخته می‌شوند، صدایی آزارنده و یک‌نواخت به گوش می‌رسد. این‌بار هر یک از افراد بسامد صدای متفاوتی را ایجاد خواهد کرد و هماهنگی زمانی چندانی هم میان لحظه‌های زدن وو-وو-زلا وجود ندارد. در نتیجه صدا مرتب کم می‌شود و اوج می‌گیرد و صدایی که به گوش می‌رسد بیشتر شبیه صدای حمله چندین‌هزار زنبور به ورزشگاه است!

اما چرا صدای وو-وو-زلا این‌قدر بلند است؟ دلیل این قدرت صدا شکل مخروطی باریک و قیف‌مانند وو-وو-زلا است. دانشمندان در کنار بسامد 235 هرتزی که متناظر با ریتم و آهنگ این بوق‌ها است، فرکانس‌های قوی‌تری مانند 470، 700، 940، 1171، 1400 و 1630 هرتز را نیز اندازه گرفته‌اند.

سازهای قیفی‌شکل می‌توانند بسامد بالاتری را نسبت به انواع استوانه‌ای ایجاد کنند و از سوی دیگر اغلب این فرکانس‌ها در محدوده‌ای از صوت قرار دارند که گوش‌های ما نسبت به آن حساس‌ترند. به همین دلیل صدای ساکسیوفون هم بلند‌تر از قره‌نی به گوش می‌رسد.

به گزارش بخش آسیب‌شناسی ارتباطات دانشگاه پریتوریا در آفریقای جنوبی، شدت صدای تولید‌شده توسط این بوق‌ها در فاصله یک متری 116 دسی‌بل است و بنابراین شنیدن این صدا در طولانی‌مدت می‌تواند به شنوایی فرد آسیب بزند. در واقع شنیدن این صدا برای 7 تا 22 ثانیه می‌تواند از محدوده صدای مجاز در محل کار تجاوز کند! صدای صدها وو-وو-زلا می‌تواند به مراتب بلند‌تر باشد، حتی نمونه‌هایی از آسیب‌های شنوایی موقت نیز در بین تماشاچیان مشاهده شده است.

اما به نظر نمی‌رسد که تمام آزار دهندگی وو-وو-زلا به دلیل شدت بالای صدای آن باشد. هرچند صدای بلند مانند نوعی هشدار برای سیستم شنوایی ما عمل می‌کند و نتیجه آن ترس یا نادیده‌گرفتن صدا است (البته در مورد وو-وو-زلا آن‌قدر صدا بلند است که انکار آن یا عادت کردن به صدا تقریبا غیرممکن باشد)؛ اما صدای وزوز یا همهمه نامفهوم این صدا می‌تواند آن‌را آزارنده‌تر جلوه دهد. این در مورد صداها به اثبات رسیده است. علاوه بر این نادیده گرفتن این صداها از صداهای پهن‌باند مانند خش‌خش رادیویی که درست تنظیم‌نشده به مراتب سخت‌تر است. شاید به این دلیل که تهدید‌ها مانند صدای یک شیر گرسنه هم حاوی مؤلفه‌های صدایی هستند که چندان برای ما مفهوم نیستند. البته این تنها یک فرض است.

جالب است بدانید که رسانه‌هایی مانند تلویزیون و رادیو برای کاهش تأثیرات این صدا کارهایی کرده‌اند. آن‌ها می‌توانند حجم صدای تماشاچیان را نسبت به صدای مفسر بازی کم یا زیاد کنند. اما ای کاش کار به همین سادگی بود. اگر صدای ورزشگاه بسیار ‌کم شود، فرد هنگام تماشای تلویزیون دیگر نمی‌تواند جو ورزشگاه را به خوبی حس کند و به همین دلیل حذف صدا از نظر خیلی‌ها گزینه خوبی نیست...../تحلیل:خبرآنلاین