سلامت
2 دقیقه پیش | نشانه ها و عوارض کمبود ویتامینها در بدنویتامینها نقش مهمی را در بدن انسان ایفا میکنند. بهنحویکه کمبود ویتامین (حتی یکی از آنها) میتواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ... |
2 دقیقه پیش | چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش میزنند؟فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ... |
ورود ممنوع های دختر،پسری!!
جوانی كه انتظار دارد كه زندگی او سرشار ازعشق و محبت و آرامش باشد اگر در گذشته دوستی هایی داشته، همیشه نگران است كه مبادا روابط گذشته او آثار بدی در زندگی اش بگذارد...
آنچه در این مقاله می خوانید آثار رابطه ی اشتباه با جنس مخالف است و شرایط برقراری ارتباط سالم.
آثار رابطه با جنس مخالف
ارتباط با جنس مخالف، به خصوص اگر رابطه ای خارج از محدوده اخلاق و دستورات دینی باشد، آثار و تبعات زیان باری به دنبال دارد:
از بین رفتن كرامت انسانی و غرق شدن در گرداب شهوت ها
اگر انسان به غریزه جنسی به عنوان یك هدف و خارج از چهارچوب مقرّرات اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی بپردازد، هر عاملی كه بهتر و بیشتر به شهوت ها پاسخ دهد، جایز شمرده می شود و در این صورت، چشم چرانی، علاقه ی شهوانی به همجنس، خودارضایی، اعتیاد به عكس ها و فیلم های مبتذل و آزادی ارتباط دختران و پسران با یكدیگر پسندیده می نماید، حتی اگر با ضابطه های عقلی و دینی در ستیز باشند و به نابودی شرافت انسانی و جامعه بشری بینجامند!
با نگاهی به جوامع غربی پیامدهای منفی رابطه دختران و پسران را بر فرد و جامعه به خوبی درخواهیم یافت. در این جوامع، هدف انسان از زندگی و آینده روشن از میان رفته و افزایش روزافزون قتل و جنایت، اعتیاد، خودفروشی، آشفتگی روحی و روانی و دیگر آسیب های اخلاقی و انسانی، همه ناشی از غلبه ی شهوات و بی بند و باری بر عقل و ایمان است.
كاهش آرامش روانی و افزایش التهاب و اضطراب
برخی صاحب نظران غربی آزادی های جنسی را عامل آرامش روحی و زدودن عقده های درونی می دانند، ولی پس از اجرای فراگیر این راهكار در غرب، شاهد افزایش روزافزون آمار بیماری های روانی، خودكشی و جنایت های ناشی از ناكامی های جنسی می باشند.
روشن است كه گسترش محرّك های جنسی انسان را به رابطه گسترده با جنس مخالف می كشاند و هرگونه شكست در این راه، به آسیب بزرگ تری خواهد انجامید. این نوع رابطه هیجان ها و التهاب های جنسی را فزونی می بخشد و تقاضای جنسی را به صورت آتشی شعله ور، عطشی روحی و خواست اشباع نشدنی درمی آورد. در نتیجه، با توجه به اینكه روح بشر فوق العاده تحریك پذیر است، اشتباه است كه گمان كنیم تحریك پذیری روح بشر محدود به حد خاصی است. هیچ نوجوان پسری از تصاحب دختران و هیچ دختری از متوجه كردن پسران و در نهایت، هیچ دلی از هوس، سیر نمی شود. تقاضای نامحدود، خواه و ناخواه، انجام ناشدنی است و همیشه همراه نوعی احساس محرومیت و دست نیافتن به آرزوهاست و به نوبه خود، منجر به اختلالات روحی و بیماری های روانی می گردد. البته همه این ها در صورتی است كه تقوا و ترس از خدا وجود نداشته باشد.
كسی كه تقوا دارد و حریم الهی را نگه می دارد خداوند او را برای نجات از گرداب های اخلاقی یاری می دهد.
یکی از استرس های همیشگی جوان ترس از افشای ارتباط های گذشته خواهد بود؛
جوانی كه انتظار دارد كه زندگی او سرشار ازعشق و محبت و آرامش باشد اگر در گذشته دوستی هایی داشته، همیشه نگران است كه مبادا روابط گذشته او آثار بدی در زندگی اش گذارد و هر آن احتمال افشای آن سبب بروز مشكلاتی گردد، به ویژه در بافت اجتماعی جامعه اسلامی ما
پیدایش تنوّع خواهی و اثرگذاری آن بر انتخاب فرد در ازدواج
نوجوانان و جوانانی كه پیش از ازدواج، با جنس مخالف خود، رابطه برقرار می كنند، هنگام ازدواج و انتخاب همسر، به همه با دید شك و تردید می نگرند«ویل دورانت» در این زمینه می گوید: «مرد، نگران و مضطرب است كه مباداكسی پیش از او زنش را تصرف كرده باشد، ولی این نگرانی و اضطراب در زن كمتر است»؛
حتی پس از ازدواج نیز روحیه ی هوسبازانه و تنوّع طلبانه، روانشان را آزار می دهد و چه بسا به سوی منجلاب فساد كشیده شوند و راه بی بندباری را در پیش گیرند.
«ویل دورانت» می نویسد: «فساد پس از ازدواج، بیش تر محصول عادات پیش از ازدواج است ... (كه) در زیر عوامل سطحی طلاق، نفرت از بچه داری و میل به تنوع طلبی نهان است. میل به تنوع گرچه از همان آغاز در بشر بوده است ولی امروزه به سبب اصالت فرد در زندگی و تعدد محركات جنسی در شهرها و تجاری شدن لذت جنسی، ده برار گشته است».
قرآن كریم و روایات معصومان(علیهم السلام)از ارتباط جنسی با دیگران و نگاه های شهوت آمیز برحذر داشته و وعده خسران و عذاب به مرتكبان چنین اعمالی داده است.
قرآن كریم می فرماید: (قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَی.... وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ.... زِینَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ...) (1)
به مؤمنان بگو! چشم های خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند و عفاف خود را حفظ كنند. این برای آنان پاكیزه تر است... و به زنان با ایمان بگو: چشم های خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند و دامان خویش را حفظ كنند و زینت خود را آشكار ننمایند جز بر شوهرانشان... .
این آیه، به صراحت دستور داده است كه زن و مرد نامحرم به یكدیگر نگاه شهوت آلود نداشته باشند. به راستی، اگر به این آیه مباركه عمل شود و دختر و پسر نامحرم از ابتدا به یكدیگر توجه ننمایند و به هم نگاه هوس آلود نكنند، آیا دوستی ها و عشق های خیابانی به وجود می آیند؟
شرایط ارتباط با جنس مخالف
بر اساس بینش دینی و اسلامی هرگونه دوستی با جنس مخالف ممنوع و حرام است و عذاب اخروی در پی دارد، اما ارتباط عادی برای مصالح ویژه از قبیل مباحثات علمی، داد و ستد، رفت وآمدهای خانوادگی، استاد و شاگردی و مانند آن، كه لازمه زندگی اجتماعی هستند و منافع مادی و معنوی بر آن ها مرتب هستند، اشكال ندارد، ولی این ارتباطات هم شرایط و قوانینی دارند كه به بعضی از آن ها اشاره می شود:
رعایت حیای فردی و عفّت جمعی
ارتباط با جنس مخالف، كه در شرایط خاصی اتفاق می افتد، نه تنها مجوّز پرده دری و از بین بردن عفت نیست، بلكه از ابتدا برای حفظ حریم عفت و حیا تأسیس شده و به خاطر مصالح مهم اجتماعی وضع شده است؛ یعنی فلسفه ی وجودی این ارتباط، حفظ عفّت عمومی و تحكیم حیای فردی و كسب كمالات از طریق مقابل است. از این رو، ممكن نیست فلسفه وجودی آن را زیر پا نهاد. حتی برای زن و شوهر هم، كه از ارتباط دوستی بی حد و مرز برخوردارند، این آزادی در رفتار دوستانه وجود ندارد و همه باید حیای عمومی و حریم اخلاقی جامعه را حفظ كنند.
ارتباط با جنس مخالف باید با حفظ حریم فردی، رعایت حیا و عفّت اجتماعی باشد و اگر برخاسته از تمایلات جنسی و شهوانی باشد، ممنوع است و گناه بزرگی در پی دارد
خداوند متعال در سوره مباركه قصص، در داستان ارتباط دختران حضرت شعیب(علیه السلام) با حضرت موسی(علیه السلام) به این شرط تصریح دارد و می فرماید: وقتی حضرت موسی(علیه السلام) در آب دادنِ به گوسفندان، به دختران شعیب علیه السلام) كمك نمود، آنان نزد پدر رفتند و از جوانمردی حضرت موسی(علیه السلام) تعریف و تمجید كردند حضرت شعیب(علیه السلام)تصمیم گرفت از حضرت موسی(علیه السلام)سپاس گزاری كند. به همین دلیل، دختران خود را به دنبال او فرستاد و دختران در اوج حیا و عفّت حركت كردند تا به كنار جاده رسیده و در آنجا منتظر ماندند تا حضرت موسی(علیه السلام)متوجه حضور آنان شود و حضرت موسی هم متوجه آمدن آنان شد. دختران از او تقاضا كردند تا پیش پدرشان بیاید و حضرت موسی هم قبول كرد، وقتی خواستند به طرف منزل بروند، حضرت موسی(علیه السلام)به خاطر حفظ حریم حیا و عفّت، دوشادوش دختران حركت نكرد، بلكه جلوتر از دختران راه می رفت و دختران شعیب به دنبال او با انداختن سنگ ریزه، مسیر را نشان می دادند. (2)
بنابراین، ارتباط با جنس مخالف باید با حفظ حریم فردی، رعایت حیا و عفّت اجتماعی باشد و اگر برخاسته از تمایلات جنسی و شهوانی باشد، ممنوع است و گناه بزرگی در پی دارد.
رعایت دستورات دینی در ارتباطات
خواستگار در مراحل خواستگاری می تواند در قالب دستورات شرع با فرد موردنظر خود ارتباط داشته باشد، اما حتماً باید با رعایت دستورات دینی انجام گیرد تا ـ خدای ناكرده ـ به گناه منجر نشود. باید ارتباط آنان در فضایی جوانمردانه انجام شود؛ زیرا اگر مراعات مسائل دینی و اعتقادی در ارتباط وجود نداشته باشد، آرام آرام این ارتباط به طرف ناهنجاری اخلاقی كشیده شده، رابطه ناسالم می گردد و در این صورت، به ضرر هر دو تمام می شود.
هدفدار بودن
بسیاری از ارتباطات دختران و پسران نوجوان هدف جدّی و ارزشمند نداشته، صرفاً لذت جویی لحظه ای می باشد كه این لذت جویی ها اگر در چارچوب دستورات دینی ـ یعنی، پس از جاری شدن عقد ازدواج ـ نباشند، جایز نیستند. از این رو، این ارتباطات، كه صرفاً جنبه تفریحی دارند و منفعتی مشروع از آن ها به هیچ كدام از دختر و پسر نمی رسد مذموم است. از این رو، برای جلوگیری از هدر رفتن سن نوجوانی و سنین نشاط و بالندگی لازم است تا در ارتباطات اهدافی دنبال شود و از این فرصت برای بهره برداری علمی، اخلاقی، آموزشی و هنری استفاده گردد.
نتیجه اینكه در دستورات دینی و تربیتی اسلام، توجه ویژه ای به دوستی و ارتباط شده و معیارهایی كه برای انتخاب دوست بیان شده، همه در جهت تربیت و تكامل انسان ها بوده و سعی شده است ترقّی و بالندگی اخلاقی، علمی و معنوی در آن ها مورد توجه باشد و حتی در ارتباط با جنس مخالف هم دستورات و رهنمودهایی ارائه شده كه با كمال طلبی انسان ها سازگاری دارد و خط مشی طوری ترسیم شده است كه انسان ها را از انحراف و كج اندیشی بازداشته، به خالق یكتا نزدیك سازد و سعادت دنیوی و اخروی آنان را در پی داشته باشد.
منبع:مجله ی علمی وتخصصی معرفت
ویدیو مرتبط :
ورود ممنوع......
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
اختلاط دانشجویان دختر و پسر در اردوهای دانشجویی؛ "ممنوع"
در آئیننامه حفظ حدود آداب اسلامی در دانشگاهها مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بر جلوگیری از اختلاط دختر و پسر در محیطهای آموزشی و دانشگاههای كشور تاكید شده است.
فصل اول آئیننامه حفظ حدود آداب اسلامی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، مصوب یكصد و بیست و یكمین جلسه مورخ 6 مرداد سال 66 شورای عالی انقلاب فرهنگی كه در تاریخ 13مرداد همان سال و به شماره "1908/دش " ابلاغ شده، به تشریح "حفظ حدود اخلاق اسلامی در برخوردها و معاشرتها " اختصاص دارد.
بر اساس بند اول این آئیننامه، دانشجویان زن و مرد لازم است در كلاسهای درس در دو ردیف جداگانه بنشینند. در تبصره مربوط به همین بند نیز تاكید شده است كه هرگاه در دانشگاهی جدا كردن كلاسهای مخصوص زنان و مردان میسر باشد و مشكلی از لحاظ بودجه و كیفیت تحصیل به وجود نیاورد، كلاسها باید جدا باشد.
در بند دوم این آئیننامه نیز آمده است كه در بیمارستانهای آموزشی باید كوشش شود كه به تدریج بخشهای بیماران زن و مرد از یكدیگر جدا باشد و همچنین هر جا میسر است در اتاقهای عمل از اختلاط زن و مرد خودداری شود وحتیالمقدور از كادر پرستاری زن برای زنان و مردان استفاده شود و مسائل شرعی رعایت شود.
در آئیننامه حفظ حدود آداب اسلامی در دانشگاهها و موسسات آموزش همچنین تاكید شده است كه در آزمایشگاهها و بخشهای تزریقات هرگاه برای تزریق و پانسمان، هم متخصص مرد بود و هم متخصص زن، از متخصص مرد برای بیماران مرد و از متخصص زن برای بیماران زن استفاده شود.
همچنین در محلهای تردد و نصب اعلانات در دانشگاهها، هرگاه احتمال ازدحام رود، باید محلهای جداگانه برای زنان و مردان در نظر گرفته شود.
بر اساس این آئیننامه لازم است كه دانشجویان زن و مرد از آزمایشگاهها و كارگاهها و سالنهای تشریح و اتاق كامپیوتر و غیره حتیالمقدور در نوبتهای خاص و به طور جداگانه استفاده كنند. سالنهای طراحی و مدل (آتلیهها) و خود مدلها باید منطبق با شئون اسلامی باشد و محیط كار حتیالمقدور برای زنان و مردان جدا باشد. دانشجویان زن و مرد لازم است در گروههای مجزا به كارهای گروهی دانشجویی از قبیل انجام پروژهها و طراحی و كارهای عملی و مانند آن بپردازند، مگر اینكه مجزا كردن زن و مرد منجر به مختلف شدن كار یا تعطیلی آن شود.
هشتمین بند آئیننامه حفظ حدود آداب اسلامی در دانشگاهها و موسسات آموزش تاكید دارد كه دانشگاهها باید تدابیری اتخاذ كنند تا در محیطهای اداری با توجه به امكانات موجود از اختلاط غیرضروری زن و مرد تا جایی كه منجر به اختلال و تعطیل كارها نشود، جلوگیری به عمل آورند.
بر اساس این آئیننامه مسئولان مرد باید از منشیان مرد استفاده كنند و در آن قسمت از دانشگاهها كه عموم مراجعهكنندگان مرد هستند از (قبیل خوابگاهها) لازم است از كارمندان مرد استفاده شود و در آن قسمت كه مراجعهكنندگان زن هستند از كارمندان زن.
همچنین اماكن عمومی مانند قرائتخانه كتابخانه و خوابگاهها و اتاقهای غذاخوری باید برای زنان و مردان جدا باشد یا برای هر جنس از نوبت جداگانه استفاده شود. برای اماكن ورزشی نیز نوبت استفاده مردان باید جدا از نوبت زنان باشد.
بند 12این آئیننامه به روابط بین استاد و دانشجو اختصاص دارد كه بر اساس آن، روابط میان استادان و دانشجویان و كارمندان باید مطابق با مقررات دانشگاهی و ضوابط اخلاق اسلامی باشد و هرگاه كسی خلاف آن را مشاهده كرد بنابر اصل نهی از منكر به متخلفان تذكر دهد و اگر تذكر او موثر واقع نشد مراتب را به مقامات مسئول دانشگاه اطلاع دهد.
آئیننامه حفظ حدود آداب اسلامی در دانشگاهها و موسسات آموزش همچنین تاكید دارد كه زنان در محیط كار و تحصیل باید از پوشش اسلامی استفاده كنند و از پوشیدن لباسهای تنگ و زننده و آرایش و تبرج پرهیز كنند و مردان نیز نباید از لباسهای زننده استفاده كنند.
شورای عالی انقلاب فرهنگی در بند 14، مسئولیت اجرای این آئیننامه را به روسای دانشگاهها و مدارس عالی سپرده است كه میتوانند با كمك كمیتههای انضباطی یا هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری به تخلفات رسیدگی كنند.
بر اساس این گزارش، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 520 مورخ 25 آذر 82 ماده واحده مقررات سفرهای دانشجویی الحاقی به آئیننامه حفظ حدود و آداب اسلامی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی (ابلاغیه شماره 1908/دش مورخ 13مرداد 66)را تصویب كرد كه بر اساس آن، سفرهای دانشجویی باید با تصویب و صدور مجوز توسط شورای فرهنگی دانشگاه انجام شود.
بر اساس این آئیننامه مقصود از سفر دانشجویی، كلیه مسافرتهای فرهنگی و بازدیدهای علمی دسته جمعی گروهی از دانشجویان یك دانشگاه است كه به منظور زیارت و تفریح با مجوز شورای فرهنگی دانشگاه برگزار میشود. واحدهای برگزار كننده اردوی دانشجویی غیردولتی خارج از دانشگاه، میبایست نسبت به اخذ مجوز از شورای فرهنگی دانشگاه اقدام كنند. ضمناً سفرهای درسی و پژوهشی كه با حضور استاد و مجوز گروه آموزشی دانشكده برگزار میشود از شمول این مصوبه مستثنی است.
در ماده واحده مقررات سفرهای دانشجویی آئیننامه حفظ حدود و آداب اسلامی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی تاكید شده است كه برگزاری اردوهای مختلط (دختر و پسر) صرفاً با تایید مكتوب مرجع صادركننده مجوز، قابل اجرا است. همچنین در سفرهای دانشجویی، محل برگزاری اردو و مسیر آن در اطلاق مقررات، به منزله محدوده دانشگاه محسوب و در این مدت رعایت مقررات انضباطی دانشگاه و سایر مقررات مربوط الزامی است...../تحلیل:عصرایران