سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

قوانینی برای ارتباط با جنس مخالف



 

 

جنس مخالف, ارتباط با جنس مخالف

 

آنچه از انسان سرمی زند ، رفتاری است که شخصیت او را نمایان می سازد . " رفتار " انسان ، آینه ای است از درونیات و ویژگی های شخصیتی او . حال آنکه چگونه رفتار نمائیم و از چه رفتارهایی حذر نمائیم ، موضوع مورد بحث در این مقاله می باشد . برآنیم تا در این مجال ، ساختارهای صحیح روابط انسانی به خصوص اصول و ضوابط مهم و برجسته در رابطه ی بین دختران و پسران را مورد بررسی قرار دهیم .

 

 

برخورد مبتنی برشناخت و احترام متقابل

 

انسانی كه برای انسانیت و شأن خود ارزش والایی قائل است، روابطش را با دیگران به گونه ای تنظیم می كند كه در آن احترام متقابل و ارزش گذاری متعالی و متعامل رعایت شده باشد.

 

چنین برخوردی زمانی ایجاد می شود كه انسان به نیازهای روانی خود در كنار نیازهای زیستی خویش توجه داشته باشد و نوع برخورد او با دیگران، بیشتر از سطوح بالاتر نیازها نشأت گرفته باشد. این نوع برخوردِ احترام آمیز، به دور از پرخاشگری، به دور از نیات سود جویانه و اندیشه های مبتنی بر سوء استفاده انجام می گیرد.

 

برخورد مبتنی بر حیا، نه شرم و خجالت

 

بهتر است در ابتدا به تفاوت دو اصطلاح " شرم " و " حیا " بپردازیم. شرم كه بیشتر مترادف با خجالت كشیدن و یا كناره گیری كردن است، اصطلاحی است ناظر بر ناتوانی انسان در یك برخورد اجتماعی. فردی كه دچار شرم است، در یك موقعیت اجتماعی خاص نمی تواند رفتار مناسب و مطلوب از خود نشان دهد.

 

اصطلاح دیگر حیاست. حیا ، یك صفت پسندیده اخلاقی است و آن عبارت است از خویشتنداری ارادی فرد در انجام اعمالی كه خلاف قاعده و شأن شرعی و عرفی باشد.

 

حیا در حقیقت نوعی توانایی است، در حالی كه شرم یا خجالت، نوعی ناتوانی به شمار می آید. انسان وقتی می باید سخنی را در مقابل جمعی بگوید، ولی خود را ناتوان از بیان آن می یابد، دچار شرم است؛ در حالی كه وقتی انسان تمایل دارد مثلاً نسبت به بزرگتر خویش از جمله پدر، مادر، معلم و یا مربی خود رفتاری مبتنی بر بی حرمتی نشان دهد و از عهده انجام چنین كاری نیز برمی آید، ولی به دلیل داشتن صفت حیا خویشتن داری كرده، آن را انجام نمی دهد، نوعی توانایی و قدرت را از خود به نمایش گذاشته است. با این توصیف می باید برخورد مبتنی بر شرم و برخورد مبتنی برحیا با جنس مخالف را از یكدیگر تفكیك كنیم. برخورد مبتنی بر شرم برخوردی از روی ناتوانی است، در حالی كه برخورد مبتنی برحیا، برخوردی خویشتندارانه و ارادی است.

 

كسانی هستند كه در مقابل جنس مخالف دچار خجالت زدگی شده، از خود شرم افراطی نشان می دهند؛ دسته ای دیگر انواع برخوردهای اجتماعی بین دو جنس را می سازند. پسری كه به هنگام مواجهه با جنس مخالف دست و پای خود را گم می كند و نمی تواند بر اعصاب خود مسلط شود و یا دختری كه در مواجهه با جنس مخالف توانایی برخورد صحیح كلامی را از دست می دهد و نمی تواند مطالب را به درستی و مبتنی بر تفكر بیان نماید، مصداق چنین برخوردی هستند. چنین فرد یا افرادی از این ناتوانی به نوعی دچار آسیب خواهند شد.


برخوردی به دور از اضطراب و هیجان

 

این نوع برخورد به صور مختلف مانند عصبانیت، سرخ شدن و بالارفتن ضربان قلب، عجولانه رفتار كردن و رفتار مبتنی بر ترس و یا خوشحالی افراطی دیده می شود. هیجان كه یك حالت برانگیختگی روانی است شامل تمامی مواردی كه نام بردیم اعم از ترس، خوشحالی، عصبانیت، عجله و امثال این هاست.

 

هر چند كه هیجانات اجزای لاینفك رفتار انسانی هستند ، ولی باید برای اتخاذ تصمیم صحیح و نشان دادن رفتار مناسب ، تحت كنترل در آیند.

 

برخورد با جنس مخالف به شكل هیجان زده، می تواند تصمیم گیری و نیز انجام اعمال صحیح ما را تحت الشعاع خود قرار دهد. به طور كلی، توصیه روان شناسان به انسان، كنترل هیجان ها و حفظ خونسردی در تمامی موقعیت های زندگی است. این توصیه، از رفتار اجتماعی ما با جنس مخالف نیز جدا نیست.

 

برخوردی به دور از پرخاشگری

 

پرخاشگری ، تمایل و یا عمل فرد است در جهت آسیب زدن به یك شیء و یا شخص دیگر. برخی از برخوردهای بین دو جنس در جامعه ی ما از نوع برخوردهای پرخاشگرانه است.

 

پسری كه برای نشان دادن توجه خود به یك دختر، با موتور و یا ماشین از كنار او به سرعت می گذرد و او را دچار ترس می كند ، نشانگر رفتارهای پرخاشگرانه است. پرخاشگری نسبت به جنس مخالف می تواند مشكلاتی را در زندگی آتی انسان ایجاد كند.

 

دوستی دختر و پسر

 

پرخاشگری كه سرچشمه ی آن یك تمایل درونی برای آسیب زدن می باشد، ممكن است به صورت اعمالی كه به نحوی فرد مقابل را ناراحت می كند و یا می رنجاند و نیز گفتن كلماتی كه به نوعی آزار دهنده است، تجلی داشته باشد.

 

گاهی برخی از افراد ، برخوردهای غیر عادی و ناپخته ای از خود نشان می دهند که به لحاظ فرهنگی، تحول هوشی و تحول شخصیتی، آنان را در سطحی بسیار پایین و مبتذلی قرار می دهد. متلك گویی، ایجاد مزاحمت های خیابانی و یا مزاحمت های تلفنی از جمله این نوع رفتارهای ناپخته است.

 

کناره گیری از معاشرت های افراطی

 

افراط در معاشرت ، معمولاً متأثر از فرهنگ غربی در زمینه ی ارتباط بین دو جنس می باشد . این رابطه بیشتر در میان خانواده هایی دیده می شود كه دارای یك فرهنگ منسجم و اصیل شرقی و اسلامی نیستند. اختلاط بیش از حد بین دختر و پسر پیش از ازدواج ، با توجیهاتی مانند زمینه سازی برای شناخت بهتر دو جنس از یكدیگر ، و یا زمینه سازی برای كسب تجربیات عملی برای انجام یك ازدواج موفق صورت می گیرد.

 

میهمانی ها، جشن تولدها، مراسم مختلف ورزشی و مسافرت های دسته جمعی كه معمولاً بستر و محمل چنین روابطی است، در میان این دسته از افراد به وفور دیده می شود. چنین اعمالی بدون توسل به عناصری از فرهنگ غرب اساساً امكان پذیر نیست و این نكته معمولاً مردم ما را دچار تعارض و آشفتگی می كند، زیرا یك فرهنگ در درون خود دارای انسجام است و ما نمی توانیم فرهنگ را به شكل مخلوط و بدون انسجام و برگرفته از جوامع مختلف به كار گیریم.


برخوردی در چارچوب ضوابط شرعی

 

رابطه دو جنس مخالف باید همواره در چارچوب ضوابط شرعی و با رعایت احکام نورانی شرع باشد . بدین معنا که بسیاری از روابط گسترده و بی حد و مرز شارع مقدس توصیه نمی کند، بلکه همواره زنان و مردان را از ورود به آن محدوده ها پرهیز می دهد . نگاه ، گفت و گو های طولانی مدت بی هدف ، آرایش نامناسب ظاهری ، تماس های بیش از حد متعارف از جمله این موارد است .

منبع: تبیان


ویدیو مرتبط :
نحوه ارتباط با جنس مخالف تهران!!!!!!!!!!!!!!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خط قرمزهای ارتباط با جنس مخالف



ارتباط با جنس مخالف

در روابط‌تان به گونه‌ای رفتار نکنید که در آینده نیاز به پنهانکاری باشد

 

روزهای پر حرارت و داغ جوانی، وقتی داغ‌تر می‌شود که صحبت ارتباط با جنس مخالف، به میان می‌آید. شما دیگر کودک نیستید، احتمالا دوران مدرسه و دغدغه کنکور هم به پایان رسیده و اکنون در اوج قدرت و نیازهای روانی و جسمی، به تشکیل خانواده فکر می‌کنید. ممکن است هنوز سن‌تان برای ازدواج مناسب نباشد و هیچ اقدامی برای انتخاب همسر انجام نداده باشید یا در به در دنبال نیمه گمشده تان باشید. فرقی ندارد،در هر حال یکی از روابطی که باید در زندگی خود آن را مدیریت کنید، ارتباط با جنس مخالف است.درست است که‌ این روزها کمی مهار آن سخت‌تر است، اما در آینده حتی بعد از ازدواج و در سنین میانسالی هم از این مهارت بی‌نیاز نیستید.

از طرفی شما دیگر در دبیرستان درس نمی‌خوانید و در محیط تحصیل تان با جنس مخالف در ارتباطید یا در محیط کارتان چند‌ ساعت در روز چنین ارتباطی را تجربه می‌کنید. رفتار امروز شما، زمانی که هنوز مجرد هستید و علاقه به این ارتباط در شما پررنگ‌تر است، می‌تواند یک پایه و اساس خوب برای زندگی فردایتان باشد.

یادتان باشد شما فعلا مجردید و بزودی تشکیل خانواده خواهید داد، در روابط‌تان به گونه‌ای رفتار نکنید که در آینده نیاز به پنهانکاری باشد. برای این‌که خط قرمز‌های رابطه با جنس مخالف را نشکنید، برایتان پیشنهاد‌هایی داریم.

خودتان را کنترل کنید
تمام شدن روزهای مدرسه و ورود به دانشگاه یا محل کار، خود به خود بانوعی استقلال همراه است که تا دیروز آن را نداشتید.

زمان‌های رفت و آمدتان، دوستان و آشنایان جدیدتان و محیط‌هایی که همچون محیط خانه و مدرسه تحت نظارت و پاستوریزه نیست . در چنینی شرایطی شما نیازمند یک مهارت بسیار مهم خواهید بود. مهارت خود کنترلی، مهارتی است که اگر آن را نداشته باشید، از گوشه اتاق و با یک رایانه، ممکن است بزرگ‌ترین خطاها را انجام دهید. خود کنترلی یا خویشتن‌داری یعنی داشتن توان و مهار فشارها و وسوسه‌های غریزی و هیجانی.

این طبیعی است که در سن جوانی در برابر محرک‌های جنسی، بی‌تاب شوید. باید با حفظ نگاه و دوری از فیلم‌ها و روابط تحریک‌کننده به خود کمک کنید تا گرفتار نشوید. بهترین راه، پیشگیری از ورود به روابط نامناسب است. این مهارت را در خود ایجاد کنید و در هر لحظه حواس‌تان به خودتان و کارهایی که انجام می‌دهید، باشد.

خط قرمزهای ارتباط با جنس مخالف

ارتباط با جنس مخالف، یک واقعیت است که اگر در چارچوب صورت بگیرد،دچار مشکل نخواهید شد

 

همرنگی با جماعت را بی‌خیال شوید
می‌گفتند، خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو! اما اگر جماعت ، طریق رسوایی را پیش بگیرند چه کنیم؟ دختر خانم‌ها و آقا پسرها، اگر همه دوستانتان دوست دختر و دوست پسر دارند و اگر به اصطلاح، این روزها هر کسی، کسی دارد و یار نورسی دارد، شما خود را وارد این بازی نکنید.

دوستانتان نمی‌گویند که این ارتباط چه تاثیرات منفی بر آنها گذاشته و ممکن است هنوز خودشان نیز ندانند از نظر روحی چه آسیبی خواهند دید، پس با افتخار خود را پاک نگه دارید .

بیکاری را از زندگی‌تان دور کنید
شما در پرانرژی‌ترین روزهای زندگی‌تان به سر می‌برید، اگر قرار باشد، بیشتر وقت‌تان، اوقات فراغت بوده و برنامه سفت و سختی برای ساعت‌به‌ساعت‌تان نداشته باشید، احتمال خطای‌تان بالا می‌رود. تفریح خوب است اما یادتان باشد این روزها زمان تلاش، کارو برنامه‌ریزی برای آینده است. چشم بر هم زدنی، با افسوس زمزمه می‌کنید: جوانی هم بهاری بود و بگذشت... پس قدر بهار زندگی‌تان را بدانید و انرژی‌تان را در راه صحیح مصرف کنید.

حواس‌تان به او باشد
فراموش نکنید که در خلوت‌ترین مکان قابل تصور نیز کسی هست که شما را می‌بیند. هیچ رفتار و اندیشه شما، از او پنهان نمی‌ماند. اگر همیشه این موضوع را مد نظر داشته باشید، دقت بیشتری حتی بر فکر و نیات خود خواهید داشت.

امام علی(ع) می‌فرمایند:
خوشا به حال آن که همیشه خدا را در نظر داشته و از گناه خویش بیمناک باشد. (غرر الحکم، ج ٢ / فصل ۴۶طوبی)

روزهای خوش جوانی را تباه نکنید. ارتباط با جنس مخالف، یک واقعیت است که اگر در چارچوب صورت بگیرد، دچار مشکل نخواهید شد پس از چارچوب شرع‌ پا فراتر نگذارید که پشیمان خواهید شد.

سخنی با والدین
اگر فرزند جوانی در خانه دارید، باید محیط را به گونه‌ای آماده کنید که بتواند در مورد دغدغه‌هایش با شما حرف بزند. بدانید که دیر یا زود جنس مخالف به زندگی او وارد خواهد شد پس به جای آنکه آنقدر در این موضوع حساسیت نشان دهید که نتواند در موردش با شما حرف بزند، بگذارید راحت باشد البته حرمت‌ها را نگه دارید، اگر او نتواند درباره اینگونه مسائل با شما حرف بزند، ممکن است درمعرض خطرهای جدی قرار بگیرد. به او هشدار بدهید، راه و روش سالم ماندن را برایش هجی کنید، اما در نهایت بگذارید اگر خطایی هم کرد، بتواند به شما بگوید و کمکتان مطمئن باشد.
منبع:سلامت نیوز