سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

شیردهی فقط وظیفه مادران نیست!



 

 

شیردهی   فقط وظیفه مادران نیست

 

از نظر آقایان شیردهی تصویری كاملا مادرانه است و در عین حال كه از این عمل و مشاهده آن لذت می‌برند، عكس‌العملی بین دوست داشتن و دلسردی در بیشتر آنها به وجود می‌آید...

 

در دوران بارداری، مادر رابطه‌ای بسیار نزدیك با فرزند خود دارد. بعد از تولد، شیردهی همچنان این آمیختگی و نزدیكی را حفظ می‌كند و زمان شیردهی زمان لذت‌بخشی برای هر دوی آنهاست. به چشم مردان شیردهی، عملی كاملا طبیعی و بسیار قدرتمند است. البته تمامی مردان به یك نسبت به این عمل واكنش نشان نمی‌دهند. برخی با دیدن همسرشان كه در حال شیردهی است به وجد می‌آیند و پر از غرور و هیجان می‌شوند در حالی كه برخی دیگر احساس ناراحتی، دلسردی و حتی حسادت می‌كنند.

 


احساس بیهودگی و دلسردی

بعد از فارغ شدن مادر، پدر این احساس را دارد كه اصلی‌ترین نیاز و مشغله نوزاد خوردن است و این مادر است كه با شیردادن خود می‌تواند این نیاز او را برطرف و نوزاد را آرام كند. دانستن این مطلب در برخی از مردان سبب افسردگی و دلسردی می‌شود و جمله‌ای كه اكثر آنها با خود تكرار می‌كنند این است كه من چه كاری می‌توانم برای فرزندم انجام دهم؟ و از آنجا كه تمام توجه مادر به ویژه در ماه نخست به فرزندش جلب می‌شود، مرد احساس می‌كند جایگاهش را در این رابطه عاطفی از دست داده است. از سوی دیگر، سینه زن نه تنها نماد زنانگی و مادری است بلكه اندامی جنسی است و با آغاز شیردهی احساسات جنسی مرد دچار اختلال می‌شود. برای مردان دیدن همسرشان كه با موجودی دیگر لذت می‌برد كمی ناراحت‌كننده است. به همین دلیل است كه برخی زنان یا به فرزندشان شیر نمی‌دهند یا این كار را در اتاقی جدا دور از چشم همسر انجام می‌دهند. به هر حال نوع رفتار مرد در برابر شیردهی به تربیت، تاریخ خانوادگی، تصویر ذهنی از اندام زن و مادر خود و... بستگی دارد.

 


چگونه پدر را در شیردهی دخالت دهیم؟

صحبت در مورد فرزند و وظایف او در دوران بارداری می‌تواند نقش بسیار بسزایی در این میان داشته باشد. یكی از وظایف مهم زن در این زمان، اطمینان دادن به همسرش است كه فرزند آنها سبب جدایی و فاصله گرفتن آنها از هم نخواهد شد.

 

یكی از كارهایی كه از سوی روان‌شناسان توصیه می‌شود شركت مرد همراه زن در كلاس‌های آموزش شیردهی است. آگاهی پیداكردن از اهمیت شیردهی و نقش شیر مادر در سلامت كودك تا حد زیادی مانع از مخالفت مرد با شیردهی و افسردگی او می‌شود. نكته دیگر اینكه نباید شیردهی را به دور از چشم مرد به ویژه در هفته نخست بعد از زایمان انجام داد تا مرد با سختی‌هایی كه مادر می‌كشد نیز آشنا شود و به شما به خاطر كاری كه انجام می‌دهید افتخار كند. مادر نیز باید هنگام نیاز از همسرش طلب كمك كند. گفتن جملاتی نظیر «من خسته‌ام لطفا كوچولو را در تختش بگذار» یا «چه خوب كه تو اینجایی، تنهایی از پس كارها برنمی‌آیم» هر مردی را به هیجان می‌آورد. اقدام دیگری كه می‌توانید انجام بدهید این است كه واقعا مرد را در شیردهی دخالت دهید مثلا از او بخواهید وضعیت نوزاد را درست كند یا گردن و شانه‌های شما را حین شیردهی ماساژ دهد. فراموش نكنید شاید مردها نتوانند شیر دهند اما می‌توانند كارهایی مانند خواباندن، نوازش، حمام كردن، تعویض پوشك و به گردش بردن نوزاد را انجام دهند. پس برای آنها ارزش قائل شوید و به عنوان یك پدر به آنها نگاه كنید.

 


یك نقش بسیار مهم

متخصصان می‌گویند مردانی كه نسبت به شیردهی مخالف‌اند، افرادی هستند كه احساس می‌كنند بین آنها و همسرشان فاصله‌ای ایجاد شده است. شیردهی یك امر زنانه است اما نه كاملا زنانه. گرچه شیردهی سبب ایجاد رابطه‌ای برتر بین مادر و فرزند می‌شود اما نباید نقش پدر را در این میان نادیده گرفت. شیردهی امری زوجی است و اگر پدر در آن نقش نداشته باشد با موفقیت به انتها نمی‌رسد. یك زن با نگاه‌ها، حمایت و حضور همسرش است كه مادر می‌شود. بودن او در زمان شیردهی و حمایت و تشویق همسرش باعث می‌شود زن بهتر بتواند به این امر مهم بپردازند. تنها بودن زن در امر نگهداری از كودك باعث خستگی و دلزدگی او شده و به تدریج شیردهی به دست فراموشی سپرده می‌شود.

 

دلیل به وجود آمدن یك رابطه قوی بین مادر و نوزاد در زمان شیردهی برقراری رابطه فیزیكی است. این به آن معنی است كه مرد هم می‌تواند - البته كمی متفاوت‌تر - رابطه‌ای به همان عمیقی با فرزندش داشته باشد و با دخالت دادن خود در امر نگهداری از فرزند این رابطه عمیق را ایجاد كند.



ویدیو مرتبط :
بهترین زمان یادگیری شیردهی برای مادران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نکات مهم برای مادران در دوران شیردهی



 

نکاتی مهم راجع به سلامت مادران در دوران شیردهی

 

 

به دلایل منطقی، شیر دادن نوزادتان را از دست ندهید

 

شیر مادر برای رشد نوزاد بی نظیر است. این شیر سرشار از آنتی بادی هایی است که کودک را از ابتلا به بیماری های عفونی و واگیردار محافظت می‌کند، مملو است از پروتئین هایی برای رشد؛ و همچنین سرشار است از کربوهیدرات ها، امگا 3 و املاحی که برای رشد مغز و سیستم عصبی نوزاد ضروری اند. شیر مادر باعث رشد ذهنی و کاهش ابتلا به چاقی مفرط در کودکی می‌شود. شیر دادن به نوزاد یک فایدۀ دیگر هم دارد که تا کنون کم دربارۀ آن صحبت شده است، و آن کاهش وزن مادر بعد از بارداری است.

 

بسیاری از مادران می‌خواهند وزن قبل از زایمان شان را به دست بیاورند. در واقع، راحت شدن از شر کیلوهای اضافه که طی دوران بارداری جمع شده اند، همیشه کار راحتی نیست. انتخاب تغذیۀ نوزاد با شیر مادر می‌تواند در این زمینه، کمک کننده باشد.

 

باید بدانید که بخشی از چربی هایی که طی بارداری به طور طبیعی ذخیره شده اند، به منظور ساخت شیر مادر پدید آمده اند. بنابراین، نباید تعجب کنید که مادری که بچه اش را شیر می‌دهد نسبت به کسی که خودش به نوزادش شیر نمی‌دهد، سریع تر وزن کم می‌کند. به طور کلی زنانی که بین شش ماه تا یک سال پس از زایمان شیر می‌دهند، بیشتر وزن شان کاهش می‌یابد. این فایدۀ شیر دادن به نوزاد به شرطی آشکار می‌شود که مادر به بهانۀ اینکه خودش دارد نوزادش را تغذیه می‌کند، به اندازۀ دو نفر نخورد.

 

زیرا طی دوران بارداری و هنگام شیردهی، متابولیسم بدن مادر به گونه ای خود را تطابق می‌دهد که سهمیۀ غذایی مادر، او و نوزادش را کفایت می‌کند. این یک مسئلۀ ریاضی نیست؛ بیشتر خوردن بی فایده است اما باید بهتر خورد ! این امکان مهم و ارزنده برای کاهش وزن بعد از بارداری باز هم قابل افزایش است و آن زمانی است که شیردهی با یک فعالیت جسمی منظم مانند پیاده روی یا شنا همراه شود. این گزینه ای است که به هیچ وجه نباید نادیده اش گرفت.

 

آیا رژیم گرفتن در ایام شیردهی ممنوع است؟

مطمئناً هر گونه محدودیت کالری سفت و سخت، خطر کاهش شیر برای بچه و گذاشتن تأثیر منفی طی دورۀ شیردهی را در پی خواهد داشت، و همۀ اینها بر رشد نوزاد تأثیر نامطلوب دارند. البته، شیردهی با یک رژیم غذایی سالم و متعادل ناسازگار نیست. آنچه که اهمیت دارد، این است که رژیم بیش از حد محدود کننده نباشد (هرگز کمتر از 1800 کالری در روز نباشد) و هیچ یک از گروه های غذایی را حذف نکند. براساس برخی مطالعات، کاهش ِ اضافه وزن ِ زنی که نوزادش را شیر می‌دهد، تأثیری بر وزن فرزندش نخواهد داشت، به شرطی که برنامۀ غذایی متعادل و کاهش وزن، منطقی و متوسط باشد؛ کاهش وزن نباید بیش از دو کیلوگرم در ماه باشد.

 

چند توصیه

سعی نکنید که بیش از دو کیلوگرم در ماه کم کنید.

 

برای رژیم گرفتن، دو تا سه ماه بعد از زایمان صبر کنید تا بدن بتواند بعد از بارداری، بازسازی خود را انجام دهد.

 

از گرفتن رژیم های عجیب و غریب خودداری کنید.

 

بهتر است که برای کم کردن وزن، ازیک متخصص تغذیه کمک بگیرید.

 

حداقل دو بار در هفته فعالیت جسمی داشته باشید، فعالیت هایی مانند: پیاده روی، شنا، ایروبیک و...

منبع:seemorgh.com