سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

رژیم غذایی اشراف


در بین همه برنامه‌های غذایی موفق یك قانون طلایی وجود دارد كه همه متخصصان تغذیه روی آن تاكید دارند؛ «استفاده از میوها و سبزی‌ها، غذاهای دریایی و گوشت سفید». این قانون رژیم غذایی مدیترانه‌ای را به محبوب‌ترین رژیم غذایی تبدیل كرده است.


در بین همه برنامه‌های غذایی موفق یك قانون طلایی وجود دارد كه همه متخصصان تغذیه روی آن تاكید دارند؛ «استفاده از میوها و سبزی‌ها، غذاهای دریایی و گوشت سفید». این قانون طلایی در واقع بدنه اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای را تشكیل می‌دهد و به همین دلیل هم این رژیم غذایی را به محبوب‌ترین رژیم غذایی تبدیل كرده است.  مواد اصلی تشكیل‌دهنده رژیم مدیترانه‌ای‌ میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌ها (به‌خصوص آن‌ها كه برگ سبز بیشتری دارند)، گیاهان معطر؛ غلات، روغن زیتون، ماهی،دانه‌ها و چاشنی‌هایی مانند سركه سیب و سركه بالزامیك است. گوشت و مواد‌غذایی پرچرب سهم كمی در این رژیم غذایی دارند و اغلب فقط در مقادیر كم و فقط برای تنوع به این برنامه غذایی اضافه می‌شوند و شاید این مسئله هم در كنار استفاده زیاد از سبزی‌ها جزو رازهای سلامت این برنامه غذایی باشد.



مدیترانه‌ای‌های سالم

در چند دهه گذشته تحقیقات زیادی در مورد تاثیر این رژیم غذایی بر سلامت انجام شده است و تقریبا همه آن‌ها بر این موضوع تاكید داشته‌اند كه این نوع برنامه غذایی كاملا در خدمت سلامت سیستم قلبی و عروقی بدن است به‌دلیل این‌كه بعد از استفاده طولانی از این نوع غذاها، كلسترول، تری‌گلیسیرید و فشار خون كاهش پیدا می‌كند و اثرات مثبت دیگر بر سلامت بدن باعث می‌شود تا وضعیت كلی سلامت فرد احتمال بیماری‌های قلبی را به‌طور غیرمستقیم كاهش دهد.



آلزایمر نگیرید

در سال 2011 ژورنال تغذیه انگلستان مطالعه‌ای‌ را روی 500 هزار نفر انجام داد و این‌طور نتیجه گرفت كه میزان كلی ابتلا به سرطان در بین كسانی كه كاملا به رژیم غذایی مدیترانه‌ای‌ پایبند هستند بسیار كمتر است. تحقیق دیگری كه در همین سال نتیجه‌اش در ژورنال تغذیه بالینی آمریكا منتشر شد، نشان داد كه استفاده از این نوع مواد‌غذایی باعث می‌شود سرعت تحلیل مغزی در اثر بالا رفتن سن كمتر شود و میزان شناخت و ادراك فرد حتی در سنین بالاتر هم طبیعی بماند و كاهش كمتری داشته باشد.



افسرده نباشید

نتیجه جالب یك تحقیق اسپانیایی اخیر هم نشان داده است، به كار گرفتن رژیم اصیل و قدیمی مدیترانه‌ای‌ می‌تواند یك نقش حفاظتی در برابر افسردگی داشته باشد. پژوهش دیگری در دانشگاه هاروارد از جنبه دیگری رژیم مدیترانه‌ای‌ را رژیم موفقی معرفی كرد. آن‌ها اینطور نتیجه گرفتند كه استفاده از این رژیم غذایی باعث تناسب اندام و حفظ وزن بدن می‌شود و به همین دلیل تا مدت‌ها در یونان مشكلی در مورد اضافه وزن كودكان وجود نداشت اما به‌تدریج و با رواج غذاهای آماده و فست‌فودو توجه كمتر به عادات غذایی سنتی، چاقی و اضافه وزن كودكان هم در این كشور به‌تدریج رو به افزایش گذاشته است.



دلیل این همه فایده چیست؟

چیزی كه این رژیم غذایی را آنقدر سالم می‌كند، تنها میزان بالای ویتامین‌ها، موادمعدنی، فیبر و چربی‌های غیراشباع كه بدنه اصلی این رژیم را تشكیل می‌دهند نیست بلكه آنتی‌اكسیدان‌هایی مانند لیكوپن گوجه فرنگی، اوله كانتول روغن زیتون، و رزوراترول موجود در سركه است كه در بقیه انواع غذاهای طبیعی و سبزی‌ها هستند و به سلامت این رژیم غذایی و خاصیت ضد‌سرطان بودن آن كمك می‌كند.

به غیر از انواع عناصر سالمی كه در این رژیم غذایی وجود دارد علت دیگر سالم بودن این رژیم چیزهایی است كه در این برنامه غذایی وجود ندارد؛ در رژیم مدیترانه‌ای‌ خبری از انبوه شكرها و مواد شیرین غنی شده؛ چربی‌های ترانس، لبنیات پرچرب، گوشت قرمز و غذاهای كنسرو شده حاوی مواد نگهدارنده نیست؛ میان وعده‌ها هم در این برنامه غذایی به جای ساندویچ‌هاو چیپس‌ها و...كه در برنامه غذایی غربی دیده می‌شود بیشتر از میوه‌ها و غذاهای سبك تشكیل شده است و باعث می‌شود، كالری اضافه به بدن وارد نشود.





ویدیو مرتبط :
بهترین رژیم غذایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رژیم غذایی سالم و آسان برای کاهش وزن



 

رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات فراوان و کم چرب ، به کاهش وزن کمک و از مشکلات روحی جلوگیری می کند.محققان علوم پزشکی استرالیا اعلام کردند : این رژیم ، از افسردگی افراد نیز جلوگیری می کند و از رژیم کم کربوهیدرات ولی سرشار از گوشت و لبنیات بهتر است.

 

غذای سالم

 

محققان 106 فرد چاق یا دارای اضافه وزن رابه مدت یک سال بررسی کردند به یک گروه غذای سرشار از کربوهیدرات مانند نان و برنج و به گروه دیگر غذای کم کربوهیدرات و حاوی گوشت و لبنیات بیشتر دادند.

 

محققان دریافتند افراد تحت رژیم به طور متوسط 13 و 7 دهم کیلوگرم در یک سال وزن کم کردند و هیچ تفاوتی از این نظر بین دو گروه مشاهده نشد.

 

ولی کسانی که رژیم سرشار از کربوهیدرات داشتند و چربی کمی می خوردند کمتر عصبی می شدند ، خشونت در آنان کمتر بود ، افسردگی کمتری داشتند و از نظر روانی ، بهتر رفتار می کردند.

 

به گفته محققان، هر دو گروه از نظر روانی بعد از 8 هفته تقریبا یکسان بودند ولی بعد از یک سال ، گروهی که رژیم پرکربوهیدرات و کم چربی داشتند ، شرایط و تعادل روانی بهتری داشتند.