سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

دیر شام خوردن چاق نمی‌کند!


خوردن بعضی از غذاها زحمت بیشتری می‌برد و در نتیجه هضم آنها کالری بیشتری هم می‌سوزاند. تنها جویدن میوه و سبزی، غلات و تکه‌های گوشت می‌تواند تا 30 درصد سرعت کالری سوزی را در بدن افزایش دهد، دیگر معده و روده‌ها که جای خود را دارند!

 
خوردن بعضی از غذاها زحمت بیشتری می‌برد و در نتیجه هضم آنها کالری بیشتری هم می‌سوزاند. تنها جویدن میوه و سبزی، غلات و تکه‌های گوشت می‌تواند تا 30 درصد سرعت کالری سوزی را در بدن افزایش دهد، دیگر معده و روده‌ها که جای خود را دارند! هضم فیبر و پروتئین موجود در چنین مواد غذایی آنقدر دشوار است که بدن فرصت جذب کالری آنها را پیدا نمی‌کند. 



آیا رژیم گیاهی وزن را کم می​کند؟

اول برویم سراغ این باور غلط که یک کیلو ماهیچه از یک کیلو چربی سنگین‌تر است. کیلو، کیلوست چه از جنس چربی باشد و چه از جنس ماهیچه. می‌گویند دانسیته عضلات از چربی بیشتر است و فضای کمتری را اشغال می‌کنند، بنابراین دو خانم با وزن یکسان - در صورتی که در بدن یکی از آنها نسبت عضله به چربی بیشتر باشد  - ممکن است از لحاظ ظاهری با یکدیگر فرق زیادی داشته باشند. وزن عضلات وزن مفید است چون بدن شما را سفت‌تر، کوچک‌تر و متناسب‌تر نشان می‌دهد. همچنین یک بدن عضلانی به لحاظ متابولیکی بسیار فعال است، بنابراین تعداد عضلات بیشتر موجب تقویت متابولیسم در طول روز و همچنین لاغر شدن شما می‌شود.

لازم است ورزش‌های سنگین و استقامتی را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا در تمام طول روز با نسبت بهینه کالری بسوزانید. همچنین استفاده از وزنه نتیجه تلاش شما را به حداکثر می‌رساند.



من هر روز ورزش می‌کنم، پس می‌توانم هر چه که می‌خواهم بخورم

حقیقت تلخ این است که حتی اگر سرسختانه ورزش کنید، بارها یوگا انجام دهید و عرق بریزید، اجازه ندارید هر چقدر دوست دارید غذا بخورید و انتظار کاهش وزن را هم داشته باشید. طبیعی است که بخاطر خوب ورزش کردن بخواهید به خودتان پاداش بدهید، به هر حال بعد از اینهمه تلاش بی پایان حق خوردن دو سه تکه پیتزا را که دارید اینطور نیست؟ اگر می‌خواهید وزن کم کنید، خیر چنین حقی ندارید. حتی اگر هنگام ورزش کردن کالری و چربی بسوزانید، مقدارش آنقدری نیست که خودتان فکر می‌کنید یا روی دستگاه تردمیل می‌خوانید.

توصیه می‌شود روزی 250 کالری کمتر غذا بخورید و هدفتان این باشد که روزی 250 کالری بیشتر بسوزانید. این کاهش کالری برای کم کردن نیم کیلو وزن در هفته کافی است.



خانم‌ها سخت‌تر از آقایان وزن کم می‌کنند

خب این نکته تا حدودی حقیقت دارد. بدن آقایان به لحاظ بیولوژیکی بیشتر از خانم‌ها عضله دارد. یعنی حتی با قد و وزن یکسان و بدون هیچ تحرکی سرعت متابولیسم آنها حدود 5 تا 10 درصد بیشتر است.

دیگر مشکل بیولوژیکی این است که خانم‌ها در مقایسه با آقایان چربی بیشتری دارند و بدن آنها بیشتر چربی ذخیره می‌کند. مهم‌تر از آن، خانم‌ها در دوران قاعدگی و یائسگی سالی نیم کیلو دانسیته عضلانی از دست می‌دهند. با چنین جوی که علیه شما خانم‌ها حاکم است، چرا به خودتان زحمت جا شدن در آن شلوارهای جین تنگ را می‌دهید؟

شما می‌توانید برای رفع این مشکل کاری انجام دهید اما لازمه آن تلاش فراوان و عرق ریختن است. هر هفته برای آب کردن چربی و عضله سازی، حداقل دو بار تمرینات استقامتی انجام دهید تا حتی در حال استراحت نیز سرعت متابولیسم شما سر به فلک بکشد.



نوشیدن آب موجب کاهش وزن می‌شود

از چسبیدن به آب سرد کن محل کار ( و در نتیجه آن سر زدن به سرویس بهداشتی) خودداری کنید. شاید نوشیدن آب به کاهش وزن شما کمک کند اما اگر دیگر عادت‌های خود را تغییر ندهید خودبه‌خود وزن کم نخواهید کرد. کسانی که به طور منظم آب می‌نوشند روزانه حدود 200 کالری بیشتر از کسانی که قهوه، چای یا نوشابه می‌خورند می‌سوزانند. اگر بجای نوشیدنی‌های قندی آب مصرف کنید، کاهش کالری به کاهش وزن شما کمک خواهد کرد.

نوشیدن آب یخ نیز می‌تواند به سوزاندن کالری بیشتر کمک کند. محققان آلمانی دریافته‌اند که نوشیدن 6 فنجان آب یخ در روز می‌تواند سرعت متابولیسم (در حال استراحت) را تا 50 کالری بالا ببرد.



خوردن چربی مرا چاق می‌کند

محصولات بدون چربی فراوانی در بازار وجود دارند. هیچ ارتباط خاصی بین چربی موجود در آنها و وزن اضافی شما وجود ندارد. گنجاندن چربی کافی برای سلامتی شما لازم است البته نوع آن مهم است.
چربی‌های تک غیراشباع از روغن‌های مفید موجود در گیاهانی چون زیتون، مغزهای خوراکی و آووکادو بدست می‌آیند. رژیم‌های غذایی سرشار از چربی‌های تک غیر اشباع به کاهش وزن شما کمک می‌کنند بدون اینکه لازم باشد مقدار کالری دریافتی خود را تغییر دهید. خوردن صبحانه‌ای سرشار از چربی‌های تک غیر اشباع می‌تواند کالری‌سوزی را تا 5 ساعت بعد تقویت کند (مخصوصا برای کسانی که شکم دارند). این چربی‌های مفید و خوشمزه را با یک برنامه کاهش کالری ترکیب کنید تا شاهد کاهش وزن و چربی شکم خود باشید.





ویدیو مرتبط :
کتک خوردن پسر از دختر چاق

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاثیر دیر شام خوردن بر روی حافظه


مطالعات محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که خوردن غذا در وقت خواب باعث اختلال عملکرد حافظه و اختلال شناختی می‌شود.

ایرنا: مطالعات محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که خوردن غذا در وقت خواب باعث اختلال عملکرد حافظه و اختلال شناختی می‌شود.

ساینس نوشت؛ بدن دارای یک ساعت درونی است که چرخه آن با نور خورشید تنظیم می‌شود و همان چرخه ساعت خواب را برای بدن تعیین می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که غذا خوردن در زمانی که بدن به خواب احتیاج دارد، کارکرد مغز را کند می‌کند و باعث کاهش حافظه می‌شود.

مرحله ابتدایی این آزمایش روی موش انجام شده است‎؛ زیرا چرخه خواب و برخی عملکردهای مغز موش کاملا شبیه انسان است.

زندگی مدرن امروزی باعث شده است که فعالیت‌های روزانه بدون توجه به ساعت طبیعی بدن انجام شود و این اتفاق خوبی نیست؛ زیرا هورمون‌ها در زمان مناسبی ترشح نمی‌شوند و عملکرد بسیاری از ارگان‌های بدن مختل می‌شود. برای مثال، فعالیت کبد از ساعت ۱۱ شب آغاز می‌شود و در صورتی که فرد در این زمان بیدار و مشغول غذا خوردن باشد، کبد تنبل می‌شود و فعالیت خود را به درستی انجام نمی‌دهد.

ساعت فیزیولوژیکی بدن بهترین راهنما برای تعیین زمان خواب و غذا است.

نتایج این تحقیقات در انجمن علوم اعصاب واشنگتن گزارش شده است.