سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

دکتر فیش و پدیکور ماهی


شاید درباره اش چیزهایی شنیده باشید ولی احتمالا تا به حال تجربه اش نکرده اید. در پدیکور ماهی، مشتری پاهایش را در حوضچه آبی پر از ماهی های کوچکی به نام گارا روفا، که گاهی دکتر ماهی خوانده می شوند، قرار می دهد.

مجله اینترنتی تناسب اندام: شاید درباره اش چیزهایی شنیده باشید ولی احتمالا تا به حال تجربه اش نکرده اید. در پدیکور ماهی، مشتری پاهایش را در حوضچه آبی پر از ماهی های کوچکی به نام گارا روفا، که گاهی دکتر ماهی خوانده می شوند، قرار می دهد. ماهی، پوست مرده ی کف پای فرد را می خورد و جا را برای رشد پوست تازه باز می کند. این ماهی ها بومی خاورمیانه اند و سال های بسیاری ست که برای درمان بیماری های پوستی استفاده می شوند.

از پدیکور ماهی چه می‌دانید؟

گرچه پدیکور ماهی از همان ابتدا که به سایر جوامع راه یافت موضوع بحث بر انگیزی بود. در برخی مناطق به علت بیماری هایی که علتشان پدیکور ماهی گزارش شده، ممنوع اعلام شده است. این مساله هیچ گاه اثبات نشد، ولی ممنوعیت ها با توجه به موارد زیر لحاظ شدند:

۱. حوضچه های مورد استفاده برای پدیکور را بعد از هر بار استفاده نمی توان به قدر کافی تمیز کرد. چرا که ماهی ها هنوز در حوضچه قرار دارند. و از آنجایی که این حوضچه ها مکررا تمیز نمی شوند باکتری، قارچ و جرم می تواند از یک مشتری به مشتری بعدی منتقل شود.

۲. ماهی ها را نمی توان در فرصت زمانی بین دو مشتری پاکیزه یا ضدعفونی کرد. از آنجایی که با توجه به هزینه ی بالا، ممکن است ماهی ها چندین باره برای مشتری های متفاوت استفاده شوند، خطر انتقال عفونت، باکتری، قارچ و جرم از طریق ماهی‌ها نیز افزایش پیدا می کند.

۳. گاهی ماهی چین چین (نوعی ماهی چینی) به اشتباه به جای گارا روفا استفاده می شود. چین چین ها دندان دارند و اغلب باعث خونریزی در طول درمان می شوند. این مساله خطر انتقال باکتری و عفونت را بیش از پیشافزایش می دهد.

۴. از آنجایی که گارا روفا در بسیاری از مناطق، بومی نیست، می تواند تهدیدی برای حیات گیاهی و حیوانی بومی باشد.

از پدیکور ماهی چه می‌دانید؟

۵. پدیکور ماهی در چهارچوب قانونی و دستورالعمل های یک پدیکور جای نمی گیرد.

۶. مقرراتی وجود دارند که طبق آن ها ماهی در سالن زیبایی باید در آکواریوم نگه داشته شود.

۷. ماهی ها تنها در صورتی کار می کنند که گرسنه نگه داشته شده باشند، و این می تواند ظلم به حیوانات محسوب شود.


ویدیو مرتبط :
ماهی كوی_گلد فیش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دکتر فیش و ماهی درمانی


ماهی‌درمانی یكی از شیوه‌های طبیعی درمان بیماری‌های پوستی است كه اولین‌بار در كشور تركیه توسط درمانگران طب سنتی این كشور برای درمان بعضی بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس مورد استفاده قرار گرفت.


مجله سیب سبز: ماهی‌درمانی یكی از شیوه‌های طبیعی درمان بیماری‌های پوستی است كه اولین‌بار در كشور تركیه توسط درمانگران طب سنتی این كشور برای درمان بعضی بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس مورد استفاده قرار گرفت. در این شیوه درمانی، ماهی‌های درمانگر به بیمار كمك می‌كنند در مدت مشخصی كه به‌طور معمول 30 روز است بر بیماری خود غلبه كند یا شدت بیماری را كنترل كرده و آن را مهار كند. این شیوه درمانی اگر چه هنوز آن طور كه باید و شاید در جهان شناخته شده نیست اما در بسیاری از كشورهای آسیایی مانند ژاپن، چین، تایلند، تركیه و حتی بعضی كشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و كلینیك‌های ویژه‌ای برای ماهی‌های درمانگر تاسیس شده كه مردم با مراجعه به این كلینیك‌ها می‌توانند از ماهی‌های درمانگر برای بهبود و تسكین دردها و بیماری‌شان كمك بگیرند

پاكسازی بافت‌های مرده با دكتر فیش

امروزه در بسیاری‌ از سالن‌های اسپا در كشورهای آسیای شرقی از ماهی گاراروفا برای پاكسازی پوست، درمان خشونت و خشكی پوست و همین‌طور از بین رفتن كك و مك استفاده می‌كنند.  این شیوه كه در بسیاری از مراكز درمانی مالزی، ژاپن، كره و تایلند مرسوم است به اعتقاد برخی درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان شیوه‌ای منحصر به فرد برای درمان برخی  بیماری‌های پوستی نظیر پسوریازیس، زبری پوست و بعضی التهاب‌های سطحی در پوست است. در این شیوه بلافاصله پس از آنكه عضوی از بیمار مانند دست یا پای او درون آب قرار می‌گیرد ماهی‌های گاراروفا سراغ عضو می‌آیند و به‌سمت بافت‌ها و پوست‌های مرده سطح پوست می‌روند. این ماهی‌ها كه از پوست‌های مرده تغذیه می‌كنند در مدت زمانی كمتر از 3 ماه می‌تواند به پاكسازی پوست و از بین بردن خشونت‌های پوستی به ویژه در ناحیه آرنج و پاشنه پا به افراد كمك كنند. درمانگران شیوه‌های طبیعی توصیه می‌كنند كه اثرگذاری این ماهی‌ها در شرایطی اتفاق می‌افتد كه فرد در هفته 3 جلسه 20 دقیقه‌ای از این ماهی‌ها برای درمان استفاده كند.



تكنیك‌های درمانی ماهی‌ گاراروفا

بیمار پس از ورود به مركز درمانی و معاینه و بررسی توسط پزشكان و متخصصان برای استفاده از حوضچه‌ها آماده می‌شود. در حقیقت این بسته به تشخیص متخصص و نوع نیاز مراجعه‌كننده دارد كه از حوضچه‌های كوچك یا بزرگ برای درمان بیماری‌اش استفاده كند. به‌عنوان مثال اگر فرد تنها برای از بین بردن خشونت پوست پا به این مركز مراجعه كرده است، می‌تواند از حوضچه‌های كوچك استفاده كند. به این ترتیب كه لبه حوضچه می‌نشیند و ماهی‌های كوچك گرد پای او حلقه می‌زنند و از سلول‌ها و بافت‌های مرده پوست تغذیه می‌كنند اما در شیوه دیگر، بیمار به‌طور كامل درون حوضچه‌های بزرگ قرار می‌گیرد و تمام بافت‌های سلولی مرده‌اش توسط ماهی‌های درمانگر خورده می‌شود. در این روش، بیمار قبل از استفاده از حوضچه‌های ماهی لازم است بدن خود را شست‌وشو دهد و با كمك مواد ضدغفونی‌كننده‌ای كه در اختیارش قرار می‌گیرد به‌طور كامل خود را بشوید.

مراكز نظارتی در این‌باره چه می‌گویند

بعضی از مراكز نظارتی بهداشتی در جهان توصیه‌نامه‌ای دارند كه در آن به این نكته اشاره شده كه استفاده از ماهی‌های درمانگر یا همان ماهی‌های گاراروفا باید در شرایط ایمنی و بهداشتی خاصی صورت بگیرد. به این معنا كه این ماهی‌های درمانگر در صورتی كه در شرایط نامناسب نگهداری شوند، ممكن است خودشان عاملی برای انتقال بعضی بیماری‌های پوستی یا بیماری‌های عفونی باشند زیرا این ماهی‌ها با جویدن بافت‌های مرده سلول‌‌های سطحی پوست اعضای بدن به درمان آنها كمك می‌كنند و استفاده از این ماهی‌ها برای افرادی كه سیستم ایمنی ضعیفی دارند مناسب نیست و ممكن است مشكل‌زا باشد. افراد باید در انتخاب مراكزی كه خدمات درمانی ماهی درمانگر را ارائه می‌دهند بسیار دقت كنند تا بتوانند از ابتلا به بیماری‌های عفونی پیشگیری كنند.

مهم‌ترین ویژگی این ماهی‌ها در پاكسازی پوست‌، جمع‌آوری سلول‌های مرده، از بین بردن بافت‌های مرده و فرسوده پوست است. این ماهی‌ها بیشترین تاثیر را در بهبود سلامت پوست و درمان بعضی اختلال‌های پوستی دارند و درمان برخی‌از بیماری‌های سخت و مزمن مانند سرطان ادعایی بیش نیست

به جای درد قلقلك سراغ‌تان می‌آید

شاید برای بسیاری از مردم دشوار باشد كه لبه یك حوضچه بنشینند و  با خیال راحت پاهای‌شان را درون یك حوضچه پر از ماهی‌های گاراروفا بگذارند یا دل را به دریا بزنند و در استخری كه مملو از این ماهی‌های درمانگر است قرار بگیرند تا ماهی‌ها به پوست‌شان به عنوان یك منبع بزرگ تغذیه نگاه كنند و همگی باهم به سوی پوست حركت كنند. بیشتر مردم تصور می‌كنند كه این شیوه، یك شیوه دردناك است. در حالی كه ماهی گاراروفا بعد از نزدیك شدن به بیمار به آرامی به نوازش پوست می‌پردازد و در این حالت اولین احساسی كه سراغ اغلب افرادی كه این شیوه‌ را تجربه‌كرده‌اند، آمده احساس قلقلك بوده است. آنها این موقعیت را این گونه توصیف می‌كنند كه وقتی ماهی‌ها مشغول خوردن پوست و بافت مرده بدن می‌شوند در 10 دقیقه اول احساس قلقلك به آدم دست می‌دهد و نشاطی بی‌پایان سرتاپای فرد را فرا می‌گیرد و بعد از مدتی با تمركز ماهی‌ها برای خوردن غذا این حس قلقلك به شكل دیگری تبدیل می‌شود و فرد احساس می‌كند كه روی سطحی قرار گرفته كه مانند گوشی تلفن همراه كه روی ویبره باشد، حس ویبره بهشان دست می‌دهد كه این حس نیز در نوع خودش جذاب و هیجان‌انگیز است. اگر چه ممكن است پذیرش ماهی‌های بزرگ‌ گاراروفا كه اطراف بدن انسان حلقه می‌زنند كمی مشكل باشد و بیمار در روزهای اول احساس آرامش نكند ولی به مرور به حضور ماهی‌ها عادت می‌كند و  افراد می‌توانند برای شروع درمان با ماهی‌های گاراروفای كوچك آغاز كند. ضمن آنكه در این شیوه درمانی، ماهی‌ها اصلا علاقه‌ای به بافت‌های سالم بدن ندارند و تنها سراغ سلول‌های مرده می‌روند. با جدا كردن این سلول‌ها از سطح پوست بدن بیمار تنها سوزشی اندك و بسیار خفیف در بعضی نقاط ممكن است احساس كند.

دروغ‌هایی كه نباید جدی بگیرید

گاهی تبلیغاتی درباره سالن‌های اسپا و اثرات درمانی ماهی‌های گاراروفا  ارائه می‌شود كه اغراق‌آمیز و باورنكردنی است. مثلا بعضی از این تبلیغات ذكر شده كه ماهی‌های گاراروفا می‌توانند به درمان انواع سرطان، برخی از بیماری‌های مفصلی، میگرن و تسكین برخی از سردردها كمك كند. در حالی كه مهم‌ترین ویژگی این ماهی‌ها در پاكسازی پوست‌، جمع‌آوری سلول‌های مرده، از بین بردن بافت‌های مرده و فرسوده پوست است. این ماهی‌ها بیشترین تاثیر را در بهبود سلامت پوست و درمان بعضی اختلال‌های پوستی دارند. مثل درمان بعضی از خشكی‌ها، خشونت‌های پوستی و آسیب‌های پوستی این شیوه موثر است. اما استفاده از این شیوه به منظور درمان نیازمند نظارت و مشورت با متخصص طب سنتی و یك كارشناس آشنا با این شیوه درمانی است تا با راهنمایی و هدایت بیمار برای درمان بیماری فرد استفاده كند. ضمن آنكه استفاده از استخرها و حوضچه‌هایی كه بیماران از آن استفاده می‌كنند شرایط نگهداری متفاوتی دارند و چگونگی ضدعفونی كردن آنها باید با نهایت دقت و نظارت ویژه انجام شود تا استفاده از این شیوه به منظور درمان به عاملی برای ابتلا به بیماری‌های دیگر تبدیل نشود.

چیزهایی که باید از اسپا بخواهید

اگر تصمیم دارید به هر دلیلی مثل تجربه یك اتفاق تازه، پاكسازی پوست یا درمان بعضی از ناراحتی‌های پوستی‌تان به یكی از سالن‌های اسپا یا مراكزی كه خدمات ماهی درمانگر را ارائه می‌دهند، سر بزنید به این نكات توجه كنید:

  •   پیش از هر چیز از آنها مجوز وزارت بهداشت و مراكز معتبر را بخواهید و از معتبر بودن آن مطمئن شوید.
  •   درباره كارشناس مسئول سالن و تجربه و دانش او در زمینه استفاده از ماهی گاراروفا بپرسید.
  •   مطمئن شوید كه حوضچه‌ها و محل نگهداری ماهی‌ها هر بار بعد از استفاده ضدعفونی می‌شوند.
  •   قبل از استفاده از حوضچه از تعویض آب آن و ضدعفونی شدن ماهی‌ها مطمئن شوید.

ضرورت پاكسازی ماهی‌ها و حوضچه

حتما ممكن است این سؤال برای شما مطرح شود كه حوضچه‌های ماهی‌های گاراروفا چگونه ضدعفونی می‌شوند و در صورتی كه فردی از این حوضچه‌ها استفاده كرد این حوضچه‌ها چگونه برای فردی دیگر با بیماری‌ای دیگر آماده می‌شود. كارشناسان این شیوه درمانی برای ضدعفونی كردن حوضچه‌ها مواد شست‌وشو‌دهنده خاصی دارند كه پس از بیرون رفتن بیمار به آب حوضچه اضافه می‌كنند. تغذیه ماهی‌ها را بررسی می‌كنند، ضمن آنكه به ماهی‌ها داروها و مكمل‌هایی ارائه می‌شود كه سلامت آنها را تضمین می‌كند. این شیوه در بسیاری از سالن‌های اسپا در ایران نیز اتفاق می‌افتـد امـا در كشورهای آسیای شرقی مثل چین و تایلند روش دیگری نیز برای پاكسازی و ضدعفونی‌كردن حوضچه‌های سالن اسپا وجود دارد و آن استفاده از اشعه ماورای بنفش برای از بین بردن ویروس‌ها، باكتری‌ها و میكروب‌های درون آب است. ضمن اینكه، این كارشناسان از یك فیلتر قوی برای جداكردن و از بین بردن غذا و فضولات ماهی‌ها و تصفیه آب استفاده می‌كنند تا بتوانند در شرایط بهتری به ارائه خدمات درمانی به بیماران و مراجعان‌شان بپردازند.