سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

تاثیر عطرها بر سلامتی روح و جسم


یکی از رایج ترین روش های درمانی برای رفع مشکلات روانی و ذهنی در طب کهن، استفاده از عطردرمانی یا درمان با رایحه های مختلف بوده است که امروزه از آن با عنوان آروماتراپی یاد می شود.

هفته نامه سلامت: یکی از رایج ترین روش های درمانی برای رفع مشکلات روانی و ذهنی در طب کهن، استفاده از عطردرمانی یا درمان با رایحه های مختلف بوده است که امروزه از آن با عنوان آروماتراپی یاد می شود. بسیاری از کارخانه های معتبر تولید عطر و ادکلن در سراسر جهان هم از همین توصیه های درمانی برای تولید عطر و بازارپسند کردن محصولات خود کمک می گیرند. حس بویایی، قوی ترین حس ما انسان هاست و رایحه ها می توانند آثار کوتاه مدت و بلندمدت مثبت و منفی فراوانی بر جسم و روان ماه داشته باشند. به همین دلیل در این مطلب به معرفی رایج ترین رایحه های لذت بخش و تاثیرگذار بر سلامت روان افراد می پردازیم.

عطرها هم در سلامت نقش دارند

بوی روغن زیتون و کاهش اشتها

تحقیقات اخیر ثابت کرده است استشمام بوی روغن زیتون در طول پخت و پز باعث کاهش اشتها، پیشگیری از پرخوری و البته لذت بردن از صرف غذا می شود.

بوی سیب و کاهش سردرد

یک ضرب المثل انگلیسی می گوید مصرف یک سیب در طول روز، شما را از رفتن به دکتر بی نیاز می کند. این در حالی است که محققان بی تازگی به حقایق جدیدی درباره تاثیر مثبت عطر سیب بر سلامت هم دست یافته و اعلام کرده اند استشمام بوی سیب به تخفیف علائم سردردهای میگرنی کمک می کند و استرس و عصبانیت را هم کاهش می دهد.

بوی علف تازه و افزایش حافظه

بوی علف تازه باعث آزاد شدن ترکیبات شیمیایی در مغز می شود که این ترکیبات، احساس رضایت مندی و آرامش را برای شما به ارمغان خواهندآورد. محققان ثابت کرده اند تاثیر مثبت بوی چمن تازه بر مغز انسان به اندازه ای است که می تواند باعث تقویت حافظه و پیشگیری از زوال عقل شود. همین جاذبه روانی عطر چمن تازه است که باعث می شود همه ما ناخودآگاه تمایل به وقت گذرانی در طبیعت و نشستن روی چمن ها داشته باشیم.

رایحه وانیل و افزایش شادی

تحقیقات اخیر محققان کانادایی ثابت کرده، استشمام عطر وانیل باعث افزایش شادی و آرامش می شود. از این رو، بهتر است گاهی در منزل، شمع یا عودها وانیلی روشن کنیم.

بوی اسطوخودوس و کاهش اختلالات خواب

عطر ناشی از گیاه اسطوخودوس باعث شل شدن عضلات و آرامش روانی می شود. بوی این گیاه خوش عطر به درمان بی خوابی یا اختلال خواب هم کمک می کند و می تواند در پیشگیری از ابتلا به افسردگی هم موثر باشد. از این رو، شما می توانید از دمنوش اسطوخودس حدود یکی- دو ساعت قبل از خواب استفاده کنید یا این گیاه را شب ها بالای تختتان بگذارید.

عطرها هم در سلامت نقش دارند

رایحه رزماری و افزایش هوشیاری

استشمام بوی رزماری با تحرک نورون های مغزی باعث افزایش هوشیاری، افزایش قدرت حافظه و بهبود بازده کاری می شود. از این رو، نگه داشتن مقداری رزماری یا عصاره آن در محل کار می تواند باعث ارتقای عملکرد شغلی کارمندان شود.

بوی دارچین و افزایش تمرکز

پژوهشگران آمریکایی اعلام کرده اند بوی ساطع شده از دارچینی که در نوشیدنی ها یا خوراکی های گرم ریخته می شود، باعث افزایش قدرت و عملکرد مغز، بهبود قدرت بینایی، افزایش تمرکز و بالارفتن قدرت حافظه می شود. از این رو، می توانیم در ساعت های ابتدایی روز، صبحانه، نوشیدنی یا میان وعده های گرم خود را با مقداری دارچین مزه دار کنیم تا بتوانیم قدرت حافظه، عملکرد مغز و توان تمرکزمان را افزایش دهیم.

بوی کاج و کاهش اضطراب

محققان ژاپنی دریافته اند عطر درخت کاج یا صنوبر ایجاد آرامش روانی و کاهش اضطراب می شود. به همین دلیل هم وقتی ما برای گردش به جنگل می رویم، کاملا از نظر روانی به آرامش می رسیم و تمام خاطرات تلخ روز خود را فراموش می کنیم.

عطر نعناع و بهبود تنفس

بوی نعناع تازه باعث خنک شدن راه های تنفسی، افزایش تمرکز، هوشیاری و تحرک می شود. افزودن کمی برگ نعنای تازه به وعده های غذایی، شما را در طول روز شاداب و هوشیار نگه خواهدداشت.

عطرها هم در سلامت نقش دارند

عطر گل یاس و بهبود خلق و خو

عطر گل یاس تازه می تواند باعث افزایش هوشیاری و ایجاد تعادل در خلق و خو شود. استشمام بوی یاس از ابتلا به افسردگی پیشگیری می کند و انرژی روزانه مان را افزایش می دهد. از این رو، شما می توانید در صورت امکان برخی از روزها منزل خود را با عطر یاس های تازه، معطر کنید.


ویدیو مرتبط :
‫تاثیر استرس بالای جسم وروان.wmv‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کوهنوردی و تقویت جسم و روح



 

کوهنوردی

 

کوهنوردی و تقویت جسم و روح بدنبال بی نهایتیم در اوج که روح مان جز به پیوند خوردن با بی نهایت آرام نمی گیرد کوهنوردی یک ورزشی است که بنوعی میشود گفت که ابزار و وسیله اش طبیعت که همان کوه و قلل کوهاست میباشد. کوهنوردی نه تنها ورزشی که باعث تقویت جسم بلکه مفرح روح هم است که جسم و روح همزمان با هم تقویت شده وباعث گشته که آدمی در مقابل بسیاری از ناملایمات و سختیهای زندگی ایستادگی و مقاومت نماید ورزش کوهنوردی باعث تقویت اراده و اعتماد بنفس میشود درسی که یک کوهنورد از کوه و طبیعت می آموزد تواضع و فروتنی وافتادگی و همچنین مروت و مردانگی است تنها ورزشی را می بینیم که در آن رقابت نیست بلکه رفافت است اگررقابتی هم باشد برای گرفتن دست افتاده ایست.

 

کوهنوردی رادر بالای کوه در ارتفاعات می بینی بدون اینکه شناختی ازهمدیگر داشته باشند چنان گرم و صمیمی با هم برخورد میکنندکه انگار چندین سال همدیگر را میشناسند وخیلی بی ریا وبی غل و غش با یکدیگر به مصاحبت و به گفتگو می نشینند و اطلاعات و تجارب خود را به همدیگر انتقال می دهند یا چناچه لقمه نانی و غذای ساده ای داشته باشند در تبق اخلاص نهاده و با هم میل می کنند یک حس مشترک و یک حس همگرایی ناشناحته ای کوهنوردان واقعی را به هم پیوند میدهد همه آنها میخواهند به اوج به قله و در نهایت به آن هدف خود برسند این هدف چیست این چه عشقی ست که آن فرد را با همه ی سختی و مشقت به نقطه هدف میرساند.

 

کوهنوردی

 

ورزش کوهنوردی باعث شناخت انسان نسبت به فرهنگ انسانهای آن منطقه وبدست آوردن اطلاعاتی در مورد نوع سنگها وپوشش گیاهی و جانوری می باشد ما ایرانیان میخواهیم ضرب المثلی بزنیم خیلی چیزها را به صلابت و استواری کوه تشبیه میکنیم مثلا میگوییم فلانی مثل کوه ایستاده است یا میگویم که مگر کوه کنده ای تاریخچه ی کوهنوردی حرفه ای در ایران تقریبا به 70 سال میرسد از دیر باز انسانهای نخستین کوه ها و غار ها را جایگاه امنی برای خود میپنداشتند که در مقابل حیوانات و سیل و بارندگی و سرما و گرما و بلایای طبیعی آنان را درامان نگه میداشت و از دیر باز بلندی قله ها و کوه ها برای بشریک پدیده ای بشمار میرفت که افکار آنان را بسمت خلقت و آفرینش سوق میداد.

 

انسان وقتی که چندین ساعت با کوله ای از وسایل لازم بر دوشش و پیمودن مسیر چندین ساعته آن هم در اوج گرما در تابستان یا در اوج برف و سرما در زمستان وقتی به کوه میرود و سختی ها ی بالا رفتن و صعود کردن و تشنگی و بسیاری از مسایل دیگر را تحمل میکند وقتی که به هدف خود نزدیک میشود که همانا رسیدن به قله است به جای احساس خستگی احساس شور و نشاط ویک نیروی عجیبی نیز به او اضافه میگردد و انرزی می گیرد برای هر کسی لازم است برای یک بار هم که شده کوهنوردی را تجربه کند تا لذت جاذبه های طبیعی طبیعت را لمس کند و جزء برنامه های همیشگی زندگی خود قرار دهند ( ای کوه ها و صخره ها از تو سپاسگذارم که ضربه ها و گام های سنگینم را روی خود تحمل میکنی و دم بر نمی آوری ودرس صبر استقامت را به من می آموزی).