سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

این غذاها پوست را درخشان می کنند


کلید داشتن پوست درخشان این است که اهمیت نقش برنامه های غذایی را درک کنید. به عنوان مثال چربی های سالم. هیچ نمی توانید بدون در نظر گرفتن غذاهایی که می خورید انتظار داشته باشید که پوستی شاداب و باطراوت داشته باشید.

وب‌سایت بدونیم: کلید داشتن پوست درخشان این است که اهمیت نقش برنامه های غذایی را درک کنید. به عنوان مثال چربی های سالم. هیچ نمی توانید بدون در نظر گرفتن غذاهایی که می خورید انتظار داشته باشید که پوستی شاداب و باطراوت داشته باشید. چربی برای تولید هورمون ها، جذب ویتامین های محلول در چربی، رطوبت رسانی از درون پوست به بیرون پوست و متعادل کردن قند خون ضروری است.

وقتی قند خون تحت کنترل باشد با افزودن چربی های سالم می توانیم از جوش های هورمونی که بوسیله افزایش سطح اندروژن ایجاد می شوند جلوگیری کنیم و با کلسترول و اسیدهای چرب باعث شویم که هورمون های بدن به طور طبیعی متعادل شوند.

برای تامین نیازهای بدن سعی کنید این مواد غذایی را برنامه روزانه خود اضافه کنید.

زرده تخم مرغ

این غذاها پوست را درخشان می کنند

یک عدد زرده تخم مرغ شامل ۱۳ ماده معدنی است که آن را به قهرمان غذاهای مفید برای پوست تبدیل کرده است. زرده تخم مرغ منبع ویتامین B، ویتامین A، ویتامین C و سلنیوم است. تمام این ه ابرای عملکرد سلول های حیاتی مفید هستند. زرده تخم مرغ نه تنها سرشار از پروتئین است بلکه منبع بیوتین نیز می باشد. بیوتین معروف به ویتامین زیبایی سلامت پوست، مو و ناخن را تقویت می کند. می توانید از آن یک ماسک سریع تهیه کنید. یک عدد زرده تخم مرغ را هم بزنید تا کف کند. سپس روی پوست بزنید و بگذارید یک ربع روی پوست بماند. در نهایت با یک حوله مرطوب پاک کنید تا تاثیر درخشندگی آن را ببینید.



زردچوبه

این غذاها پوست را درخشان می کنند

زردچوبه یک نوع ضدعفونی کننده و سفت کننده عالی برای پوست می باشد که زخم ها و لکه های روی پوست را کم می کند. همچنین مشکلات آلرژی، التهاب و عفونی پوست را درمان می کند. می توانید مقدار کمی زردچوبه به آب لیمو اضافه کنید و یا در اسموتی بریزید.



روغن نارگیل

این غذاها پوست را درخشان می کنند

روغن نارگیل را هم می توانید به پوست بمالید و هم می توانید بخورید تا پوست درخشانی داشته باشید. این روغن ضد باکتری و ضد قارچ است که برای داشتن پوستی تمیز بسیار مفید است. حتی می توانید با آن شکلات بدون شکر تهیه کنید. روغن نارگیل وقتی وارد بدن می شود از کبد می کذرد و به جای این که تبدیل به تری گلیسیرید شود برای انرژی استفاده می شود.اسید لوریک موجود در روغن نارگیل با از بین بردن قارچ های انگلی در باکتری های شکم تعادل ایجاد می کند. این روغن به راحتی آرایش را پاک می کند و به عنوان لوسیون هم استفاده می شود.



omega-3

این غذاها پوست را درخشان می کنند

این اسید چرب ضد التهاب نه تنها پوست را تمیز نگه می دارد بلکه رطوبت پوست را هم تامین می کند. سالمون یکی از بهترین غذاهای سرشار از پروتئین و Omega-3 می باشد. این ماهی دارای ویتامین D و سلنیوم نیز می باشد. این ها مواد معدنی هستند که پوست را از اشعه های مضر آفتاب محافظت می کنند. ماهی ساردین و صدف هم سرشار از اسیدهای چرب Omega-3 هستند. علاوه بر ماهی ها گردوها هم منبع Omega-3، پروتئین، مس هستند. این مواد معدنی به تولید کلاژن در پوست کمک می کنند.



لیمو

این غذاها پوست را درخشان می کنند

لیمو سرشار از ویتامین C است و به بدن کمک می کند که وزن آب اضافی را کم کند و سطح سدیم و پتاسیم سلول ها را متعادل کند. برای استفاده لیمو می توانید یک تکه لیمو در داخل یک لیوان آب گرم بیندازید و هنگام صبح بنوشید یا اینکه آب آن را در سالاد بریزید.می توانید آب لیمو را روی پوست بمالید و پس از ۵ الی ۱۰ دقیقه بشوئید.لیمو فرآیند بازسازی سلول های پوست را بهتر می کند و پوست را روشن می کند.



خیار

این غذاها پوست را درخشان می کنند

خیار هم مانند لیمو خاصیت مغذی، رطوبت رسان و سفت کننده پوست دارد که برای پوست هم به صورت موضعی و هم داخلی مفید است. آنزیم های آن سلول های مرده پوست را از بین می برد و سلول های تازه تولید می کند. می توانید خیار را در اسموتی بریزید یا اینکه با مقداری آلوئه ورا ترکیب کنید و به عنوان ماسک استفاده کنید.


ویدیو مرتبط :
داشتن پوست شفاف و درخشان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخشان ترین غذاها برای پوستی درخشان



 

 

درخشان ترین غذاها برای پوستی درخشان

 

آیا می دانستید که با تغذیه سالم می توانید از پیری زودرس جلوگیری کنید؟همان طور که می دانید آفتاب گرفتن زیاد و مصرف سیگار باعث می شود که انسان شکسته تر به نظر برسد و پیری زودرس به سراغش بیاید. اما باید توجه داشت که برنامه غذایی انسان بسیار نقش مهمی را در سلامتی وی و روند او ایفا می کند. دکتر دیوید گراتو، متخصص تغذیه معتقد است که خوردن غذاهای سالم در کنار دیگر روش های حفظ سلامتی، پیری زودرس را به تعویق می اندازد. اگر درباره تغذیه و مواد غذایی سوالاتی دارید این مطلب را بخوانید تا جواب آنها را بگیرید.

 

● به نظر شما داشتن برنامه غذایی در جوان ماندن انسان چه تاثیری می گذارد؟

 

پوست، بزرگ ترین عضو بدن انسان است و مطمئنا نگهداری از آن حایز اهمیت است. اگر شما تغذیه مناسب نداشته باشید پوست تان به روش های گوناگون تحت تاثیر این موضوع قرار می گیرد. بعضی از مواد مغذی هستند که از پوست در برابر نور ماورای بنفش محافظت می کنند. ویتامین های A ، C و D برای پوست بسیار مفید هستند و به علاوه از پوست در برابر نور ماورای بنفش نگهداری می کنند و درصد آسیب آن را کاهش می دهند.

 

● حالا چطور داشتن برنامه غذایی و موادمغذی از پیری زودرس جلوگیری می کند؟

 

سوال شما را این طور هم می توان بیان کرد که چطور می توانیم حالت ارتجاعی پوست را حفظ کنیم تا نرم و لطیف به نظر برسد. در اینجا بهتر است اول، در مورد روش های پیشگیری از آسیب های پوستی و کارهایی که نباید، انجام دهیم را مطرح کنیم. شاید فکر کنید که تنها استفاده از کرم های ضدآفتاب برای حفظ پوست در برابر اشعه فرابنفش خورشید کافی است. اما کارهای دیگری مثل نکشیدن سیگار را هم نباید فراموش کنید. سیگارکشیدن به الاستین، ماده ای که پوست صورت را نرم نگه می دارد، آسیب وارد می کند. پس اگر می خواهید پوستی جوان داشته باشید سیگار را کنار بگذارید. به علاوه با داشتن خواب مناسب می توانید زیبایی و نرمی پوست خود را تضمین کنید. سلول های پوست با سرعت زیاد ساخته می شوند اما به هر حال به زمان احتیاج دارند تا بازسازی شوند. سعی کنید از مواد غذایی استفاده کنید که از پیری زودرس جلوگیری می کنند مثل ویتامین A که حاوی منابع غذایی غنی است. هویج، زردآلو، هلو، سیب زمینی، زرده تخم مرغ و حتی بعضی از سبزیجات نظیر اسفناج و کلم بروکلی سرشار از ویتامین A هستند. ویتامین D : پوست شما با ویتامین D بهبود پیدا می کند. خوب است، بدانید برای افرادی که از نور خورشید فراری هستند منابع دیگری برای تامین ویتامین D نیز وجود دارد. چنین افرادی می توانند این ویتامین را از مواد خوراکی مقوی مثل آب پرتقال و شیر تامین کنند. تحقیقات نشان داده که گونه ای از قارچ نیز منبع ویتامین D هستند.

 

ویتامین C : این ویتامین نقش مهمی در ترمیم جراحات و نگهداری بافت پوست دارد. گوجه فرنگی، مرکبات و کیوی همگی سرشار از ویتامین C هستند.

 

● از چه سنی بدن شروع به پیر شدن و فرسودگی می کند؟ و چطور می توان آن را متوقف کرد؟

 

در واقع ما با دو نوع پیری و کهنسالی مواجه هستیم، پیری بیولوژیکی و پیری زمانی. درمورد کهنسالی وابسته به زمان، کاری نمی توان انجام داد، این فرآیند در طول زمان و بر حسب طبیعت اتفاق می افتد. ولی در مورد پیری بیولوژیکی عوامل بسیاری مثل سیگارکشیدن، کمبود خواب مناسب، تغذیه ضعیف و در معرض آفتاب بودن در روند آن تاثیر می گذارد.

 

● متخصصان توصیه می کنند که باید از نور خورشید دوری کرد، به جز این مورد چه مسایل دیگری می تواند پوست را جوان و شاداب نگه دارد؟

 

مطمئنا با داشتن برنامه غذایی سالم همه چیز تغییر می کند. اینکه تغذیه سالم و مناسب داشته باشید به ساختن سلول های جوان به جای سلول های آسیب دیده و ترمیم پوست کمک می کند. همان طور که گفتیم ویتامین های A ، C و D نیز نقش های حیاتی در زیبایی پوست دارند. گاهی در بعضی از غذاها ترکیباتی وجود دارد که در سلامت پوست شما تاثیر می گذارند. آواکادو منبع سرشار ویتامین A است و دارای ۲۰ نوع ویتامین و مواد معدنی است و تاثیر بسیار مثبتی روی پوست دارد. سعی کنید تا همه این موارد را زیر نظر داشته باشید تا بتوانید پوست تان را جوان نگه دارید.

 

● آیا ژنتیک در روند پیری و افزایش سن تاثیر دارد؟ و آیا می توان ژن را کنترل کرد؟

 

من متخصص ژنتیک نیستم، اما چیزی که برایم بسیار تعجب آور است، این است که در بعضی مواقع نمی توان از روی ظاهر افراد تشخیص داد که چه سنی دارند. تا آنجا که گاهی اوقات تشخیص دادن مادر از دختر هم مشکل می شود. اینجا دیگر بحث ژن خوب نیست. بعضی از مادران هم هستند که داشتن یک زندگی سالم را ترجیح می دهند و این می تواند مهم ترین قسمت باشد.

 

● در مورد هورمون های خانم ها برایمان توضیح دهید؟ چنین مواردی هم پیری خانم ها را به تعویق می اندازد؟

 

در حقیقت کل مبحث درمان جایگزینی استروژنی به این قضیه مربوط می شود. تنها مشکل این است که گاهی موجب بروز عوارض جانبی مثل ناراحتی قلبی برای زنان می شود. باید بدانید که برخی از مواد غذایی به طور طبیعی دارای استروژن هستند و باعث زیبایی و نرمی پوست می شوند. سویا یکی از این منابع غذایی است، معمولا لوبیا و سبزیجات نیز سرشار از استروژن هستند. ولی در اینجا یک نکته مهم وجود دارد و آن اینکه یکدفعه مقدار زیادی از این مواد خوراکی را نخورید، سعی کنید تا از مقدار کم شروع کنید و از خوردن آنها لذت ببرید. کتابی به اسم «زنان ژاپنی چاق و پیر نمی شوند» منتشر شده که بسیار خواندنی و جالب است. این کتاب در مورد زنان ژاپنی صحبت می کند که معمولا جوان تر از سن شان هستند و دلیل آن هم به تاریخچه غذایی آنها برمی گردد. آنها از سبزیجات و توفو (پنیر سویا) به مقدار زیاد در غذاهای خود استفاده می کنند. در فرهنگ ژاپنی سویا به تنهایی در سفره خورده نمی شود. آنها مقداری پنیر در سوپ را در کنارش قرار می دهند و آن وقت مجبور نیستند تا همه توفو را خالی بخورند.

 

● چرا بعضی از افرادی که سالم زندگی می کنند و از مواد غذایی گیاهی نیز استفاده می کنند باز هم مسن تر از سن شان به نظر می رسند؟

 

در عوض من هم افرادی را دیده ام که با چنین روش هایی بسیار سالم و تندرست زندگی می کنند و گاهی باز هم مشخص است که دارند پیر می شوند. به هر حال این یک واقعیت است که وقتی بدن در معرض محرک های فیزیکی زیاد مثل انجام ورزش های حرفه ای قرار می گیرد، مقدار اندکی از چربی را به دست می آورد بنابراین پوست آن طور که باید نرم و جوان به نظر نمی رسد. از سوی دیگر کسانی که ورزش می کنند عمری طولانی دارند و کمتر در برابر آسیب های فیزیکی قرار می گیرند.

 

● آیا شما این روش ها را دنبال می کنید؟ یعنی تا به حال نشده تا کار اشتباهی در این خصوص انجام دهید؟

 

من هم مثل بقیه مردها دوست دارم زیاد غذا بخورم. البته من متخصص تغذیه شدم نه به خاطر اینکه شیفته خوردن هستم، بلکه به خاطر اینکه غذا را دوست دارم. راستش را بخواهید زمانی که مشغول نوشتن مطلب راجع به لاغر کردن پهلو و شکم بودم، خودم خیلی چاق شده بودم. وقتی کتابم را می نوشتم حدود ۱۰ کیلو اضافه وزن پیدا کردم و کلسترول خونم به ۲۳۸ رسیده بود. آنجا بود که فهمیدم خودم از حرف هایم پیروی نمی کنم. می توان گفت در طول آن مدت من فقط می نشستم و هیچ تحرکی نداشتم. در اواسط نوشتن کتابم بودم که متوجه میزان کلسترول خونم شدم. در ماه اول حدود پنج کیلوگرم وزن کم کردم و میزان کلسترولم به ۱۶۸ رسید. به جای اینکه غذایم را کم کنم، به فهرست برنامه غذایی ام مواد خوراکی دیگری اضافه می کردم.بعد از آن تصمیمم عوض شد. هر روز صبح یک کاسه دانه گیاهی به همراه مقداری بادام، پسته، گردو، گیلاس، تمشک و انار را هم به آن اضافه کردم. در طول هفته سعی می کردم تا سه قطعه ماهی هم در برنامه غذایی ام بگذارم و هر روز نیم ساعت فعالیت بدنی انجام می دادم. البته بعضی روزها بیشتر از این زمان می شد ولی حداقل ۳۰ دقیقه ورزش می کردم. این نکته مهمی است که من نتوانستم از غذاهای مورد علاقه ام دست بکشم.

 

قبل از آنکه برای تست کلسترول به آزمایشگاه بروم به رستوران رفتم و ساندویچ مورد علاقه ام را خوردم. ولی بعد پشیمان شدم و با خودم فکر کردم که بهتر بود قبل از آزمایش این کار را نمی کردم. نکته قابل توجه این بود که ۷۰ واحد از کلسترولم را کم کرده بودم ولی چقدر خوب می شد اگر آن ساندویچ را هم نمی خوردم، می دانید این مساله واقعا مهم است که روی چیزی که می خواهید ترکش کنید، تمرکز کنید و در برابر آن پایداری کنید. بیماران من هم دقیقا همین نظر را داشتند. آنها هم می خواستند تا برنامه غذایی سالمی داشته باشند ولی از طرفی هم نمی توانستند غذاهای مورد علاقه شان را کنار بگذارند.

 

● چه توصیه ای برای کسانی که می خواهند وزن کم کنند، دارید؟

 

ببینید ما در مورد اعتدال صحبت می کنیم. شاید خیلی از مردم نمی دانند که اعتدال به چه معناست. شما می توانید غذای مورد علاقه تان را در برنامه غذایی خود داشته باشید بدون اینکه بخواهید آن را کنار بگذارید اما باید آن را در مقدار کم بخورید. به این فکر کنید که شاید واقعا نمی توانید دست از غذاهای مورد علاقه تان بردارید، پس چه بهتر که آنها را داشته باشید ولی به میزان کمتر آن را میل کنید. سعی کنید تا بقیه مواد خوراکی را که برای سلامتی شما و پوست تان مفید است را هم در برنامه غذایی لذیذ خود بگنجانید.

منبع: sharghnewspaper.com