مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

نوری كه درخشید



عکس های مبعث پیامبر, مبعث پیامبر چه روزیست

اشعار مبعث پیامبر

 

روز مَبْعَث بر پایهٔ باورهای اسلامی، روزی است که محمد، پیامبر اسلام، به درجه پیامبری برگزیده شد.بر اساس باور شیعیان، محمد مصطفی در روز ۲۷ رجب عام الفیل، سال ۱۳ پیش از هجرت پیامبر اسلام مبعوث شد.

 

نوری كه درخشید

 

شبی كه جوشش صد مهر در گریبان داشت

چـــــنین حادثه ای در مشیمه پنهان داشت

 

زمیــن، به خود ز تب التهاب می لرزید

زمـــان، ز زایـــش نــوری به خویش می پیچید

 

موكــــــــــلان مشیــــــــت به كـــــــارگاه قدر

شـــــــــدنـــــــد، تا كه ببندند طرح نقش دگر

 

قضــــــــا گرفت قلم، تا كـــــــه بـر صحیفه نور

ظهــــــــــور نخبه ایجـــــــــــاد را، كند مسطور

 

ز عــــــــرش زمـــــــــره لاهوتیــان پرده نشین

نظــــــــــاره را بگشودند، دیده ســـــوی زمین

 

ز شــــــــوق، در رگ شـب خون نور جاری بود

بــــــــر آتشش قــــــــدم از تـــاب بیقراری بود

 

شبی عجب، كه همه جود بود و فیض و فتوح

شــــــــب شكفتن ایمان، شب گشایش روح

 

شبــــــــــی كه مطلع انـــــــوار نور سرمد بود

ظهـــور مصلح كل، بعثت محمـّـــدبود (1)

 

   عکس های مبعث پیامبر, مبعث پیامبر چه روزیست

شعر مبعث پیامبر

  

حوریه باران

 

شکر ایزد که پی زلف پریشان شده ام

                                                        در شب بعثتتان حوریه باران شده ام

 

تا که از محضر عرفانی حق بازایی

پای این کوه حراء سر به گریبان شده ام

 

آیه ای عرضه کن ای معتکف غار حراء

قلبا آماده بشنیدن قرآن شده ام

 

به حدیثی نبوی روح مرا تصفیه کن

که سرا پا همه بازیچه شیطان شده ام

 

تهنیت باد پیمبر شدنت مرد امین

که در آمیخته با سیل مریدان شده ام

 

منم آن گمشده در وادی سرگردانی

که به دستان کریم تو مسلمان شده ام

 

نبی الله ترین ای سبب خلقت انس

تازه از بعد تو حس میکنم انسان شده ام

 

برکه بی رمق و مرده دلی بودم و حال

از عنایات تو چون رود خروشان شده ام

 

بودم آن بتکده مملو از لات و هبل

که به دستان پسر عم تو ویران شده ام

 

حمدلله به نمایندگی از قوم عجم

روزبه بودم و از عشق تو سلمان شده ام (2) 

 

1) محمود شاهرخی

2)علی آمره

 

گردآوری:بخش مذهبی صبح بخیر

 

منبع:

aviny.com

tebyan.net


ویدیو مرتبط :
علیرضایی باز هم درخشید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش عملكرد آشكارسازهای نوری




 

افزایش عملكرد آشكارسازهای نوری

 

 

پژوهشگران دانشگاه تربیت مدرس، موفق به طراحی آشكارسازهای جدیدی شدند كه عملكرد مناسب‌تری نسبت به آشكارسازهای نوری معمولی در مخابرات نوری فضای آزاد دارند.

 


آشكارسازهای فروسرخ نقطه كوانتومی یا (QDIP) از قطعات كوانتومی نوری و با ابعادی در محدوده ۱۰ تا ۳۰ نانومتر هستند كه نسبت به انواع قبلی، جریان تاریك كمتر، پاسخ‌دهی بالاتر، آشكارسازی بالاتر و قابلیت آشكارسازی نور با تابش عمودی بهتری دارند.

 


این آشكارسازها در ابتدای راه هستند، از این رو تحقیقی با هدف بهینه‌سازی و افزایش قابلیت‌های آن در دانشگاه تربیت مدرس انجام شده‌است.

 


علی میر مجری این طرح گفت: در این تحقیق، به طراحی و تحلیل یك آشكارساز نقطه كوانتومی فروسرخ یا به اختصار QDIP پرداختیم كه بتواند در مخابرات نوری فضای آزاد و در محدوده طیف فركانسی ۸-۱۲ ?m، دارای عملكرد مناسبی باشد، به‌طوری‌كه مشكلات مربوط به آشكارسازهای نوری معمولی (كه در طول موج ۱/۵۵ ?m و یا حتی بالاتر كار می‌كنند)، نداشته باشد.

 


دانشجوی دكتری مهندسی برق- الكترونیك از دانشگاه تربیت مدرس، برای انجام این كار پژوهشی، ابتدا نقاط كوانتومی خودساختار یافته هرمی شكل InAs/GaAs را در نظر گرفته و با استفاده از روش k.p هشت باندی، با لحاظ كردن اثرات اختلاط باندهای آنها بر همدیگر، ترازهای انرژی و توابع موج آنها را به‌دست آورده‌است.

 


سپس با استفاده از ترازهای به‌دست آمده، ابعاد نقاط كوانتومی برای جذب نور را در محدوده ۸-۱۲ m تعیین و از چندین لایه از این ساختار، برای ایجاد ناحیه فعال QDIP استفاده نموده‌است. برای كاهش جریان تاریك در QDIP نیز، لایه‌های نامتقارن تشدیدگر چاه‌ها و سدهای كوانتومی و برای افزایش ضریب پاسخ‌دهی QDIP، یك كاواك تشدیدگر در طول موج ۱۰ m را طراحی و استفاده نموده و آشكارساز مناسب را ایجاد كرده‌است.

 


در نهایت علاوه بر تحلیل استاتیكی، تحلیل دینامیكی این نوع آشكارساز نوری را انجام و برای آن یك مدار معادل الكتریكی نیز پیشنهاد كرده‌است.

 


میر در مورد نتایج این كار پژوهشی گفت: با این تحقیق توانستیم ترازهای انرژی و توابع موج نقاط كوانتومی هرمی شكل خودساختار یافته را محاسبه و سپس ابعاد نقاط كوانتومی را برای جذب در محدوده‌های مختلف فروسرخ (مادون قرمز) تعیین نماییم.

 


در ادامه یك ساختار نامتقارن تشدیدگر كاهش‌دهنده جریان تاریك برای آشكارسازهای نوری فروسرخ مشخص و یك كاواك تشدیدگر نیز برای افزایش راندمان كوانتومی طراحی كردیم.

 


بدین ترتیب، ضریب پاسخ‌دهی آشكارساز را بهبود داده و آشكارسازهای نقطه كوانتومی فروسرخ را تحلیل استاتیكی و دینامیكی كردیم. در نهایت یك مدل مداری را برای آشكارساز نقطه كوانتومی فروسرخ ارایه دادیم.

 


آشكارساز طراحی شده در این پژوهش، دارای دمای كاری و ضریب پاسخ‌دهی بالاتری نسبت به آشكارسازهای دیگر است كه می‌تواند به‌عنوان گیرنده و یا آشكارساز در صنایع نظامی، پزشكی، مخابراتی و به طور كلی به‌عنوان یك حسگر نوری دقیق و قابل اطمینان به‌كار ‌رود.

 


این پژوهش كه با راهنمایی وحید احمدی انجام شده، در مجلهJournal of Modern Optics(جلد۵۶ ، صفحات۱۷۱۲-۱۷۰۴، سال ۲۰۰۹) منتشر شده‌است..../  تحلیل : خبرگزارى فارس