مذهبی


2 دقیقه پیش

دعای مشلول همراه ترجمه

دعای مشلول همراه ترجمه   موسوم به دعاى «الشاب المأخوذ بذنبه» [یعنى: جوانى كه به سبب گناهش گرفتار عذاب حق شده] این دعا از كتابهاى كفعمى و«مهج الدعوات» نقل شده، و دعایى ...
2 دقیقه پیش

رمزی برای استجابت دعا

یکی از این دعاهای ارزشمند، مناجات شریف شعبانیه است   بر اساس منابع روایی برترین و محبوب ترین کارها نزد خداوند متعال در بین بندگان خویش، دعا کردن معرفی شده است، از طرفی ...

حکم انداختن چادر روی صورت در نماز



نماز,احکام نماز

 

سوال: الف) خانمی هنگام نماز چادر را روی صورت خود می کشد و پوشش وی کامل می شود، امّا هنگام رکوع چنانچه کسی (شخص دیگر) از زیر نگاه کند پوشش وی کامل نیست، نمازش چه حکمی دارد؟
ب) چنانچه خودش از زیر چادر نگاه کند پوشش دست و بازو و ... وی کامل نیست و آنها را می بیند، نمازش چه حکمی دارد؟
آیة الله بهجت(ره):
الف) اشکال ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
 آیة الله تبریزی(ره):
الف) باید در تمام حالات نماز غیر از صورت و دو کف دست و دو پنجه پا از مفصل به پایین، همه بدن و مو پوشیده باشد و اگر مرد نامحرم ناظر است بنابر احتیاط واجب کف و روی پا نیز از نامحرم باید پوشیده شود. والله العالم
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
 آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
الف و ب: در فرض سوال در هر دو مورد پوشش مذکور کافی و نماز محکوم به صحّت است.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
 آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
الف) بنابر احتیاط واجب کفایت نمی کند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
ب) زن باید در موقع نماز تمام بدن حتی سر و موی خود را بپوشاند و بنابر احتیاط واجب از خودش نیز بپوشاند، پس اگر چادر را طوری بپوشد که خودش بدنش را ببیند، اشکال دارد.
(توضیح المسائل، 1425هـ ق، ص 165 و 166، م 777)
 آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):
الف) نماز وی صحیح است.
ب) نماز وی صحیح است.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
 آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
الف) اگر در حال رکوع، پوشش کامل نباشد یعنی مقداری که در حال قیام باید پوشیده باشد در حال رکوع رعایت نشود، نماز باطل است. والله العالم
ب) اگر منظور این است که پوشش زن نسبت به دست و بازو و... بدن کامل است بطوری که اگر کسی نگاه کند جائی از بدن او پیدا نیست لکن مثلاً پیراهن آستین کوتاه پوشیده و روی بدن چادر پوشیده و در چنین وضعیتّی اگر خودش از زیر چادر نگاه کند چون پیراهن آستین کوتاه پوشیده قسمتی از دست خود را می بیند، این اشکال ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
 آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
الف) نمازش صحیح است مگر اینکه در جایی ایستاده باشد که ناظر محترم از زیر نگاه کند. مثل راه پله و سطح شیشه ای
ب) در فرض سوال مانعی ندارد یعنی خود فرد ببیند اشکالی ندارد امّا باید پوشش به نحوی باشد که دیگری نتواند بدن او را ببیند.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
 آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
الف) اشکالی ندارد.
ب) احتیاط آنست طوری بپوشاند که خودش نبیند.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
 آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
الف) در فرض سوال نمازش باطل است.
ب) در فرض سوال، نمازش اشکال ندارد چون معیار، پوشش نسبت به غیر است.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)

منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
حکم خواندن نماز با چادر نازک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دادگاه ملزم به صدور حکم طلاق در صورت درخواست زوجه شد



 

 

 

  دادگاه ملزم به صدور حکم طلاق در صورت درخواست زوجه شد

 

دادگاه ملزم به صرو حکم طلاق در صورت درخواست زوجه شد

همچنین مقرر شد برای ارجاع امر به داوری، هر یک از زوجین مکلف اند ظرف یک هفته ازتاریخ ابلاغ یک نفر از ارقاب متاهل خود را که حداقل سی سال داشته و آشنا به مسائل شرعی و خانوادگی و اجتماعی باشد، به عنوان داور به دادگاه معرفی کنند.

مجلس مصوب کرد در صورتی که طلاق به درخواست زوجه باشد، دادگاه مطابق قانون به صدور حکم الزام زوج به طلاق مبادرت می کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه در بررسی ادامه جزئیات لایحه حمایت از خانواده مقرر کردند در صورتی که طلاق توافقی یا به درخواست مرد باشد، دادگاه به صورت گواهی عدم امکان سازش اقدام و اگر به درخواست زوجه باشد، حسب مورد، مطابق قانون به صدور حکم الزام زوج به طلاق یا احراز شرایط اعمال وکالت در طلاق مبادرت می کند.

بر اساس ماده دیگری از این لایحه مصوب شد در کلیه موارد درخواست طلاق به جز طلاق توافقی، دادگاه باید به منظور ایجاد صلح و سازش موضوع را به داوری ارجاع کند. دادگاه در این موارد باید با توجه به نظر داوران رای صادر و چنانچه آن را نپذیرد، نظریه داوران را با استدلال رد کند.

همچنین مقرر شد برای ارجاع امر به داوری، هر یک از زوجین مکلف اند ظرف یک هفته ازتاریخ ابلاغ یک نفر از ارقاب متاهل خود را که حداقل سی سال داشته و آشنا به مسائل شرعی و خانوادگی و اجتماعی باشد، به عنوان داور به دادگاه معرفی کنند.

محارم زوجه که همسرشان فوت کرده یا از همسرشان جدا شده اند در صورت وجود شرایط سایر شرایط مذکور در این ماده به عنوان داور پذیرفته می شوند. همچنین در صورت نبود فرد واجد شرایط در بین ارقاب یا عدم دسترسی به ایشان یا استنکاف آنان از پذیرش داوری، هر یک از زوجین می توانند داور خود را از بین افراد واجد صلاحیت دیگر تعیین و معرفی کنند، در صورت امتناع زوجین از معرفی داور یا عدم توانایی آنان دادگاه راسا یا به درخواست هر یک از طرفین به تعیین داور مبادرت می کند...../تحلیل:عصرایران