سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

۵ عاملی که تمرکز را بر هم می زند



 

5عاملی که تمرکز را برهم می زند

 

بسیاری از اوقات در میان انبوه کارهای انجام نشده اسیر می شویم بدون این که بدانیم چطور باید این همه کار را انجام دهیم. مسئولیت های شغلی، دردسر پروژه های جدید، رسیدگی به امور منزل، رسیدگی به وضعیت بچه ها همه و همه کارهایی است که به طور مستقیم به ما مربوط می شود. ما وقتی می توانیم از عهده کارها برآییم که عوامل برهم زننده تمرکز را بهتر بشناسیم. در این مطلب به نقل از سایت «وب ام دی» ۵ عامل اصلی بر هم زننده تمرکز را ذکر می کنیم.

 

۱) انجام همزمان چند کار: بسیاری تصور می کنند با انجام همزمان چندکار، جلو می افتند اما تقریبا همیشه تمرکز خود را از دست می دهند و نمی توانند در انجام کارهای دقیق، دقت کافی داشته باشند.واقعیت این است که طبق تحقیقات، زمانی که از یک کار به کار دیگر اقدام می کنیم نمی توانیم به خوبی تمرکز کنیم. چاره این است که ۲ کار دشوار را همزمان انجام ندهید و دقت و تمرکز خود را بیشتر روی یک کار مهم معطوف کنید.

 

۲) کسالت: خستگی به هنگام انجام کار می تواند انرژی شما را تحلیل ببرد. وقتی خسته و کسل هستید هر کاری کسل کننده به نظر می آید. راه چاره این است که بین کارها یک لیوان چای یا خوراکی مورد علاقه خود میل کنید. ۱۰ دقیقه پیاده روی خارج از محیط کار یا یک تماس تلفنی کوتاه می تواند خستگی شما را برطرف کند. گاهی پرداختن به یک کار دیگر هم می تواند برطرف کننده خستگی باشد. مثل چک کردن ایمیل یا شستن ظروف.

 

۳) درگیری ذهنی: وقتی نگران بازپرداخت قسط یا نگران بیماری کودک خود هستید، نمی توانید روی کارهای خود متمرکز شوید. درگیری های ذهنی اغلب انجام کارها را دشوارتر و طولانی تر می کنند.یک راه حل ساده برای رهایی از این درگیری ها «نوشتن» است. در یک دفترچه درگیری های ذهنی خود را بنویسید سپس کارهای ضروری را نیز یادداشت کنید.با این کار فشار روانی ناشی از انجام کارها به مراتب کمتر خواهد شد. اگر به خاطر مشکل خاصی تحت فشار هستید با کسی که قابل اعتماد است درباره حل آن مشورت کنید.صحبت کردن از مشکل می تواند تا اندازه زیادی فشار روانی ناشی از درگیری ذهنی را کم کند.

 

۴) وقفه های الکترونیکی: گاهی اوقات تمرکز ذهنی را خود ما از بین می بریم با چک کردن دایمی ایمیل ها و استفاده مدام از تلفن همراه همه ما تصور می کنیم به محض دریافت یک ایمیل یا پیامک باید بلافاصله جواب دهیم اما خوب است بدانید این شما هستید که باید استفاده از ایمیل و پیامک را تحت کنترل بگیرید و نه برعکس. بنابراین گاهی در استفاده از وسایل ارتباطی و دیجیتال خست به خرج دهید. فقط در ساعات خاصی ایمیل هایتان را چک کنید و از پیامک فرستادن دایم به دیگران و پاسخ فوری خودداری کنید.

 

۵) خستگی مفرط: طبق تحقیقات کمبود خواب باعث کاهش تمرکز و توجه، ضعف حافظه کوتاه مدت و درگیری ذهنی شدید می شود. همه ما به ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه نیاز داریم و خواب کافی اولین گام برای داشتن روزی پر انرژی و انجام کارها با تمرکز کافی است.بهتر است کارهایی را که به دقت و هوشیاری زیادی نیاز دارند در اول صبح انجام دهید و سپس کارهایی را که کم اهمیت تر هستند در انتهای روز انجام دهید.

منبع:روزنامه خراسان


ویدیو مرتبط :
کنترل و نظارت طراحی ساختار سازمانی (1) تمرکز و عدم تمرکز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حواس پرتی یاعدم تمرکز حواس



حواس پرت يکي از مسائل و مشکلاتي که معلمين و پدران و مادران ما در امر آموزش و مطالعه دانش آموزان با آن درگير هستند حواس پرتي يا عدم تمرکز حواس ميباشد چرا که اين مسئله باعث افت در يادگيري و آموزش و کاهش ميزان بازدهي لازم ميگردد.حواس پرتي به وضعيتي اطلاق ميشود که دانش آموزدرهنگام مطالعه و يا آموزش ، دچار آشفتگي فکري و در نتيجه دور شدن از مطلب موردنظر ميشود. شايد اين مسئله براي خود ما بارها پيش آمده باشد که در هنگام مطالعه مطلب يا موضوعي ناگهان متوجه ميشويم که تمرکز حواس خود را از دست داده و از مطلب يا موضوع مورد مطالعه دور شده ايم و به قولي حواسمان پرت شده است.

 

حواس پرتي يا عدم تمرکز حواس در واقع به دنبال يک سري عوامل متفاوت و متعددي ميتواند به وجود آيد که اين عوامل گاهي توسط محيط خارجي شخص و اطرافيانش به او تحميل ميشود و باعث ايجاد حواس پرتي ميشود که همان عوامل بيروني ميباشند از جمله سروصداي زياد محيط ، عدم آرامش و سکوت لازم براي مطالعه ، کافي نبودن شرايط محيطي مناسب مثل نور و دماي کافي محل مطالعه ، مناسب نبودن زمان مطالعه ، را ميتوان جز» اين موارد به شمار آورد.هر يک از اين عوامل چنانچه وجود داشته باشد ميتواند تا حدود زيادي فرد را دچار اختلال حواس يا به اصطلاح حواس پرتي کن.اما نبايد از نظر دور داشت که عوامل و موارد ذکر شده تا حدود زيادي قابل کنترل و پيشگيري ميباشد.

 

گاهي اوقات حواس پرتي فرد ناشي از عوامل دروني او ميباشد. در چنين شرايطي براي حل مشکل و چاره انديشي، ابتدا بايد علت اصلي کاملا مشخص شود، سپس به دنبال راه حلي مناسب گشت.از عوامل دروني متعددي که وجود دارد ميتوان خيال پردازي، گرسنگي ، تشنگي ، کم خوابي ، بيماريهاي جسمي و رواني ، عدم وجود انگيزه و علاقه به مطلب مورد مطالعه ، عدم آگاهي و آشنايي با روشهاي صحيح مطالعه ، عدم تناسب موضوع مورد مطالعه با توانايي فراگير، جذاب نبودن مطلب و مسائلي از اين قبيل را نام برد.

 

حواس پرت

خواندن با صداي بلند و حرکات لب باعث افزايش ميزان ساعت مطالعه و خستگي و کاهش بازده و در نتيجه امکان ايجاد حواس پرتي را زياد ميکند در صورتي که مطالعه با حرکات چشم و دقت و تمرکز روي کلمات باعث يادگيري پايدارتر و طولانيترو سرعت يادگيري را افزايش ميدهد. قطع عوامل محيطي محرک مثل سر و صدا در محيط مطالعه مانند تلويزيون را ميتوان از موارد موثر در پيشگيري از اين مشکل نام برد.

 

روانشناسان استفاده از"تکنيک ايست" را در هنگام بروزحواس پرتي تجويز مي کنند. در اين روش هرگاه دانش آموز دچار مشکل حواس پرتي يا عدم تمرکز حواس گرديد به خود فرمان ايست يا توقف ميدهد تا جلوي هدر رفتن زمان را گرفته و بتواند به صورت مفيد به مطالعه ادامه دهد.استفاده از مطالعه براي رفع خستگي در بين مطالعه از عواملي است که بايد به آن توجه شود.

خط کشيدن زير مطالب مهم - خلاصه نويسي و نت برداري ميتواند براي ايجاد تمرکز حواس در هنگام مطالعه مفيد باشد. استفاده از روشها و تکنيکهاي صحيح مطالعه ، برنامهريزي براي مطالعه و دوري از آشفتگي فکري از عوامل موثر در ايجاد تمرکز حواس ميباشد.