سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

کلیدهایی مهم جهت لاغری



 

 

کلیدهایی مهم جهت لاغری

 

همواره رژیم را برای یک دوره زمانی کوتاه میسر می دانیم که حاصل آن خستگی و ناامیدی است. در ذیل هشت کلید لاغری را برای شما باز می گوییم...

از آنجایی که بسیاری از ما کاهش وزن را به عنوان یک تلاش طولانی و بی پایان و مستلزم دست شستن از غذاهای مورد علاقه مان تا پایان عمر می دانیم ،اگر شما بدنبال کاهش وزنید، رژیم های غذایی سخت و غیر منطقی معجزه ای را برای شما به همراه نخواهند داشت. پس آگهی های مکرر وسوسه انگیز برای رژیم های غذایی کاهش وزن چند روزه را جدی نگیرید. شما حتی با رعایت نکات ساده در زندگی روزمره تان می توانید کاهش وزن پایدار و بدون تحمل سختی را تجربه نمایید.

 

برای کاهش وزن آسان و طبیعی به صورت خانوادگی و دسته جمعی غذا بخورید و وزن کم کنید. خیلی از چاقها ترجیح می دهند در حضور دیگران یا چیزی نخورند و یا اگر همراه خانواده و بصورت دسته جمعی غذا می خورند، اینطور وانمود می نمایند که کم غذا هستند!! ولی واقعیت آنست که وقتی وزنشان هفته به هفته بالا می رود حتما باید بخورند و گرنه این افزایش وزن امکان پذیر نخواهد بود. توصیه ما به شما اگر در این گروه هستید آنست که بصورت خانوادگی و دسته جمعی غذا بخورید چراکه بویژه اگر آشنایانتان دچار افزایش وزن نباشند شیوه غذاخوردن آنان مشوق شما در کنترل غذای دریافتی خواهد بود.

 

غذاهای مورد علاقه تان را بطور کامل حذف ننمایید. کاهش دادن غذاهایی که شما بسیار دوستشان دارید، کار آسانی است و لاغری شما را تسهیل می کند، اما حذف کامل آن نوع غذاها برای همیشه امکان پذیر نیست و لذا وقتی رژیمتان را بشکنید در مدت کوتاهی همه وزن کاهش یافته را و بلکه بیش از آن را باز خواهید یافت. پس توصیه آنست که با یک برنامه مدون و زیر نظر یک متخصص وابستگی و به نوعی اعتیاد خود را به مواد غذایی پرانرژی و لذیذ کنترل نمایید.


شما برای رسیدن به تناسب اندام راه راحت و دشوار را در پیش رو دارید. راه سهلتر را در رسیدن به تناسب اندام انتخاب نمایید. اگر شما فقط با رعایت رژیم غذایی بدنبال کاهش وزن باشید و تحرک و فعالیت بدنی را فراموش نمایید، مجبور خواهید بود که رژیم غذایی سخت را تحمل نمایید علاوه بر آنکه کاهش وزن شما خیلی متزلزل خواهد بود. حقیقت این است که وقتی غذا خوردن سالم و انجام فعالیت بدنی و ورزش ، موثر واقع می شوند ، پس به تلاشهای قهرمانانه و ریاضتهای سخت برای کاهش وزن نیاز نیست. تنها تغییرات ساده اندکی در شیوه زندگی می تواند منجر به کاهش وزن زیادی شود.

 

کلیدهایی مهم جهت لاغری

 

یک برنامه لاغری برای آینده زندگی خود طراحی نمایید. می دانید چرا لاغرها تناسب اندام خود را می توانند حفظ نمایند؟

آنها همیشه مراقب خوردن و نیز فعالیت بدنی خود هستند. شما هم باید بپذیرید که هیچکس بهتر از خودتان نمی تواند بر رژیمتان نظارت کند. پشیمانی پس از یک وعده غذایی مفصل و یا ندامت پس از یک دوره پرخوری فایده ای ندارد. قبل از آنکه عذاب وجدان بگیرید برای کاهش وزنتان برنامه ای منظم با کمک پزشکتان طراحی نمایید.

 

مانند رسیدن به هر موفقیت دیگر برای پیروز شدن در برنامه کنترل رژیم غذایی، درهفته های اول باید ریاضت بکشید و محدودیت در برابر عادات ناصحیح غذایی را تحمل کنید. پس از مدتی همانطور که قبلا کم کم به سمت غذاهای پر انرژی و پرچرب علاقه پیدا کردید ، یاد می گیرید که از غذاهای سالم نیز لذت ببرید.

 

کاهش وزن آهسته را انتخاب نمایید. شما یک شبه و یک روزه چاق نشدید که یک شبه لاغر شوید. اگر دنبال کاهش وزن پایدارید کاهش وزن نیم تا یک کیلو گرم در هفته را هدف قرار دهید تا هم بدون عارضه وزن کم کنید و هم احتمال افزایش وزن مجدد را کم نمایید.

 

ناامید نشوید. اگر یک یا دو هفته وزنتان در حین رعایت رژیم کاهش نیافت، انگیزه لاغری را از دست ندهید. روند تغییرات وزن، پلکانی است و مانند سقوط آزاد نخواهد بود چرا که بدن شما بطور طبیعی نسبت به تغییرات وزن مقاومت می نماید. ولی همانطور که استعداد افراد مختلف در یادگیری ، ورزش و سایر جنبه های زندگی متفاوت است ، شاید استعداد شما به چاقی نسبت به اقوام درجه اولتان نیز بیشتر باشد ولی معنای آن ناامیدی نیست! بلکه با کوشش بیشتر، این مقاومت نیز روزی شکسته خواهد شد.

 

خوراک روزانه خود را یادداشت نمایید. حتی اگر گاه ناپرهیزی می کنید حتما یادداشت نمایید. چرا که خیلی از چاقها در طی روز مواد غذایی زیادی را می خورند بدون آنکه به حساب بیاورند. اگر مدتی هر چه می خورید را بنویسید، خواهید دید که شاید بدون دلیل هم چاق نشده اید!!

 

 

 


ویدیو مرتبط :
تکنیک های کلیدهایی برای آرامش - استاد معصومه تیموری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مهم‌ترین اشتباهات رژیم‌های لاغری



 

كاهش وزن, لاغری سریع, برنامه رژیم غذای

  محققان فهرستی از رایجترین اشتباهات را در رژیم‌های لاغری تهیه و اعلام كردند كه برای موفقیت در برنامه كاهش وزن نباید توسط برخی اشتباهات از مسیر كاهش وزن منحرف شد.

اولین و رایجترین اشتباهی كه افراد در برنامه كاهش وزن خود مرتكب می‌شوند محاسبه غلط كالری مصرفی در برنامه رژیم غذایی است.

بدترین روش برای شروع رژیم غذایی كاهش ناگهانی میزان كربوهیدرات و در نتیجه از دست دادن مایع زیادی از بدن می‌باشد. كاهش مایعات به میزان مایعات دریافتی بستگی ندارد بلكه مستقیماً به توانایی بدن در نگهداری مایعات ارتباط دارد.

در این برنامه‌ها چربی بدن كاهش نمی‌یابد بلكه در واقع تنها پروتئین از دست می‌رود كه برای كلیه‌ها بسیار خطرناك است. هنگامی كه این نوع رژیمها موقتا قطع شوند فرد مجدداً با افزایش وزن به صورت چربی مواجه می‌شود و اغلب میبینیم كه فرد حتی چاقتر از زمان قبل از رژیم شده است.

هرچه شب هنگام بخورید به چربی مبدل می‌شود، فرقی ندارد چه ساعتی غذا بخورید. میزان كل كالری روزانه در برابر تعداد كالری كه می‌سوزانید تعیین كننده كاهش یا افزایش وزن است. بدن شما كالری شب یا روز را تشخیص نمی‌دهد. تنها میزان كالریها دریك روز مطرح است.

نكته منفی خوردن غذا در شب این است كه ممكن است دچار مشكلی به نام بازگشت اسید شوید كه در این صورت دچار سوزش سر دل خواهید شد.

برخی غذاها می‌توانند كالریها را بسوزانند، بعضی از غذاها، كمی بیشتر از سایر غذاها برای هضم انرژی لازم دارند.

آرام غذا خوردن و جویدن غذا باعث تنظیم مركز كنترل اشتهای مغز می‌شود. بنابراین آنچه كه خورده اید اشتهایتان را كم می‌كند و با غذای كمتر زودتر سیر می‌شوید. غذا خوردن سریع خود به خود چاق نمی‌كند ولی از آنجایی كه افرادی كه سریع غذا می‌خوردند به مكانیزم تنظیم اشتهایشان زمان كافی نمی‌دهند تا كار كند آنگاه بیشتر از میزان لازم غذا می‌خورند.

پروتئینها و كربوهیدراتها بدون توجه به منبع آنها، در هر گرم 4 كالری دارند. چربی نیز در هر گرم 9 كالری دارد، یعنی بیشتر از دو برابر پروتئین و كربوهیدرات. گوشت نه تنها در هر گرم چهار كالری دارد بلكه هر گرم چربی گوشت 9 كالری دارد.

هرچه میزان چربی گوشت بیشتر باشد كالری آن نیز بیشتر خواهد شد و چون مصرف كالری زیاد باعث افزایش ذخیره سازی چربی می‌شود، در نتیجه خوردن گوشت نه تنها باعث افزایش وزن می‌شود، بلكه بیشتر آن را به صورت چربی ذخیره می‌كند.

مكملهای ویتامینی تمام احتیاجات بدن شما از جمله پروتئین، كربوهیدرات، املاح، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب مورد نیاز را برآورده نمی‌كند، بلكه این باور غلط در مورد تغذیه و رژیم است.

بسیاری از افرادی كه دارای رژیم كم كالری به همراه مكملهای غذایی پروتئینی و ویتامینی هستند دچار مشكلاتی شده اند كه به علت عدم توانایی بدن جهت تنظیم متابولیسم بوده است مخصوصاً كلیه‌ها و كبد كه نمی‌توانند به این نوع رژیم سازگار شوند.

مهم نیست كه چه زمانی از 24 ساعت كالری مصرف می‌كنید، نتیجه نهایی یكی است. فرمول پایه این است كالری مصرفی در برابر كالری كه می‌سوزانید.

اگر در روز سه بار و هر بار چهارصد كالری بخورید یا 1200 كالری را در یك وعده مصرف كنید، بدن شما این تفاوت را درك نمی‌كند. ولی فراموش نكنید حذف وعده غذایی راه مناسبی برای رژیم موفق نیست زیرا اشتهای شما را بیش از حد تحریك می‌كند و نه تنها شما ناهار یا شام زیادتری می‌خورید بلكه در طول روز هم از انواع میان وعدهها مصرف می‌كنید.

برخلاف تصور، گرسنه ماندن باعث می‌شود وزن بدن به دلیل ذخیره سازی چربی افزایش یابد.

اگر هدفتان از گرسنگی كشیدن كاهش وزن است باید در برنامه رژیمی خود تجدیدنظر كنید. به جای گرسنگی یك برنامه مناسب ورزشی برای خود تعیین كرده و بیشتر به باشگاه بروید. از میوه جات، سبزیجات، حبوبات، گوشتهای كم چرب و ماهی استفاده كنید. سعی كنید چهار یا پنج بار در هفته طبق یك برنامه منظم ورزش كنید.

ننوشیدن مقدار كافی آب در طول روز متابولیسم و سوخت و ساز بدن را كند كرده و ممكن است باعث اضافه وزن نیز بشود. آب ماده‌ای ضروری برای فعالیتهای متابولیك بدن، از جمله سوزاندن كالری محسوب می‌شود. خوردن آب به جای انواع نوشابه نیز بسیار مناسب است. نوشابه‌ها معمولاً زودتر احساس تشنگی را نسبت به آب از بین می‌برند و دارای كالریهای بی ارزش بوده و باعث می‌شوند بعد از 30 دقیقه مجدداً احساس گرسنگی نمایید.

همچنین خوردن تنقلات هنگام گرسنگی باعث ایجاد عادتهای غذایی ناسالم می‌شود.

منبع : Jamejamonline.ir