سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چگونه14 كیلو وزن كم كردم؟


خانم جوانی كه در كمال ناباوری زمانی كه به‌طور كلی از رسیدن به وزن ایده‌آلش ناامید شده بود توانست 14 كیلو وزن كم كند، آن هم بدون ذره‌ای احساس گرسنگی و تحمل سختی. حالا او نگاه تازه‌ای به رژیم گرفتن دارد و معتقد است برای رسیدن به وزن ایده‌آل هیچ راهی ساده‌تر از خوردن به‌جا و به اندازه نیست. خانم بهلوئی موفق شد در 6 ماه به وزن ایدهآل خود دست یابد.

همراه با خانم جوانی كه در6 ماه به وزن ایده‌آل  رسید

«مهر‌ماه سال گذشته به صورت اتفاقی همسرم با مجله سیب سبز آشنا شد و از همان زمان به بعد من مخاطب همیشگی مطالب سلامت این مجله شدم. به دلیل اضافه وزنی كه همیشه از آن رنج می‌بردم مراجعه به پزشك برای رژیم گرفتن یكی از دغدغه‌های ذهنی من بود اما از آنجا كه تاثیر این رژیم‌ها را باور نداشتم همیشه با تردید برخورد می‌كردم اما خواندن هر هفته ماجرای دوستانی كه به سادگی به وزن دلخواه‌شان رسیده بودند بالاخره تحریكم كرد یك‌بار هم كه شده این روش را امتحان كنم كه خوشبختانه امتحان‌كردن همان و به وزن دلخواهم رسیدن همان. حالا حاضر نیستم اعتماد به نفس و سلامت‌ امروزم را با همه خوردنی دیروز عوض كنم.»



داستان كاهش وزن من

«خرداد ماه گذشته بود كه برای شركت در مراسم عروسی یكی از آشنایان سراغ كمد لباس‌هایم رفتم. اما دریغ از یك لباس كه حتی پوشیدنش برای من قابل تصور باشد! اصلا انگار نه انگار كه تا همین چند وقت پیش من بودم كه این لباس‌ها را می‌پوشیدم. با این اوضاع باید هر طور كه بود رژیم می‌گرفتم. كلی‌ مجله و كتاب و روزنامه خریدم و با بالا و پایین همه مطالب مربوط به چاقی و لاغری برای خودم یك برنامه ریختم. قندوشكر و برنج را به‌طور كامل از برنامه غذایی‌ام كم كردم و در عوض خودم را موظف كردم روزی یك ساعت پیاده‌روی كنم. همه اینها باعث شد كه تا آبان‌ماه، طی حدود 6 ماه یك كیلو وزن كم كنم! آن هم در شرایطی كه همیشه گرسنه بودم. این نتیجه ناامید‌كننده بود اما در عوض من را تشویق كرد كه به متخصص تغذیه مراجعه كنم. از همان روز به بعد، من بیمار دكتر هاشمی شدم و تا امروز یعنی ظرف چیزی حدود 6 ماه، 14 كیلو وزن كم كردم!! یعنی از 76 كیلو به 62 كیلو رسیدم.»



روزی 5 لیتر آب می‌خورم

«یكی از اتفاق‌های جالبی كه طی این چند ماه برای من افتاد، آشتی‌كردن با آب خوردن بود. طبق همان مطالعه‌های قبلی، همیشه روی یخچالم تكه كاغذی بود كه یادآوری می‌كرد 8 لیوان آب فراموش نشود! كه متاسفانه همیشه هم فراموش می‌شد اما حالا در كمال ناباوری من روزی 3 لیتر آب می‌خورم. خب اولش اصلا ساده نبود به‌خصوص اینكه یك ظرف بزرگ آب 3 لیتری هر روز گوشه آشپزخانه به من دهن‌كجی می‌كرد! وقتی دیدم این روش جواب نمی‌دهد همین 3 لیتر را به دو شیشه 1/5 لیتری تقسیم كردم. حالا باید یك شیشه را از صبح تا ظهر تمام می‌كردم و شیشه بعدی را از ظهر تا شب. با این روش 3 لیتر كه چه عرض كنم گاهی در طول روز 5 لیتر آب هم می‌خورم.»



«بارمتد» و تناسب اندام

براساس برنامه‌ای كه دكتر برای من تنظیم كرده بودند ورزش كردن اجباری نبود؛ اما 2 ماه كه گذشت وقتی من بر خلاف تصور خودم روز به روز وزن كم می‌كردم، تشویق شدم كه ورزش هم بكنم چون اشتیاق داشتم زودتر به نتیجه برسم. بنابراین تقریبا هر روز در خانه ورزش می‌كردم. از حلقه‌های هولاهوپ گرفته تا طناب و البته یك سری حركات ورزشی ساده و خیلی مفید به نام بارمتد كه اتفاقا در مجله سیب سبز با آنها آشنا شدم. خلاصه اینكه ورزش كردن به من كمك كرد تا هم زودتر به وزن دلخواهم برسم همین كه روحیه با نشاط‌تری داشته باشم.





   كاهو به داد گرسنگی‌ام رسید

«برای من كه به خوردن عادت داشتم، شروع رژیم خیلی ساده نبود. نه اینكه احساس گرسنگی اذیتم كند، نه. بیشتر از اینكه دیگر نمی‌توانستم وقت و بی‌وقت سراغ یخچال بروم و به هرچیزی ناخنك بزنم برایم سخت بود. به‌خصوص این‌كه من طبق رژیم خودم به جای هر چیز تا دل‌تان بخواهد چای می‌خوردم باخرما اما این سختی با خوردن كاهو و سبزی جبران شد. طبق توصیه‌های دكتر هاشمی من اجازه داشتم تا دلم می‌خواهد كاهو و سبزی بخورم، بنابراین هر وقت احساس گرسنگی می‌كردم یك راست می‌رفتم سراغ ظرف كاهو یا سبزی، البته آب هم كه جای خودش را داشت.»



نکته : «‌من قبل از رژیم گرفتن اصلا میانه‌ای با وعده صبحانه نداشتم اما حالا روزم بدون صبحانه شروع نمی‌شود. یك صبحانه كامل كه اجازه نمی‌دهد تا ظهر اصلا احساس گرسنگی كنم.»





   دختر كوچكم حالا دیگر شیر می‌خورد

«برنامه جدید غذایی نه تنها به من بلكه به دختر 5‌ساله‌ام هم كمك كرد كه از همین حالا درست غذا خوردن را تمرین كند. از آنجا كه این برنامه با روند معمول غذایی خانواده ما هیچ تفاوتی نداشت حالا من، همسر و دخترم هرسه طبق همین برنامه غذا می‌خوریم. البته حجم غذایی من به‌مراتب كمتر از بقیه است. تنها غذای متفاوت ما هم، ماهی است. من ماهی را طبق دستور دكتر هاشمی آب‌پز می‌خورم اما همسر و دخترم به‌صورت سرخ كرده. اتفاق جالب‌تر اینكه دخترم پیش از این، علاقه‌ای به شیر خوردن نداشت اما حالا هر روز سر ساعت 10 منتظر است كه با هم شیر بخوریم.»





   همسرم مشوق اصلی من بود

مشوق اصلی من برای رژیم گرفتن، همسرم بود. شاید اگر اصرار او برای رژیم گرفتن نبود من به این زودی‌ها لاغر نمی‌شدم چون همیشه از شروع می‌‌ترسیدم و معتقد بودم كه خودم با كم‌خوری بالاخره لاغر می‌شوم! البته این تشویق در طول دوره رژیم هم همراه من بود. هر ماه بعد از اینكه دكتر رژیم غذایی جدید من را تنظیم‌ می‌كرد، همسرم همه مواد‌غذایی اولیه‌ای كه لازم بود را تهیه می‌كرد تا من برای پخت و پز مشكلی نداشته باشم. از طرف دیگر هر هفته طبق همان برنامه، یخچال ما پر بود از میوه‌های تازه‌. خلاصه این‌كه من مشكلی از نظر تهیه مواد‌غذایی و مواد اولیه رژیمم نداشتم. فقط باید به دستورات عمل می‌كردم. البته طبق قراری كه با همسرم گذاشتیم قرار است بعد از من او رژیمش را شروع كند. البته با این تفاوت كه حالا برای او، كنار آمدن با این برنامه غذایی جدید خیلی ساده‌تر است چون 6 ماه است كه به‌دلیل همراهی با من، دقیقا همان غذاهایی را می‌خورد كه من می‌خورم.



   با صبحانه آشتی كردم!

«‌من قبل از رژیم گرفتن اصلا میانه‌ای با وعده صبحانه نداشتم اما حالا روزم بدون صبحانه شروع نمی‌شود. یك صبحانه كامل كه اجازه نمی‌دهد تا ظهر اصلا احساس گرسنگی كنم. همین صبحانه خوردن به من كمك كرد سحر‌خیزتر شوم و همه وعده‌های غذایی‌ام را سر وقت و به موقع بخورم. اصلا حالا دیگر برنامه روزانه من روال مشخص و قاعده‌مندی دارد. هر روز سر ساعت مشخصی صبحانه می‌خورم و در مورد ناهار و شام هم به همین ترتیب. حتی میان‌وعده‌ها هم‌زمان مشخص خودشان را دارند و جالب اینجاست كه حالا دیگر غیراز این زمان‌های مشخص اصلا میلی به غذا خوردن ندارم.»



   روغن زیتون به جای روغن مایع!

تنوع، یك اصل مهم در رژیم غذایی است كه دكتر هاشمی برای من تنظیم كردند. بر خلاف گذشته در هیچ‌یك از وعده‌های غذایی و حتی میان وعده‌های من، خبری از غذاهای تكراری نیست. جالب اینجاست كه كلی هم دستور پخت غذاهای تازه یاد گرفتم كه تا همین چند ماه پیش اصلا چیزی در موردشان نمی‌دانستم. كوكوی بادمجان، خورش آلو و ... خلاصه كلی غذای جدید و خوش طعم. طی این مدت، روند آشپزی من یك تغییر كلی هم كرد این‌كه مصرف روغن به مقدار قابل توجهی كاهش پیدا كرد حتی در بسیاری از موارد با روغن زیتون جایگزین شد. حالا دیگر غیراز سالاد در خیلی از غذاها هم به جای روغن مایع از روغن زیتون استفاده می‌كنم و جالب اینجاست كه همسر و دخترم هم از این طعم جدید استقبال كردند.



   كالری‌های اضافه را می‌سوزاندم

بعد از اینكه رژیم گرفتن را شروع كردم به بحث تغذیه علاقه‌مند شدم. از همان زمان خیلی از وقتم را به مطالعه مقاله‌ها و گزارش‌هایی كه در مجله‌های سلامت مثل سیب سبز نوشته می‌شد اختصاص دادم. اتفاقا كتابی خریدم كه در آن مقدار كالری همه مواد‌غذایی مشخص شده بود. همین كمك كرد تا هر وقت هوس زیاده‌روی به سرم می‌زد یا زمانی كه به مراسم خاصی دعوت می‌شدم، حساب مقدار كالری‌های خارج از برنامه‌ام را داشته باشم. اتفاقا چند بار رژیمم را با این كالری‌ها تطبیق دادم و نكته جالب اینجا بود كه مقدار غذایی كه دكتر برای یك روز من در نظر گرفته بودند به احتساب كالری‌ هر كدام از آنها، نسبت به مقدار كالری مورد نیاز من در طول روز حتی یك گرم بالا و پایین نمی‌شد! ‌حالا دیگر من به‌خوبی می‌دانم اصل تغذیه، درست خوردن به ‌اندازه كالری‌ها و سوزاندن آنهاست. یعنی اگر قرار است بیشتر از نیازمان غذا بخوریم حتما باید به فكر سوزاندن‌ آن هم باشیم.





   از سایز 52 به 38 رسیدم!

تصور میزان چاقی من قبل از رژیم برای خودم هم غیرممكن است. من طی این 6 ماه، 8 سایز كم كردم و به جرات می‌توانم بگویم این بهترین اتفاقی بود كه برایم افتاد. به‌خصوص این‌كه من دقیقا هم سایز همسرم شده بودم! یعنی هر دو شلوار سایز 52 می‌پوشیدیم. این سایز بالا، انتخاب لباس را هم برای من مشكل كرده بود. همیشه ناچار بودم مانتو و لباس را نه از روی طرح بلكه از روی سایز و مقدار گشادی‌شان انتخاب كنم اما حالا سایز من به 38 رسیده یعنی هر لباسی را كه دوست دارم بدون هیچ نگرانی می‌توانم انتخاب كنم.



    به جای نوشابه آب می‌خورم

رژیم گرفتن در ذهن همه ما برابر است با نخوردن! درحالی‌كه من طی این مدت یادگرفتم رژیم گرفتن، نخوردن نیست بلكه درست خوردن است. تنها مواد‌غذایی كه از برنامه روزانه من حذف شد نوشابه، سس مایونز و تنقلاتی مثل پفك و چیپس بود. من خیلی اهل تنقلات نبودم اما جالب اینجاست كه حالا دیگر حتی هوس خوردن آنها هم به سرم نمی‌زند. همین باعث شده دخترم هم خیلی تمایلی به این خوراكی‌ها نداشته باشد. حالا خانواده 3 نفری ما، خوردن آب و میوه را به نوشابه‌ و چیپس و پفك ترجیح می‌دهد. البته یك وعده غذای بیرون ما هم سر جایش هست. من حتی در برنامه غذایی‌ام لازانیا هم دارم. یعنی همانطور كه گفتم، خبری از نخوردن نیست. همه چیز می‌خورم اما به اندازه.



«رژیم‌های سر خود» مفید یا مخرب؟

زیبایی به حتم نسبی است و دستیابی به آن از دیرباز آرزوی انسان‌ها بوده است. یكی از جنبه‌های زیبایی، تناسب اندام است. رسیدن به اندامی زیبا و متناسب، خواسته تعداد قابل توجهی از آحاد جامعه است كه حاضرند برای تحقق آن به هر اقدامی دست بزنند. گروه‌های مختلفی هم با توجه به این رویكرد، اقدام به ارائه خدمات برای لاغری و تناسب‌اندام می‌كنند. گرچه بسیاری از این گروه‌ها روش‌ها و وسایل غیرعلمی و بعضا زیانباری را عرضه می‌كنند؛ اما اشتیاق افراد در راه دستیابی به این هدف، نیاز مخاطبان را تامین كرده و بازار آنها را گرم نگه می‌دارد. یكی از روش‌هایی كه افراد برای كاهش وزن به آن روی می‌آورند، رژیم‌های سرخود و كم‌خوری‌های غیرمنطقی است. حذف بعضی از وعده‌های غذایی یا كنار گذاشتن برخی گروه‌های غذایی وجه تشابه رایج عملكرد كسانی است كه رژیم سرخود می‌گیرند. به‌عنوان مثال نخوردن شام یا حذف كربوهیدرات‌هایی مانند نان و برنج. این رویه گرچه ممكن است در كوتاه مدت منجر به از دست دادن وزن باشد اما بسیار زود متوقف شده و از سوی دیگر با تهی كردن ذخایر غذایی بدن موجب افت سطح ایمنی در مقابل عوامل بیماری‌زا می‌شود. در برخی موارد نیز می‌تواند سبب به هم ریختن وضعیت سوخت‌وساز شده و عوارض زیان‌بار متابولیكی و كبدی در پی داشته باشد. ضمن این‌كه به‌دنبال كنار گذاشتن اینگونه رژیم‌ها، وزن از دست رفته در مدت زمان كوتاهی بازمی‌گردد.
خانم مرجان بهلوئی یكی از این نمونه‌هاست. این خانم 27 ساله، به مدت بسیار طولانی كم‌خوری غیراصولی را به امید كاهش وزن و تناسب اندام، پیشه خود كرده اما نتیجه دلخواه را به دست نیاورده است. هنگام مراجعه، ایشان با اضافه وزن مواجه بود و از توقف وزن باوجود كم‌خوری شكایت داشت. جالب این‌كه بررسی‌های متابولیك وی نشان داد، سطح كلسترول خون وی نیز در بالاترین حد نرمال، یعنی در مرز خطر قرار دارد. پس از بررسی عوامل تن‌سنجی و لحاظ كردن میزان فعالیت و به تناسب سلایق، برای ایشان یك رژیم مبتنی بر هرم غذایی استاندارد تجویز شد. به‌طوری كه گروه‌های غذایی و تمام وعده‌ها را در برنامه غذایی خود داشت و به روشنی ملاحظه كرد برخلاف كم‌خوری‌های گذشته، حالا وزن كم می‌كند. او با این كاهش وزن دریافت كه باید همت و اراده را كه یكی از اصلی‌ترین عوامل توفیق در كاهش وزن است، در مسیری صحیح به كار برد. كامیابی این خانم جوان و با اراده، ارمغان دستیابی به وزن دلخواه را برای او به همراه داشت تا در آستانه سال جدید از جوانی و سلامت خود بهره بیشتری ببرد. پیروی از یك برنامه غذایی صحیح علاوه بر كاهش وزن و تناسب اندام، پی‌ریز سلامت جسم و پیشگیری‌كننده از بیماری‌های غیرواگیر نیز هست كه خانم مرجان بهلوئی در آینده از آن بهره‌مند خواهد بود. مطالعه شرح حال ایشان را به همه كسانی كه خواستار كاهش وزن مؤثر و بدون عوارض هستند، توصیه می‌كنم.

منبع : مجله سیب سبز


ویدیو مرتبط :
▶به خاطر ارتباط با دخترم باید 20 كیلو كم كنم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در 14 روز وزن‌ كم‌ كنید


اگر می‌خواهید سالم باشید و تغذیه‌ای ایده‌آل داشته باشید و یا چند كیلویی از وزن خود را كاهش دهید با برنامه تغذیه سالم ما همراه شوید.