سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چگونه گفتار کودک خود را تقویت کنیم؟



 

چگونه گفتار کودک خو را تقویت کنیم؟

 

گفتار درمانی به ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات مربوط به صدای کودک، شکاف کام و یا هرگونه اختلال گفتاری دیگر می پردازد.

 

به گفته یک متخصص گفتار درمانی، کیفیت و کمیت تعامل گفتاری بین والدین و کودکان بر روی زبان و تولید کودکان تأثیر می گذارد.

 

دکتر اسداله زنگویی در گفت و گو با "شهر" با بیان این که گفتار، عامل کلیدی ارتباط است، تأکید کرد: والدین باید تحریک گفتار را زودهنگام و در فاصله کوتاهی پس از تولد کودک آغاز کنند، چراکه برخورداری از کلام روان، هنری است که آموختن آن از بدو تولد آغاز می شود.

 

وی افزود: سخن گفتن مهارتی است که مانند سایر مهارت ها باید آموخته شود و نکته حایزاهمیت این که کلام مناسب و روان به ایجاد ارتباطی صحیح منجر می شود.

 

این استاد دانشگاه، گفتار را عملکردی تکاملی دانست و اظهار کرد: با توجه به این که کودک ابتدا حروف الفبا را با تکیه بر صداهای گفتاری فرا می گیرد، می توان گفت که خواندن و نوشتن هم بر اساس گفتار فراگرفته می شوند.


وی همچنین به والدین خاطرنشان کرد: اگر کودک صداهای گفتاری را اشتباه تلفظ کند، احتمال این که دچار ضعف تحصیلی شود، افزایش می یابد، بنا براین رشد گفتار و زبان کودک را باید از بدو تولد تا ۲ سالگی تقویت کرد.

 

این متخصص گفتار درمانی با اشاره به این که کودکان نیاز دارند همراه با صداها و کلمات منفرد، الگوهای صحبت را نیز یاد بگیرند، توصیه کرد: وقتی کودک، تولید صدایی را از روی قصد و میل آغاز می کند، والدین برایش حرف بزنند و سپس منتظر بمانند تا او جواب دهد و بدین ترتیب کودک را برای مکالمه تمرین دهند.

 

وی گفت: با توجه به این که کودک از ۸ ماهگی به بعد معنای محدودی از صداها و لغات را می فهمد، می توان از این زمان به بعد برای رشد و توسعه فهم مطالب با او تمرین کرد.

 

زنگویی با تأکید بر این که پیشرفت های اولیه، ارتباطی به توانایی هوشی کودک ندارد، تصریح کرد: میزان یادگیری تکلم کودکان همانند سایر ابعاد رشدشان تا حدود بسیاری با یکدیگر متفاوت است و به عواملی مانند طبیعت و رشد جسمی قسمت هایی از بدن که در امر تکلم دخالت دارند و نیز توانایی هوشی و یا وجود انگیزه از سوی محیط بستگی دارد.

 

به گفته وی، اختصاص زمانی برای صحبت با کودک آنهم بطور مستقیم بسیار اهمیت دارد و قوه تکلم او را تقویت می کند و توصیه می شود حین صحبت به او نگاه کنید تا حس کند که شما منحصراً به او توجه دارید؛ این کار به او کمک می کند تا حالت های صورت را یاد گرفته و با گفتار همراه کند.

 

گفتار درمانی به ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات مربوط به صدای کودک، شکاف کام و یا هرگونه اختلال گفتاری دیگر می پردازد.

 

در مراکز مطالعات رشد و سلامت کودک معاینات دوره ای مطابق با جدول زمانی خاص انجام می شود و در جریان آن، وضعیت رشد و تکامل گفتار و زبان کودک شما بررسی می شود. بدین ترتیب هر زمان که وقفه ای در روند رشد و تکامل کودک ایجاد شود می توان از عوارض بعدی جلوگیری کرد.

 

منبع:jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
تقویت مهارت های درشت کودک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رفتارهای خوب را در کودک خود تقویت کنید



 

 

 

پیروی از ده قانون ساده به شما امکان می دهد که رفتارهای خوب را در کودک خود تقویت کنید و این رفتار را در آنها به صورت عادت در آورید.

 

رفتار کودکان

 

رفتار درست بچه‌ها را تقویت كنید نه بدرفتاری شان را:

 

درخواست‌های مودبانه بچه‌ها را تقویت کنید، نه نالیدن‌ها و فریاد زدن‌هایشان را یا سربه‌سر گذاشتن‌ها و کج‌خلقی‌ها و قهر کردن‌هایشان را. سعی كنید بحث و گفت‌وگوهای آرامی‌كه در بین تان وجود دارد را چند برابر كنید، نه مجادله کردن و پافشاری و جنگیدن‌هایی كه گاه و بی‌گاه بین‌تان به وجود می‌آید.

 

 

به آنها بیاموزید كه قبل از صحبت فكر كنند:

 

همیشه در حین حرف زدن با فرزندانتان از آنها بپرسید منظور تو دقیقا چیست؟ چقدر راجع به این حرف فكر كرده‌ای؟ فکر می کنی خواسته تو چه نتیجه ای در بر دارد؟ به چه روش های دیگری می توانی عمل کنی؟ از او بخواهید كه همیشه حرف‌هایش را بسنجد بعد بزند؛ اگر به این روش عمل كرد‌ برای ثابت‌قدم بودنش به او پاداش دهید.

 

 

از فرزندان‌تان توقع رفتار خوب داشته باشید:

 

بچه‌ها باید بدانند که شما چه توقعی از آنها دارید و آنها چه توقعی می‌توانند از شما داشته باشند. وقتی بچه‌ها بتوانند پیش‌بینی کنند که عکس‌العمل شما در برابر رفتارشان چگونه خواهد بود، می‌توانند رفتارهای انتخابی خود را بهتر کنند. مطمئن باشید كه می‌توانید به آنها اعتماد كنید. اگر به فرزندتان برچسب های مثبت بزنید و لقب های دوست داشتنی ارائه کنید سعی می کنند همانی باشند که شما می خواهید.

 


بچه‌ها به حرف‌های شما اعتماد دارند:

 

بچه‌هایتان را به شیوه‌ای تربیت کنید که در هر موقعیتی به مقتضای آن موقعیت رفتار کنند. به آنها بیاموزید که تلاش کردن اساسی‌ترین چیز است. آنها را در موقعیت‌های خوب تشویق کنید. وقتی شما فرزندتان را تشویق می‌کنید، آنها ایمان و اعتماد شما را به خودشان می‌بینند و در نتیجه به خودشان و توانایی‌هایشان ایمان می‌آورند.

از او بخواهید كه همیشه حرف‌هایش را بسنجد بعد بزند؛ اگر به این روش عمل كرد‌ برای ثابت‌قدم بودنش به او پاداش دهید.

 

 

وقتی الگوی بدرفتاری را تشخیص دادید، شیوه رفتاری‌تان را تغییر بدهید:

 

به فرزندتان قوانین رفتاری حاكم بر خانواده‌تان را بگویید؛ دقت كنید كه این قوانین باید مشخص‌، ثابت و عقلانی باشد. از جدول‌های رفتاری و تعهدات استفاده کنید، موفقیت‌ها و رفتارهاریشان را پررنگ کنید‌؛ از آنها حمایت كنید و تشویق‌هایتان را هم در این جدول بگنجانید. اگر متوجه ایجاد یک رفتار منفی و جدید شدید چرایی آن را در رفتار خود جستجو کنید و به تجدید نظر بپردازید.

 

رفتار کودکان

 

تنبیه معقول در نظر بگیرید:

 

در برابر بچه‌هایتان از تنبیه‌هایی استفاده کنید که به آنها بیاموزد كه در برابر اعمال و رفتارشان مسئولند. بچه‌ها با تنبیه‌های معقول به خوب زندگی کردن ادامه می‌دهند. این تنبیه‌ها می‌توانند شامل محدود کردن و کوتاه‌کردن زمان‌های بیرون بودنشان باشد. فراموش نکنید وقتی از دستشان عصبانی هستید به هیچ عنوان تنبیه بدنی نکنید! در این صورت شما هیچ نتیجه ماندگار و مطلوبی نمی گیرید بلکه به طور موقت رفتار را حذف کرده و او را پرخاشگر می کنید.

 

 

از كودكی به آنها درس زندگی بدهید:

 

وقتی فرزندتان هنوز كوچك است، مسئولیت‌پذیری و تصمیم‌گیری را به آنها یاد بدهید: این دروس آنها را برای دنیای واقعی آماده خواهد کرد. به‌خاطر داشته باشید که بچه‌ها به محدودیت‌ها، ساختار و قوانینی پایدار و یکنواخت احتیاج دارند. در هر سنی می توان به او مطابق با توانش مسئولیت سپرد.

 

 

به آنها عشق بورزید:

 

علی‌رغم رفتارهای خوب یا بد فرزندانتان به آنها عشق بورزید و علاقه و عشق خود را با کلام و یا عملی ابراز کنید . کودکان از قلب شما نا آگاهند و شما باید آنها را مطلع کنید.

 

 

بگویید كه كار خوب بدون پاداش نخواهد ماند:

 

برای اینکه نسبت به انجام کارهای درست احساس خوبی داشته باشند، به آنها بیاموزید که خودشان درپی به دست آوردن پاداش کار درست خود باشند.

 


محیط و فضای خانوادگی سالم و دلپذیری را ایجاد کنید:

 

استعدادها و توانایی‌های شان را تایید کنید و ضعف‌های‌شان را بپذیرید و در رفع این ضعف‌ها به آنها کمک کنید. قبول كنید كه هیچ‌كس بدون عیب نیست و به آنها فرصت جبران بدهید.