سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چگونه نرمال‌تر غذا بخوریم؟


من حدود ۱۰ سال با وزنم، غذاهایم، و بدنم درگیر بودم. من در مورد نحوه‌ی غذا خوردن، کاملا احساس گیجی می‌کردم. بنابراین حتی در طول دفعات محدودی که وزن کم کردم، دوباره دچار افزایش وزن شدم، زیرا هیچ ایده و نظری نداشتم که چطور باید مناسب بدنم، غذا بخورم.

مجله اینترنتی تناسب اندام: من حدود ۱۰ سال با وزنم، غذاهایم، و بدنم درگیر بودم. من در مورد نحوه‌ی غذا خوردن، کاملا احساس گیجی می‌کردم. بنابراین حتی در طول دفعات محدودی که وزن کم کردم، دوباره دچار افزایش وزن شدم، زیرا هیچ ایده و نظری نداشتم که چطور باید مناسب بدنم، غذا بخورم.

دوستانی داشتم که بدون فکر، و سریع تصمیم به غذا خوردن می‌گرفتند. وقتی گرسنه بودند، غذا می‌خوردند. مواد غذایی که بنظرشان خوب بود را انتخاب می‌کردند، و وقتی سیر می‌شدند، دست از خوردن می‌کشیدند. اینکار برای آنها مانند یک مفهوم اساسی بود، اما برای من، یک کار بسیار دشوار بنظر می‌رسید.

حالا که من یک مربی سلامتی هستم، در هنگام کار با ارباب رجوع‌ها، ایده‌ای متفاوت با گذشته دارم. آنها همیشه با یک درخواست مشابه نزد من می‌آیند: آنها فقط می‌خواهند که نرمال غذا بخورند.

چگونه نرمال‌تر غذا بخوریم؟

حقیقت این است که غذا خوردن نرمال، برای هر فردی متفاوت بنظر می‌رسد. سریعترین راه برای اینکه بطور نرمال غذا بخورید، این است که هر نوع رژیم غذایی، قانون، و سخت گیری را کنار بگذارید، و بجای آن، یاد بگیرید که به نشانه‌های گرسنگی و سیری بدنتان توجه کنید.

به عقب برگردید و به یاد بیاورید که در چه زمانی نرمال‌تر غذا می‌خوردید. ممکن است وقتی باشد که یک بچه‌ی کوچک بودید، یا زمانی که در دانشگاه درس می‌خواندید. بسیاری از ما می‌توانیم زمانی را در زندگیمان بیاد بیاوریم که غذا، مساله‌ی مهمی‌برایمان نبود، و ما بطور طبیعی وزن ثابتی داشتیم. در آن زمان، به چه نوع غذاهایی تمایل داشتید؟ آیا سه وعده‌ی غذایی بزرگ دوست داشتید یا وعده‌های غذایی کوچکتر و بیشتر؟ چه نوع غذاهایی برای شما مناسب نبودند؟

همه‌ی ما دارای خردی درونی هستیم که از هر رژیم غذایی بهتر است، و به ما می‌گوید که چه زمانی، چه چیزی، و چه مقدار غذا را به روش مناسب بدنمان بخوریم. با اینحال، همانطور که ما رشد می‌کنیم و از منابع بیرونی، ورودی‌های دائمی دریافت می‌کنیم که به ما می‌گویند بعد از وقت خاصی، نباید کربوهیدرات بخوریم و یا موز مقدار زیادی قند دارد؛ ما اعتمادمان را نسبت به سیگنال‌هایی که بدنمان بطور طبیعی در اختیارمان قرار می‌دهد، از دست می‌دهیم.

برای اینکه نرمال غذا بخوریم، باید با خرد ذاتی بدنمان، دوباره ارتباط برقرار کنیم و هر چیزی که مانع توجه ما به خرد درونی‌مان می‌شود را از بین ببریم. در این مقاله چند گام که ممکن است به شما کمک کند با یک الگوی نرمال غذا بخورید را بیان کرده‌ایم:

برای دو روز، فقط در زمانی که گرسنه‌اید، غذا بخورید

خودتان را به چالش بکشید تا فقط وقتی غذا بخورید که بدنتان واقعا درخواست می‌دهد. بسیاری از ما آنقدر عادت کرده‌ایم که در زمان‌های خاصی غذا بخوریم که نشانه‌های گرسنگی‌مان را نادیده می‌گیریم. بعضی از ما حتی دیگر مطمئن نیستیم که گرسنگی چه حسی دارد.

چگونه نرمال‌تر غذا بخوریم؟

برای دو روز، فقط وقتی غذا بخورید که کاملا مطمئنید واقعا گرسنه هستید. احتمالا در معده‌تان، احساس گرسنگی خواهید کرد اما از اینکار بعنوان فرصتی برای شناختن حس گرسنگی‌تان استفاده کنید.

چیزی بخورید که برایتان ممنوع است

بسیاری از ما نمی‌توانیم یک روش نرمال برای غذا خوردن پیدا کنیم، چون خودمان را از خوردن مواد غذایی خاصی منع می‌کنیم و سپس آنها بطور عجیبی بر ما مسلط می‌شوند. به احتمال زیاد به ما گفته شده که نباید شیرینی‌ها و کربوهیدرات‌ها را بخوریم.

وقتی یک جنگ دائمی بین آنچه که می‌خواهید بخورید و آنچه که احساس می‌کنید باید بخورید وجود دارد، غیر ممکن است که در مورد غذاها، احساس نرمالی داشته باشید. و یکی از راه‌های مورد علاقه‌ی من برای اینکه از جذابیت این غذاهای ممنوعه بکاهید، این است که آنها را بیشتر در دسترستان قرار دهید.

چگونه نرمال‌تر غذا بخوریم؟

اگر شکلات باعث اضطراب شما می‌شود، شکلاتی با بهترین کیفیت را در کیف دستی‌تان بگذارید و به خودتان اجازه دهید که وقتی واقعا هوس شکلات کردید آن را بخورید. هنگامیکه اجازه می‌دهید این غذا به زندگیتان برگردد و می‌بینید که با لذت بردن از آن هیچ اتفاق وحشتناکی نمی‌افتد، کم کم، زیاده روی در مصرف آن را بطور ریشه‌ای کنار می‌گذارید، و آن ماده‌ی غذایی تسلط کمتری بر شما پیدا خواهد کرد.

بدن خودتان را بررسی کنید

درمورد اینکه کدام ماده‌ی غذایی شما را سیر و خوشنود می‌کند، کدام‌ها به شما انرژی می‌دهند، و کدام غذاها باعث می‌شوند احساس ناراحتی و گرسنگی کنید کنجکاوی کنید.

اگر دائما بعد از ناهار یا سالاد روزانه‌تان، به دنبال چیز دیگری می‌گردید، فکر کنید که آیا آن سالاد، واقعا شما را سیر می‌کند یا نه! شاید لازم باشد تا مقداری روغن سالم یا پروتئین به سالادتان اضافه کنید یا علاوه بر آن، یک نصفه ساندویچ بخورید.

باید بدانید چه نوع غذاهایی باعث کامیابی و احساس خوب در شما می‌شوند و کدام‌ها نه. می‌توانید از اینکار لذت ببرید. اینکار اساسا یک آزمایش بزرگ برای شناخت بهتر خودتان است. هیچ رژیم غذایی نمی‌تواند این اطلاعات را به شما بدهد. این اطلاعات فقط از طریق توجه شما به خودتان، بدست می‌آیند!


ویدیو مرتبط :
انتخاب شامپو نرمال به چرب و یا نرمال به خشک نیسیم ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا نباید پس از غذا میوه بخوریم؟


هضم میوه‌ها همراه با غذا منجر به ترشح آنزیم‌هایی می‌شود كه جذب غذا را مشكل می‌كند بنابراین بهتر است به آن‌ها به‌عنوان یك میان وعده جداگانه نگاه كنید





شكی نیست كه خوردن میوه ضامن سلامتی است و خوردن آن‌ باید یكی از عادت‌های غذایی همیشگی ما باشد؛ اما این تنها یك بخش ماجراست چون همان‌قدر كه خوردن میوه‌ها مهم و قابل توصیه است، زمان و چگونگی خوردن آن‌ها هم مطرح است، مثلا اینكه بدانیم میوه‌ها را  باید همراه با غذا بخوریم یا قبل و بعد از آن در برنامه‌ریزی ما برای خوردن میوه‌ها بسیار تاثیر‌گذار است چون یك باور رایج این است كه خوردن میوه همراه با وعده‌های غذایی ‌اصلی، مانع جذب مواد مغذی می‌شود! از طرف دیگر با رسیدن تابستان پای آبمیوه‌ها هم در میان است و یك سوال مهم دیگر این‌كه آبمیوه‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی برای میوه‌ها باشند؟! «دكتر فرید نوبخت حقیقی»، کارشناس ارشد تغذیه در این گزارش به سوال‌های شما پاسخ می‌دهد.



 روزانه، 4 واحد میوه بخورید

میوه‌ها به‌عنوان یكی از مواد‌غذایی مورد نیاز بدن انسان نقش بسیار مهمی در سلامت ما ایفا می‌كنند. به‌طور كلی نیاز به خوردن میوه یكی از نیازهای اساسی ماست كه نباید ساده و بی‌تفاوت از كنار آن عبور كنیم. میوه‌ها علاوه بر اینكه از خوراكی‌هایی خوش طعم و خوش خوراك هستند به‌عنوان منابع سرشار از ویتامین، فیبرها و املاح معدنی مورد نیاز بدن هم به شمار می‌روند اما همانقدر كه خوردن میوه‌ها مهم است بحث چگونگی خوردن، از نظر زمان و مقدار آن‌ها هم مطرح است بدن ما روزانه باید بخش مشخصی از كالری مورد نیاز خود را از طریق میوه‌ها دریافت كند كه معمولا این مقدار بسته به شرایط افراد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما در یك نگاه كلی باید گفت به‌طور متوسط یك فرد بالغ باید روزانه دسته كم 3 تا 4 واحد از انواع میوه‌ها مصرف كند تا نیاز بدنش به املاح، فیبر و ویتامین‌های موجود در آن‌ها تامین شود. منظور از یك واحد میوه هم بنابر قرارداد تعریف شده، مقدار میوه‌ای است كه از نظر حجم به اندازه یك سیب متوسط باشد اما تنها مقدار و حجم میوه‌ها مطرح نیست، برای استفاده مناسب از این منابع سرشار از ویتامین باید به زمان و چگونگی خوردن آن‌ها هم دقت كرد.



     میوه،‌ بهترین میان‌وعده است

یك برنامه غذایی متعادل تشكیل شده از 3 وعده غذایی اصلی و 2 میان وعده در طول روز؛ اما این وعده‌ها به تنهایی نه قادرند همه نیاز بدن به مواد‌غذایی را تامین كنند نه اینكه از احساس گرسنگی كه خواه‌ناخواه در طول روز به آن دچار می‌شویم جلوگیری كنند بنابراین پای میان‌وعده‌ها به‌عنوان یكی از منابع تامین‌كننده مقدار كالری مورد نیاز روزانه ما به میان می‌آید. از آنجا كه میوه‌ها شرایط یك میان‌وعده مناسب از نظر مقدار كالری، ویتامین و املاح مورد نیاز بدن را دارند توصیه می‌شود بین وعده‌های اصلی و به‌عنوان بهترین میان‌وعده‌ها در برنامه غذایی روزانه افراد جای بگیرند. سرعت جذب قند موجود در میوه‌ها بسیار پایین است از همین رو فرآیند جذب این قند، بسیار كند و به آرامی در بدن انجام می‌گیرد بنابراین خوردن آن‌ها بین وعده‌های اصلی غذا می‌تواند قند خون را در تمام ساعات روز در محدوده ثابتی نگه‌دارد و در نتیجه از بروز احساس گرسنگی یا حتی سیری مفرط جلوگیری كند.



     میوه‌هایی كه جذب آهن را سریع‌تر می‌كنند

 ما طبق یك ذائقه قدیمی، سراغ مركبات و میوه‌هایی مثل لیموترش و نارنج می‌رویم كه  باید گفت این اتفاق یك عادت غذایی به جاست آن هم به این دلیل كه در مورد خوردن میوه ‌همراه با وعده‌های غذایی نمی‌توان قانون كلی وضع كرد چون میوه‌هایی هم هستند كه خوردن آن‌ها همراه با غذا نه تنها بد نیست بلكه به جذب مواد معدنی موجود در غذا كمك می‌كند. این ویژگی به دلیل ویتامین C بالای موجود در برخی میوه‌هاست. همراهی ویتامین ‍‍‍C با وعده‌های اصلی، جذب آهن، روی و كلسیم موجود در مواد‌غذایی را بیشتر می‌كند بنابراین لیمو، نارنج و حتی پرتقال میوه‌هایی هستند كه خوردن آن‌ها همراه با غذا نه تنها بد نیست بلكه جذب آهن را بیشتر هم می‌كند. اما در مورد میوه‌های شیرین داستان فرق می‌كند، از آنجا كه این میوه‌ها قند خون را بالا می‌برند، توصیه می‌شود بعد از غذا و معمولا به‌عنوان میان‌وعده عصر یا صبح‌گاهی خورده شوند چون این مواد به دلیل افزایش قند خون، در شما احساس سیری كامل ایجاد می‌كنند،  درحالی‌كه خوردن همین میوه‌ها قبل از غذا به‌عنوان دسر، سیری كاذب ایجاد می‌كند و باعث كم اشتهایی می‌شود البته این كم‌اشتهایی كاملا موقتی است و شما ناچارید به فاصله كوتاهی و با خوردن غذای بیشتر آن را جبران كنید.



    بعد از غذا میوه نخورید

 همانطور كه پیش‌تر از این هم اشاره شد میوه‌ها منابع سرشاری از فیبرها هستند. بنابراین اگر بعد از غذا خورده شوند به دلیل مقدار فیبر بالایی كه دارند سرعت حركت غذا را در دستگاه گوارش زیاد می‌كنند و در نتیجه مانع جذب تمامی ریزمغذی‌های موجود در آن می‌شوند. در حقیقت جریان از این قرار است، از آنجا كه میوه‌ها منابع غنی از فیبر هستند وقتی كه میوه می‌خوریم یك‌باره مقدار زیادی فیبر وارد دستگاه گوارش ‌ما می‌شود. این فیبرها باعث تند شدن حركات دودی شكل روده‌ها می‌شوند و در نتیجه عبور مواد‌غذایی در دستگاه گوارش خیلی سریع‌تر از حد معمول انجام می‌گیرد. به این ترتیب وقتی میوه را همراه یا بلافاصله بعد از غذا می‌خوریم، مواد‌غذایی با سرعت بیشتری از دستگاه گوارش ما عبور می‌كنند و به دلیل همین حركت سریع، جذب خیلی از مواد‌غذایی مثل ویتامین‌ها، مواد معدنی و... بسیار كم می‌شود. از این‌روست كه همیشه توصیه شده بلافاصله بعد از غذا، میوه مصرف نكنید.



نکته : هضم میوه همراه با غذا باعث ترشح آنزیم‌هایی می‌شود که جذب غذا را مختل می‌کند. علاوه بر این، چون خود میوه‌ها دارای کالری هستند، بهتر است به‌عنوان میان وعده جداگانه مصرف شوند





    میوه‌ها را با پوست بخورید

یك سوال همیشگی در مورد میوه‌ها این است كه باید آن‌ها را با پوست خورد یا بدون پوست؟ اتفاقا خیلی از افراد به این بهانه‌ كه پوست میوه‌ها می‌تواند محل تجمع آلودگی‌ها و حتی سموم ضد‌آفت باشد از خوردن پوست آن‌ها خودداری می‌كنند غافل از اینكه به این ترتیب خود را از دریافت منابع فیبر و ویتامین زیادی محروم كرده‌اند. معمولا در پوست میوه‌ها مقدار متراكمی فیبر و ویتامین وجود دارد و این مقدار حتی گاهی بیشتر از مغز خود میوه است. به‌عنوان مثال مواد فیتوشیمیایی ضد‌سرطانی كه در پوست سیب درختی وجود دارد 78 درصد بیشتر از مغز این میوه است بنابراین كاملا واضح است كه حذف پوست میوه‌ها ما را از دریافت بخش زیادی از خواص آن‌ها محروم می‌كند. به همین دلیل توصیه می‌شود میوه‌ها را تا جایی كه ممكن است با پوست بخورید مگر اینكه دستگاه گوارش شما نسبت به هضم میوه‌ها با پوست حساس باشد. البته طبیعی است كه برای خوردن میوه‌ها با پوست باید از شست‌وشوی مناسب آن‌ها مطمئن باشیم.





آبمیوه‌ را جایگزین میوه‌نكنید!

آبمیوه‌ها در شمار نوشیدنی‌های محبوبی قرار دارند كه در فصل بهار و تابستان تمایل به استفاده از آن‌ها بیشتر از همیشه می‌شود. متاسفانه در بین مردم این باور غلط رایج است كه خوردن مایعات تاثیر چندانی روی اضافه وزن ندارد، درحالی‌كه به هیچ وجه اینطور نیست. به‌طوری كه نه تنها خوردن آبمیوه ‌بلكه خود میوه‌ هم به دلیل مقدار كالری كه دارد روی اضافه وزن بی‌تاثیر نیست. مصرف یك لیوان آبمیوه معادل عصاره گرفته شده از تمام میوه‌هایی است كه برای تهیه آن استفاده شده، بنابراین كالری تمام میوه‌ها را یك‌جا دارد. نكته دیگر در مورد این نوشیدنی‌ها این است كه بسیاری از آب‌میوه‌هایی كه ما از آبمیوه فروش‌ها به‌عنوان نوشیدنی‌های طبیعی تهیه می‌كنیم علاوه بر قند طبیعی خود میوه‌، برای خوش طعم شدن دارای مقدار قابل توجهی شكر هم هستند كه خود این شكر می‌تواند كالری اضافه‌به بدن ما وارد كند. این درحالی است كه اغلب ما بر این تصوریم كه در خوردن آبمیوه و حتی میوه‌ها به دلیل قند طبیعی كه دارند هیچ محدودیتی وجود ندارد چون این مواد منجر به اضافه وزن نمی‌شوند! به هر حال میوه و آبمیوه‌ها هم به سهم خود مقدار مشخصی كالری دارند كه به طبع مصرف بیش از مقدار نیاز آن‌ها می‌تواند افزایش وزن را به‌دنبال داشته باشد. اتفاقا این حساسیت در مورد آبمیوه‌ها بیشتر هم می‌شود. وقتی ما آبمیوه مصرف می‌كنیم در حقیقت بدن‌مان را از فیبری كه درون خود میوه‌وجود دارد محروم كرده‌ایم درحالی‌كه خود این فیبر خاصیت‌های بسیاری دارد از جمله این‌كه از ابتلا به برخی از سرطان‌ها جلوگیری می‌كند وكاركرد دستگاه گوارش و میزان قند خون را تنظیم می‌كند. به‌طور كلی منظور از این توضیحات، صرف‌نظر كردن از آبمیوه‌ها نیست بلكه این است كه با توجه به مردود بودن این تصور كه خوردن آبمیوه منجر به اضافه وزن نمی‌شود خوردن آن تا حد امكان محدود شود.