سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چه زمانی می توانید به کودکانتان شیر گاو بدهید



 

 

چه زمانی   می توانید به کودکانتان شیر گاو بدهید

 

كودكان قبل از سن یكسالگی نباید شیر گاو مصرف كنند. تعجب نكنید زیرا بدن نوزادان به شیر مادر- و نه شیر فرآوری نشده گاو- نیاز دارد و اگر مادری نمیتواند بنا بر دلایلی به كودك خود شیر بدهد بهتر است به دنبال شیر خشك غنی شده با آهن كه از شیر معمولی درست شده باشد بگردد.این به معنای اجتناب كلی از مصرف شیر گاو نیست بلكه بیانگر این لست كه مصرف شیر مادر و شیر های خشك غنی از اهن در درجه اول اولویت قراردارند. به عبارت دیگر شیر گاو بهترین منبع دربردارنده مواد غذایی برای نوزادان نیست.

 

حقیقت این است كه در تولید شیرهای خشك شیر گاو بعنوان منبع پروتئین، چربی و كربوهیدرات استفاده میگردد. اما مواد دیگری نیز هنگام تولید به آن افزوده می شود.

 

اگر بجای شیر خشك به نوزاد شیر گاو فرآوری نشده داده شود بعد از مدتی ممكن است علایم كمبود بعضی از مواد مغذی نظیر آهن، اسیدهای چرب ضروری و ویتامین E ظاهر گردد. شیر گاو همچنین دارای مقادیر بیش از حد لازم سدیم است كه این مقدار اصلا برای نوزاد نیاز نیست. همچنین از آنجایی دستگاه گوارشی نوزاد هنوز تكامل نیافته است لذا مصرف مقادیر زیاد پروتئین موجب از دست دادن خون- از ناحیه روده ای معده ای- و به تبع آن كاهش ذخیره آهن در بدن نوزاد گردد. بنابراین قبل از سن یكسالگی تنها مصرف شیرهای خشك فرآوری و غنی شده میتوانند نیازهای تغذیه ای نوزادان را برآورده نماید.همچنین در مورد كودكانی كه ممكن است بطور ارثی آمادگی ابتلا به آلرژی غذایی داشته باشند عدم مصرف هر نوع شیری غیر از شیر مادر میتواند باعث شود كه دستگاه گوارشی آنها بخوبی تكامل یافته و احتمالا در سنین بعد ار یكسالگی بتواند بدون ابتلا به عوارض این آلرژی از هر نوع شیرو غذایی كه تمایل دارند استفاده نماید.

 

اگر چه هنوز بطور كامل اثبات نشده است اما دلایل زیادی كه وجود دارد بیان میدارند در مورد كودكانی كه بطور ارثی استعداد ابتلا به دیابت وابسته به انسولین را دارند مصرف زودهنگام شیرهای غیر از شیر مادر -قبل از یك سالگی- میتواند یك عامل تسهیل كننده و تسریع بخش باشد. همچنین بیان میشود كه تركیبی از استعداد ارثی و مصرف زودهنگام از شیر گاو میتواند موجب بروز دیابت كودكان گردد.

 

چه هنگام میتوانید به كودكانتان شیر گاو بدهید؟


برای اولین سال زندگی شیر مادر یا شیر خشك مهمترین منبع شیر به شمار می آید. شیر گاو برای اولین سال زندگی اصلا مناسب نیست اما از حدود 7 ماهگی به بعد كمی شیر گاو و یا غذاهایی كه حاوی مقادیر كمی شیر گاو هستند میتوانند به عنوان یك غذای كمكی مورد استفاده قرار بگیرند.میتوانید شیر را با غذاهای جامد مثل پوره سیب زمینی یا برنج مخلوط كنید و یا میتوانید مقدار كمی شیر را با میوه های تازه مخلوط نمایید. با افزودن ادویه و پوره سبزیجات به شیر میتوانید یك غذای لذیذ و خوشمزه برای كودكتان تهیه كنید.

 

شیر گاو,چه وقت و چه مقدار


از چه هنگام میتوان به كودك شیر گاو داد؟ در اولین سال زندگی یك كودك شیر مادر و شیر های خشك بهتر از شیر گاو تشخیص داده شده اند و شیر گاو اصلا برای این امر مناسب نیست . اما از حدود 7 ماهگی كمی شیر گاو و یا غذاهایی كه حاوی مقادیر بالای شیر هستند بعنوان مهمترین مكمل های غذایی به غذای كودكان افزوده می گردد.

 

راههای زیادی برای آغاز استفاده از شیر گاو وجود دارد مثلا میتوانید آنها را به پوره ها و غذاهای كودكان- تهیه شده از غلات- استفاده نمایید. همچنین میشود مقداری شیر كامل را با میوه های تازه مخلوط كرد و مصرف نمود. با تركیب نمودن كمی شیر كامل و پوره سبزیجات و كمی ادویه یك غذای عالی برای نوزادان و كودكان تهیه نمود.

 

هر چه سن كودكان افزایش می یابد نگرانی از كمبود كلسیم نیز افزایش می یابد. بیش از بیست درصد از كودكان مقادیر ناكافی از كلسیم را دریافت میكنند. این امر بدان علت است كه اكثر كودكان از نوشیدنیهایی استفاده میكنندكه حاوی مقادیر ناكافی سدیم می باشد.

 

سالهای اولیه زندگی یك كودك زمان رشد و تكامل استخوانهای اوست لذا مصرف مواد غذایی حاوی كلسیم زیاد در این سن بسیار مفید میباشد. در این مورد شیر یك نوشیدنی خوب و مفید است زیرا قند موجود در شیر(لاكتوز) و همچنین ویتامینD موجود در آن از عواملی هستند كه موجب افزایش جذب كلسیم می شوند.


نكات مهم در مورد شیر و كودك


شیر كامل گاو را نباید تا یكسالگی به كودكان داد.

 

كودكانی كه دارای سابقه ابتلا به آلرژی و یا دیابت وابسته به انسولین نباید تحت هیچ عنوانی و به هیچ مقداری قبل از پایان یكسالگی به غیر از شیر مادر و شیر خشك هیچ نوع دیگر از شیر را مصرف نمایند.

 

مصرف شیر به عنوان یك غذای مكمل تنها بعد از هفت ماهگی توصیه میشود.

 

بعد از یكسالگی دریافت مقادیر كافی شیر موجب میشود كه یك منبع غنی كلسیم بدست آورید.

 

استفاده از شیر مادر بجای استفاده از شیر خشك میتواند موجب جلوگیری از ایجاد چاقی گردد.

 

به تمام مزیت های استفاده از شیر مادر بجای شیرخشك این نكته را هم اضافه كنید كه استفاده از شیر مادر میتواند موجب جلوگیری از ایجاد چاقی در سالهای بعدی زندگی یك كودك بشود. بر طبق نتایج آزمایشی كه در مجله انجمن پزشكی آمریكا American Medical Assiciation درج شده است كودكانی كه در شش ماهه اول زندگی شان بوسیله شیر مادر تغذیه شده اند در سن 14 سالگی 22% كمتر از كودكانی كه بوسیله شیر خشك تغذیه شده اند به عارضه چاقی دچار میگردند. علاوه بر این هر چه مدت زمان شیردهی بوسیله مادر بیشتر باشد احتمال ابتلای كودك به عارضه چاقی در سنین نوجوانی كاهش می یابد.


ویدیو مرتبط :
آیا شما هم می توانید مانند این گربه، پاسخ صحیح بدهید؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چه زمانی از شیر گاو برای نوزادان استفاده کنیم؟



 

شیر گاو,تغذیه با شیر گاو,شیر مادر

 

 متخصصان معتقدند نباید تا پیش از یک سالگی به کودک شیر گاو داد. کودکان نمی توانند شیر گاو را به راحتی شیر مادر یا شیر خشک هضم کنند. شیر گاو سرشار از پروتئین و مواد معدنی است و به کلیه نارس زن فشار می آورد. در ضمن، شیر گاو به اندازه کافی  ویتامین C، آهن و دیگر ویتامین های لازم برای کودک را ندارد. استفاده از شیر گاو برای تغذیه نوزادان ممکن است منجر به کمبود آهن در خون یا تحریک سیستم هاضمه و وجود خون در مدفوع آنها شود. در آخر نیز باید اشاره کنیم، شیر گاو چربی های لازم برای رشد و چاق شدن کودک را در خود ندارد.  
 از زمانی که کودک توان هضم شیر گاو را داشته باشد، این ماده غذایی باید جزو اصلی رژیم غذایی او باشد. شیر گاو منبع غنی کلسیم است که باعث قوی شدن دندان و استخوان ها و همچنین تنظیم لخته خون و کنترل ماهیچه ها می شود. در ضمن، منبع ضعیفی از ویتامین  D نیز هست که به جذب کلسیم کمک می کند و برای رشد استخوان ها بسیار لازم است.
شیر حاوی پروتئین های لازم و همچنین کربوهیدرات برای رشد است که به کودک انرژی لازم برای بالا و پایین پریدن و بازی را می دهد. ثابت شده است اگر کودک به اندازه لازم شیر مصرف کند، کمتر دچار فشار خون، سکته، سرطان روده و شکستگی لگن در بزرگسالی خواهد شد.
مصرف چه مقدار شیر مادر مناسب است؟
بر اساس یافته های موسسه بیماری های کودکان در آمریکا، اگر کودکان در طول روز 2 تا 2.5 لیوان شیر بنوشند، کلسیم و ویتامین D لازم را به دست می آورند. به کودکان بالای یک سال شیر پرچرب بدهید البته اگر در معرض چاقی قرار ندارد.
بیشتر از سه لیوان در روز به فرزند خود شیر ندهید زیرا دیگر معده او جایی برای دیگر غذاها نخواهد داشت و ویتامین های لازم به بدن او نخواهد رسید.
آیا می توان به کودکان شیر کم چرب یا بدون چربی داد؟
در بیشتر مواقع نباید این کار را کرد. موسسه بیماری های کودکان در آمریکا تاکید دارد که حتما از شیرهای پرچرب برای کودکان استفاده کنید. کودکان زیر 7 سال برای رشد و اضافه شدن وزن خود به چربی های موجود در شیر نیاز دارند. همچنین به کمک این چربی ها می توانند ویتامین A و D را جذب کنند. شیرهای کم چرب یا بدون چربی سرشار از مواد معدنی و پروتئین هستند که در بدن کودک خردسال تجمع و رسوب می کنند. هنگامی که کودک به دو سال رسید، می توانید از شیرهای کم چرب برای او استفاده کنید.
البته استثناهایی نیز وجود دارد. به طور مثال، اگر کودک شما در خطر چاقی بیش از حد قرار دارد یا سابقه خانوادگی در چاقی، کلسترول بالا، بیماری های قلبی و عروقی دارید ممکن است پزشک کودک توصیه کند از شیرهای کم چرب در رژیم کودک استفاده کنید.
وقتی کودک شیر گاو دوست ندارد، آیا ترفندی برای تشویق او وجود  دارد؟
بعضی از کودکان همه لیوان شیر خود را بی وقفه می بلعند. اما برخی دیگر به دلیل اینکه شیر گاو بافت و طعم متفاوتی از شیر مادر دارد آن را دوست ندارند.
اگر کودک شما جزو این دسته است، سعی کنید شیر گاو را با شیر خود ترکیب کنید(ترکیب یک به سه شیر مادر). این فرمول را در طول زمان تغییر و تا زمانی ادامه دهید که کودک به طور کامل شیر گاو بنوشد. بهتر است شیری به کودک خود بدهید که دمای اتاق را دارد.
نوشیدن حداقل دو لیوان شیر در طول روز برای کودکی که شیر گاو دوست ندارد مشکل ساز است. اما راه های مختلفی برای اضافه کردن این شیر به رژیم غذایی کودک وجود دارد. به طور مثال، گندم بوداده به آن اضافه کنید، ماست، پنیر سفید، پودینگ یا کاستارد به او بدهید. یا می توانید با سوپ شیر بپزید.
وقتی کودک به طور کلی لبنیات دوست ندارد یا به آن حساسیت دارد چه باید کرد؟
اگر کودک شما به هر دلیلی کلسیم یا ویتامین D لازم را از طریق شیر یا لبنیات کسب نمی کند،  باید حتما از قرص ها و مکمل های غذایی که این ویتامین ها را دارد استفاده کنید.
شیرهای ارگانیک یا بدون هورمون برای کودک مفید است؟
شواهد موثقی مبنی بر بهتر بودن این نوع شیرها وجود ندارد اما استفاده از آنها ضرر هم ندارد. اصولا شیرهای ارگانیک قیمت گران تری دارند. اما هرگز سعی نکنید شیر خام یا غیرپاستوریزه به کودک خود بدهید. این شیرها حاوی باکتری های مضر و انگل هایی هستند که به بیماری های جدی یا حتی مرگ  منجر می شود.
آیا می شود کودک به شیر گاو آلرژی داشته باشد؟
حساسیت واقعی به زچندان رایج نیست. تنها 2 تا 3 درصد از کودکان به شیر گاو حساسیت دارند که اصولا پس از سه سالگی این حساسیت از بین می رود.
اگر کودک بدون هیچ مشکلی شیرهایی که طبق دستورهای خاصی درست شده و حاوی شیر گاو هستند را می نوشد و مشکلی ندارد، مسلما با نوشیدن شیر گاو هم مشکلی نخواهد اشت. حتی کودکانی که در یک سال نخست به طور کامل شیر مادر خورده اند راحت تر می توانند شیر گاو بنوشند زیرا به واسطه شیر مادر پروتئین های شیر گاو را دریافت کرده اند (مگر اینکه مادر شیر یا لبنیات مصرف نکرده باشد).
اگر کودک به توصیه پزشک شیرهای فرمول‌دار مصرف می کند، پیش از استفاده از شیر گاو حتما با پزشک مشورت کنید. شاید پزشک شیر سویا را که مملو از ویتامین D و کلسیم است را توصیه کند.
نشانه اصلی حساسیت به شیر مادر مشاهده خون در مدفوع کودک، اسهال و استفراغ است. اگر در کودک اگزما یا کهیر، دانه هایی در اطراف دهان و چانه، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، سرفه، خس‌خس گلو یا تنگی نفس نیز مشاهده کردید، ممکن است کودک به شیر گاو حساسیت داده باشد.
اگر مشکلات مهم تنفسی یا بلعیدن پیدا کرد فورا او را به بیمارستان ببرید زیرا ممکن است حساسیت خطرناک داشته باشد.
اگر مشخص شد کودک شما به شیر گاو حساسیت دارد، باید مراقب غذاهایی همچون پنیر سفید، بستنی، ماست، مارگارین های حاوی شیر، کره، شکلات های شیری و شیر خشک باشید.
منبع:bartarinha.ir