سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چكاپ كامل شما در سال 90


سال 1389 در حال پایان است و بهار 1390 در یك قدمی ماست. برای لذت بردن از یك سال خاطره‌انگیز، بهترین پزشكان ایران توصیه‌هایی برای شما دارند، آن‌ها را بخوانید و حتما به كار بگیرید



دكتر آزیتا صفارزاده، متخصص زنان، زایمان و نازایی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران

لذت مادر شدن را به تاخیر نیندازید


با توجه به اینكه بیماری تخمدان پلی‌كیستیك به‌علت بر هم خوردن تعادل بین هورمون‌ها، از جمله بیماری‌های شایعی است كه در خانم‌ها دیده می‌شود، من به همه خانم‌های جوان توصیه می‌كنم تا جایی كه امكان دارد با رعایت اصول تغذیه، نخوردن مقدار زیاد چربی‌های اشباع، فست فودها و چربی‌های غیراشباع حیوانی و... از تجمع بیش‌ از حد چربی در بدن جلوگیری كنند. علاوه بر رعایت اصول تغذیه باید دقت كنید انجام ورزش مرتب حداقل3 بار در هفته به شكل پیاده‌روی‌های تند یك ساعته و گرایش به ورزش‌های ایروبیك از بروز و حتی پیشرفت این بیماری در خانم‌های جوان جلوگیری می‌كند. عواقب وخیم بیماری پلی‌كیستیك در خانم‌ها عبارتند از عادت‌ ماهانه‌های نا‌منظم، افزایش هورمون‌های مردانه، ظاهر شدن موهای زائد در قسمت‌های بالاتنه، ناف، زیر چانه و حتی ریزش ناگهانی موهای سر و... البته همه این مشكلات به سادگی قابل پیشگیری هستند. سخت نگرفتن شرایط ازدواج به‌منظور پایین آمدن سن ازدواج و كوتاه كردن فاصله بین زمان ازدواج تا تجربه بارداری و مادر شدن از جمله راه‌كارهایی هستند كه با رعایت آنها به سادگی می‌توانید از عواقب ابتلا به بیماری پلی‌كیستیك در امان باشید. طولانی نكردن فاصله ازدواج تا مادر شدن از ابتلا به نازایی به دلیل نبود ‌تخمك‌گذاری كه از عوارض شایع این بیماری است نیز جلوگیری می‌كند. تاكید دیگر من به همه خانم‌ها این است كه درصورت ابتلا به بیماری تخمدان پلی‌كیستیك به توصیه‌های پزشكان برای كنترل قند خون و فشار خون سالانه، داشتن تغذیه مناسب با گنجاندن انواع میوه‌ها و سبزی‌ها، پروتئین‌ها، لبنیات كم‌چرب، حبوبات و كم كردن مصرف نشاسته، چربی و شیرینی عمل كنند. با رعایت این موارد می‌توانید از ابتلا به این بیماری جلوگیری كنید و مانع بدتر شدن و روند روبه رشد این بیماری شوید.




 دكتر بهروز باریك‌بین، متخصص پوست و مو، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی

پوست‌تان را به دست افراد غیرمتخصص نسپارید

توصیه من به همه خوانندگان مجله زندگی ایده‌آل این است كه درصورت مشاهده هرگونه مشكل پوستی مثل ایجاد لك‌هایی ‌درصورت كه حتی شاید چندان هم مهم به‌نظر نیاید، آكنه ساده یا حتی خال، حتما به متخصص پوست مراجعه كنند. در خیلی از موارد دیده شده خانم‌ها به‌خصوص خانم‌های جوان برای درمان مشكلات پوستی‌ از این دست، به افراد غیرمتخصص مراجعه می‌كنند و این دوستان بدون تخصص در زمینه فعالیتی كه انجام می‌دهند و شاید تنها با تكیه بر تجربه دست به اقداماتی می‌زنند كه هیچ پایه علمی ندارد و حتی می‌تواند برای آنها مشكل‌زا هم باشد. همین سهل انگاری كوچك باعث می‌شود مشكلی كه ممكن بود با یك نسخه ساده درمان شود پوست بیمار را با آسیب‌های جدی مواجه كند كه شاید درمان كامل آنها سال‌ها زمان ببرد. یك مثال ساده از ایجاد این عوارض احتمالی اینكه خیلی از خانم‌ها معمولا برای داشتن پوستی شاداب به آرایشگران مراجعه می‌كنند و به توصیه آنها به لایه‌برداری یا پیلینگ صورت آن هم توسط افرادی كه صلاحیتش را ندارند تن می‌دهند. همین اتفاق ساده گاهی می‌تواند به دلیل استفاده نابجا از اسیدهای میوه، پوست فرد را بسوزاند به صورتی كه روی پوست او جوشگاه یا لك‌های مقاوم ایجاد كند. مشكلات به ظاهر ساده‌ای كه فرد برای درمان آنها باید سال‌ها از این پزشك به آن پزشك مراجعه كند. مسئله اینجاست كه دست آخر هم از شادابی پوست اولیه افراد خبری نیست.




دكتر علی محرابیان متخصص گوارش، كبد و صفرا. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران

سال را با ترك سیگار آغاز كنید


به همه خوانندگان مجله ایده‌آل توصیه می‌كنم سال جدید را با برنامه‌ریزی برای جا دادن فعالیت‌های فیزیكی در برنامه روزانه‌شان شروع كنند. پیشنهاد می‌كنم حتی برای ایجاد فرصتی برای پیاده‌روی بیشتر، از اتومبیل شخصی برای انجام كارهای روزانه و رفت‌وآمد به محل كار استفاده نكنند البته این پیشنهادی است كه خود من هم تصمیم دارم در سال جدید حتما آن را عملی كنم. این راه‌حل ساده كمك می‌كند تا ضمن حفظ سلامت شخصی، در حفظ محیط‌زیست و در نتیجه كمك به سلامت دیگران هم موثر باشیم اما توصیه‌های پزشكی؛ من به همه خوانندگان این مجله توصیه می‌كنم از همین امروز از مصرف بیش‌ از اندازه چربی‌ها، به‌خصوص چربی‌های مضر كه بیشتر منشا حیوانی دارند پرهیز كنند و به جای آن سبزی و میوه‌های تازه را جایگزین كنند. همچنین با استفاده كمتر از مواد‌غذایی پرانرژی، از افزایش وزن كه سر منشا بسیاری از ناراحتی‌هاست پیشگیری كنند و در عوض به حفظ سلامت جسمی و به طبع آن آرامش روحی خود كمك كنند. در كنار همه این موارد به همه خوانندگان مجله ایده‌آل توصیه می‌كنم جدا از سلامت فردی، با انفاق به مستمندان برای حفظ سلامت آن‌ها هم تلاش كنند، چرا كه سلامت آنها، سلامت بیشتر جامعه را در پی دارد و سلامت جامعه هم به‌طور طبیعی زمینه‌ساز نشاط همگان می‌شود. در كنار همه این موارد توصیه اكید من به افراد سیگاری، تصمیم جدی برای ترك سیگار است چرا كه سیگار نه تنها سلامت جسمانی خود آن‌ها را به مخاطره می‌اندازد بلكه تهدیدی است برای داشتن یك جامعه سالم. سال نو فرصت خوبی است برای كنار گذاشتن سیگار و تجربه سلامت فردی و جمعی.




دكتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، دانشیار دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی ایران

وزن‌تان را در محدوده ایده‌آل نگه دارید

مهم‌ترین توصیه من به خوانندگان مجله زندگی ایده‌آل كه اتفاقا توصیه سازمان جهانی بهداشت هم هست، نگهداشتن وزن در محدوه ایده‌آل است. براساس این توصیه كه در قاعده هرم‌ راهنمای غذایی و راهنمای وزنی هم به رعایت آن توصیه اكید شده، همه افراد در هر گروه سنی كه قرار دارند باید سعی كنند وزن‌شان را در محدوده سالم و ایده‌آل نگه‌دارند. لازمه نگهداشتن وزن، در محدوده ایده‌آل هم پیروی از الگوی غذایی سالم است. الگوی غذایی كه بر مبنای 5 محور هرم غذایی تهیه و تنظیم شده و ضرورت مصرف همه گروه‌های غذایی البته به شرط رعایت تعادل، تناسب و تنوع هم در آن درنظر گرفته شده باشد. مهم‌ترین توصیه من مثل همیشه پیروی از الگوی غذایی سالم و كنترل وزن مناسب است. نكته‌ای كه در حقیقت با رعایت آن، افراد، سلامت جسمانی و روحی خود را در ابعاد گسترده‌تر تضمین می‌كنند.



دكتر سعید حسینی. متخصص تغذیه، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران

محدودیت شاید؛ اما محرومیت هرگز!

یادمان باشد خوب خوردن الزاما به معنای كم خوردن نیست. گاهی ما نخوردن را با تغذیه صحیح اشتباه می‌گیریم از این‌روست كه ممكن است در بسیاری از موارد خوب بخوریم اما به اندازه و به جا نخورده باشیم. برای داشتن یك تغذیه مناسب و در عین حال قاعده‌مند باید دانش تغذیه‌ای‌مان را بیشتر كنیم و اطلاعات‌مان را از منابع معتبر بگیریم. رعایت این موارد كمك می‌كند تا به جای كم‌خوردن انتخاب‌های بیشتری داشته باشیم. یك نگاه كلی به وضعیت سلامت جامعه نشان می‌دهد اكثر بیماری‌هایی كه امروز گریبان سلامت افراد هستند از بیماری‌های قلب و عروق گرفته تا فشارخون، دیابت، پوكی استخوان و انواع سرطان‌ها همه ریشه درتغذیه و داستان همیشگی چگونه خوردن دارند بنابراین نمی‌توان ساده انگارانه و بی‌توجه از كنار مبحث تغذیه گذشت. برای تغذیه سالم باید قبل از هر چیز شیوه‌های اصولی و تائید شده درست خوردن را یاد بگیریم و با مد نظر قرار دادن این قواعد، رفتار غذایی كودكان‌مان را هم از همان دوران كودكی اصلاح كنیم. همین اصلاح رفتارهای ساده كمك می‌كند تا جامعه از انبوه بیماری‌های غیرواگیری كه منشا اغلب آن‌ها تغذیه غلط است رهایی پیدا كند. اما یادمان باشد كه درست خوردن هرگز به معنای كم خوردن و محرومیت از مواد‌غذایی نیست. ممكن است تا حدی محدودیت درمیان باشد اما محرومیتی در كار نیست.



دكتر فاطمه قائم‌مقامی، متخصص زنان و زایمان

تزریق واكسن HPV برای بانوان جوان ضروری است

امیدوارم همه افراد جامعه به‌خصوص خوانندگان مجله زندگی ایده‌آل در سال جدید توجه بیشتری به پیشگیری از سرطان داشته باشند چون سرطان یكی از 3 علت عمده مرگ است و از قضا ناخوشایندترین حالت مرگ هم هست. ابتلا به سرطان‌ دهانه رحم كه در عین حال قابل پیشگیری‌ترین نوع سرطان زنان است یكی از شایع‌ترین موارد ابتلا به سرطان در بانوان است. حال آنكه این سرطان در زنان جوان می‌تواند درصورت ‌تشخیص ندادن به موقع باعث حداقل ناباروری و حداكثر مرگ شود با تزریق واكسن ضد‌سرطان دهانه رحم، به نام واكسن ویروس HPV قابل پیشگیری است. این واكسن باید قبل از ازدواج بین9 تا 26 سالگی به خانم‌های جوان تزریق شود. تزریق این واكسن در جوامع امروزی كه سن ازدواج بالا رفته و شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه هم دچار تغییرات اساسی شده اهمیت بیشتری پیدا می‌كند. متاسفانه به‌علت بی‌توجهی نسبت به تزریق این واكسن شاهد هستیم تعداد زیادی از خانم‌های جوان حتی قبل از داشتن فرزند به پیشرفته‌ترین فرم این بیماری مبتلا می‌شوند. گذشته از این روش انجام تست پاپ اسمیر به‌عنوان یك پیشگیری ثانویه هم نباید از نظر دور بماند. خانم‌های جوان باید بعد از ازدواج تا 3 سال پی در پی سپس 2تا 3 سال یك بار این تست را برای تشخیص سرطان در مراحل اولیه انجام بدهند.

خانم‌های میانسال هم باید با معاینه‌های ماموگرافی هر ماه، بعد از دوره ماهانه و معاینات فیزیكی هر 6 ماه یك‌بار از احتمال ابتلا به سرطان سینه پیشگیری كنند. به‌طور كلی خانم‌ها باید نسبت به خونریزی‌های غیرطبیعی در بین 2 عادت ماهانه حساس باشند و درصورت بروز این مشكلات به متخصص زنان مراجعه كنند. توصیه من به خانم‌هایی كه یائسه شده‌اند هم این است كه نسبت به دردهای لگنی حساس باشند و هر 6 ماه یك‌بار برای انجام معاینات لازم به پزشك مراجعه كنند چون این معاینات برای تشخیص مراحل اولیه سرطان تخمدان و رحم بسیار قابل اهمیت است. اهمیت پیشگیری از سرطان‌ها به‌خصوص سرطان‌های زنان به این دلیل است كه طبق آمار نزدیك به نیمی از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، یك سوم آن‌ها هم در مراحل اولیه، قابل درمان هستند. بنابراین با پیشگیری و تشخیص به موقع می‌توانیم از ابتلا به این بیماری مهلك نجات پیدا كنیم.


برای داشتن تغذیه مناسب و در عین حال قاعده‌مند باید دانش تغذیه‌ای‌مان را بیشتر كنیم و اطلاعات‌مان را از منابع معتبر بگیریم. رعایت این موارد كمك می‌كند تا به جای كم‌خوردن انتخاب‌های بیشتری داشته باشیم

دكتر فرامرز امیری، متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص بیماری‌های عروق مغز

سیگار و قلیان را فراموش كنید

برای پیشگیری از احتمال سكته مغزی رعایت یكسری نكات كاملا ضروری است؛ نكاتی مثل رعایت بهداشت فردی شامل تغذیه مناسب، رعایت بهداشت كاری، فعالیت فیزیكی روزانه و بالاخره دوری از استرس روزمره.
در كنار این موارد كنترل بیماری‌های مزمن مثل دیابت، پرفشاری خون و چربی خون بالا هم در پیشگیری از سكته مغزی نقش بسزایی دارند البته جدا از رعایت این موارد در مصرف داروهایی كه درصورت لزوم توسط پزشك متخصص مغز و اعصاب تجویز شده‌اند هم به هیچ وجه نباید كوتاهی كرد. در كنار این موارد نكات دیگری مثل دوری از مواد سمی و شیمیایی مثل سیگار و قلیان و پرهیز از رفتارهای پرخطر مثل مصرف مواد‌مخدر هم از جمله مواردی هستند كه برای سلامت ماندن مغز و اعصاب و پیشگیری از احتمال سكته‌های مغزی باید از آنها پرهیز كرد. مصرف غذاهای دریایی حداقل 2 وعده در هفته و كنار گذاشتن فست‌فودها از فرصت‌های دیگری هستند كه به سلامت مغز و اعصاب كمك می‌كنند البته نباید فراموش كنید در برنامه‌های غذایی‌تان روغن مایع را جایگزین روغن‌های جامد كنید.
 30 تا 45 دقیقه پیاده‌روی در روز نیز از فرصت‌هایی است كه نه تنها به سلامت جسمانی و روحی شما كمك می‌كند بلكه در پیشگیری از احتمال بروز سكته‌مغزی و به‌طور كلی بیماری‌های مغز و اعصاب هم موثر است.



دكتر احمد كوشانفر، متخصص اطفال،  استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی

روح كودك‌تان را با موسیقی تغذیه كنید

وقتی پای نوزادان به میان می‌آید مهم‌ترین مسئله‌ای كه پدران و مادران به‌خصوص پدرومادران جوان باید به آن توجه كنند بحث تغذیه با شیر مادر است. تغذیه با شیر مادر در دوران نوزادی اهمیت زیادی دارد. كودكان حتی تا 2 سالگی باید از شیر مادر تغذیه كنند. چرا كه ارزش غذایی بالای شیر مادر به‌خصوص در 6 ماهه اول تولد با هیچ ماده غذایی قابل مقایسه نیست. تغذیه با شیر مادر ضمن اینكه بر پایش طبیعی رشد نوزاد تاثیر بسزایی می‌گذارد مقاومت بدنی او را هم در برابر میكروب‌ها بالا می‌برد البته بعد از 6‌ماهگی مواد‌غذایی تكمیلی، قطره آهن و ویتامین‌های لازم هم با شیر مادر همراه می‌شود تا كودك رشد و نمو جسمی كامل و سالمی داشته باشد.  البته دقت كنید كوچك‌ترین تغییری در برنامه غذایی آن‌ها باید زیرنظر متخصص كودكان انجام بگیرد. بعد از دوران نوزادی شاید مهم‌ترین مسئله‌ای كه پدران ومادران را نگران وضعیت سلامت كودكان می‌كند بی‌اشتهایی آنهاست. من به همه خانواده‌ها توصیه می‌كنم در برابر بی‌اشتهایی كودكان نسبت به غذا خوردن و رژیم‌های تكمیلی هرگز به اجبار متوسل نشوند چون همین اجبارها زمینه ساز بد غذایی آن‌ها در بزرگسالی می‌شود. جدا از بحث تغذیه، موضوع سلامت روحی كودكان هم در میان است، پدرومادرها باید پابه‌پای تغذیه سالم برای پرورش روح و روان كودكان‌شان هم وقت بگذارند. موسیقی درمانی یكی از روش‌هایی است كه در رشد روحی كودكان تاثیر بسزایی دارد. من همین جا به همه پدرومادران جوان توصیه می‌كنم از تاثیر شگرف موسیقی روی كودكان و حتی نوزادان‌شان غافل نمانند.



كودكان حتی تا 2 سالگی باید از شیر مادر تغذیه كنند. چرا كه ارزش غذایی بالای شیر مادر به‌خصوص در 6ماهه اول تولد با هیچ ماده غذایی قابل مقایسه نیست.



دكتر سید ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی

در دید و بازدیدهای نوروزی رژیم‌‌تان را فراموش نكنید

 همزمان با فرا رسیدن نوروز به همه خوانندگان مجله ایده‌آل چند توصیه نوروزی دارم؛ اول اینكه در این ایام و در راستای دید و بازدید‌های نوروزی مراقب 2 گروه از عزیزان باشید؛ اول افرادی كه بیمارند و به همین دلیل باید از رژیم غذایی ویژه‌ای پیروی كنند و دوم كودكان. تاكید من در مورد گروه اول از این‌روست كه این دوستان نیاز به همراهی دارند تا در جریان هیجان‌های عید‌ دیدنی‌های نوروزی، رژیم‌شان را فراموش نكنند. این توصیه در مورد افرادی كه به پرفشاری خون مبتلا‌ هستند یا چربی خون‌شان بالاست اهمیت بیشتری پیدا می‌كند. افراد مبتلا به دیابت هم در همین گروه قرار می‌گیرند البته ضرورت رعایت رژیم‌های غذایی در مورد دیابتی‌ها به‌مراتب بیشتر می‌شود چرا كه‌كنترل نكردن رژیم غذایی مناسب برای، افزایش یا افت قند می‌تواند این افراد را به اغمای دیابتی دچار كند اما در گروه دوم یعنی كودكان مشكل آنجا آغاز می‌شود كه معمولا بچه‌ها از غفلت پدر و مادر استفاده می‌كنند و با هجومی كه به شیرینی‌ و شكلات و خندان‌ترین پسته‌ها و مغزهای آجیل می‌برند دچار مشكلات معده و سوء‌تغذیه به دلیل كاهش اشتها و بی‌میلی نسبت به مواد‌غذایی مورد نیازشان می‌شوند.
 به‌همین‌دلیل است كه مشكلات احتمالی گوارشی، مسمومیت‌‌های غذایی و حتی اسهال و استفراغ از بیماری‌های شایع كودكان در دوران نوروز است بنابراین توصیه می‌كنم پدرومادرها در میان دید و بازدیدهای نورزی بیشتر از همیشه حواس‌شان به خورد و خوراك فرزندان‌شان باشد.
و بالاخره توصیه نهایی من به خانواده‌هایی است كه در این روزها عازم سفر هستند. این عزیزان باید نسبت به بهداشت مواد‌غذایی، نوع غذا و همین‌طور محیطی كه برای صرف غذا انتخاب می‌كنند دقت زیادی داشته باشند چون در این روزها خیلی از غذاهای مانده و فاسد شده با ادویه‌های تند و رنگ‌های خوراكی كه فساد اولیه و ظاهری مواد‌غذایی را می‌پوشانند عرضه می‌شوند. اهمیت این مراقبت در انتخاب‌های غذایی مناسب هم به این دلیل است كه این مواد كه اتفاقا رنگ و لعاب موجهی هم دارند به سادگی می‌توانند زمینه‌ساز مسمومیت‌های غذایی برای افراد خانواده به‌خصوص كودكان و حتی بزرگسالانی كه قوای بدنی ضعیف‌تری دارند، شوند.



امیر هوشنگ احسانی، متخصص پوست و‌‌ مو، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران

فقط به متخصصان پوست مراجعه كنید!

هر سال با نزدیك شدن فصل بهار شاهد افزایش قابل توجه مراجعه‌‌كنندگان به مراكز پوستی، برای تجربه انواع و اقسام شیوه‌های درمانی و زیبایی پوست هستیم اما مشكل زمانی شروع می‌شود كه این افراد برای رسیدن به نتیجه دلخواه معمولا ساده‌ترین راه را انتخاب می‌كنند و سراغ افراد غیرمتخصص می‌روند. بنابراین به موازات توجه بیشتر افراد به سلامت و زیبایی پوست، مشكلاتی مثل تزریق‌‌ ژل‌های غیراستاندارد، درمان‌های پوستی تایید نشده و... هم بیشتر می‌شود. من به همه خوانندگان مجله زندگی ایده‌آل توصیه می‌كنم اگر قرار است برای سلامت و شادابی پوست‌شان وقت بگذارند و هزینه كنند، راهی را انتخاب كنند كه به نتیجه‌ مطلوب منتهی شود. در حقیقت انجام اعمال زیبایی پوست هیچ ممانعتی ندارد اما به شرط اینكه زیرنظر متخصص انجام شود. من توصیه می‌كنم كه دوستان به‌خصوص بانوان، از تزریق ژل، بوتاكس و استفاده از لیزرهای مختلف بدون اعمال نظر متخصصان پوست به‌شدت پرهیز كنند. معمولا همه تلاش می‌كنند تا همزمان با سال نو شرایط پوستی ایده‌آلی را تجربه كنند و ظاهر مناسب‌تری داشته باشند؛ اما اعتماد كردن به افراد غیرمتخصص نه تنها آن‌ها را به پوست دلخواه‌‌شان نمی‌رساند بلكه مشكلات بسیاری را برای آن‌ها به‌دنبال دارد و بالاخره حرف آخر اینكه انجام مراقبت‌های پوستی و روش‌های زیبایی در همه دنیا متداول است و هیچ ممانعتی هم ندارد اما تنها مشروط بر اینكه همه چیز زیرنظر متخصصان پوست انجام بگیرد.

منبع : مجله زندگی ایده آل


ویدیو مرتبط :
سال ساخته شدن پرنسس ها ( كامل ساخته خودم )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز تغییرات كلی كتاب‌های درسی از سال 90



 

 

کتاب درسی

 

 

وزیر آموزش و پرورش با اعلام آغاز رسمی سال تحصیلی جدید  از روز پنجشبه، اعلام كرد:  70 هزار مدرسه در سال تحصیلی جدید به ICT و اینترانت ملی متصل می‌شوند.

به گزارش ایسنا، دكتر حمیدرضا حاجی بابایی در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید در سخنانی، افزود: روز چهارشنبه روز جشن «شكوفه‌ها» برای كلاس اولی‌ها و جشن «جوانه ها» برای دانش‌آموزان اول راهنمایی خواهد بود و از روز پنجشنبه نیز سال تحصیلی جدید به طور رسمی با حضور دانش‌آموزان و فرهنگیان در سراسر كشور به صورت متفاوت آغاز خواهد شد.

وی همچنین اظهار كرد: دو هزار مدرسه نیز 15 مهر ماه با حضور رییس جمهور افتتاح خواهد شد.

حاجی بابایی با اشاره به تجهیز مدارس به اینترانت گفت: ‌طی قراردادی با وزارت ارتباطات و فن‌آوری، 70 هزار مدرسه در سطح كشور امسال به ICT ملی متصل می‌شوند.

تغییرات كلی در كتاب‌ها از سال آینده آغاز می‌شود

وی تصریح كرد: امسال 950 عنوان كتاب در آموزش و پرورش چاپ شده است كه 90 عنوان از این تعداد تغییرات جزئی داشتند و تغییرات كلی در كتاب‌ها از سال آینده آغاز می‌شود.

حاجی بابایی عنوان كرد: سند تحول راهبردی آموزش و پرورش در مراحل پایانی بررسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی است و پس از تصویب نهایی از سال تحصیلی 91 ــ 90 كتاب‌های جدید در پایه اول و ششم ابتدایی ، تدوین و چاپ خواهد شد.

به گفته وزیر آموزش و پرورش هم اكنون 40 موضوع در آموزش و پرورش در دست بررسی، مطالعه و اجرا است كه به عنوان زیر ساخت‌های تحول در آموزش و پرورش خواهد بود.

وی ادامه داد: امسال شروع سال تحصیلی دانش‌آموزان بسیار متفاوت خواهد بود و با آغاز فعالیت رسمی هشت هزار مجتمع «ترنم ولایت» در روستاهای كشور اولین گام جهت عدالت آموزشی كه یكی از ابعاد تحول بنیادین آموزش و پرورش است برداشته می‌شود.

به گفته حاجی بابایی، با آغاز فعالیت مجتمع‌های «ترنم ولایت» از سال تحصیلی آینده شاهد رقابت علمی دانش‌آموزان شهری و روستایی خواهیم بود.

وی اضافه كرد: امسال همچنین 70 هزار نیروی استخدامی به آموزش و پرورش وارد می‌شوند كه 40 هزار نفر از طریق آزمون به استخدام وزارتخانه در آمدند و 26 هزار نفر نیروی حق التدریسی نیز به نیروهای رسمی تغییر وضعیت دادند.

وزیر آموزش و پرورش در خاتمه خاطرنشان كرد: با حضور این نیروها كه یكی از محورهای تحول بنیادین آموزش و پرورش است، شاهد تحولات بسیار خوبی در آموزش و پرورش خواهیم بود..../تحلیل:عصرایران