سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چرا مبتلایان به میگرن از نور گریزان‌اند؟




 

 

میگرن

 

گروهی از محققان آمریکایی موفق به شناسایی مکانیسمی شده‌اند که سبب می‌شود نور درد را در مبتلایان به میگرن افزایش دهد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، محققان می‌گویند در حین یک حمله میگرنی، درد نیمی از جمجمه را فرا می‌گیرد و با نشانه‌هایی مانند حالت تهوع، خستگی و ناراحتی‌های بینایی همراه می‌شود.
در این حالت تحمل نور سخت بوده و فرد برای تسکین درد خود از نور گریزان می‌شود.

محققان دانشگاه هاروارد آمریکا بررسی‌هایی را روی افراد نابینا که در حین حمله میگرنی در معرض نور قرار می‌گرفتند انجام دادند. گروهی از این افراد در اثر ابتلا به ناراحتی‌های چشمی نابینا شده بودند و قادر به دیدن نور و سایه نبودند، اما دسته دوم قادر به دیدن سایه و نور کم بودند.

 

بررسی‌ها نشان داد مواجهه با نور درد را در گروه اول تشدید نمی‌کند در حالی که در گروه دوم به ویژه در نور آبی و خاکستری این اتفاق می‌افتد. این به آن معنی است که مکانیسم درد عصب بینایی را دخیل می‌کند. سلول‌های شبکیه گیرنده‌های نوری شامل ملانوسپین دارند که نوعی محرک بیولوژیک خواب و بیداری و تنها گیرنده نور در افراد نابینا است. بررسی‌ روی موش‌ها نشان داده است در حین حملات میگرنی گروهی از عصب‌ها تحریک می‌شوند، نور نوعی فعالیت الکتریکی را در عصب‌ها ایجاد می‌کند که حتی در تاریکی نیز باقی می‌ماند و به تدریج از بین می‌رود به همین دلیل است که افراد مبتلا به حملات میگرنی حتی پس از 20 تا 30 دقیقه در تاریکی بودن هم حس گریز از نور را دارند.

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
عشق گریزان ، شجریان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نور خورشید، موثر در رفع اختلال خواب مبتلایان به زوال عقل



اخبار,اخبار علمی,مبتلایان به زوال عقل

اختلال خواب از اختلالات شایع در بین مبتلایان به زوال عقل (دمانس) است که به گفته پزشکان، قرار گرفتن در معرض نور خورشید تاثیر زیادی در رفع آن دارد.

دمانس یا زوال عقل به اختلال مزمن و گاهی حاد فرایندهای روانی گفته می شود که به علت نوعی بیماری مغزی است و با تغییر شخصیت، اختلال در حافظه، داوری و اندیشه، اختلال کلامی، تغییرات روان شناختی و روان پزشکی و مختل شدن فعالیت های روزمره همراه است.

از جمله مهمترین مشکلاتی که برای مبتلایان به زوال عقل رخ می دهد، اختلال خواب است که امروزه به دلیل افزایش تعداد سالمندان در جوامع مختلف و شیوع بالای دمانس، جامعه پزشکی را با تعداد بیشتری از افراد دارای اختلالات رفتاری و روانی ناشی از اختلال خواب مواجه کرده است.

میزان بی خوابی نیز به عنوان یکی از علایم اختلال خواب، با بالا رفتن سن افزایش می یابد و در افراد بالای 65 سال به دلیل برخی بیماری های بیولوژیکی و روانی مانند افسردگی، درصد بالاتری دارد.

به طور کلی یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در حوزه سلامت جسم و روان انسان ها، خواب طبیعی است زیرا بروز اختلال در روند آن، می تواند سلامت انسان ها را مورد تهدید قرار دهد.

با این حال به گفته دکتر 'میرفرهاد قلعه بندی' روان پزشک، یک سوم ایرانی ها از جمله مبتلایان به دمانس از بی خوابی به عنوان شایع ترین اختلال خواب رنج می برند.

** تاثیر نور آفتاب بر تنظیم خواب مبتلایان به دمانس
دکتر 'آروین هدایتی' دانشیار و فلوشیپ روان تنی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در این مورد توضیح داد: یکی از مشکلاتی که برای مبتلایان به دمانس رخ می دهد، تغییرات و اختلالات خواب است؛ که در این رابطه آگاهی خانواده ها و مراقبین این بیماران نسب به تاثیر نور طبیعی خورشید بر تنظیم ساعات خواب این بیماران می تواند کمک شایانی در رفع این اختلال داشته باشد.

وی برای تنظیم ساعت بیولوژیک بیماران توصیه کرد: مراقبین و خانواده های مبتلایان به زوال عقل باید این بیماران را در معرض نور طبیعی قرار دهند به این صورت که صبح ها بیمار را بیدار کنند تا در معرض نور صبحگاهی قرار گیرد و شب ها نیز شرایط تاریکی برای وی برقرار باشد.

هدایتی ادامه داد: این روش می تواند به تنظیم چرخه خواب و بیداری بیماران و ترشح هورمون ملاتونین و به حالت تعادل رساندن وضعیت فیزیولوژیک بدن آنها، کمک کند.


ملاتونین، هورمونی است که به طور طبیعی توسط غده هیپوفیز در مغز ترشح می شود و ترشح آن با چرخه روز و شب بدن، ارتباط مستقیم دارد و کاربرد آن برای ترغیب به خوابیدن و افزایش زمان خواب انسان است.

** تاثیر برخی موادغذایی در تنظیم خواب مبتلایان به دمانس
هدایتی همچنین توجه به عادات غذایی در تنظیم خواب مبتلایان به دمانس را موثر دانست و گفت: خانواده ها و مراقبین مبتلایان به زوال عقل می توانند با امتناع از دادن مواد غذایی کافئین دار در هنگام غروب به بعد، به این بیماران در داشتن خواب شبانگاهی بهتر به آنها کمک کنند.


وی افزود: همچنین دادن چای، نسکافه یا مقدار کمی قهوه در هنگام صبح به حفظ هوشیاری بیمار در طول روز و بازگشت سیکل خواب و بیداری بیمار به حالت طبیعی کمک می کند.

هدایتی در مورد سایر علایم و مشکلاتی که بیماری دمانس ایجاد می کند، توضیح داد: علاوه بر اختلال خواب و فراموشی، دمانس می تواند موجب بروز رفتارهایی مانند پرخاشگری و بی قراری شود و تغییرات شخصیتی زیادی را در فرد ایجاد کند که با رفتارهای پیشین او هیچ مطابقتی ندارد و سبب نگرانی خانواده ها می شود.


وی افزود: دمانس در اثر بروز تغییراتی در مواد و پروتئین های موجود در مغز بروز می یابد بنابراین می تواند سبب بروز تغییرات فیزیولوژیک در بدن و بروز برخی بیماری های بیولوژیک شود.

هدایتی تغییرات خلقی و بروز حالت های اضطرابی و افسردگی را از دیگر علایم بیماری زوال عقل عنوان کرد و گفت: آگاه کردن فرد به ویژگی های بیماری و اینکه به تدریج به مراحل پیشرفته تر زوال عقل مبتلا می شود، می تواند در کاهش میزان اضطراب و افسردگی ناشی از آن، به بیمار کمک کند.


وی افزود: همچنین آموزش به خانواده ها در مورد این بیماری و نحوه برخورد آنها با بیماران، می تواند در کاهش مشکلات این بیماران بسیار موثر باشد.

اخبار علمی - ایرنا