سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

چرا بچه‌های طلاق آسم می گیرند؟!


درمانگران طب مدرن و طب‌های مكمل عوامل بیرونی و خارجی متعددی را در ابتلا به آسم برون‌زا موثر می‌دانند. این عوامل می‌تواند فعالیت‌های روزمره، خستگی، استرس، آلرژی، تغییرات آب و هوایی، مهاجرت به منطقه‌ای با آب و هوای متفاوت باشد كه همگی از جمله عواملی است كه در بروز این نوع آسم موثر است.





امروزه بسیاری از مردم با شیوه‌های درمانی طب سوزنی چین آشنایی دارند و از تكنیك‌های درمانی این شیوه درمانی در درمان بسیاری از بیماری‌های مفصلی- استخوانی، گوارشی و انواع سردردها بهره می‌برند. طب سوزنی یكی از شیوه‌های درمانی طب مكمل است كه در درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های ذكر شده نقش اول را ایفا می‌كند و می‌تواند به‌عنوان یك درمان كامل، اختلالات ایجاد شده در بدن را درمان كند و در برخی موارد این شیوه درمانی به‌عنوان یك روش مكمل و كمكی در بهبود بیماری‌ها محسوب می‌شود. بیماری آسم یكی از بیماری‌های دستگاه تنفسی است كه درمانگران طب سوزنی می‌توانند با استفاده از سوزن‌های خود به درمان آن كمك كنند. در حقیقت طب سوزنی به واسطه تكنیك‌های خود قادر است روند درمان بیماری آسم را در بیماران تسریع كرده و در بهبود آن‌ها تاثیر مستقیم داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با این شیوه درمانی با دكتر رضا حشمت، رئیس انجمن طب سوزنی ایران و عضو انجمن درد به گفت‌وگو نشستیم تا بیشتر درباره این شیوه درمانی بدانیم.



آلرژی و استرس عامل بروز آسم

  درمانگران طب مدرن و طب‌های مكمل از قبیل طب سنتی چین عوامل بیرونی و خارجی متعددی را در ابتلا به آسم برون‌زا موثر می‌دانند. این عوامل می‌تواند فعالیت‌های روزمره، خستگی، استرس، آلرژی، تغییرات آب و هوایی، مهاجرت به منطقه‌ای با آب و هوای متفاوت باشد كه همگی از جمله عواملی است كه در بروز این نوع آسم موثر است. درصورت ابتلا به این نوع آسم، مجاری تنفسی تنگ می‌شود وعروق ضخیم و سفت می‌شوند و به‌دنبال آن عبور هوا و اكسیژن مختل شده و اكسیژن رسانی به سختی انجام می‌شود. بنابراین در این شرایط ممكن است بیمار با خروج مایع از خون نیز روبه‌رو شود كه این مسئله موجب ایجاد خلط‌هایی می‌شود كه خود این خلط‌ها در بسته شدن مجاری تنفسی نقش بسیار مهمی ایفا می‌كنند. خوشبختانه طب سوزنی در درمان آسم برون‌زا خیلی موثر است. ما در درمان بیمارانی كه این نوع از آسم را دارند بیشتر به آلرژی‌زایی می‌پردازیم. این بیماران به عطر، گرد و غبار، گرده گل‌ها و دود سیگار حساسند و طب سوزنی می‌تواند به این گروه كمك زیادی كند. این شیوه درمانی حتی به افرادی كه بعد از فعالیت ورزشی كوتاه دچار نفس تنگی می‌شوند، می‌تواند كمك كند و به درمان آن‌ها بپردازد.



نشانه های آسم چیست؟

 از دیدگاه طب سنتی چین بیماری آسم نوعی نارسایی تنفسی است كه غالبا با تنگی نفس و طولانی شدن دم و بازدم فرد مبتلا همراه است. این بیماری معمولا با وزوز سینه، سرفه و فشردگی سینه همراه است. افرادی كه این بیماری را تجربه می‌كنند گاهی دچار حملات تنفسی شده و عمل دم و بازدم آن‌ها با صدای وزوز و خس خس همراه می‌شود. درمانگران طب سنتی چین و متخصصان طب سوزنی با بررسی آزمایش‌ها و عكس‌های ریه بیمار، ابتلا به آسم را در او تشخیص می‌دهند. از دیدگاه درمانگران طب سنتی چین بیماری آسم 2 نوع مختلف دارد كه یكی از آن‌ها با نام آسم درون‌زا و دیگری با عنوان آسم برون‌زا شناخته می‌شود و درمانگران طب سوزنی چین نیز در درمان آسم برون‌زا بسیار موفق عمل می‌كنند و تقریبا نیمی از بیمارانی كه برای درمان به آن‌ها مراجعه می‌كنند مبتلا به این نوع از آسم هستند.





  دور غذاهای چرب خط بكشید

طب سوزنی چین سابقه‌ای چندهزار ساله دارد و در متون قدیمی خود نیز به عوامل بروز آسم در انسان اشاره كرده است. در این متون به افراد مستعد ابتلا به آسم توصیه كرده كه از مصرف مواد‌غذایی چرب،  غذاهای شیرین و انواع غذاهایی كه طبع و ماهیت سرد دارند خودداری كنند.

آن‌ها مصرف انواع لبنیات، ماهی‌ها و میوه‌های خام را به افرادی كه استعداد ابتلا به بیماری آسم دارند را توصیه می‌كنند و معتقدند، مداومت در مصرف این موادغذایی تاثیر زیادی در ابتلا به آسم دارد. این درمانگران معتقدند، مصرف مزه‌های تند نیز تاثیر زیادی در ابتلا به آسم دارد.



 آسم درون‌زا را بشناسید؟

 آسم درون‌زا یكی از انواع آسم است. در این نوع آسم بیماری بدون دخالت عوامل محیطی و خارجی در افراد دیده می‌شود. این بیماری در حقیقت در یك خانواده و به‌صورت اجدادی از پدر یا مادر به فرزندان منتقل می‌شود. در این حالت فردی كه دچار این بیماری است به‌طور كلی از ضعف عملكرد ریه و دستگاه تنفسی شكایت دارد.



  آسم بیماری فرزندان طلاق

 عوامل مختلفی از قبیل استرس، اضطراب، تنش، اختلاف‌های خانوادگی و حضور در محیط‌های پرتنش از جمله عواملی است كه می‌تواند تاثیر زیادی در عملكرد ریه‌ها داشته باشد و موجب ضعیف شدن عملكرد آن‌ها و بروز تنگی نفس یا آسم شود. فرزندانی كه در خانواده‌ای پرتنش زندگی كرده‌اند یا پدر یا مادر را در بچگی از دست داده‌اند، ریه‌های آسیب‌پذیری در مقایسه با دیگر فرزندان دارند. از دیدگاه طب سنتی چین ریه نخستین عضوی است كه در معرض آسیب قرار می‌گیرد و فشارها و استرس‌ها روی ایمنی آن تاثیر می‌گذارد و پوشش دفاعی دستگاه تنفسی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. این موضوعی است كه بارها توسط درمانگران چینی به آن اشاره شده است و ما نیز در مواجهه با برخی از بیماران‌مان شاهد این مسئله هستیم و با گرفتن شرح حال از آن‌ها این مسئله را مشاهده می‌كنیم.



  طب سوزنی چه درمانی برای آسم دارد؟

 سازمان بهداشت جهانی طب سوزنی را در درمان آلرژی یكی از درمان‌های اصلی می‌داند و برای درمان آسم و برونشیت آن را به‌عنوان درمان كمكی معرفی می‌كند. درمانگران طب سوزنی هرگز در شرایطی كه بیمار در حالت بحران و اورژانسی قرار دارد از طب سوزنی برای درمان حالت‌های بیمار مبتلا به آسم استفاده نمی‌كنند. بهترین كاربرد طب سوزنی درباره بیماری آسم، كنترل و پیشگیری از ابتلا به این بیماری و كنترل حملات و بهبود شرایط جسمی بیمار است. درمانگران و متخصصان طب سوزنی از این شیوه برای بیمارانی استفاده می‌كنند كه تواتر حملات آسم در آن‌ها زیاد نیست. یعنی بیماری كه هرچند وقت یك بار دچار حمله آسم می‌شود و داروهایی را هر شب مصرف می‌كند، می‌تواند با دریافت سوزن‌ها شرایط بهتری را به لحاظ جسمی تجربه كند و در عین حال افرادی كه حملات آن‌ها در طول هفته زیاد است با كمك طب سوزنی می‌توانند از شدت حملات كاسته و فواصل بروز حملات را افزایش دهند.



  چگونه  فاصله حملات  را زیاد کنید؟

پس از بررسی وضعیت بیمار، معاینه و گرفتن شرح حال از او 10 تا 12 جلسه درمانی را برای بیمار پیش‌بینی می‌كنیم. این جلسات طی یك تا یك ماه و نیم برگزار می‌شود و غالبا بیمار هفته‌ای 2 تا 3 بار سوزن دریافت می‌كند. در این مدت حالات بیمار و واكنش‌های بدن و سیستم تنفسی او را به سوزن‌ها مورد بررسی قرار می‌دهیم و دقت می‌كنیم كه آیا فواصل حملات آسم در او بیشتر شده است یا نه. قالب بیماران با دریافت 12 جلسه سوزن این موضوع را تجربه می‌كنند اما هستند بیمارانی كه نیاز به جلسات درمانی بیشتر دارند. پس از سپری شدن جلسات درمانی بیمار برای تكمیل دوره خود باید به مرور هفته‌ای یك بار، 2 هفته یك بار، یك ماه یك بار، 3 ماه یك بار و برای یادآوری و بهبود بیماری یك تا 2 جلسه سوزن دریافت كند.



   پیشگیری از ابتلا به آسم

 اما برای پیشگیری از ابتلا به آسم سالی 2بار بیمار را سوزن می‌زنیم. این سوزن‌ها در حقیقت برای پیشگیری از بروز بیماری آسم به‌ویژه در افرادی است كه این بیماری با تغییر شرایط آب و هوایی در آن‌ها شدت می‌گیرد. در این شرایط درمانگر 2 بار در سال در آستانه تغییر فصل زمستان به بهار و فصل تابستان به پاییز با ارائه سوزن‌هایی به نقاط خاصی از بدن بیمار به او كمك می‌كند تا از ابتلا به تنگی نفس یا آسم ناشی از تغییرات آب و هوایی پیشگیری كند.



  افزایش خون‌رسانی به ریه با سوزن

در این شیوه درمانی از طب سوزنی گوش و بدن استفاده می‌كنیم. در ماه اول برای درمان افرادی كه مبتلا به آسم شدید هستند و تواتر حملات آسم در آن‌ها شدید است از هر 2 روش طب سوزنی گوش و بدن استفاده می‌كنیم اما در مواردی كه سعی داریم پیشرفت بیماری را كنترل كنیم یا از ابتلا به بیماری پیشگیری كنیم از طب سوزنی گوش به تنهایی استفاده می‌كنیم. در این شیوه درمانی ما با هدف گرم كردن دستگاه تنفسی، خون رسانی بهتر به این اندام و تخلیه كردن خلط‌های درون ریه به درمان بیمار كمك می‌كنیم.در این حالت با كمك سوزن‌هایی كه به نقاط خاصی از بدن زده می‌شود خون‌رسانی بهتری به بافت‌ها و مجاری دستگاه تنفسی صورت می‌گیرد كه در این حالت مشكل كمبود اكسیژن ریه‌ها را مرتفع می‌كند. علاوه براین سوزن‌های طب سوزنی با بهبود عملكرد ریه‌ها و اكسیژن رسانی بیشتر و تنظیم هورمون‌ها در بدن به بهبود شرایط افراد مبتلا به آسم كمك می‌كند. ارائه این شیوه درمانی محدودیت سنی ندارد. از 5 سال به بالا امكان ارائه سوزن به بیمار وجود دارد و برای بیماران زیر 5 سال این شیوه بدون نیاز به سوزن و تنها از طریق ماساژ نقاط مربوطه انجام می‌شود.





  ماكارونی و هندوانه نخورید

اگر در گروه افرادی كه مبتلا به آسم یا تنگی نفس هستند، قرار می‌گیرید بهتر است علاوه بر پرهیز از مصرف غذاهای شیرین، پرادویه، پرچرب یا غذاهایی كه طبع سرد دارند، از مصرف هندوانه، ماهی، كاهو، بادنجان، لبنیات، ماكارونی، دل و جگر، سالاد الویه، قره قروت، انواع كنسروها و غذاهای آماده، ادویه‌ها، انواع سس‌ها، نوشابه‌ها و سركه نیز خودداری كنید. بهتر است مصرف این غذاها را در سبد غذایی خود به حداقل برسانید و درصورت امكان آن‌ها را از وعده‌های غذایی خود حذف كنید.



  چگونه برونشیت را درمان کنید؟

 طب سوزنی چین علاوه بر آن‌كه می‌تواند به‌عنوان درمان كمكی در بهبود حال بیماران مبتلا به آسم كمك كند می‌تواند در درمان آلرژی‌ها، برونشیت‌های مزمن، تنگی نفس، سرفه‌های خشك و سینه‌های خلط‌دار موثر باشد. این شیوه درمانی حتی در افرادی كه دچار دردهای قفسه‌سینه می‌شوند نیز موثر است و به درمان خشونت صدا نیز كمك می‌كند.



كورتن تاثیر طب سوزنی را كم می‌كند؟

شیوه درمانی طب سوزنی خوشبختانه تداخل دارویی با شیوه‌های دیگر درمان طب مدرن ندارد. اما باید توجه داشت كه مصرف داروهای حاوی كورتن درعملكرد این شیوه درمانی اختلال ایجاد می‌كند و از تاثیر درمانی طب سوزنی می‌كاهد. بنابراین متخصصان طب سوزنی با شروع جلسات درمانی به مرور از میزان داروهای حاوی كورتن بیمار كم می‌كنند و به مرور آن را با مشاوره با متخصص پزشك قطع می‌كنند زیرا مصرف داروهای كورتن‌دار علاوه بر عوارض جانبی كه دارد روند درمانی این بیماران را نیز تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد. از جمله عوارض این داروهای شیمیایی پوكی استخوان، تورم بدن و اختلال در عملكرد كلیه‌هاست كه خود به مرور زمان بیمار را با مشكلات دیگری روبه‌رو می‌سازد.





   این تكنیك را در خانه تكرار كنید

 •یكی از كاربردی‌ترین راه‌كارهای طب سوزنی چین برای پیشگیری از ابتلا به آسم استفاده از تكنیك «سید» یا دانه گیاهی گوش است. در این شیوه درمانگران با قرار دادن این دانه گیاهی روی گوش بیمار به او آموزش می‌دهند كه این دانه را هر روز ماساژ داده و به این ترتیب به بهبود عملكرد ریه‌ها و مجاری تنفسی كمك كند. این دانه‌ها معمولا هر 3 هفته یك بار عوض می‌شود و غالبا تاثیر بسیار خوبی بر عملكرد دستگاه تنفسی و بهبود تنفس بیمار دارد.
•علاوه براین نقطه یكی دیگر از كاربردی‌ترین نقاط برای بهبود عملكرد ریه ماساژ دادن نقطه‌ای است كه درست میان قفسه سینه قرار دارد. ماساژ این نقطه روزانه 5 تا 10 دقیقه موجب بهبود عملكرد ریه شده و افزایش خون‌رسانی با بافت ریه و مجاری تنفسی را به همراه دارد. علاوه بر این استمرار این ماساژ كمك می‌كند تا خلط‌های موجود در ریه دفع شود و دستگاه تنفسی گرم شده و بهتر اكسیژن مورد نیاز خود را دریافت كند. تنها باید دقت داشته باشید كه بهترین ساعت ماساژ این نقطه 3 تا 5 بعد از ظهر است. به هنگام ماساژ حركت دست‌ها باید برخلاف جهت حركت عقربه‌های ساعت باشد.



تاثیر گیاهان دارویی را بشناسید

درمانگران طب سنتی و سوزنی چین در مراحل درمانی خود مصرف برخی از داروهای گیاهی چینی را نیز به بیماران‌شان توصیه و تجویز می‌كنند. این گیاهان اگر چه در ایران یافت نمی‌شوند و معمولا برای افرادی كه در همان اقلیم زندگی می‌كنند مفیدند اما جایگزین‌های خوبی در كشورمان دارند. افراد علاقه‌مند به استفاده از درمان‌های گیاهی می‌توانند با مشاوره با متخصص طب سوزنی خود و بهره‌مندی از مشاوره یك متخصص طب سنتی ایران از هر دو شیوه درمانی برای درمان بیماری‌شان استفاده كنند.





این توصیه ها را جدی بگیرید

  •  توصیه می شود برای بهره مندی از شیوه های درمانی طب سنتی چین به متخصصین و مراکزی مراجعه کنید که همکاری نزدیکی با انجمن طب سوزنی ایران دارند و از اعضای انجمن محسوب می شوند.
  •   با شروع دوره درمان حتما آن را تا انتها ادامه دهید تا شاهد نتایج درمانی طب سوزنی باشید. معمولا یک دوره درمانی 10 جلسه ای نتایج چشمگیری را به بیماران ارائه خواهد داد.
  •  استفاده از سوزن های یک بار مصرف در پروسه درمان با طب سوزنی از جمله مهمترین حقوق بیمار است. بنابراین برای حفظ سلامت و بهداشت شخصی خود به مراکز درمانی مراجعه کنید که به ارائه خدمات درمانی با سوزن های یک بار مصرف می پردازند.
  •   از مصرف خودسرانه داروهای گیاهی چین پرهیز کنید و پیش از مصرف آنها با متخصص یا درمانگر متبحر طب سنتی چین مشورت کنید.


ویدیو مرتبط :
وقتی بچه ها برای اولین بار یاد می گیرند که...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آسم شایع ترین بیماری مزمن بچه ها



آسم شایعترین بیماری مزمن در بچه ها و یکی از موارد مهم بستری آنان در اورژانس و بیمارستان است و اولین علت غیبت کودکان از مدرسه می باشد . آسم يك بيماري حساسيتي ( آلرژيك ) است كه مجاري هوايي ( برونش ها ) را درگير مي كند. وقتي واكنش هاي حساسيتي ا تفاق مي افتند، برونش ها منقبض و تنگ شده توسط ترشحات مخاطي مسدود مي شوند. اين پديده ، تنفس را دچار مشكل مي كند.

حمله آسم مي تواند براي يك كودك بسيار ترسناك باشد ؛ زيرا احساس خفگي كه در جريان حمله آسم اتفاق مي افتد مي تواند سبب وحشت كودك شود و اين مسئله تنفس را مشكل تر مي سازد. عامل ايجاد حساسيت مي تواند گرده گل يا گرد و غبار باشد. فشارهاي رواني و عاطفي و ورزش نيز مي توانند سبب بروز حمله شوند.

کودک زیبا

 

آسم معمولاً زير دو سالگي ديده نمي شود. اين بيماري تمايل به تكرار شدن در نسلهاي بعد وافراد خانواده دارد و متأسفانه اغلب همراه با ساير اختلالات حساسيتي مانند اگزما و تب يونجه است . به هر حال با بزرگترشدن كودك بيماري وي تخفيف مي يابد.

 

در بسياري از كودكان زير يك سال خس خس سينه به علت برونشيوليت است كه سبب التهاب مجاري هوايي كوچك مي شود. اين كودكان الزاماً مبتلا به آسم نيستند و به تدريج كه بزرگتر مي شوند و مجاري هوايي آنها عريض تر مي گردد، خس خس سينه نيز برطرف مي شود. دراغلب موارد علت خس خس سينه عفونت است نه حساسيت .

 

هر چند حملات آسم ترسناك و نگران كننده هستند ، اما با درمان و توصيه هاي پزشكي رفع شده وعارضه اي برجا نمي گذارند.

 

علائم احتمالي:

 

- تنفس مشكل : بازدم مشكل شده وممكن است درهنگام دم عضلات شكم به داخل كشيده شوند؛

 

- احساس خفگي،

 

- خس خس سينه ؛

 

-سرفه طولاني مدت؛

 

- كبود شدن لبها ( سيانوز) كه به علت كمبود اكسيژن رخ مي دهد.

 

نخستين اقداماتي كه مي توانيد انجام دهيد:

 

1- در صورت بروز حمله آسم بلافاصله با پزشك خود تماس بگيريد ؛

 

2- اگر حمله هنگامي اتفاق بيفتد كه كودك در رختخواب است ، او را بلند كرده و زير سرش را با چند بالش بالا بياوريد. مي توانيد كودك را روي يك صندلي نشانده و از جلو او را به لبه ميز تكيه بدهيد. اين كار به كودك كمك مي كند تا عمل بازدم را راحت ترانجام دهد؛

 

3- سعي كنيد آرامش خود را حفظ كنيد زيرا اضطراب شما تنها وضعيت كودك را بدتر مي كند.

 

4- هنگامي كه منتظر پزشك هستيد سعي كنيد توجه كودك را از حمله آسم به چيز ديگري معطوف كنيد تا كودك مشكل خود را فراموش كرده و به آن فكرنكند.

 

کودک

 

اقداماتي كه پزشك انجام مي دهد :

 

- پزشك احتمالاً با كمك يك داروي گشاد كننده ي برونش اقدام به درمان حمله آسم مي كند. اين دارو مستقيماً به وسيله تنفس به داخل برونش رفته و بر روي منطقه مسدود يا تنگ شده اثر مي كند. براي درمان يك حمله شديد، ممكن است نياز به بستري كردن كودك و استفاده از مقادير بيشتر داروي گشاد كننده برونش باشد؛

 

- اگر شواهدي از يك عفونت ريوي وجود داشته باشد، آنتي بيوتيك تجويز مي شود؛

 

- پزشك شما حداكثر سرعت بازدم كودك را براي تعيين وضعيت كودك اندازه مي گيرد.

 

- پزشك در مورد پيشگيري از بروز حمله آسم با شما صحبت كرده و توصيه هاي لازم را مي كند، همچنين به شما كمك مي كند تا ماده حساسيت زا براي كودك را پيدا كنيد؛

 

- در صورتي كه ساير روش ها براي پيشگيري از حمله آسم مفيد نباشند پزشك ممكن است يك كورتيكواستروئيد تجويز كند. كودك مي تواند مقدار كمي از يك استروئيد استنشاقي را سه يا چهار بار در روزاستفاده كند و در صورتي كه اين كار مفيد نباشد، مقادير بيشتري از داروهاي استروئيدي مي توانند به صورت قرص مصرف شوند.

 

اقداماتي كه شما مي توانيد براي كمك به كودك انجام دهيد:

 

- در صورتي كه پزشك موفق به پيدا كردن آلرژن ( مواد حساسيت زا ) نشد خود شما مي توانيد اقدام به اين كار كنيد. به زمان وشرايط بروز حمله توجه كنيد . از به كار بردن مواد و وسايل حساسيت زا مثل بالش هاي پـَرخود داري كرده و ازجمع شدن گرد و غبار درمنزل جلوگيري كنيد.

 

- بسياري از بيماران مبتلا به آسم نسبت به حيوانات حساسيت دارند. در صورت وجود حيوانات خانگي در منزل ، آنها را از محيط زندگي دور كرده و ببينيد آيا بروزحملات تنگي نفس دركودك كمتر مي شود يا نه؛

 

- ازمصرف داروهاي تجويز شده اطمينان حاصل نماييد و مدرسه را درجريان مشكل كودك قرار دهيد؛

 

- به يك فيزيوتراپيست مراجعه كنيد تا كودك تمرينات تنفسي را ياد بگيرد. اين كار به وي كمك مي كند تا در طي بروزحملات آسم ، آرامش خود را حفظ نمايد؛

 

- كودك خود را تشويق كنيد تا هنگام ايستادن يا نشستن ، پشت خود را راست و صاف نگهدارد تا فضاي بيشتري براي باز شدن ريه ها وجود داشته باشد. مراقب باشيد تا وزن كودك بيش از اندازه بالا نرود زيرا افزايش وزن سبب تحمل بار بيشتري بر ريه ها مي شود ؛

 

- ورزش به ميزان متوسط مي تواند به افزايش حجم تنفسي كمك كند. اما ورزش سنگين ممكن است سبب بروز حمله آسم شود. شنا كردن مي تواند بسيار مفيد باشد ؛

 

- از كشيدن سيگار در نزديكي كودك خودداري كنيد؛

 

- براي بالش ها و پتوها، از روكش استفاده كنيد.

 

کودک بیمار