سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

پتك در ســـر شماست !


سردردهایی كه منشا آن استرس است می‌توانند آزاردهنده باشند. در توصیف این سردرد می‌گویند مانند پتكی است كه به سر كوبیده می‌شود یا اینكه گویا جمجمه‌ را میان دوگیره فشار می‌دهند. اضطراب، افسردگی و رژیم غذایی نامناسب دلایل عمده این نوع سردرد هستند.

90 درصد انواع سردردهایی كه همه به آن مبتلا می‌شوند از نوع عصبی است و دیگر سردردها  در 10 درصد باقی مانده خلاصه می‌شوند. حال با چنین شیوع بالایی درمان این نوع سردرد چیست؟ شما باید چه كنید؟ معمولا غالب مردم با ابتلا به این نوع سردردها از مسكن استفاده می‌كنند، قرص‌هایی كه بدون نسخه دردسترس همگان هست. این مسكن‌ها كار خود را به‌خوبی انجام می‌دهند ولی معایبی هم دارند. ممكن است پس از پایان تاثیر دارو سردردتان مجددا بازگشته و با استفاده طولانی‌مدت از این داروها تعادل بدن‌تان دستخوش مخاطره ‌شود. به جز مسكن‌ها را‌ه‌حل دومی هم وجود دارد كه روشی بهتر و مفیدتر برای جسم و سلامت كلی شما وجود دارد و آن از طریق توجه بیشتر به كیفیت رژیم غذایی و مشاوره بهداشت روانی است. اگر عوامل بهبود  سردرد شما در رژیم غذایی مناسب و آرامش باشد، ‌برخی حركات كششی هم می‌توانند به‌صورت موثری در جلوگیری از سردردهای شما كمك كنند و با رها ساختن جسم و ذهن شما از سردرگمی و شلوغی روزمره، نظم و تعادل بیشتری به افكار و فعالیت‌های نامنظم‌تان بیاورد.





مناسب افراد مبتدی

 حالت نشستن راحت:  در این حالت شما با آرامش روی زمین می‌نشینید و به‌صورت چهار زانو درحالی‌كه زانوهای‌تان روی پاهای‌تان آمده، با كمر صاف و كشیده آماده حركت می‌شوید سپس دستانتان را روی زانوها قرار دهید و با چند تنفس در همین حالت بمانید. افراد مبتدی می‌توانند از یك كوسن برای نشستن استفاده كنند.





گردن درد رارفع كنید

 حركت‌ كششی گردن: بسیاری از مردم تنش و استرس روز خود را در گردن و شانه‌های شان ذخیره می‌كنند. با انجام این   حركت در گردن می‌توانید از فشار استرس این نواحی كاسته و به عضلات خود كمك كنید.
این حركات را به‌صورت آرام و با كمری صاف و كشیده انجام دهید.
اول گردن را به عقب و بعد جلو ببرید. حالا از حالت كشیده به سمت راست آن را چرخانده و مجددا به وسط برگردید. حال سمت چپ را انجام داده به وسط برگردید. بعد سر را به جلو برده و با آن بزرگ‌ترین دایره‌ای را كه می‌توانید رسم كنید سپس این حركت را در جهت معكوس انجام دهید و در آخر شانه‌های‌تان را با هم بلند كرده و پایین بیندازید.





برای تقویت عضلات كمر

 چرخش ستون فقرات: این حركت یكی از معدود حركات كششی ذهن و جسم است كه در آن، چرخش ستون فقرات به‌طور كامل انجام می‌شود. در بیشتر حركات چرخش به سمت جلو یا عقب است، اما در این حركت چرخش حول محور ستون فقرات است. این حركت اعصاب و عضلات دور مهره‌ها را تقویت كرده و ضمن بهبود اعمال گوارشی، تنش كل ناحیه گردن تا پایین ستون مهره‌ها را از بین می‌برد. در طول حركت، پشت خود را صاف نگه‌دارید و با ریتم تنفس حركات را انجام دهید.  روی زمین زانو بزنید و پاشنه‌های پای‌تان را به سمت بیرون هدایت كنید، سپس وزن بدن را روی پای راست بیندارید و به سمت راست متمایل شوید. پای چپ را روی پای راست بیاورید و كف پای چپ را به لبه خارجی ران راست بچسبانید. در این حالت ستون فقرات شما باید كاملا صاف باشد. دست‌ها را به اطراف بكشید و آرام آرام به چپ بپیچید. وقتی تا جای ممكن  چرخیدید، دست‌ها را پایین آورده و كنار خود روی زمین بگذارید. چند لحظه در این حالت مانده و حركت را در سمت مقابل تكرار كنید.





تنش در بدن را كاهش دهید

  حركت گربه: این حركت روی كل ستون فقرات شما تمركز می‌كند و تنش موجود در بدن را كاهش داده و در بهبود سردرد‌های عصبی به شما كمك می‌كند. برای انجام این حركت روی چهار دست و پای خود زانو بزنید به‌نحوی كه دست‌ها و پاهای شما مستقیما زیر بدن‌تان باشد. انگشتان‌تان را كاملا از هم باز كنید. پشت‌تان را صاف و افقی بگیرید و به كف زمین خیره شوید. در این شرایط شما در حالت خنثی قرار دارید. احساس كنید ستون فقرات‌تان كاملا از دو طرف كشیده می‌شود. سپس پشت كمر خود را كمی به داخل بدهید تا كمرتان كاملا قوس داده شود. در این حالت به هیچ عنوان شانه‌های شما نباید حركت كنند. دست‌ها و شانه‌ها را محكم روی زمین ثابت كنید. چند بار این حركت را تكرار كرده تا آمادگی لازم برای شروع حركت نهایی را پیدا كنید. وقتی آماده شدید با یك تنفس عمیق به آرامی پشت كمرتان را  بالا بكشید. این كار را به كمك انقباض عضلات شكم انجام دهید. در این حالت در عین حالی كه سرتان رو به زمین است، دنبالچه شما باید رو به پایین قرار بگیرد و عضلات باسن‌تان منقبض باشد. از بین آرنج‌های‌تان به زمین زل بزنید و چند ثانیه در این حالت بمانید.





تكنیك تنفس آرامش‌بخش

 قبل یا بعد از انجام حركات بهبود‌دهنده سردرد عصبی،می‌توانید تمرین آرامش‌بخش تنفس را انجام دهید تا ذهن‌تان كاملا آرام و عاری از تنش شود. این تكنیك،جریان حیات را در بدن شما متعادل و جاری می‌كند. برای انجام این تمرین دست راست‌تان را نزدیك به سوراخ‌های بینی‌تان ببرید انگشت سبابه و وسط را در پایه بینی‌تان قرار داده و شست‌تان را روی سوراخ سمت راست بینی قرار دهید. انگشتان انگشتری و كوچك باید در سمت چپ بینی قرار بگیرند.  از طریق سوراخ چپ بینی نفس بگیرید. در همین حالت سوراخ سمت راست را با انگشتان‌تان بگیرید و 4 شماره بشمارید.  نفس‌تان را حبس كنید و با گرفتن هر 2‌سوراخ بینی 16 شماره بشمارید.  سپس بازدم‌تان را از سوراخ راست بینی بیرون دهید. این در حالی است كه سوراخ چپ را با انگشت انگشتری و كوچك گرفته‌اید. حالا تمام مراحل را از ابتدا با سوراخ بینی مقابل انجام دهید.





حركت جسد را امتحان كنید

پس از انجام همه حركات احتمالا احساس بهبود در سر و گردن خود خواهید كرد. حالا وقت آن است كه این بهبود را تثبیت كرده و آرامش را در تمام نقاط بدن پراكنده كنید. برای این منظور چراغ‌های اضافه را خاموش كنید. روی ملحفه تمیزی روی زمین دراز بكشید و پاها را به عرض شانه باز نگه دارید. چشمان‌تان را ببندید و از درون بدن خود را آرام كنید. می‌توانید تصور كنید كه آرامش از سر انگشتان پای شما مثل یك جریان ملایم در تمام بدن پراكنده می‌شود و با عبور از تك تك استخوان‌ها، عضلات و ارگان‌های شما به سمت بالا و به سمت سرتان می‌آید. اجازه دهید، جریان آرامش‌بخش تمام وجودتان را فرا بگیرد و سردرد و تنش را از همه وجود شما پاك كند. برای چند دقیقه در همین حالت بمانید. ممكن است احساس خواب‌آلودگی كنید یا حتی خواب‌تان ببرد ولی بهتر است سعی كنید، هوشیاری خود را در طول این جریان حفظ كنید. به آهستگی و با چشمان بسته از جای خود بلند شده و بنشینید. كف دست‌ها را به هم بمالید تا گرما در آن‌ها ایجاد شود. دست‌ها را روی چشمان‌تان قرار دهید و چشم‌ها را زیر كف دست‌ها باز كنید. حالا باید سردرد شما كاملا خوب شده باشد.

منبع : مجله سیب سبز


ویدیو مرتبط :
كلیپ خنده دار چالش پتك پلاستیكی!در after school club

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صندلي محل کارتان قاتل شماست



 

صندلي محل کارتان قاتل شماست

 

آيا نشستن زياد باعث بروز درد در ناحيه کمرتان نشده است؟ آيا احساس بي‌حسي در پشت کمر و پاهاي خود نمي‌کنيد؟آيا احساس کسالت و بي‌حالي نمي‌کنيد؟
نشستن طولاني مدت ضررهاي بسياري براي سلامت بدن دارد و مي تواند باعث بروز مشکلات زيادي شود.

اگر شما در حالت نشسته مشغول خواندن اين مطلب هستيد ، لحظه اي درنگ کرده و به اين فکر کنيد که بدن شما چگونه فشاري را تحمل مي کند . ما هر روز به طور متوسط چندین ساعت را در حالت نشسته به سر مي‌بريم.

همه اين علائم کاملا طبيعي و در عين حال مضر هستند.دليل اصلي همه آن‌ها نشستن‌هاي طولاني است.تحقيقات زيادي در حوزه‌هاي مختلف مانند زيست‌شناسي مولکولي ، بيومکانيک ، فيزيولوژي ، همه گير شناسي و مانند آن در حال رسيدن به يک نتيجه واحد و در عين حال شگفت آور هستند.

نشستن براي سلامت عمومي جامعه خطرناک است و ورزش کردن در خنثي کردن آن هيج تاثيري ندارد.

مکانيسمي که بدن ما در حال نشستن در پيش مي‌گيرد بسيار با زماني که در حال قدم زدن و ورزش کردن هستيم متفاوت است.ما نبايد تصور کنيم که اگر زياد مي‌نشينيم بدين معناست که کم‌ ورزش مي‌کنيم.اين دو وضعيت تفاوت بسيار زيادي براي بدن ما دارند.

چرا علارغم آن‌که بعضي از افراد داراي رژيم غذايي مشابه با ديگران هستند ، اما چاق‌تر از بقيه هستند.

ما متوجه شديم افراد چاق معمولا تمايل زيادي به نشستن روي صندلي دارند و حتي زماني که وزن خود را کم مي‌کنند اين حالت در آن‌ها باقي مي‌ماند.چيزي که براي من جالب است اين است که انسان‌ها چند ميليون سال با قدم زدن و حرکت کردن تکامل پيدا کردند و تا چند سال پيش ، کشاورزي فعاليت اصلي اکثر مردم بود.اما در مدت زمان بسيار کوتاه زندگي همه ما به حالت سکون درآمد و همه محکوم به نشستن روي صندلي شديم.

 

صندلي محل کارتان قاتل شماست

 

اگر شما در حالت ايستاده يا راه رفتن باشيد ، عضلات خاصي را به کار مي‌گيريد که براي پشتيباني کيفي شما طراحي شده اند و هيچ گاه خسته نمي‌شوند.اين عضلات منحصر به فرد هستند چرا که سيستم عصبي آن‌ها را براي فعاليت‌هاي با شدت کم به کار مي‌گيرد و هم‌چنين آن‌ها داراي آنزيم‌هاي خاص مفيدي هستند.

يک آنزيم به نام lipoprotein lipase چربي و کلسترول را از خون گرفته و چربي را به انرژي تبديل کرده و کلسترول را نيز از LDL که نوع مضري است به HDL که نوع سالمي است تغيير مي‌دهد.

زماني که شما در حالت نشسته به سر مي‌بريد ، اين عضلات در حال استراحت به سر مي‌برند و فعاليت اين آنزيم‌ها کاهش پيدا مي‌کند.

افراد سالمند که معمولا تحرک زيادي دارند ، تقريبا نصف همتايان ساکن و نشسته خود مرگ و مير دارند.از سوي ديگر افرادي که دائما تلوزيون تماشا مي‌کنند يا در پشت صندلي‌هاي خود در حال وب گردي هستند بدون توجه به اين که داراي وزن نرمال هستند يا خير ، بيش‌تر دچار چاقي ، تريگليسيرد بالا، کلسترول مفيد HDL کم‌تر ، فشار خون بالا مي‌شوند.

ستون فقرات ما براي نشستن به مدت‌هاي طولاني طراحي نشده است.ستون فقرات ما به شکل S است که بسيار براي بدن مفيد است.شما فرض کنيد وزن سنگيني را روي يک شکل S يا C مانند قرار دهيد ، کدام شکل زودتر فرو مي‌ريزد؟

مسلم است که شکل C فشار بيش‌تري را تحمل مي‌کند.زماني که شما مدت زمان طولاني در حالت نشسته هستيد ، شکل طبيعي ستون فقرات از حالت S به حالت C تغيير پيدا مي‌کند که اين حالت فشار زيادي را به عضلات پشتي و شکمي شما وارد مي‌کند.

اما در عوض در حالت ايستاده شما وزن خود را روي زانو‌ها ، قوزک پا ، ران‌ها تقسيم مي‌کنيد. عکس‌برداري‌هاي MRI نشان مي‌دهد حتي بهترين حالت نشستن فشار فوق‌العاده اي روي کمر شما وارد مي‌کند.

بنابراين بهتر است براي اصلاح اين الگوي خطرناک در زندگي خود تلاش بيش تري کنيد و سعي کنيد تعداد ساعات نشستن خود را محدود تر کنيد.شايد کاهش زمان تماشاي تلوزيون يا نشستن در پشت کامپيوتر شروع خوبي باشد