سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

میوه ممنوعه برای زنان و مادران


گیاه آرتیشو از گیاهان دارویی است كه میوه و گیاه آن از سوی درمانگران مكاتب درمانی برای درمان بیماری‌های جسمی و اندام‌های درونی استفاده می‌شود. این گیاه به‌دلیل داشتن بسیاری از ویتامین‌ها از قبیل B، C و پروتئین، آهن، فسفر، پتاسیم، سدیم و كلسیم جزو كامل‌ترین گیاهان دارویی در جهان شناخته می‌شود.





گیاه آرتیشو از جمله گیاهان دارویی است كه میوه و گیاه آن توسط درمانگران مكاتب درمانی مختلف از قبیل طب سنتی ایران، طب سنتی چین، طب سنتی هند و تبت برای درمان بسیاری از بیماری‌های جسمی و اندام‌های درونی مورد استفاده قرار گرفته است. این گیاه به‌دلیل داشتن بسیاری از ویتامین‌ها از قبیل B، C و پروتئین، آهن، فسفر، پتاسیم، سدیم و كلسیم جزو كامل‌ترین گیاهان دارویی در جهان شناخته می‌شود كه مصرف آن علاوه‌بر خواص درمانی به‌عنوان یك دارو، به‌صورت روزمره به مردم توصیه شده است. استفاده از این گیاه در سبدغذایی به‌صورت سالاد، سوپ، آش یا استفاده از برگ‌های آن در تهیه كوكو سبزی و سبزی پلو از جمله مواردی است كه برای تقویت قوای جسمی، افزایش توان سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها به آن اشاره شده است.



  لاغری را با آرتیشو تجربه كنید

 آیا می‌دانستید كه مصرف آرتیشو یا كنگرفرنگی به افزایش میزان سوخت كالری غذا كمك كرده و موجب كاهش وزن و لاغری می‌شود. در حقیقت افرادی كه از كنگرفرنگی در یكی از وعده‌های غذایی خود استفاده می‌كنند می‌توانند از خواص درمانی این گیاه به‌منظور كاهش وزن استفاده كنند. بهترین روش برای مصرف روزانه آرتیشو یا كنگر فرنگی استفاده از آن برای تهیه انواع سالادهاست. به این ترتیب می‌توانید هر روز با تهیه سالادهای متنوع از میوه‌ها و سبزی‌های مختلف و اضافه كردن مقداری آرتیشوی خرد یا رنده شده به كاهش وزن خود كمك كنید.



  بوی بد تابستان را از خود دور كنید 

بوی تند بدن در فصل تابستان یكی از معضلاتی است كه بسیاری از مردم با آن دست‌وپنجه نرم كرده و برای درمان آن هزار و یك راه نرفته را تجربه می‌كنند. اگر چه استفاده از انواع عطرها، مام‌ها و دئودورانت‌ها برای كنترل و پیشگیری از بوی بد بدن است اما تكنیك‌ها و راهكارهای موثرتری در این زمینه وجود دارد كه در بسیاری موارد انسان را از مصرف این محصولات صنعتی بی‌نیاز می‌كند. حمام كردن با عصاره آرتیشو یكی از این شیوه‌هاست كه مداومت بر آن به كاهش میزان تعرق بدن كمك كرده و به‌طور طبیعی مانع از ایجاد بوی بد بدن می‌شود.



  آرتیشو یك مسهل طبیعی   

بعضی از افراد مبتلا به یبوست كه با نبود ‌تعادل عملكرد دستگاه گوارش به‌ویژه روده‌ها مواجهند، می‌توانند با گنجاندن آرتیشو به سبد غذایی خود با این مشكل مبارزه كنند. این گیاه یكی از بهترین مواد طبیعی برای افرادی است كه با رعایت رژیم‌های غذایی لاغری دچار یبوست می‌شوند. در حقیقت مصرف این گیاه موجب می‌شود این افراد در طول رعایت رژیم غذایی خود دچار یبوست و خشكی مزاج نشوند. از این‌رو تهیه‌ آن یا سوپی كه در آن به جای سبزی از برگ‌های آرتیشو و میوه آرتیشو استفاده شده باشد بهترین دارو یا غذای دارویی برای درمان یبوست است.



 افزایش ایمنی بدن با‌ آش كنگر 

 آش آرتیشو یكی از غذاهای طبیعی است كه به‌دلیل داشتن برگ و میوه كنگر خواص درمانی متعددی را به همراه دارد. مصرف این ‌آش یك تا 2 بار در هفته و در فصلی كه آرتیشو تازه می‌روید، موجب افزایش انرژی، ایمنی و سلامت بدن شده و قوای جسمی انسان را تقویت می‌كند.

برای تهیه‌ آش آرتیشو لازم است آب قلم و گوشت را با نخود و گندم مخلوط كرده و آرتیشو خرد شده كه با پیاز تفت داده شده است را به آن اضافه كنید. سپس ظرف‌ آش را روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه دهید تا ‌آش به‌اصطلاح جا بیفتد. پس از این مرحله سبزی‌ آش كه برگ‌های آرتیشو نیز به آن اضافه شده را به‌صورت خرد شده به ‌آش اضافه كرده و پس از 10 دقیقه ‌آش را از روی حرارت بردارید و میل كنید.



  مادران شیرده آرتیشو نخورند

یكی از موارد منع مصرف آرتیشو در خانم‌هایی است كه به نوزاد خود شیر می‌دهند. از آنجا كه مصرف آرتیشو و برگ‌های آن تاثیر زیادی در كیفیت، بو و مزه شیر مادر می‌گذارد ممكن است موجب بروز عكس‌العمل نوزاد شده و او شیر مادر را نخورد. بنابراین درمانگران به مادران شیرده و خانم‌های باردار توصیه می‌كنند كه در طول دوران بارداری و دورانی كه به فرزند خود شیر می‌دهند از خوردن موادغذایی و سالادهایی كه حاوی این گیاه است، پرهیز كنند.





  سالاد برگ آرتیشو مكمل غذایی است

برگ‌های گیاه آرتیشو به دلیل این‌كه ویتامین‌های گروه B، C و پروتئین، آهن، فسفر، پتاسیم، سدیم و كلسیم دارند، غنی‌ترین سبزی‌ها برای تهیه انواع سالادها، ‌آش‌ها و غذاهای گیاهی محسوب می‌شوند. برگ‌های پهن و سرشار از ویتامین و املاح معدنی آرتیشو علاوه‌بر این به‌دلیل خواص درمانی در كنترل و تنظیم ترشحات صفرا در كبد می‌تواند به‌خوبی عملكرد كبد را كنترل و تنظیم كند و به این ترتیب مانع از بروز برخی از بیماری‌های پوستی كه ناشی از اختلال در عملكرد كبد است، شود.



كنترل دیابت نوع یك با آرتیشو

براساس مطالعات دانشمندان و محققان، وجود عصاره هیدروالكلی در گیاه آرتیشو یكی از عوامل كنترل بروز دیابت نوع یك در افراد است. براساس این تحقیقات، كنگر و برگ‌های آن در سبد غذایی خانواده و در وعده‌های غذایی می‌تواند با كاهش قابل توجه میزان گلوكز، كلسترول و تری‌گلیسرید خون به پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع یك كمك كند.



چگونه كلیه‌ها را پاك كنیم؟

آرتیشو همواره به‌دلیل خواص مدر بودن آن، مورد توجه درمانگران طب سنتی در كشورهای مختلف قرار گرفته است. مصرف آرتیشو به‌عنوان غذا یا دارو تاثیر زیادی در افزایش میزان ادرار و دفع آن در بدن دارد. استفاده از این دارو می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در پاكسازی و تخلیه كلیه‌ها و بهبود عملكرد آن‌ها در دفع مواد زائد از بدن داشته باشد. بنابراین، این گیاه می‌تواند یكی از موادغذایی مفید و پرخاصیت هنگام انواع پاكسازی‌ها باشد كه به تخلیه موادسمی و زائد موجود در بدن كمك می‌كند.



سالاد آرتیشو برای كنترل كلسترول خون

استفاده از سالاد آرتیشو در وعده‌های ناهار به‌صورت روزانه یكی از شیوه‌های كنترل كلسترول در افراد مبتلا به این بیماری است. در حقیقت افراد مبتلا به كلسترول می‌توانند با مصرف روزانه سالاد آرتیشو میزان كلسترول خون خود را كنترل كرده و از پیشروی بیماری و تشدید آن در بدن پیشگیری كنند. برای تهیه این سالاد كافی است آرتیشو و هویج را نگینی خرد كنید و آن را با آب بجوشانید تا نرم شود، سپس مقداری نخود فرنگی به آن اضافه كرده و پس از 10-8 دقیقه ظرف را از روی حرارت بردارید و مواد داخل آن را آبكشی كنید. پس از خشك شدن این مواد با خرد كردن كاهو و تركیب كردن این مواد با هم این سالاد را با آب‌لیموی تازه برای ناهار سرو كنید.


ویدیو مرتبط :
میوه ممنوعه ...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موز میوه ای مفید برای حفظ سلامتی زنان باردار



 

موز میوه ای مفید برای زنان باردار

 

 

موز از جمله مواد غذایی مفید برای حفظ سلامتی زنان باردار و ضروری در شکل گیری اندام های جنین است.

 

 

این ماده غذایی حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین «ب ۶»، «ب ۱۲» و مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم است. تکامل سیستم عصبی جنین، تشکیل گلبول های قرمز خون و رشد مغزی جنین وابسته به دریافت مقادیر کافی از ویتامین «ب۶» در دوران بارداری است.

 

 

مطابق با تحقیقات انجام شده، مصرف روزانه این ماده غذایی در دوران بارداری، احتمال ابتلا به سرگیجه و حالت تهوع را بویژه در سه ماه نخست بارداری، کاهش می دهد. شکل گیری و استحکام اسکلت بدن جنین، پیشگیری از افزایش فشار خون بارداری و کاهش خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان از دیگر خواص مصرف موز در دوران بارداری است. انقباض ماهیچه ای یکی از مشکلات شایع زنان در دوران بارداری بوده و مطابق با مطالعات انجام شده مصرف موز در کاهش احتمال وقوع اسپاسم عضلانی مؤثر است.