سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

مفید‌ترین عضو خانواده‌آجیل‌


شاید تعجب كنید اما درعلم تغذیه، آجیل جزو گروه پروتئین تقسیم‌بندی می‌شود. آجیل متشكل از انواع دانه‌ها و مغزهاست كه باید گفت هركدام از آن‌ها غنی از چربی‌اند در نتیجه آجیل از خوراكی‌های پركالری محسوب می‌‌شود. بد نیست حالا كه دیدوبازدیدهای عید نزدیك است و به دنبال آن كاسه كاسه آجیل به ما تعارف می‌شود، راجع‌به خواص آجیل بیشتر بدانیم و آخرسر بفهمیم آجیل بخوریم یا نخوریم

پسته: ممنوع برای گرم مزاج‌ها

 پروتئین پسته آن‌قدر زیاد است كه می‌تواند جایگزین گوشت شود. به‌علاوه پسته منبع خوبی از ویتامین‌های گروه B است و املاح آهن، پتاسیم،‌ فسفر، كلسیم، كوآنزیم Q دارد. كوآنزیم Q آنتی‌اكسیدانی قوی برای مبارزه با سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی‌است. مغز پسته اسیدهای چرب مفید و مورد نیاز بدن را دارد. كلسیم و آهن پسته برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها  همچنین درمان كم‌خونی مفید هستند.  پسته می‌تواند اسهال خونی را از بین ببرد و قلب و معده را تقویت ‌كند. پوسته سبز پسته برای رفع بوی بد دهان و زخم‌های دهانی و استحكام لثه‌ها توصیه شده است. البته طب قدیم، پسته را برای افرادی كه مزاج‌ گرمی دارند مناسب نمی‌داند زیرا این افراد با مصرف پسته دچار كهیر و دانه‌های قرمز پوستی می‌شوند. بنابراین بهتر است آن را با برگه زردآلو، هلو یا انار ترش مصرف كنند.
 دم كرده پوسته پسته سكسكه را برطرف می‌كند. مغز پسته، هضم دشواری دارد پس اگر ناراحتی معده دارید درمصرف آن زیاده‌روی نكنید. خود پسته به تنهایی فشارخون و وزن را تغییر نمی‌دهد اما مصرف بی‌رویه یا انواع بوداده و نمك‌زده آن می‌تواند برای سلامت مضر باشد. نترسید با خوردن پسته،  كلسترول خوب خون بالا می‌‌رود نه كلسترول بد را.

در هر 100 گرم پسته 540 كالری انرژی وجود دارد





فندق: رژیمی‌ترین عضو كاسه آجیل

این دانه سرشار از اسیداولئیك، پروتئین، كربوهیدرات، پتاسیم، سترون و انواع ویتامین‌ها و املاح است. در ادامه با انواع موادمغذی موجود در فندق و خواص آن‌آشنا می‌شویم. مواد موجود در این مغز آجیلی خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان پروستات همچنین سطح كلسترول خون را كاهش می‌دهد. اسیداولئیك موجود درفندق سبب تنظیم قند و كلسترول خون می‌شود. اسیدلینولئیك، تاثیر بسزایی در رشد و سلامت اندام‌های بدن دارد. انواع ویتامین‌های B به سیستم خون‌رسانی و ساخت خون كمك می‌كنند.
  •   ویتامین E: درپیشگیری از بیماری‌های قلبی،‌ سرطان،‌ سلامت عضلات قلب همچنین در عملكرد دستگاه تولید مثل بدن موثر است.
  •   كلسیم: تاثیر چشمگیری بر رشد استخوان‌ها و دندان‌ها دارد.
  •   آهن: بهترین عامل برای خون‌سازی است.
  •   روی: ساخت هورمون‌های بدن را تنظیم می‌كند.
  •   پتاسیم: در تحریك سیستم اعصاب و عملكرد صحیح عضلات و ماهیچه‌های بدن نقش دارد.

در هر 100 گرم فندق 300 كالری انرژی وجود دارد





بادام: برای سلامت استخوان بخورید

بادام از دیدگاه سنتی: ملین و ضدیبوست است. سینه را نرم و‌ زخم روده‌ها و اسهال را درمان می‌كند. دم كرده پوست بادام می‌تواند درد و التهاب مجاری تنفسی را تسكین دهد. روغن بادام برای درمان بی‌خوابی موثر است زیرا مواد آن خواب‌آور است. منیزیم بادام با جریان یافتن در خون سبب سهولت حمل اكسیژن و موادغذایی توسط خون می‌شوند؛ این 2 ماده از افزایش ضربان قلب جلوگیری كرده و می‌كند. پتاسیم در انقباض عضلات، جریان انتقال دهنده‌های عصبی، اعتدال فشارخون و عملكرد بهتر قلب نقش دارد. امروزه محققان دریافته‌اند، افرادی كه 2بار در هفته از این مغز میل می‌كنند نسبت به افرادی كه اصلا بادام نمی‌خورند وزن بیشتری كم می‌كنند. پس رژیم غذایی‌تان را از بادام خالی نكنید! اما درمصرف آن دقت داشته باشید. چربی‌های غیراشباع، فیبر، پروتئین‌های گیاهی، روی، مس، منیزیم، بادام را منبع مناسبی برای انرژی‌رسانی به بدن كرده است. بادام یكی از غنی‌ترین منابع غیرحیوانی كلسیم است، چون برای سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها مفید است. از دیگر خواص بادام می‌توان به جلوگیری از ایجاد سنگ صفرا، قندخون، بیماری دیابت و تقویت عملكرد ریه اشاره كرد.

در هر 100 گرم بادام 222 كالری انرژی وجود دارد





تخمه كدو :با ماست بخورید

تخمه كدو غنی از موادمعدنی، پروتئین و چربی‌های غیراشباع است و در پیشگیری از التهاب مفاصل و بیماری استخوانی و سلامت پروستات نقش مهمی ایفا می‌كند. یكی از نكات قابل توجه در مقایسه تخمه كدو و داروهای متاسین، این است كه با خوردن تخمه كدو سطوح چربی‌های تخریب شده (چربی‌های پراكسید) افزایش نمی‌یابد اما داروی ایندومتاسین مقدار این چربی‌ها را افزایش داده و درنتیجه پیشرفت التهاب مفاصل یكی از عوارض آن به حساب می‌آید. از موادمغذی كدو می‌توان به منیزیم اشاره كرد كه درحفظ سلامت قلب و ماهیچه‌های آن نقش دارد، به‌علاوه منیزیم نسبت كلسترول خوب به كلسترول بد را كاهش داده و از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌كند و رادیكال‌های آزاد را از بین می‌برد. كمبود منیزیم یكی از عوامل بروز برخی از سرطان‌هاست. منیزیم درتولید انسولین و عملكرد آن هم نقش دارد و برای بیماران دیابتی كه دچار نوسانات مقدار قندخون هستند، توصیه می‌شود. می‌توانید تخمه كدو را با ماست میل كنید و از رسوب چربی‌ها و انسداد عروق جلوگیری كنید. تخمه كدو را با جعفری و گشنیز آسیاب كرده و با كمی آبلیمو و روغن زیتون روی سالاد بریزید.

در هر 100 گرم تخمه‌كدو 600 كالری انرژی وجود دارد





كشمش :چرا باید بخوریم؟

فنل‌های كشمش خاصیت آنتی‌اكسیدانی و تخریب سلول‌های سرطانی دارند.
برم هم ماده معدنی است كه در مواد مختلف خوراكی از جمله كشمش موجود است كه برای ساخت اشكال فعال ویتامین‌ D و استروژن در بدن ضروری است. بنابراین برم در زنان یائسه كه میزان استروژن آن‌ها كاهش یافته درنتیجه استخوان‌های حساسی دارند، نقش مهمی دارد.
«برم» از آرتروز و پوكی استخوان جلوگیری كرده و استروژن درمانی در زنان یائسه را افزایش می‌دهد. برخلاف تصور عامه كه كشمش دندان‌ها و لثه‌ها را خراب می‌كند، باید گفت‌كشمش شیرین است و اسید اولنولیك آن باكتر‌های مضر را از بین می‌برد و سلامت دهان و دندان را تضمین می‌كند، به علاوه كشمش حاوی گلوگز و فروكتوز است كه برخلاف ساكارز، تاثیری بر فساد دندان‌ها ندارد.





تخمه آفتابگردان:هم چرب، هم پر كالری

یكی از مغزهای چربی كه طرفداران زیادی برای خودش دارد. تخمه آفتابگردان است. این تخمه منبع غنی فیبر، پروتئین، ‌ویتامین E و Bو A و پتاسیم،‌منیزیم، آهن، فسفر، سلنیوم، كلسیم و روی است. از خواص درمانی تخمه آفتابگردان می‌توان به رفع التهابات ریوی، حنجره، تسكین سرفه، تقویت سیستم بینایی و رفع التهابات مفاصل اشاره كرد.
این مغز را می‌توانید به مقادیر مشخصی درسالادهای خود استفاده كنید.

در هر 100 گرم تخمه آفتابگردان 580 كالری انرژی وجود دارد





دو نكته ای كه از آجیل نمی‌دانید

  •  انواع مغزدانه‌ها از قبیل بادام و فندق  همگی در یك گروه قرار می‌گیرند و تفاوت چندان زیادی میان خواص تغذیه‌ای آن‌ها نیست. تنها می‌توان آن‌ها را كمی تغییر داد زیرا چربی‌های گروه از لحاظ ساختمانی شبیه اسیدهای چرب امگا 3 هستند.سایر مغزدانه‌ها تركیبات پروتئینی قابل توجه و كاملی دارند و بیشتر ارزش تغذیه‌ای مغزها را می‌توان از نظر پروتئین‌ها موردتوجه قرار دارد. این پروتئین‌ها هیچ اسیدآمینه محدودكننده‌ای ندارند و مانند گوشت‌ها می‌توانند پروتئین خوب و با كیفیت بالایی برای مصرف‌كننده‌ها تامین كننده. ویتامین‌های گروه B، روی و آهن از جمله عناصری هستند كه درمغزدانه‌ها به میزان قابل توجهی وجود دارند. بدن به‌طور روزانه به آن‌ها احتیاج دارد و با مصرف متعادل آن‌ها می‌توان به نیاز بدن پاسخ داد.
  •  نحوه تهیه مغزدانه‌ها بسیار اهمیت دارد. مغزدانه‌ها در فاصله برداشت تا رسیدن به مصرف كننده، بسیار تحت تاثیر عوامل میكروسكوپی قرار می‌گیرند. دراین زمینه قارچ‌ها بسیار مورد توجه‌اند، زیرا می‌توانند به راحتی روی آجیل رشد كرده و تركیبات سمی از قبیل آلفاتوكسین تولید كرده و سلامت افراد را تهدید كنند. این عوامل مضر با چشم دیده می‌شوند یا با حرارت (بو دادن) از بین می‌روند. بو دادن آجیل‌ها نمك زیادی را به آجیل می‌رساند كه این نمك تمام خواص سلامت‌بخش آجیل را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. درنتیجه مصرف‌كننده در خطر افزایش فشارخون، دفع آب زیاد از بدن، پوكی استخوان و از دست رفتن املاح استخوانی قرار می‌گیرد.نخودچی جزو حبوبات است. نخودچی پخته و بوداده منبع خوبی از پروتئین است اما درحبوبات تركیبات كربوهیدراتی وجود دارد كه مصرف زیاد آن‌ها سبب ناراحتی‌های گوارشی و دفع شده دركودكان، سالمندان و افراد حساس به الیگوساكاریدها می‌‌شود. مقدار زیاد نمك در نخودچی مشكلات اشاره شده درمورد مغزدانه‌های پرنمك را ایجاد خواهد كرد.



هنگام خرید آجیل رعایت كنید

  •   ممكن است محصولات كهنه را دوباره بو داده و جای آجیل تازه بفروشند.
  •   دقت كنید آجیل فرورفتگی و سوراخ و حفره نداشته باشد.
  •   آجیل را از فروشنده‌های دوره‌گرد خریداری نكنید.
  •   انواع آجیل را درجای خشك و خنك نگه دارید.
  •   از خرید آجیل‌های كپك زده جدا خودداری كنید. آلفاتوكسین تولید شده از كپك‌ها بسیار مضر است.
  •   اگر هنگام خرید، یك مشت آجیل دردست‌تان گرفتید دست‌تان رنگی شد نشان دهنده وجود رنگ‌های شیمیایی درتولید آجیل است. این رنگ‌ها حساسیت‌های زیادی ایجاد می‌كنند.
منبع : مجله سیب سبز


ویدیو مرتبط :
اعترافات یک عضو خانواده آدم خوار(خانواده کابالا)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عضو تازه خانواده



 

 

روبات عضو تازه خانواده

 

 

روبات با گسترش صنعت روباتيك محققان در سراسر جهان به بررسي هر چه بيشتر تاثير اين جانداران بي جان روي زندگي آينده انسان مي پردازند و بر اين باورند كه پذيرش روبات ها توسط انسان منوط به افزايش توانايي هاي اجتماعي و ارتباطي آنها است. با وجود اينكه روبات ها هنوز به تمامي خانه هاراه پيدا نكرده اند، اما طي سال هاي اخير به تدريج توانسته اند راه خود را به جهان واقعي يافته و برخي از فعاليت ها از قبيل تميز كردن ساختمان ها، انتقال دارو يا حتي سرگرمي را بر عهده بگيرند.

 

 

آغاز اين دوره از حضور روبات ها باعث شده انسان شناسان و متخصصان روباتيك گزارش هاي اوليه خود را از حضور و تعامل اين ابزار هوشمند با انسان ارائه كنند كه كاملاً با يكديگر متناقض هستند. با وجود اينكه شواهد نشان مي دهد روبات ها مي توانند همكاراني مفيد و دوست داشتني باشند، در عين حال مي توانند باعث مزاحمت و اعمال خشونت شوند. نتيجه اين گزارش ها مي تواند در ساخت بهتر روبات ها در آينده بسيار تاثيرگذار باشد.

 

 

يكي از تحقيقاتي كه توسط محققان كارنگي ملون انجام شده نشان مي دهد چگونه فرهنگ عمومي مي تواند روي پذيرش يك روبات تاثير داشته باشد. طي اين تحقيق افرادي به يك روبات جارو برقي به نام «رومبا» معرفي شدند كه از توانايي هاي محدودي برخوردار بود اما همين برداشت نخستين كه از توانايي هاي آن به دست آمد، به «رومبا» كمك كرد و افراد توانستند با آن ارتباط برقرار كنند.

 

 

تحقيقاتي شش ماهه درباره تاثير «رومبا» روي اهل خانواده ها نيز از اين يافته پشتيباني كرد. به گفته محققان برخي انسان ها اين روبات را به عنوان دوست دائمي در زندگي خود مي بينند و با آن ارتباطات قوي احساسي برقرار مي كنند. حتي آنهايي كه كارهاي «رومبا» را در خانه انجام مي دهند، روبات را سرزنش نمي كنند بلكه مي گويند اين كاري است كه هميشه انجام مي داده اند.

 

با اين حال از تمامي روبات ها نيز به اين خوبي استقبال نمي شود. تعدادي از بيمارستان هاي امريكا از نوعي روبات به نام «TUG» براي انتقال دارو ميان بخش هاي مختلف استفاده مي كنند كه نتيجه بررسي تعامل كارمندان بيمارستان با اين روبات نشان داد برخي از كارمندان به اين روبات به چشم يك همكار نگاه كرده و آن را دوست دارند در حالي كه بخشي ديگر از كارمندان آن را موجودي مي ديدند كه تنها جلب توجه مي كند و از آن ابراز انزجار مي كردند.

 

شايد اين بررسي ها مقياس هاي كوچكي به شمار روند، اما مي توانند مهارت هايي را كه روبات ها براي تعامل با انسان به آن نياز دارند، آشكار كنند. محققان سوئدي در اين راستا به تازگي پروژه يي

 

 

10 ماهه را به منظور بررسي چگونگي تعامل شش خانواده مختلف با دايناسوري روباتي به نام «Pelo» آغاز كرده اند. از ويژگي هاي تاثيرگذار اين روبات واكنش به صدا و لمس است كه اين ويژگي ها به تدريج واكنش هاي مثبتي را نسبت به روبات برانگيخته است. اما كمبودهايي مانند عمر كوتاه باتري و اين حقيقت كه روبات مانند آنچه گفته شده بود از شخصيت و هوش واقعي برخوردار نيست، از ميزان اين تاثيرگذاري كاسته است. براي مثال «Pelo» هرگز چيزي ياد نمي گيرد و به گفته يكي از اعضاي اين پروژه: «اين روبات به همان اندازه نادان است كه تاكنون بود.»

 

 

در اين ميان محققان دانشگاه كالج لندن راه حلي ارائه كرده اند تا بر ميزان علاقه انسان ها به روبات ها بيفزايند. به گفته آنها در صورتي كه تعدادي روبات به شكل كودك ساخته شوند، افراد تصور مي كنند اين روبات ها ذهني كودكانه دارند و به اين شكل بيشتر مي توانند اشتباهات رخ داده توسط روبات را بخشيده و فراموش كنند. در عين حال اين گونه فرض مي شود كه ظاهر اين روبات ها موجب انگيزش حس حمايت افراد شده و از ميزان نارضايتي آنها خواهد كاست.

 

 

با اين حال تحقيقات نشان مي دهد ظاهري محقر و كوچك نيز هميشه نمي تواند احساسات انسان ها را برانگيزد زيرا روباتي مربعي مانند «TUG» كه فعاليت هايش را مستقلانه انجام داده و با صدايي مشابه صداي انسان صحبت مي كند انتظار افراد را نسبت به انجام رفتارهايي متناسب با اين توانايي ها افزايش مي دهد.

 

 

شايد انتظار فرد از يك جعبه روي چهار چرخ چندان زياد نباشد اما «TUG» به عنوان يك روبات، كارمند بيمارستان و يك همكار بايد انتظارات زيادي را در رابطه با هوش اجتماعي برآورده كند و عدم وجود هوش اجتماعي باعث كاهش تاثيرگذاري روبات روي انسان شده است. براي مثال يكي از ضعف هاي «TUG» صحبت كردن به شيوه يي يكنواخت و يكسان در محيط هاي شلوغ و خلوت است.

 

 

اين يافته ها اطلاعاتي هستند كه بسياري از شركت هاي روباتيك قصد دارند از آن به عنوان ابزاري براي بهبود روبات هاي خود استفاده كنند. به گفته متخصصان روباتيك كنترل تعامل ميان روباتي مانند «TUG» و كاربران آن بايد از نو طراحي شود، سطح صداي آن بايد تنظيم شده و توانايي تغيير بلندي صدا در محيط هاي مختلف به آن افزوده شود.

 

 

به گفته متخصصان روبات ها به عنوان همزيستان آينده انسان ها و به عنوان ابزارهايي كه بخش بزرگي از زندگي آينده انسان را به دوش خواهند گرفت، بايد از توانايي هاي كافي براي برقراري ارتباط با انسان ها برخوردار باشند تا در نهايت بتوانند مورد پذيرش نسل بشر قرار بگيرند. اين در حالي است كه گروهي ديگر از برقراري روابط قوي عاطفي ميان انسان و روبات در آينده يي نه چندان دور ابراز نگراني مي كنند و تا آنجا پيش مي روند كه روبات ها را تهديدي جدي براي نسل بشر مي دانند.