سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

مشکلات عصبی در سرهای کوچک بیشتر است!!




میکروسفالی

 

کودکان مبتلا به میکروسفالی که اندازه سرشان کوچک است، بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات عصبی و مشکلات شناختی قرار دارند. گاهی این مشکل در لحظه تولد خود را نشان نداده و تا دو سالگی کودک پیشرفت می‌کند. اگرچه میکروسفالی یک بیماری نیست اما یکی از علائم مهم ابتلا به بیماری‌های دیگر است. شواهد حاکی از آن است کودکان مبتلا به میکروسفالی بیشتر در معرض بیماری‌هایی چون صرع و فلج مغزی، تحلیل ذهنی و اختلالات بینایی و شنوایی قرار دارند.

 

در حقیقت این کودکان با احتمال بیشتری، تأخیر رشد و اختلالات یادگیری را تجربه می‌کنند. از این رو تشخیص به موقع این بیماری و درمان آن تأثیر بسزایی خواهد داشت. علاوه بر این مشاوره و گفت‌وگو با خانواده نیز تأثیر مثبتی در روند درمان دارد. پزشکان گاهی برای تشخیص بیماری‌های مرتبط مانند صرع و فلج مغزی از عکسبرداری استفاده می‌کنند، زیرا حدود ۴۰ درصد کودکان مبتلا به میکروسفالی دچار بیماری صرع، ۲۰ درصد آنها فلج مغزی، ۵۰ درصد تحلیل ذهنی و ۲۰ تا ۵۰ درصد مشکلات بینایی و شنوایی دارند.

 

اسکن‌های مغزی مانند MRI و سی‌تی‌اسکن نیز مانند آزمایش‌های ژنتیکی در تشخیص علل ابتلا به میکروسفالی مؤثر هستند. پزشکان می‌گویند حتی اگر یک کودک با اندازه سرکوچک در فامیل وجود دارد، مشاوره با پزشک ضرورت پیدا می‌کند. علاوه بر این پزشک باید از سابقه خانوادگی و بیماری‌های عصبی آنها مطلع شود.

 

 

 






ویدیو مرتبط :
درست کردن سرهای لگویی با شیشه کوچک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مشکلات کوچک ورزشکاران که به چشم نمی آید!



 

 

مشکلات کوچک ورزشکاران که به چشم نمی آید

 

ورزش باعث بروز دردها و مشکلاتی می‌شود؛ هیچ ورزشکاری هم خلاف این را نمی‌گوید. اما برخی از  این مشکلات به وسیلۀ یک تغذیۀ متعادل و سالم قابل پیشگیری هستند.

 

کشیدگی، ضرب پارگی و التهاب تاندون‌ها

 

تمام این عوارض که بین ورزشکاران بسیار رایج اند، دلایل متعددی دارند. اما یکی از مسائلی که اغلب دربارۀ آن فکر نمی‌شود، کمبود آب بدن است که به علت ننوشیدن کافی آب به وجود می‌آید؛ میزان بیش از حد کالری و البته زیاده روی در مصرف پروتئین‌ها خصوصاً پروتئین‌های حیوانی در صورتی که ورزشکار از مکمل‌های غذایی استفاده کند، نیز از دلایل بروز این مشکلات هستند. پس از بروز اولین صدمه، ورزشکار باید آزمایش دهد و در پی آن شیوۀ تغذیه اش را نیز اصلاح کند.

 

گرفتگی عضلات

 

گرفتگی عضلات در بین ورزشکاران بسیار رایج است، این آسیب اغلب در حین انجام تمرین، بعد از آن یا در طی شب رخ می‌دهد. علت‌های متفاوتی برای بروز گرفتگی عضلات بیان شده‌اند: تغذیۀ دائماً نامتعادل، کمبود ویتامین‌ها خصوصاً ویتامین C، کمبود آب بدن، عدم تناسب بین نمک و پتاسیم (نمک بیش از اندازه و پتاسیم ناکافی) و مصرف ادرارآورها برای کم کردن وزن. راه حل این مشکل واضح است: بازگرداندن تعادل به برنامۀ غذایی، مصرف بیشتر میوه و سبزیجات که میزان پتاسیم را افزایش می‌دهند و نوشیدن آب خالص، آب معدنی و آب شیر و در نهایت قطع مصرف ادرارآورها.

 

مشکلات گوارشی

 

این مشکلات متعدد و متنوع اند، می‌توان گفت همان مشکلاتی هستند که بر اثر بی‌تحرکی به وجود می‌آیند. اما این مشکلات گوارشی زمانی که فرد ورزش می‌کند، بیشتر آزاردهنده هستند. مشکلات هاضمه به شکل نفخ، آروغ، احساس سنگینی بروز پیدا می‌کنند که به شدت به احساس لذت از ورزش آسیب می‌زنند. دلیل تمام مشکلات هاضمه اغلب در زیاد و تند خوردن، نجویدن کافی و نوشیدن آب وسط غذا است.

 

راه حل ساده است: وقت گذاشتن برای جویدن غذا و نوشیدن آب قبل از غذا تا موقع غذا خوردن تشنه نشویم. حالت تهوع، استفراغ و اسهال دیگر مشکلات رایج ورزشکاران هستند. ممکن است علت بروز این مشکلات اضطراب قبل از مسابقه باشد. اما مشکلات پدیدآمده خصوصاً مشکلات کولون (اسهال) ممکن است بر اثر وجود یک انگل یا جوانه ای که به آن بی توجهی شده یا در اثر مصرف بیش از حد میوه و سبزی خام به وجود آمده باشند. در این صورت باید آزمایش‌های لازم را انجام داد و درمان را شروع کرد، اگر علت این مشکلات، مصرف بیش از حد موادغذایی خام باشد، با پیش گرفتن تغذیه‌ای متعادل و کم کردن مصرف مواد خام، سلامت فرد بازمی‌گردد. یوگا و سُفرولوژی (آرامش درمانی) نیز می‌توانند در کم کردن عوارض گوارشی (بر اثر اضطراب و نگرانی) مفید باشند.

منبع:seemorgh.com