سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

سنگ‌هایی كه زندگی‌تان را خراب می‌كنند


صحبت‌كردن درباره بیماری‌های دستگاه ادراری تناسلی مردان و زنان در جامعه به‌علت حجب و حیای فرهنگی حاكم آسان نیست اما از طرفی نمی‌‌توان بیماری‌های مهم این ناحیه بدن را كه هرگونه اختلال در آن تاثیر مهمی در كیفیت زندگی هر فرد می‌گذارد






صحبت‌كردن درباره بیماری‌های دستگاه ادراری تناسلی مردان و زنان در جامعه به‌علت حجب و حیای فرهنگی حاكم آسان نیست اما از طرفی نمی‌‌توان بیماری‌های مهم این ناحیه بدن را كه هرگونه اختلال در آن تاثیر مهمی در كیفیت زندگی هر فرد می‌گذارد و حتی ممكن است به مرگ منتهی شود را نادیده بگیریم و از آنجا كه اغلب پزشكان اورولوژیست را آقایان تشكیل می‌دهند، اغلب این خانم‌ها هستند كه به‌دلیل شرم و حیای ذاتی از مراجعه به پزشك خودداری می‌كنند. ولی جالب است بدانید خانم‌هایی هستند كه در این رشته فعالیت می‌كنند و بیماران خانم می‌توانند به راحتی مشكلات خود را با آنان در میان بگذارند. دكتر مریم تراب پرهیز، متخصص اورولوژی و جراحی‌های مثانه و مجاری ادراری در این گفت‌وگو به تشریح خطراتی كه دستگاه ادراری را تهدید می‌كند و راه‌های درمان آن‌ها می‌پردازد.



وقتی كلیه‌ها میكروبی می‌شوند

عفونت‌‌های ادراری یكی از خطراتی است كه سیستم ادراری را تهدید می‌كند بسته به این‌كه عفونت‌های ادراری سیستم ادراری فوقانی (كلیه‌ها) یا سیستم ادراری تحتانی (مثانه) را درگیر كند، علائم آن فرق می‌كند. در عفونت‌های مثانه بیمار اغلب با سوزش ادرار، تكرر ادرار و درد زیر شكم یا دیدن خون در ادرار و بوی بد مراجعه می‌كند درحالی‌كه بدحال نیست. در عفونت‌های قسمت فوقانی (كلیه) معمولا بیمار بدحال‌تر است و تب ولرز و درد پهلوی شدید علاوه‌بر علائم بالا مشاهده می‌شود. در واقع این بیماری حادتر و مشكل‌دارتر است. علت بیماری در خانم‌ها و آقایان متفاوت است و معمولا خانم‌ها بیشتر دچار آن می‌شوند. عفونت‌ ادراری معمولا از بیرون به داخل كشیده می‌شود و یك نوع باكتری به نام e-coli شایع‌ترین نوع عفونت‌زاست.



اگر تازه باردار بوده‌اید

ابتدایی‌ترین روش تشخیص مورد بی‌اختیاری ادراری، گرفتن شرح حال از بیمار است و سپس معاینه بیمار و بعد از آن با انجام آزمایش‌های ساده ادراری تشخیص داده می‌شود و درصورت لزوم انجام سونوگرافی برای بررسی حجم مثانه كه كوچك‌نباشد و گرفتن عكس رنگی از مثانه به همین منظور و تعیین شكل مثانه (مثانه عصبی، مثانه تنبل یا كم‌حجم) و بررسی عملكرد مثانه از نظر پس‌زدن ادرار از مثانه به كلیه صورت می‌گیرد. در خانم‌ها به‌خصوص در زمان زایمان تست مارشال صورت می‌گیرد كه این قسمت به بررسی وضعیت كارایی مثانه می‌پردازد و بیمار حین این تست سرفه و عطسه می‌كند و وضعیت مثانه و گردن آن مشخص می‌شود. درمان بیماری اغلب براساس علت ایجاد‌كننده بیماری متفاوت است درصورت ضعف و درگیری اعصاب مثانه با داروهای خاص بیماری كنترل می‌شود. همچنین براساس جواب تست مارشال و نوار مثانه راه‌های مختلف درمان بی‌اختیاری انجام می‌شود.  روش‌هایی كه امروزه وجود دارند، یكی روش‌های جراحی قدیمی است كه در آن شكم بیمار باز می‌شود و مثانه به جدار شكم فیكس می‌شود و همچنین روش‌های جدیدی مانند (tot.tvt) به كار گرفته می‌شود و جالب است كه بدانید روش‌های درمانی خاص مانند مینی اسلینگ بدون درد و زخم و خونریزی انجام می‌شود كه در مدت كوتاه 10 دقیقه بیمار درمان می‌شود. در رابطه با بی‌اختیاری‌هایی كه به‌علت پروستات یا عوامل دیگری ایجاد می‌شوند، با درمان علت ایجاد‌كننده و مصرف داروهای مناسب بی‌اختیاری كنترل می‌شود.



مشكلاتی كه خطر را بیشتر می‌كنند

عواملی مثل انسداد یا تنگی در مجاری ادراری تحتانی كه باعث ‌تخلیه نشدن كامل مثانه بشود تاثیر بسیاری در بروز بیماری عفونت كلیه دارد. ضمنا وجود سنگ‌های مختلف و انسداد نیز این بیماری را افزایش می‌دهد.

 در كودكان برگشت ادرار از مثانه به كلیه باعث افزایش این عفونت‌ها و به‌خصوص منتقل شدن این عفونت‌ها از سیستم‌ تحتانی به كلیه می‌شود. تشخیص اولیه بیماری اغلب پس از معاینه بیمار و شرح‌ حالی است كه بیمار می‌دهد.

 امكان دارد فرد با سوزش ادراری، تكرر ادرار و درد پهلوها مراجعه كرده باشد كه این موارد از نشانه‌های بیماری است. پزشك پس از آن از طریق گرفتن آزمایش‌های ساده ادراری و كشت ادرار اقدام به تشخیص می‌كند و درصورت شك به انسداد و وجود سنگ سونوگرافی انجام شده و در تشخیص‌های بعدی از عكس‌های رنگی كلیه و مجاری ادراری استفاده می‌شود.



سنگ‌هایی از جنس كلسیم

بدون شك در جوامع توسعه یافته شیوع سنگ‌های ادراری به‌خصوص سنگ‌های كلیه افزایش یافته ولی از شیوع سنگ‌های مثانه كاسته شده  است. این سنگ‌ها حالت بومی دارند یعنی از نظر وضعیت جغرافیایی و آب و هوا، نژاد و مصرف موادغذایی خاص تعریف شده و در ایجاد آن‌ها موثر هستند. جالب است بدانید سنگ كلیه در آقایان 4برابر خانم‌ها دیده می‌شود. زمان مراجعه آقایان معمولا حدود 28 سالگی است و نوبت دوم معمولا حدود 55 سالگی كه معمولا زمان مراجعه خانم‌ها برای سنگ‌های عفونی است. سنگ‌های ادراری انواع مختلفی دارند؛ سنگ‌های كلسیمی كه درواقع 80 تا 85 درصد سنگ‌های ادراری حاوی كلسیم بوده كه معمولا به شكل سنگ‌‌های اگزالات كلسیمی هستند. اگزالات درواقع محصول فرعی از سنگ‌های كلسیمی است. سنگ‌های غیركلسیمی كه از سنگ‌های اسیداوریكی هستند و سنگ‌های استرووایت هم معمولا در سنگ‌های عفونی دیده می‌شوند.



بیماری پدر و مادرها

بی‌اختیاری ادراری یكی از شایع‌ترین مشكلات بیمارانی است كه به پزشك اورولوژیست مراجعه می‌كنند. بی‌اختیاری به معنی از دست دادن كنترل ادرار توسط فرد است. بی‌اختیاری در خانم‌ها و آقایان علل مختلفی دارد. خانم‌ها با توجه به وضعیت بدنی، ازدواج، بارداری، زایمان‌ها و یائسگی با بی‌اختیاری ادراری مواجه می‌‌شوند و در آقایان به‌دلیل افزایش سن، بزرگی پروستات و شل‌شدن گردن مثانه به‌دنبال اعمال جراحی خاص بی‌اختیاری ادراری به‌وجود می‌آید. این بیماری در میانسالی بیشتر دیده می‌شود ولی در برخی مواقع كودكان به‌دلیل نداشتن كارایی مثانه (عصب مثانه) شكل یا حجم مثانه دچار بی‌اختیاری و حتی شب‌ادراری می‌شوند. علائم بیمار از نشت خفیف ادرار تا خیس‌شدن كامل و غیرقابل كنترل و حتی شب‌ادراری متفاوت است. ممكن است فرد هنگام عطسه‌كردن و خندیدن یا بلند‌كردن اشیای سنگین‌دچار نشت ادرار شود یا حتی در مواردی به‌طور كامل بی‌اختیار باشد و مجبور به استفاده از پوشك بزرگسال شود. در مواردی به‌دلیل آسیب‌های نخاعی بسیار شدید فرد دچار بی‌اختیاری ادراری می‌شود و به پزشك مراجعه می‌كند. بی‌اختیاری گاه همراه با احساس نیاز فوری به دست‌شویی است یعنی فرد به محض این‌كه نیاز به رفتن دست‌شویی پیدا می‌كند دچار ریزش یك دفعه ادرار می‌شود و قادر به كنترل خود نیست.بی‌اختیاری در مواردی در اثر افزایش فشار شكمی مانند سرفه و عطسه و زور‌زدن رخ می‌دهد. در این حالت فرد بی‌اختیار ادرار خود را دفع می‌كند، این نوع بی‌اختیاری در خانم‌ها به‌خصوص در زمان بارداری و زایمان و یائسگی بسیار شایع‌ است.



بی‌اختیاری در خانم‌ها و آقایان علل مختلفی دارد. خانم‌ها با توجه به وضعیت بدنی، ازدواج، بارداری، زایمان‌ها و یائسگی با بی‌اختیاری ادراری مواجه می‌‌شوند و در آقایان به‌دلیل افزایش سن، بزرگی پروستات و شل‌شدن گردن مثانه به‌دنبال اعمال جراحی خاص بی‌اختیاری ادراری به‌وجود می‌آید



نانواها و پزشكان بیشتر در خطر ند

در ایجاد سنگ‌ها عوامل مختلفی تاثیر دارند مانند آب و هوا، افرادی كه در آب و هوای گرم زندگی می‌كنند به‌دلیل تعریق و كم شدن آب بدن در معرض ابتلا به بیماری هستند؛ دومین عامل رژیم غذایی است كه باتوجه به افزایش درآمد و مصرف زیاد گوشت و ‌تحرك نداشتن و كاهش فیبرهای غذایی احتمال بروز سنگ‌ها زیاد می‌شود. جالب است بدانید نوع شغل هم ارتباطی با این موضوع دارد؛ پزشكان و سایر حرفه‌هایی كه فعالیت فیزیكی و بدنی كمی دارند یا مشاغلی كه افراد را در معرض حرارت‌های بالا قرار می‌دهند مانند نانواها به‌دلیل افزایش غلظت مواد محلول در ادرار یا تعریق در معرض خطر قرار می‌گیرند. همچنین احتمال داشتن سنگ در افرادی كه یكی از افراد درجه یك فامیل آن‌ها مبتلاست میزان ابتلا به آن و عود زودهنگام را حداقل 2برابر افراد عادی می‌كند. عاملی كه باعث تشخیص بیماری می‌شود تاریخچه‌ای است كه از بیمار گرفته می‌شود كه این تاریخچه به این صورت گرفته می‌شود كه از بیمار تاریخ دقیق عفونت ادراری قبلی، میزان مصرف مایعات و كلسیم و وجود بیماری‌هایی مانند فشارخون، نارسایی كلیه و شغل او و محل اقامت او پرسیده می‌شود و درصورت درد در ناحیه پهلوها، زیردنده و دردهای شكمی كه با تهوع و استفراغ همراه است علائم اولیه بیماری نشان داده می‌شود.



سنگ را بشكنید

اولین روش تشخیص بیماری آزمایش ادرار است كه در 80درصد موارد خون به شكل میكروسكوپی نشان داده می‌شود و اقدام بعدی گرفتن عكس از بیمار است كه در 90 درصد سنگ‌های عكس ساده نشان‌دهنده بیماری است و در 10 درصد موارد به‌دلیل نوع سنگ یا محل آن (لوله حالب) سنگ در گرافی ساده مشخص نمی‌شود و مرحله سوم تشخیص بیماری استفاده از عكس رنگی است البته امروزه با سونوگرافی معمولا محل و اندازه سنگ و وجود انسداد به‌خوبی مشخص می‌شود. درمان سنگ‌ها براساس اندازه، محل سنگ و میزان آسیب وارد به سیستم ادراری و وجود انسداد و وجود نداشتن انسداد در سیستم متفاوت است درحالی‌كه سنگ انسداد ایجاد كرده باشد باید به‌صورت اورژانسی درمان و انسداد برطرف شود. درمان سنگ‌های فوقانی كلیه بسته به اندازه و محل سنگ با استفاده از سنگ‌شكن‌های برون‌اندامی صورت می‌گیرد. سنگ‌شكن‌های برون اندامی به‌صورتی عمل می‌كنند كه بدون استفاده از عمل جراحی سنگ‌ را خرد می‌كنند و ذرات آن با استفاده از مصرف دارو و مایعات از ادرار دفع می‌شود. سنگ‌هایی كه باعث انسداد در مسیر حالب شده باشند از طریق دستگاه‌های سنگ‌شكن، داخل اندام فرد می‌شوند؛ سنگ‌شكن‌هایی كه باید وارد سیستم ادراری شده و سنگ را در محل خرد كنند. سنگ‌های بسیار بزرگ یا شاخ گوزنی به سنگ‌شكن جواب نمی‌دهند و باید از طریق اعمال جراحی خارج شوند و درصورتی‌كه سنگ‌ها كوچك باشند با مصرف مایعات و دارو می‌توان آنها را دفع كرد. در موارد شدیدتر عیوب ورودی و خروجی باید برطرف شود و سپس با استفاده از روش‌های سنگ‌شكنی سنگ‌ها را خرد و خارج كرد و درصورتی‌كه سنگ بزرگ باشد استفاده از عمل جراحی لزوم پیدا می‌كند.


ویدیو مرتبط :
داستان زندگی سالی ، دختری که روی تیکه سنگ زندگی میکرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سنگ های بزرگ زندگی شما کدام هستند؟



 

 

 

زندگی بهتر, سنگ های بزرگ زندگی,  سنگ بزرگ در زندگی

 

یک کارشناس مدیریت زمان همانطور که رو به روی گروهی از دانشجویان ممتاز نشسته بود کوزه سنگی دهان گشادی را از زیر میز بیرون آورد و آن را روی میز گذاشت. سپس حدود دوازده عدد قلوه سنگ که هر کدام به اندازه یک مشت بود را به یک به یک و با دقت درون کوزه چید. وقتی کوزه پر شد و دیگر هیچ سنگی در آن جا نمی گرفت از دانشجویان پرسید: آیا کوزه پر است؟

 

دانشجویان همه با هم گفتند: بله.

 

او گفت: واقعا؟ و سپس یک سطل شن از زیر میز بیرون آورد و مقداری از شن ها را روی سنگ های داخل کوزه ریخت و کوزه را تکان داد تا دانه های شن خود را در فضای خالی بین سنگ ها جای دهند. و بار دیگر پرسید: آیا کوزه پر است؟

 

این بار کلاس از او جلوتر بود، یکی از دانشجویان پاسخ داد: «احتمالا نه.»

 

او گفت: «خوب است» و سپس یک سطل ماسه از زیر میز بیرون آورد و ماسه ها را داخل کوزه ریخت. ماسه ها در فضای خالی بین سنگ ها و دانه های شن جای گرفتند. بعد یک پارچ آب از زیر میز بیرون آورد و شروع به ریختن آب در داخل کوزه کرد تا وقتی که کوزه لب به لب پر شد.

 

سپس رو به کلاس کرد و پرسید: «چه کسی می تواند بگوید نکته این مثال در چه بود؟»

یکی از دانشجویان دستش را بلند کرد و گفت: این مثال می خواهد به ما بگوید که برنامه زمانی هر چقدر هم که فشرده باشد اگر واقعا سخت تلاش کنیم همیشه می توانیم کارهای بیشتری در آن بگنجانیم.

 

استاد پاسخ داد: «نه» نکته این نیست! حقیقتی که این مثال به ما می آموزد این است که اگر سنگ های بزرگ را اول نگذارید هیچ وقت فرصت پرداختن به آنها را نخواهید یافت. سنگ های بزرگ زندگی شما کدام ها هستند؟ فرزندتان، محبوبتان، تحصیلتان، رویاهایتان، انگیزه های با ارزش، آموختن به دیگران، انجام کارهایی که به آن عشق می ورزید، زمانی برای خودتان، سلامتی تان و....!

 

به یاد داشته باشید که ابتدا این سنگ های بزرگ را بگذارید. در غیر اینصورت هیچ گاه به آنها دست نخواهید یافت. اگر با کارهای کوچک (شن و ماسه) خود را خسته کنید، زندگی خود را با کارهای کوچکی که اهمیت زیادی ندارند پر می کنید و هیچ وقت مفیدی برای کارهای بزرگ و مهم(سنگ های بزرگ) نخواهید داشت.

منبع:سایت پنج روز