سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

سدهای شادی را کنار بزنید!



سدهای شادی,کیمیای خوشبختی, زندگی 

ساده

این روزها شادی و نشاط نوعی خرق اجتماع شده است. هرچقدر بیشتر به دنبال یافتن آن حرکت کنی، بیشتر دست نیافتنی به نظر می‌رسد. اما به راستی چرا اینگونه است؟


آیا این درست است که به دنبال شادی در جاهای غلط هستیم؟ آیا شادی به این معناست که چه چیزی به چه مقداری و در چه زمانی به دست آوریم. بعضی افراد معتقدند شادی چیزی شبیه عاشق شدن است که البته شما نمی‌توانید امکان آن را میسر کنید. اگر اینگونه است پس چگونه شاد شویم؟

در پی یک پژوهش مهمترین عواملی که با غلبه بر آن می‌توان به این کیمیای خوشبختی دست یافت موارد زیر ارئه شد:


سد اول: پیچیدگی
راه حل: سادگی
افرادی که از همان اول کودکی تحت آموزش قرار می‌گیرند در مورد مزایای سادگی قطعا چیزهایی می‌دانند. فکر می‌کنید که چرا این افراد موی سر خود را از ته اصلاح می‌کنند؟ پاسخ ساده است این کار زندگی آنها را ساده‌تر می‌کند. اگر انسان‌ها بتوانند سادگی در زندگی را درست مثل دوران قبل از تهاجم تکنولوژی حفظ کنند مطمئنا نشاط و طراوت آن زمان را نیز خود به خود احیا خواهند نمود. چرا زمانی که یک خانواده می‌تواند با یک ماشین به امور زندگی خود رسیدگی کند به دنبال ماشین دوم است. زندگی مدرن امروزی انتخاب متنوع‌تری را برای افراد ایجاد کرده است. اما این انتخاب متحمل هزینه‌های هنگفتی است. ما اغلب کیفیت زندگی را با استانداردهای زندگی تلفیق می‌کنیم و بعد از مدتی این ارتباط ناپدید خواهد شد. زندگی ساده فضای بیشتری را برای شما ایجاد می‌کند. آرامش خاطر بیشتری خواهید داشت و مسلما از زندگی بیشتر لذت خواهید برد.

سد دوم: گام‌های کمرشکن

راه‌حل: اندکی مکث و تامل
فرهنگی که شما را در گیر شبکه‌ای از زندگی پیچیده کرده است مسلما لحظه به لحظه شما را تعقیب می‌کند و به تنش و تحرک وا می‌دارد و این روح و روان شما را خسته خواهد کرد. در حالی که لحظه‌ای تامل، سکوت، آرامش، عبادت و تزکیه نفس کافی است تا باتری خود را شارژ کنید و برای لحظه‌ای این همه تنش را از تن خود بیرون بزدائید. در طول روز ما کاملا جذب حواس خود هستیم و از توجه به روح خود غافل می‌مانیم بنابراین این نشستن در محلی ساکت و آرام کردن روح تنفس عمیق بسیار موثر است.

سد سوم: منفی‌نگری

راه‌حل: مثبت اندیشی
زندان کیفری افراد گناه کار اصلا قابل مقایسه با زندان درونی افراد معمولی نیست. زندان عصبانیت، زندان افسردگی، زندان غرور و زندان دستیابی‌های پی در پی. شیوه نگرش به زندگی چیزی است که می‌تواند برای شما یک زندان رها نشدنی ایجاد کند و یا آرامش و شادی را به شما ارزانی دهد. آنچه شما می‌بینید و تجربه می‌کنید نگرش شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. شما با جهان از طریق حواس و افکار خود ارتباط برقرار می‌کنید. اگر بتوانید احساس و تفکر خود را به گونه‌ای صحیح مدیریت کنید جهان را نیز به گونه‌ای دیگر تجربه خواهید کرد. حق شناسی وسپاس– تزکیه نفس و …. از جمله عادت‌هایی است که می‌تواند نگرش شما را نسبت به جهان تغییر دهد.

سد چهارم: ناامیدی و سرخوردگی

 

راه‌حل: امیدواری
مطمئنا امیدواری آسیب‌ رسان نخواهد بود. اما چگونه امیدوار باقی بمانیم؟ داشتن هدف، برنامه و انگیزه برای رسیدن به موفقیت چیزهایی است که به همراه امیدواری می‌تواند جان بخش و محرک باشد. افرادی که موفق هستند هیچگاه خود را سرزنش نمی‌کنند. آنها تنها به حال می‌اندیشند. این افراد در مدرسه و ورزش نیز موفق هستند و کمتر دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند. تحمل این افراد در مقابل درد بیشتر خواهد بود. اجازه دهید کمی رویایی باشید و در رویا فرو روید .این می‌تواند منبعی برای کسب موفقیت باشد.

سد پنجم: سرکوب کردن غم و غصه

راه حل: واقعی احساس کنید
داشتن دیدگاه مثبت به این معنا نیست که هرگز به خود اجازه ندهید که احساس غم واندوه کنید. والدینی که تمام تلاششان این است که فرزندانشان دچار غم و اندوه نشوند تاثیر برعکس را مشاهده خواهند کرد. بعضی اندوه‌ها سبب می‌شود که فرد با محیط سازگارتر شده و در زندگی به سمت جلوحرکت کند. شادی به معنی عدم غم و اندوه نیست. شادی ساختگی اصلا درست نیست. با سرکوب کردن ناراحتی شما چیزهای بیشتری را سرکوب خواهید کرد. حتی احساس مثبت خود را و در نتیجه افسرده‌تر و مضطرب‌تر خواهید شد. با بیان ناراحتی روشی نیز برای کنترل آن به دست خواهید آورد.

سد ششم: گوشه‌گیری

راه حل: گسترش ارتباطات
گسترش شبکه ارتباطی چه ربطی به شادی دارد. طبق یک بررسی۲۰ ساله از ۴۰ هزار نفر ثابت شد که نه تنها شادی شما تحت‌تاثیر دوستان شما است بلکه دوست دوستانتان و حتی کسانی که تا کنون ندیده‌اید در این زمینه موثر هستند و نقش ایفا می‌کنند. شادی درست مثل ویروسی است که در بین شبکه افراد گسترده می‌شود. متاسفانه این روزها بیشتر افراد زمان طولانی را به گوشه‌گیری و اجتناب از برخورد در جوامع سیر می‌کنند. در نتیجه از این شادی مسری دور خواهند بود. این که ارتباط خود را با دیگران محدود کنید و تنها به خود و مشکلات فکر کنید بعد از مدت طولانی تصور خواهید کرد که این مشکل تنها از آن شماست. در حالی که این طور نیست. شما و مشکلات شما چندان منحصر به فرد نیست. کافی است ارتباط خود را با مردم افزایش دهید تا متوجه شوید آنها نیز چنین مشکلاتی را تجربه کرده‌اند و چه بسا در این ارتباط راه حل موثری نیز کشف کنید.
دکتر پروانه صفایی مقدم روانشناس بالینی
منبع:زیبــاشــو دات کام

 


ویدیو مرتبط :
تنها 40% از حجم سدهای ایران اب دارد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

به سرطان لبخند بزنید




 

سرطان

پدر بزرگم را یادم هست كه دیگر موی بر سر نداشت، استفراغ، ‌استفراغ، ‌استفراغ می‌كرد.

پدربزرگم را یادم هست كه هرروز صبح كشان كشان به بیمارستان می‌بردندش و عصرها غمگین‌تر از صبح باز می‌گرداندنش، خیلی كوچك بودم اما پدربزرگم را یادم هست كه آنقدر گریه كرد تا مرد. گفتند از سرطان مرده است اما من می‌دانستم كه از گریه مرده است.

بعد بزرگ شدم در سال‌های آغازین دبیرستان روزی دوستی گریه كنان به مدرسه آمد و گفت پدرم سرطان دارد پدرت اگر گریه نكند خوب می‌شود دوستم از من ناراحت شد سرطان درمان ندارد.

پدرش روانشناس بود گریه نكرد یك سال بعد دوستم را در خیابان دیدم با ترس حال پدرش را پرسیدم گفت: گریه نكرد و خوب شد.

بعد بغلم كرد و بابت آن روز كذایی در یك سال قبل عذرخواهی كرد.

چند ماه پیش در شبكه چهارم صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با برنامه مستند با كسانی صحبت می‌كردند كه خودشان را از سرطان، این بیماری صعب العلاج نجات داده بودند، كسانی كه به سرطان لبخند زده بودندوبر آن پیروز شده بودند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز روز جهانی سرطان است كه امسال به سرپرستی اتحادیه بین‌المللی مبارزه با سرطان و اعضای آن و نیز با حمایت سازمان جهانی بهداشت، سطح آگاهی عمومی در زمینه نحوه پیشگیری از این بیماری را افزایش خواهد داد.

موضوع جدین این روز روی این مفهوم متمركز می‌شود كه چگونه می‌توان خطر بروز سرطان را از طریق اقدامات ساده مربوط به استعمال دخانیات، مصرف الكل، تماس با آفتاب، وزن سالم و محافظت در برابر عفونت‌های سرطان‌زا و میزان قابل توجهی كاهش داد.

سازمان جهانی بهداشت به مناسبت این روز هشدار داد كه طبق آخرین آمار نرخ سالانه مرگ و میر جهانی بر اثر سرطان رو به افزایش است تا اگر اقدام پیشگیرانه فوری انجام نمی‌گیرد از ۶/۷ میلیون مورد در سال‌جاری ۱۷ میلیون در سال ۲۰۳۰ افزایش می‌یابد. آمارها نشان می‌دهد كه خوشبختانه تقریبا در ۴۰ درصد از موارد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند.

همچنین این سازمان محاسبه كرده است كه از هر ۸ قربانی بیماری در جهان یك مورد براساس سرطان كه بیش از مجموعه قربانیان ایدز، سل و مالاریا است اما این مرگ و میر‌ها قابل پیشگیری است.

این سازمان در گزارش جدید آماری خود اضافه كرد پیش از ۱۲ میلیون مورد ابتلا به سرطان هر سال در جهان شناخته می‌شود در این گزارش آمده است سرطان یكی از عوامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و در صورت عدم پیشگیری تا ۲۰۱۵ دست كم ۸۴ میلیون نفربراثر مبتلا به سرطان جان خود را از دست می‌دهند.

مساله سرطان یك سوی این بیماری كه هزینه درمانش را حتی برخی از خانواده‌های مرفه هم نمی‌توانند پرداخت كنند است، نسل جدید داورهای ضد سرطان به بازار می‌آیند و در بیماران و خانواده‌هایشان ایجاد امیدواری می‌كند اما وقتی بیماران در پی تهیه آن بر می‌آیند مشكل گرانی و عدم پوشش بیمه‌ای مناسب نه تنها خانواده‌ها كه دولت را به چالش می‌اندازد تا جایی كه دسترسی به آنها گاهی غیر ممكن است.

برای مثال هزینه درمان سرطان ریه در سال به چهل میلیون تومان می‌رسد كه با وضعیت اقتصادی جامعه حتی برای خانواده مرفه پرداخت این مبلغ سخت است.

وقتی كه این خرچنگ مهلك شروع به خوردن جان انسان می‌كند، سپس رشد، تكثیر وگاهی انتشار غیر طبیعی سلولهای بدن می‌شود و به این ترتیب یك سلول طبیعی ممكن است بدون هیچ دلیل واضعی به یك سلول سرطانی تبدیل شود وقتی این یك سلول سرطانی تقسیم می‌شود به دو سلول سرطانی تبدیل می‌گردد و همین ترتیب تنها یك سلول سبب ایجاد توده از سلول سرطانی(تومور) می‌شود.

گرچه عوامل از قبیل رفتار تغذیه‌ای، سبك زندگی و مصرف دخانیات و همچنین آلودگی‌های محیطی و ژنتیك از عوامل خطرزای سرطان است كه می‌توان از طریق آنها از ابتلا به سرطان جلوگیری كرد اما در دلیل اصلی بروز این بیماری هنوز شبه‌هایی است و به همین دلیل است كه سالیانه در دنیا نزدیك به ۸ میلیون از این بیماری می‌میرند.

به گفته محمدعلی محققی، رئیس مركز تحقیقات انستیتو كانسر بیمارستان امام خمینی در كشور ما سالانه ۳۰ هزار نفر در اثر سرطان فوت می‌كنند كه از این میان سرطان معده بیشترین فراوانی را دارد كه رژیم غذایی غلط، سوء تغذیه، رفلكس یا برگشت محتویات معده به داخل مری در سرطان‌زایی بی‌تاثیر نیست.

وی همچنین استعمال دخانیات، سیگار و الكل و وجود آلاینده شیمیایی در مواد غذایی را از عوامل به وجود آورنده سرطان معده دانست.

بزرگ كه شدم فهمیدم پدربزرگم سرطان معده داشت، بیماری كه عمویم سال گذشته به آن دچار شدو تحت درمان قرار گرفت و در این همه سال آنقدر علم پیشرفت كرده بود كه عمویم زنده بماند. عمویم خوب شد و خندیدیم.