سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

در آشپزخانه شیرپاک‌کن بسازید


استفاده از فوم‏های پاك كننده و شیرپاك‏كن‌ها در كنار مزایایی كه دارد، معایبی هم دارد كه از جمله آنها خشكی، ایجاد حساسیت و از بین رفتن لایه اسیدی مفید در پوست است كه عملكرد طبیعی پوست را با مشكل مواجه می‌كند.


مجله سیب سبز- محیا شاه محمدی: استفاده از فوم‏های پاك كننده و شیرپاك‏كن‌ها در كنار مزایایی كه دارد، معایبی هم دارد كه از جمله آنها خشكی، ایجاد حساسیت و از بین رفتن لایه اسیدی مفید در پوست است كه عملكرد طبیعی پوست را با مشكل مواجه می‌كند.

در این صورت پیدا كردن یك لوسیون پاك كننده مناسب، ضروری به نظر می‌رسد. آیا می‌دانستید خیلی از مواد طبیعی اطراف ما قابلیت تبدیل شدن به یك پاك كننده سالم و بدون ضرر را دارند؟ سركه سیب، آب، لیموترش و عسل نمونه‌های قابل دسترسی هستند كه احتمالا همین حالا در آشپزخانه شما منتظر تبدیل شدن به یك پاك‌كننده طبیعی هستند.

در مورد استفاده از پاك كننده‌های طبیعی پوست با دكتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی  و دكتر فاطمه حسین‌زاده، متخصص پوست و مو صحبت كردیم تا نظر آنها را در مورد هریك از آنها بدانیم. پس اگر به پوست خود و طراوت و زیبایی آن اهمیت می‌دهید، مطلب زیر را در مورد پاك‌كننده‌های طبیعی از دست ندهید.

آنچه در مورد استفاده از پاك‌كننده‌های طبیعی و خانگی باید بدانید
گلاب، خوشبوی پرخاصیت

گلاب به تنهایی یك پاك كننده خوب به حساب می‌آید. گلاب می‌تواند باعث نرمی و صافی پوست تحریك شده شود. این مایع شگفت‌انگیز چربی پوست را پاكسازی می‌كند و باعث جوانی و زیبایی پوست‏تان می‌شود. همچنین گلاب به دلیل دارا بودن آنتی اكسیدان‌ها و ویتامین‌های گوناگون، می‌تواند از بروز علایم پیری پیشگیری و پوست را تغذیه كند.

از طرفی دارای خواص ضدعفونی كننده طبیعی، ضد التهابی و ضد باكتری نیز هست. گلاب برای پوست‌های خشك خاصیت نرم كنندگی دارد. بنابراین، افراد با پوست‌های خشك بهتر است برای نرم و ملایم كردن پوست خود، از گلاب استفاده كنند. یك پد پنبه‌ای را به گلاب آغشته كنید و روی پوست خود ماساژ دهید، به این ترتیب هم مواد آرایشی را از پوست خود پاك می‌كنید و هم طراوت و شادابی طبیعی را به صورت‌تان هدیه می‌دهید.

برای داشتن پاك كننده آرایش بهتر و موثرتر، می‌توانید یك پد پنبه‌ای را با گلاب مرطوب كرده و سپس در كمی روغن نارگیل قرار دهید تا با هم مخلوط شوند. این یك محصول طبیعی مراقبت از پوست و پاك‌كننده آرایش عالی محسوب می‌شود. از این تركیب می‌توانید برای پاك كردن آرایش چشم هم استفاده كنید، به شرطی كه این كار را به آرامی انجام دهید. گلاب به پوست آبرسانی می‌كند و درخشندگی فوق‌العاده‌ای به آن می‌بخشد. برای درخشش پوست خود و زیبایی هرچه بیشتر آرایش، گلاب را روی آرایش خود، اسپری کنند.

متخصصان چه می‌گویند؟

دكتر عباسیان از گلاب به عنوان یك پاك‌كننده خوب و خوشبو نام می‌برد و می‌گوید استفاده از گلاب به خصوص برای افرادی كه پوست چرب دارند یا تعریق پوست‌شان زیاد است، بسیار مفید است. گلاب خاصیت ضد میكروب هم دارد و در واقع از عفونی شدن جوش‌ها جلوگیری می‌كند. نكته خوب دیگر در مورد گلاب این است كه از آنجایی كه قوام گلاب همانند آب است، روی پوست حساسیت ایجاد نمی‌كند و فرد می‌تواند پس از پاكسازی، صورت خود را با آب شست‌وشو ندهد.

سفیدآب، لایه‌بردار طبیعی

اگر تاكنون از سفیدآب هم استفاده نكرده باشید، حتما اسم آن به گوش‌تان رسیده است. سفیدآب یا روشور، نوعی لایه‌بردار طبیعی پوست بدن بر پایه چربی حیوانی است كه به‌طور سنتی در ایران، معمولا به شكل قرص‌های سفید رنگ گرد تولید و در عطاری‏ها عرضه می‌شود. این ماده معمولا هنگام استحمام به كار گرفته می‌شود. این فرآورده با مالیده شدن بر سطح پوست به جمع آوری و از بین رفتن سلول‌های مرده كمك می‌كند و باعث پاكیزگی و روشن دیده شدن رنگ پوست می‌شود. استفاده از سفیدآب یا چیزی مشابه آن، مختص به ایران نیست و در فرهنگ سایر ملل نیز سابقه استفاده از این پاك كننده غیر شیمیایی دیده می‌شود.

سفیدآب محصول پیچیده‌ای نیست. در واقع تركیب گل سفید و نخاع برخی جانوران است و این عامل یعنی داشتن روغن آن هم از نوع حیوانی، گاه نقطه قوت آن و گاه نقطه ضعف و موجب مردود دانستن استفاده این فرآورده شمارده می‌شود.

متخصصان چه می‌گویند؟

سفیدآب قلع از بقیه انواع سفیدآب مشهورتر است. سفیدآب پاك‌كننده‌ای است كه می‌تواند اجرام سخت را هم از روی پوست پاك كند. نكته مثبت سفیدآب این است كه می‌تواند در مقابل سوختگی‌ها اثر محافظتی داشته باشد. به عبارت دیگر افرادی كه پوست سوخته یا ملتهب دارند، با كمك سفیدآب می‌توانند به ترمیم پوست‌شان كمك كنند. كسانی كه مدت طولانی در آفتاب بودند، می‌توانند با سفیدآب پوست خود را التیام ببخشند اما به‌طور كلی سفیدآب در افرادی كه مزاج خشك دارند اثر بهتری دارد.

لوسیون پاك‌كننده عسل و لیمو

لوسیون عسل و لیمو مخصوص پوست‌های جوش‌دار و دارای لك است. برای درست كردن آن، آب یك عدد لیموترش تازه، یك قاشق عسل و یك فنجان آب مقطر را با هم مخلوط كنید و در یك ظرف تیره رنگ شیشه‌ای در بسته نگهداری كنید. یك تكه پنبه را به این تركیب آغشته كنید و روی صورت خود بمالید. شما می‌توانید جهت طراوت، شفافیت و روشنی پوست صورت و از بین رفتن جوش‌ها از این لوسیون استفاده كنید. به توصیه پزشكان، بهتر است بعد از پاك كردن پوست خود برای طراوت بیشتر و تقویت پوست، از یك تونیك مناسب با نوع پوست استفاده كنید.

متخصصان چه می‌گویند؟

 تركیب عسل و لیمو یك تركیب بسیار ایده‌آل برای انواع پوست است. دكتر عباسیان می‏گوید هم عسل و هم لیمو خاصیت جلا‏دهندگی و صیقل بخشیدن به پوست را دارند و كسانی كه صورت‌های جوش‌دار دارند با این تركیب می‌توانند پوست‌شان را پاكسازی كنند. در كل میوه‌های ترش مثل لیمو، نارنج و سركه خاصیت لایه‌برداری دارند. ویژگی مثبت این تركیب این است كه پوست‌هایی كه مستعد جوش هستند و نمی‌توانند از مواد چرب استفاده كنند، به راحتی می‌توانند از این تركیب معتدل بهره ببرند. توجه داشته باشید اگر مزاج‌تان گرم است، میزان آبلیمو را بیشتر كنید و اگر طبع سردی دارید مقدار عسل بیشتر باشد.

سركه سیب و عرق رازیانه

تركیب سركه سیب و عرق رازیانه یك تركیب فوق‌العاده برای پاكسازی پوست است.سركه سیب چربی‌های مفید در پوست را حفظ می‌كند و «PH» آن را متعادل می‌سازد؛ علاوه بر این به كاهش لكه‌ها و دانه‌های قرمز روی پوست كمك می‌كند. رازیانه نیز سرشار از هورمون‌های زنانه (استروژن) است و طبیعتی گرم دارد. رازیانه روی پوست اثر پاك كنندگی، ضد عفونی‌كننده و روشن كنندگی دارد و باعث از بین رفتن كبودی دور چشم می‌شود. كافی است مقدار مساوی از سركه سیب و عرق رازیانه را با هم مخلوط و در یك ظرف شیشه‌ای در بسته نگهداری كنید. اگر پوست شما حساس است، مقدار سركه را كمتر كنید. فراموش نكنید از این تركیب به دلیل وجود سركه در اطراف چشم استفاده نكنید و پنبه آغشته به ترکیب را چند بار روی صورت بمالید.

متخصصان چه می‌گویند؟

 تركیب سركه سیب و عرق رازیانه به دلیل جلابخش بودن سركه و اسانس خوب عرق رازیانه تركیب مناسبی است. عرق رازیانه به ترشح هورمون زنانه كمك می‌كند و می‌تواند باعث شادابی پوست شود. این تركیب پتانسیل خشك كردن پوست را دارد، پس فراموش نكنید كه حتما بعد از استفاده، از مرطوب‌كننده‌هایی مثل روغن بادام شیرین، روغن كنجد یا روغن زیتون تازه استفاده كنید.

آنچه در مورد استفاده از پاك‌كننده‌های طبیعی و خانگی باید بدانید

فراموش نكنید كه:

- در انتخاب پاك‌كننده دقت كنید تا با نوع پوست و طبع شما سازگاری داشته باشد و به آن حساسیت ندهید.

- پاك‌كننده باید حداقل 30 ثانیه روی پوست بماند تا ناخالصی و چربی‌ها را پاك كند.

- توجه داشته باشید كه پوست آرایش شده را با آب و صابون نشویید چون پوست حالت اسیدی دارد و صابون قلیایی است، قلیا رشته‌های اسیدی روی پوست را می‌شكند و به پوست آسیب می‌رساند.

- بهترین نوع پاك كننده، حاوی روغن است كه بتواند ناخالصی را از روی پوست پاك كند.

استفاده از تونیك بعد از پاك‌كننده

بعد از استفاده از پاك‌كننده، از تونیك‌های گیاهی استفاده كنید. تونیك هاگردش خون را در ناحیه‌ای كه به كار می‌رود، تحریك می‌كنند و باعث تازگی و طراوت پوست می‌شود.

 تونیك سیب:

یك قاشق چای‌خوری سركه سیب را با 5/1 فنجان آب مخلوط كنید و با پنبه روی صورت خود بمالید و بعد از چند دقیقه با آب بشویید.

 تونیك گوجه:

 یك تكه گوجه فرنگی خام را روی پوست خود بمالید و بعد از چند دقیقه بشویید. توجه داشته باشید كه طبع شما به گوجه فرنگی حساس نباشد.

 تونیك خیار:

آب دو عدد خیار را بگیرید و بجوشانید. كف حاصله را‌بردارید و پس از سرد شدن آن را روی صورت خود ماساژ دهید.


ویدیو مرتبط :
خرد کن دستی آشپزخانه slap chop

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حفاظت کننده پوست:کرم، پودر- شیرپاک کن



 

محافظت ازپوست

 

پوست و به خصوص پوست صورت در مقابل باد، سرما، گرما و خشکی احتیاج به حفاظت دارد. برای این منظور ، کرم ها و پودرها با خواص پوشاننده بهترین وسیله حفاظتی می باشند. بهترین کرم برای پوست های خنثی، کرم های هستند که حاوی کلسترول می باشند و بر سطح پوست قشری محافظ ایجاد می نماید.

 

محافظت ازپوست

 

استفاده از کرم، به خصوص در زمستان برای پوست ضروری است. پودر را نیز باید پس از استفاده از کرم، مصرف نمود. استفاده از شیرپاک کن ها، به خصوص شیرپاک کن های طبیعی مانند روغن بادام شیرین یا عصاره خیار که از صابون های اسیدی هستند و پوست را تحریک نمی نمایند، در حفاظت پوست موثر می باشد.

 

استفاده از ماسک های زیبایی که به خوبی پوست صورت را پاکیزه می کنند و مناسب ترین زمان استفاده از آنها هنگام غروب و بعد از پاک کردن صورت است، برای حفاظت پوست لازم است. این ماسک ها که نرم کننده ، سفید کننده ، مسدودکننده منافذ باز پوست، ضد چروک و ... می باشند چنانچه از عصاره میوه ها تشکیل شوند، طراوت و شادابی خاصی به پوست می بخشند.

 

محافظت ازپوست

 

سلامتی پوست، تابع زندگی سالم و تغذیه صحیح است . بنابراین مصرف الکل که تعرق را افزایش می دهد، نیکوتین که خاصیت ارتجاعی پوست را از بین می برد و همچنین افراط در مصرف چربی ها و نداشتن برنامه صحیح غذایی، بر پوست تاثیر مستقیم دارد.