سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

درمان درد مزمن مفصل‌ها



درمان درد مفصل‌ها, تورم مفصل, بیماری‌های التهابی

درد و تورم مفصل، مشکل شایعی است که می‌تواند علل مختلفی از آرتروز گرفته تا بیماری‌های التهابی داشته باشد. در این بین یکی از جدی‌ترین علل مشکلات مفصلی بیماری‌های روماتیسمی است.

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید، التهاب و درد مزمن مفاصل است که معمولا به صورت قرینه، مفاصل را درگیر می کند، به عنوان مثال انگشتان هر دو دست یا هر دو مچ پا. این بیماری معمولا در زنان شایع تر است، دلیل دقیق آن هنوز مشخص نیست؛ ولی زمینه ژنتیکی در ایجاد آن نقش دارد. گلودرد چرکی درمان نشده از علل شناخته شده ایجاد روماتیسم مفصلی است.

 

بیماری معمولا با تورم، حساسیت در لمس و درد مفصل آغاز می شود و ممکن است بتدریج مفصل تغییر شکل داده و برجستگی یا گره هایی در اطراف مفصل تشکیل شود.
بیماران معمولا از خشکی صبحگاهی مفصل شاکی هستند. در برخی بیماران، قلب، ریه و چشم نیز ممکن است درگیر شود.

 

درمان این بیماری در طب رایج مبتنی بر استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و مسکن نظیر ایبوپروفن و دیکلوفناک است، اما آیا غیر از این روش می توان با استفاده از روش های طبیعی و کم عارضه تر نیز به این بیماران کمک کرد؟ هدف درمان در روماتیسم مفصلی کاهش درد و التهاب، حفظ عملکرد، بهبود ساختار مفصل و کنترل درگیری سیستمیک بدن است؛ البته گیاهان دارویی وجود دارد که می تواند به این اهداف کمک کند.

 

زردچوبه از شناخته شده ترین و موثرترین گیاهان دارویی با خواص ضدالتهابی است. کورکدمین ماده موثر موجود در زردچوبه است که اثرات ضدالتهابی و ضددرد شبیه مسکن های معمولی را دارا می باشد.

 

افرادی که از آرتریت روماتوئید رنج می برند، می توانند آن را به صورت خوراکی یا موضعی استفاده کنند.
می توان یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در فنجان آب جوش دم کرده و عصاره آن را روزی سه بار و هر دفعه یک قاشق غذاخوری میل کرد.

 

همچنین می توان زردچوبه را با نمک و روغن زیتون مخلوط کرد و خمیر حاصل را روی مفصل قرارداده و بانداژ کرد. مصرف زردچوبه نیز با مهار آنزیم ها در بدن خواص ضد التهابی دارد.
رزماری نیز دارای خاصیت ضدالتهاب و ضددرد است و می توان رزماری، گل سرخ و روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و روی موضع مفصل قرار داد.

 

دم کرده برگ گیاه قاصدک و گل پامچال نیز خواص ضد التهاب دارند. گزنه، پنجه شیطان و آواکادو نیز می توانند موثر باشند.
برخی شواهد بالینی نشان داده است، عصاره سنجد، پوست درخت بید و زنجبیل می توانند مانند ایبوپروفن خواص ضددرد و التهابی موثری داشته باشند.

 

نکته بسیار مهم این است که برخلاف تصور برخی افراد، گیاهان دارویی نیز می توانند عوارض جانبی یا تداخل اثر داشته باشند و باید مصرف آن با نظر پزشک متخصص انجام شود.
طب سوزنی به عنوان روشی کاملا شناخته شده در کاهش درد و التهاب نیز می تواند در روند بهبودی روماتیسم مفصلی و بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به آن موثر باشد.

 

تغذیه صحیح، مصرف بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، فعالیت ورزشی مناسب با نظر پزشک معالج و حمام آفتاب گرفتن نیز توصیه های مفید دیگری می تواند باشد.
منبع:aftabir.com


ویدیو مرتبط :
‫لزوم درمان دردها ی مزمن و درمان چسبندگی های کانال نخاعی بدون جراحی مجدد‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درمان کمر درد باورزش



 

 

 

فوايد ورزش درماني در درمان کمردرد

ورزش درماني باعث درمان انواع مختلف کمردرد مي شود ورزش تاثيرات مختلفي روي اعضاء بدن مي گذارد که اين تاثيرات داراي فوايد درماني زيادي هستند و به اين شکل باعث درمان علتهاي اصلي کمردرد مي گردد.اکنون به تعدادي از تاثيرات درماني ورزش اشاره ميکنيم.

 

1_ ورزش منظم، باعث کاهش وزن افراد چاق و رسيدن به وزن متناسب مي شود اين موضوع فشار وارد بر کمر را کم کرده و باعث درمان کمردردهايي ميشود که به خاطر اضافه وزن ايجاد شده اند.

 

2_ ورزش باعث بيشتر شدن انعطاف بدني مي گردد انعطاف بدني ، توانايي حرکات در جهات مختلف را افزايش مي دهد و کمردر هاي حاصل از خشکي کمر را درمان مي کند.

 

3_ به وسيله ي ورزشهاي مخصوص مي توان عضلات شکم و کمر را تقويت کرد عضلات قوي از ستون فقرات محافظت مي کنند و از آسيب ديدگي آن جلوگيري مي نمايند عظلات نيرومند مي توانند از ديسکهاي آسيب ديده حفاظت کنند و کمردردهاي حاصل از صدمات ديسک را درمان نمايند.

 

کمردرد

 

آموزش روش صحيح نرمشها جهت درمان کمردرد


  1_ پياده روي و دويدن آرام: پياده روي باعث کاهش وزن مي شود و ميتوان گفت بهترين ورزش جهت کم کردن وزن ، پياده روي يا دويدن آرام مي باشد پياده روي علاوه بر کاهش وزن باعث پيشگيري از گسترش پوکي استخوان مي شود
پياده روي در فضاي باز و محيطي آرام و نشاط بخش باعث درمان افسردگي و ناراحتي رواني و کمردرد هاي حاصل از اين ناراحتي مي شود

 

روش انجام:پياده روي را از مقدار کم ( پنج دقيقه در روز) شروع کرده و اندک اندک آن را زياد کنيد و به نيم ساعت در روز برسانيد.مقدار پياده روي براي کاهش وزن بايد از 20 دقيقه بيشتر باشد.


پياده روي بايد با سرعتي متوسط انجام گيرد براي بدست آوردن سرعت پياده روي بايد از ضربان قلب استفاده کنيد، براي اين کار نبض خود را رد حين پياده روي بشماريد سپس با استفاده از فرمول زير سرعت پياده روي را بدست آوريد.(تعداد نبض در يک دقيقه در حالت پياده روي = سن _180) اگر نبض شما کمتر مي زند ، سرعت خود را بالا ببريد و اگر نبض شما سريعتر مي زند ،بايد سرعت پياده روي را کمتر کنيد.

 

2_ شنا و انجام حرکات در آب:شنا يکي از ورزشهاي مفيد براي بسياري از کمردردها مي باشد فشار آب روي عضلات بدن باعث قوي و مستحکم شدن آنها مي شود آب باعث کاهش وزن بدن مي گردد و فشار وارد بر ستون فقرات کم مي شود از طرفي آب در برابر حرکات بدن مقاومت مي کند و انجام حرکات نياز به قدرت بيشتري دارند.

 

روش انجام:ابتدا به طور آرام وارد قسمت کم عمق استخر شويد و از شيرجه زدن و جهش در آب خودداري کنيد سپس به طور آرام در آب قدم بزنيد بعد به طرف پشت و از سمت چپ و راست در آب قدم بزنيد و بعد از آن سعي کنيد از جلو و سپس از پشت روي آب دراز بکشيد.

 

 

3_ انجام حرکات روي صندلي

 
حرکت اول:روي صندلي بنشينيد و بدن را به سمت جلو خم کنيد هنگام خم شدن به سمت جلو عضلات خود را راحت قرار دهيد و شانه ها را به سمت جلو آزاد کنيد و اجازه دهيد دستان شما به طرف پايين کشيده شوند 5 ثانيه در اين حالت قرار بگيريد ، سپس به حالت اول بر گرديد و 5 ثانيه صبر کنيد ، اين حرکت را سه بار تکرار کنيد

 

حرکت دوم:روي صندلي نشسته و يک زانوي خود را به بغل بگيريد و 10 ثانيه صبر کنيد ، سپس زانوي ديگر را در بغل گرفته و 10 ثانيه صبر کنيد اين حرکت را پنج بار تکرار کنيد.

 

کمردرد

 

4_ انجام حرکات به حالت دراز کش

 
حرکت اول: به پشت روي زمين دراز بکشيد و سپس زانوهاي خود را توي شکم خود جمع نمائيد و با دستهاي خود دور زانوها را قلاب کرده و زانوها را به طور کامل به شکم بچسبانيد 10 ثانيه در اين حالت باقي بمانيد و سپس  به آرامي پاها را رها کرده و روي زمين بگذاريد واين حرکت را 3 مرتبه انجام دهيد ( انجام اين حرکت در هنگام کمردرد اشکالي ندارد)

 

حرکت دوم:به پشت روي زمين دراز بکشيد اکنون دستهاي خود را به حالت کشيده در بالاي سر خود قرار دهيد و سعي کنيد بدن خود را بکشيد ( مثل اينکه مي خواهيد خود را چند سانتي متر بلندتر کنيد) در اين حالت عضلات شما کشيده مي شود و قوس کمر شما بيشتر مي شود به طوري که احساس مي کنيد تنها پاشنه هاي پا و بالاي کمر شما روي زمين است 10 ثانيه در اين حالت باقي بمانيد سپس 10 ثانيه به حالت دراز کش استراحت کنيد اين حرکت را 3 مرتبه تکرار کنيد( اين حرکت براي افرادي که قوس کمرشان کم شده است و يا ديسکهاي يا مهره هاي آنها فشرده است مفيد است)

 

حرکت سوم: به پشت روي زمين دراز بکشيد و پاهاي خود را صاف و کشيده روي زمين قرار دهيد اکنون پاي راست خود را از زمين بلند کنيد و 10 ثانيه آن را بالاتر از زمين قرار دهيد سپس پاي راست را روي زمين قرار داده و پس از 3 ثانيه استراحت پاي چپ را بلند کنيد و 10 ثانيه آنرا بالا نگهداريد سپس 3 ثانيه استراحت کرده و حرکت را از اول شروع کنيد اين حرکت را 3 بار تکرار کنيد( انجام اين حرکت باعث تقويت عضلات شکم و پاها مي شود و انجام آن در زمان کمر درد ، بدون اشکال است)