سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

بیدار شدن از دنده ی چپ



 

 

بیدار شدن از دنده ی چپ

 

مشکلات صبحگاهی فرزندان و راهکارهای از بین رفتن آن

یکی از مشکلات جدی کودکان ، مشکلات صبحگاهی و به ویژه دیر بیدار شدن است که سبب ایجاد تنش و فشارهای روحی کودک و والدین می گردد و برکار و فعالیت آنان تاثیر منفی می گذارد . والدین گرامی برای مواجهه با این مشکل ، باید علل آن را بیابند و آن ها را از بین ببرند . در این مقاله ، به بررسی علل مشکلات صبحگاهی فرزندان و چگونگی بیدارکردن او از خواب می پردازیم.

 

بیدار شدن از دنده ی چپ

برای خواب به موقع برنامه ریزی کنید ، تا فرزندتان کمبود خواب نداشته باشد . برای تعیین میزان نیاز او به خواب ، تا چند شب او را کمی زودتر بخوابانید ، تا زمانی که احساس کنید صبح ها به راحتی بر می خیزد .

 

برای خوابیدن به موقع کودک ، از راهکارهای ذیل استفاده کنید :

برنامه ریزی درسی : برنامه درسی و انجام تکالیف مدرسه را با نظر خودش زمانی قرار دهید که به اواخر شب کشیده نشود و خواب او را به تاخیر نیندازد .

 

خواب به موقع والدین : اگر اعضای خانواده هم زمان با هم بخوابند ، کودکان راحت تر خواهند خوابید . طبیعی است که صدای تلویزیون ، گفت وگو و خنده ی پدر و مادر ، خواب را برای کودک سخت می کند . با توجه به این که میزان خواب والدین ، از کودکان کمتر است ، می توانند صبح ها زودتر برخیزند و به کارهایشان بپردازند .

 

رژیم غذایی : خوراکی های با طبع سرد ، آب زیاد، شیرینی فراوان ، شام سنگین و شام قبل از خواب ، در سخت بیدار شدن کودک موثر است .

 

بی رغبتی به مدرسه : گاهی به جهت عدم علاقه به مدرسه ، انگیزه ای برای بیدار شدن ندارد . با بررسی علل این بی رغبتی که ممکن است مربوط به معلم یا همسالان یا فضای مدرسه باشد ، این مشکل را حل کنید .

 

علل پزشکی : گاهی فرزندانمان به جهت بی حالی و سستی بدن به سختی بیدار می شوند ؛ که ممکن است منشاء پزشکی ( کارکرد بد کبد ، عفونت کلیه، سل، ورم کبد یا اختلالات هورمونی ) داشته باشد که باید به متخصص مراجعه کرد.

 

چگونگی بیدار کردن کودک از خواب

بیدار کردن کودکان از خواب به ویژه در صبح ، حساسیت ویژه ای دارد که اگر سنجیده نباشد ، سبب ایجاد تنش و در نتیجه فشارهای روحی اعضای خانواده خواهد شد . برای بیدار کردن فرزندتان ، از راهکارهای زیر استفاده کنید :

 

* کنار بستر او قرار گیرد و از نزدیک بیدارش کنید .

 

* با نرمی و محبت با او سخن بگویید و از واژگان عاطفی( پسرم، دخترم، عزیزم، جانم و ...) استفاده کنید .

 

* او را به تدریج از چرخه ی خواب خارج سازید . برای این کار ، 15 دقیقه پیش از زمانی که می خواهید از خواب برخیزد ، دست به کار شوید و او را 3 بار با فاصله های 5 دقیقه بیدارکنید .

 

* برخی کودکان برای بیدار شدن به تحریک فیزیکی نیاز دارند ؛ بنابراین ، او را به آرامی ماساژدهید .

 

به بهانه گیری های صبحگاهی کودک توجه چندانی نشان ندهید و از روش نادیده گرفتنِ سنجیده استفاده کنید تا اگر برای جلب توجه است ،از بین برود

 

چند توصیه

* کودک خود را هنگام دیدن رویا از خواب بیدار نکنید . نشانه ی این حالت ، حرکت چشم ها است . انسان ها به طور متوسط 5تا10 بار خواب می بینند که این خواب ها کوتاه مدت است ؛ پس می توانید چند دقیقه صبر کنید و پس از اتمام رویا او را بیدار کنید .

 

* برای بیدار کردن کودک ، هرگز از زور و اهرم فشار استفاده نکنید ؛ چرا که لجبازی خواهد کرد .

 

* او را از دور صدا نزنید و داد و فریاد نکنید . به تعداد فریادهای شما شوک های عصبی به او وارد می شود .

 

* در صورت تاخیر در بیدار شدن ، از پیامد های طبیعی و منطقی استفاده کنید . کودکی که دیر از خواب بیدار شود ، به طور طبیعی به سرویس نمی رسد و باید در مدرسه پاسخگو باشد . در صورت تاخیر در بیدار شدن ، از صبحانه و چای داغ محروم می شود .

 

غرغر صبحگاهی

نق زدن و بهانه گیری صبحگاهی تا حدودی طبیعی است  و در 2 سالگی و دوران بلوغ اوج می گیرد . غرغر صبحگاهی کودکان عللی چون کم خوابی ، بیماری جسمی ، فشار عصبی ( به جهت اختلاف با والدین ، فرزند دوم ، آزار خواهر و برادر و ...) ، بیدار کردن او هنگام دیدن رویا ، و بیدار کردن با اهرم فشار و گاهی جلب توجه است که باید از بین برود.

 

چند توصیه

* به بهانه گیری های او توجه چندانی نشان ندهید و از روش نادیده گرفتنِ سنجیده استفاده کنید تا اگر برای جلب توجه است ،از بین برود .

 

* ازآموزش کودک در صبحگاهان بپرهیزید ؛ زیرا به هیچ وجه آمادگی پذیرش سخنان شما را ندارد . آموزش آرام بودن و زشتی بهانه گیری را به موقعیت های عاطفی واگذارید و برای خردسالان از روش قصه  گویی استفاده کنید .

 

* برای توقف غر زدن فرزندتان می توانید از شوخی استفاده کنید ؛ به گونه ای که در شوخی های کودکانه ، او را به خنده وا دارید ؛ البته توجه داشته باشید که برخی کودکان با دیدن شوخی های والدین عصبانی می شوند و بهانه گیری هایشان اوج می گیرد .

 

* او را در آغوش بگیرید و بچلانید و بگویید می خواهم بد اخلاقی را از تنت بیرون کنم .

 

* به او 5 دقیقه فرصت دهید تا بهانه گیری کند و به او بگویید می تواند در این زمان نق بزند ؛ ولی پس از آن ، بهانه گیری هایش تمام خواهد شد . همین زمانِ آزاد برای بهانه گیری ، رفتار او را قطع می کند یا از آن می کاهد .

 

* از 7 تصویر استفاده کنید که بر یک طرف آن ها ، عکس کودکی خندان و شاداب ، و در طرف دیگر آن ها عکس همان کودک با چهره ای عبوس و ناراحت وجود دارد و به فرزند خود بگویید در برابر هر روز بهانه گیری و نق زدن ، یکی از 7 تصویر را به طرف چهره عبوس برمی گردانید و اگر تا پایان هفته ، تعداد چهره های خندان و شاداب بیشتر باشد ، به او جایزه ای خواهید داد .

 

برخی کودکان دوست دارند هنگام صبحانه ، خرس پشمالو یا عروسک دلخواهشان را کنار خود بنشانند و با هم صبحانه بخورند . آنان را از این کار منع نکنید

 

مشکل صبحانه نخوردن

مهم ترین عامل صبحانه نخوردن کودکان ، نداشتن الگوی مناسب خانوادگی است ؛ بدین معنا که والدین و خواهر و برادر بزرگ تر ، اهمیت چندانی به صبحانه نمی دهند . سعی کنید صبحانه را به صورت گروهی و با آرامی صرف کنید . تکروی اعضای خانواده و شتاب در صرف صبحانه ، کودکان را بی رغبت می کند . افزون براین ، به نکات نیز توجه کنید :  

 

* کودک خود را عادت دهید تا پس از خواب ، با شما نرمش کند . اشتهای کودک برای صبحانه پس از تحرک جسمی بیشتر می شود ( در مورد کودکان پیش دبستان و دبستانی ، اگر نرمش نمی کنند ، اجازه دهید پس از لباس پوشیدن و آماده شدن ، صبحانه بخورند) .

 

* صبحانه دلخواه او را برایش تهیه کنید حتی اگر پنیر و مربا با هم باشد . برخی کودکان ، به خوردنی هایی ( تکه ای پیتزای خانگی از شب گذشته ، تکه ای گوشت مرغ ، سوپ و ...) علاقه نشان می دهند که شاید برای بزرگسالان چندان خوشایند نباشد .

 

* وسایل مخصوص کودک ( فنجان ، بشقاب ، قاشق و چنگال ) ، با شکل های عروسکی و رنگ های جذاب ، رغبت بیشتری را در او ایجاد می کند .

 

* مشارکت کودک در تنظیم برنامه هفتگی صبحانه ، و خرید مواد مربوط به آن ، سبب علاقه مندی او به صرف صبحگاهی شد .

 

* برخی کودکان دوست دارند هنگام صبحانه ، خرس پشمالو یا عروسک دلخواهشان را کنار خود بنشانند و با هم صبحانه بخورند . آنان را از این کار منع نکنید .

 

چند توصیه

 

* در صبحانه تنوع ایجاد کنید تا از یکنواختی درآید .

 

* اگر مایلید فرزندتان در کنار صبحانه ، بادام ، پسته، فندق، ذرت بو داده و امثال آن را بخورد، مقداری از آن را بسته بندی کنید و کاغذی را که نام جایزه ای را بر آن نوشته اید در آن قرار دهید و به او بگویید: اگر تمام خوراکی ها را بخورد می تواند به جایزه ای که روی کاغذ نوشته شده است نیز دست یابد .

 

* ابتدای هفته دایره ای را روی کاغذ بکشید و بگویی : این چهره خورشید است که می خواهم با هر لقمه تو ، شعاع های نور آن را کامل کنم و هرگاه کامل شد ، جایزه ای خواهی داشت .

 

*  در صورتی که فرزند شما به کندی صبحانه می خورد و وقت بسیاری را صرف می کند ، از بازی رکوردگیری استفاده کنید ؛ بدین شکل که ساعت را برای 30 دقیقه کوک کنید و از او بخواهید که تا زمان زنگ ساعت ، صبحانه اش را تمام کند و روز بعد 30 دقیقه را به 28 دقیقه برسانید و همین طور کم کنید تا به زمان معمول و مناسب برسد .

 

* برای خوردن صبحانه اصرار فراوان نداشته باشید و هرگز از زور و اهرم فشار استفاده نکنید .

 

* در صورت بی رغبتی به خوردنی های جامد می توانید از نوشیدنی هایی مانند آب پرتغال ، شیر ، شیرموز، شیر پسته ، شیر انبه ، چای با عسل و غیره که هرکدام ویتامین های گوناگونی دارند ، استفاده کنید . حتی می توانید برای فرزندتان در هر سنی که هست ، حریره بادام یا فرنی درست کنید .

 

* در صورت مقاومت و صبحانه نخوردن در منزل ، یک تکه نان با پنیر به صورت ساندویچ ، یا مقداری میوه همراهش کنید تا در اتوبوس ، ماشین ، یا در مهد کودک بخورد.

 



ویدیو مرتبط :
از دنده چپ بلند شده یعنی چی؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وقتی فرزند شما از دنده چپ برمی خیزد !



 

  وقتی فرزند شما از دنده چپ برمی خیزد

 

آیا هنگامی که از فرزند خود درباره اتفاقات روزش در مدرسه سوال می کنید، احساس می کند که از او بازجویی می کنید؟ آیا شما می خواهید با زور از آن ها اطلاعات بگیرید؟ نتایج بررسی ها نشان داده است، به کار بردن روش های برقراری ارتباط می تواند به شما کمک کند تا با فرزندان راحت تر ارتباط برقرار کنید. اگر برای سوال هایی مانند این که «امروز چه یاد گرفتی»،«تکلیف شب داری»، «دوست جدیدی پیدا کردی»با جواب کوتاهی مانند بله و خیر مواجه می شوید، جای نگرانی ندارد.

 

حداقل نیم ساعت صبر کنید؛ پس از بازگشت از مدرسه معمولا فرزندان شما خسته، گرسنه و بی حوصله اند. بنابراین به جای بمباران کردن با سوال ها بگذارید کمی خستگی در کنند و چیزی بخورند.

 

سوال ها را به یک بازجویی تبدیل نکنید: آیا اگر خود شما در چنین شرایطی قرار بگیرید، حاضر به جواب دادن هستید؟ پس بهتر است از تهدید کردن، سخنرانی، فضولی کردن و تذکر دادن دست بردارید.


خود را علاقه مند نشان دهید؛ آن گونه که دوست صمیمی شما جویای روز شما می شود، جویای روز فرزند خود شوید. خود را به حرف های او علاقه مند نشان دهید.

 

سوال هایی طرح کنید که نیاز به جوابی بیشتر از خیر یا بله داشته باشد؛ سوال هایی مانند این که «تکلیف شب داری؟» جواب های کوتاهی دارد. بنابراین سوال هایی طرح کنید که به جواب طولانی تری نیاز دارد.

 

سوال ها را تکرار نکنید؛ یکی از ناراحت کننده ترین موضوعات، شنیدن سوالات تکراری مانند «روزت چه طور بود؟»می باشد. پس سعی کنید از خلاقیت خود بهره ببرید و به گونه ای سوال کنید که او متوجه علاقه مندی شما شود.

 

با دقت گوش کنید؛ به محض این که فرزند شما مسئله ای مربوط به مدرسه را بازگو می کند، دست از کار بکشید و با توجه کامل به او گوش بدهید. به کوچک ترین اطلاعات به دست آمده اهمیت دهید. نشان دادن علاقه مندی باعث می شود، فرزندان بیشتر حرف دلشان را به والدین بازگو کنند.

 

سعی کنید مکالمه را کش دهید؛ به جای فضولی یا فشار آوردن از کلماتی مانند «جدی»،«باورم نمی شود» استفاده کنید. این کلمات تهدیدکننده نیست و باعث می شود گوینده بیشتر حرف بزند.

 

قسمت هایی از حرف های او را تکرار کنید: به عنوان مثال اگر او گفت«من روی سرسره بازی کردم»، شما بگویید: «روی سرسره بازی کردی؟» این نشانه اهمیت دادن به حرف های اوست.

 

همکلاسی وی را به منزل دعوت کنید؛ بیشتر والدین می گویند که می توانند اطلاعات بیشتری را از طریق همکلاسی فرزندشان به دست بیاورند. بنابراین همکلاسی او را به منزل دعوت کنید.


به هنگام اطلاعات دادن همکلاسی، فرزند شما نیز به حرف های او اطلاعاتی را اضافه خواهد کرد.

 

زمان مناسب را بشناسید؛ هر کودکی مکان و زمان خاصی برای راحت حرف زدن دارد که باید به آن پی ببرید.

 

کنار او بنشینید نه رو به روی او؛ فرزندان با جمله «بیا بنشینیم و درباره کارهایی که امروز کرده اید، حرف بزنیم» احساس تهدید می کنند. بنابراین کنار او بنشینید و سعی کنید با او حرف بزنید.

 

به هنگام انجام دادن کاری با او گفت و گو کنید؛ بعضی کودکان به هنگام انجام دادن کارهای سرگرم کننده مانند بازی بسکتبال، خوردن بستنی، نقاشی کشیدن و... به حرف می آیند.

 

روز خود را برای آن ها بازگو کنید:توضیح دادن روز کاری خودتان به عنوان یک مادر یا پدر می تواند آن ها را تشویق به توضیح دادن کند.