سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

بهترین مرطوب‌كننده ها را بشناسید


مرطوب‌كننده‌های زیادی در بازار فروخته می‌شوند كه هركدام هم خاصیت‌های ویژه‌ای دارند. انتخاب یك مرطوب‌كننده خوب به پوست شما كمك می‌كند همیشه نرم و تازه باشد





بدون شک پوست شما احتیاج دارد که به طور مرتب آبرسانی شود و کرم‌های مرطوب کننده می‌توانند به بهترین وجه آب پوست شما را تامین کنند . اما با مراجعه به یک داروخانه آنقدر تنوع این کرم‌ها زیاد است که حسابی گیج می‌شوید و نمی‌دانید کدام یک می‌توانند برای پوست شما مناسب‌تر باشند به خصوص اگر پوستی حساس یا مستعد آکنه داشته‌باشید نگرانی بیشتری خواهید داشت. مسلما هیچ كس بهتر از یك پزشك متخصص پوست و مو نمی‌تواند ما را در انتخاب یك مرطوب‌كننده خوب راهنمایی كند و به ما بگوید كه هنگام خرید باید چه نكاتی را در نظر بگیریم. دكتر نیما استواری، متخصص پوست و مو و فوق تخصص زیبایی در این مطلب به شما می‌گوید هنگام خرید باید چه نكاتی را در نظر بگیرید.



   چگونه مرطوب‌كننده پوست خود را بشناسید؟

هنگام خرید كرم مرطوب‌كننده باید چند نكته را در نظر بگیرید؛ یكی این‌كه آیا پوست شما فقط خشك است یا این خشكی پوست همراه با قرمزی و التهاب است. اگر پوست شما فقط خشك است و این خشكی خیلی شدید نیست، می‌توانید از كرم‌های رطوبت رسانی استفاده كنید كه چربی زیادی نداشته باشند، اگر پوست شما خیلی خشك است باید از مرطوب‌كننده‌های قوی‌تر با چربی بیشتر استفاده كنید؛ این نوع مرطوب‌كننده‌ها سریع جذب پوست نمی‌شوند بنابراین ماندگاری آن‌ها روی پوست بیشتر است و در نتیجه می‌تواند آبرسانی بیشتری را روی سطح پوست داشته باشند ولی ایراد آن‌ها این است كه روی پوست سنگین هستند. هر چقدر كرمی چربی بیشتری داشته باشد‌، قدرت مرطوب‌كنندگی بیشتری دارد ولی بهتر است برای صورت از مرطوب‌كننده‌ خیلی چرب استفاده نكنید. اگر پوست شما اگزما نیز دارد باید علاوه بر استفاده از مرطوب‌كننده از كرم‌های مخصوص اگزما نیز استفاده كنید، اگر پوست‌تان چرب است بهتر است از مرطوب‌كننده بدون چربی استفاده كنید تا چربی پوست‌تان افزایش نیابد.



   چگونه مرطوب‌كننده،‌ پوست را آبرسانی می‌كند؟

پوست در لایه‌های مختلف نیازمند آب است ،وقتی آب به طور مستقیم روی پوست قرار می‌گیرد مثل حمام كردن‌، بلافاصله تبخیر می‌شود و بنابراین آبی در پوست نمی‌ماند كه رطوبت پوست را تامین كند، بنابراین مرطوب‌كنندها علاوه بر این كه فاكتورهای آبرسان دارند دارای مقداری چربی نیز هستند. این چربی درون آن‌ها مثل یك لایه محافظ آب مرطوب‌كننده را روی سطح پوست نگه می‌دارد، همان كاری كه پوست خود ما می‌كند؛ پوست ما نیز آب درون خودش را با یك لایه چربی حفظ می‌كند، بنابراین همه مرطوب‌كننده‌ها چه كرم ،چه امولسیون به صورت آب در چربی یا چربی در آب هستند كه این میزان در مرطوب‌كننده‌های مختلف، متفاوت است.





   پیش از خرید مرطوب كننده، آن را تست كنید

شما می‌توانید قبل از خرید مرطوب‌كننده كمی از آن را روی انگشتان‌‌تان تست كنید ‌و میزان چربی آن را بسنجید در صورتی كه سبك است و چربی كمی دارد آن را خریداری كنید. بوی كرم را نیز حتما در نظر بگیرید چون وقتی كرم به صورت مالیده می‌شود‌، بوی آن مدام اطراف بینی شماست و می‌تواند به راحتی شما را آزار دهد تا حدی كه بهتر است از مرطوب‌كننده‌های بدون عطر استفاده كنید.

پوست‌هایی كه حساسیت‌های خاص دارند، تا جایی كه می‌توانند باید از مرطوب‌كننده‌هایی استفاده كنند كه بدون عطر ،بدون انواع افزودنی‌ها و نگهدارنده‌ها بوده و فقط شامل آب و چربی باشند، همچنین بهتر است ابتدا روی گوشه‌ای از پوست تست شده و اگر حساسیت نشان نداد و پوست قرمز نشد خریداری شوند، حتما دقت كنید كه روی كرم نوشته باشد مناسب پوسته‌های حساس.



   مرطوب‌كننده‌های ضد چروك مناسب چه كسانی است؟

یك كرم مرطوب‌كننده مناسب مجموعه‌ای از مواد مختلف است كه مهم‌ترین این مواد همان آب و چربی هستند‌، شما نمی‌توانید تنها با دیدن یك یا چند ماده موجود در مرطوب‌كننده به این نتیجه برسید كه مرطوب‌كننده مناسب است و به همین علت بهتر است مرطوب‌كننده نیز مثل كرم‌های ضد لك و سایر محصولات زیبایی با مشورت پزشك مشاور خریداری شود.در كل هر كرمی كه چند كار را انجام می‌دهد نمی‌تواند یك كرم تخصصی باشد، این نوع كرم‌ها بیشتر برای پیشگیری مناسب هستند تا درمان‌، مثلا گاهی به یك كرم مرطوب‌كننده فاكتورهای آنتی اكسیدان و ویتامین‌ها یا سایر فاكتور‌های ضد چروك را اضافه می‌كنند تا اثرات ضد چروك نیز داشته باشد. این نوع كرم‌ها بیشتر برای افرادی مناسب است كه كم حوصله هستند و ترجیح می‌دهند به جای استفاده از چند كرم از یك كرم استفاده كنند‌، یعنی اگر پوست شما مشكل خاصی نداشته باشد با استفاده از این كرم‌ها همچنان سالم می‌ماند.





   چرا همه باید از مرطوب‌كننده استفاده كنند؟

ما همیشه در حال استفاده از شوینده‌ها هستیم و این شوینده‌ها چه ضعیف باشند و چه قوی مقداری از چربی پوست ما را از بین می‌برند و چون چربی همچون لایه‌ای است كه آب پوست را حفظ می‌كند در نتیجه پوست در اثر از دست دادن چربی‌، آب خود را از دست می‌دهد‌، بنابراین هركس احتیاج دارد كه با استفاده از كرم‌های مرطوب‌كننده آب پوستش را تامین كند،چون در هر صورت هر فردی این روند شست‌وشو را دارد؛ به خصوص در فصل زمستان و پاییز كه پوست بیشتر به این آبرسانی احتیاج پیدا می‌كند. البته بهتر است سعی كنید از شوینده‌هایی استفاده كنید كه پوست را خیلی خشك نكنند.





بهترین زمان استفاده چه موقع است؟

اگر می‌خواهید مرطوب‌كننده اثر بیشتری روی پوست داشته باشد، بهتر است زمانی از آن استفاده كنید كه پوست‌‌تان را تازه شسته‌اید و هنوز كمی خیس است و آب به طور كامل از روی آن تبخیر نشده است، چون در این حالت دیگر آب روی پوست است و چربی كرم كمك می‌كند كه لایه‌ای محافظ روی پوست كشیده شود و در نتیجه این آب در پوست باقی بماند و دیگر نیاز نیست كه كرم این آب را تامین كند و در نتیجه كرم مرطوب‌كننده اثردهی بیشتری خواهد داشت.





پیش از خرید مرطوب‌كننده بدانید

  •  با توجه به نوع پوست‌‌تان كرمی را انتخاب كنید كه میزان چربی مورد نیاز پوست شما را تامین كند، یعنی دقت كنید كه مرطوب‌كننده چقدر چربی دارد وتوجه كنید كه یك مرطوب‌كننده برای هر نوع پوستی كارآیی ندارد.
  •  مرطوب‌كننده‌ای را انتخاب كنید كه ضمن این‌كه به پوست شما رطوبت می‌دهد‌، روی پوست سنگین نباشد، چون ما می‌خواهیم به پوست رطوبت دهیم نه این‌كه پوست را زیادی چرب كنیم.
  •  مرطوب‌كننده‌ای را انتخاب كنید كه عطر و بوی آن با شما سازگار باشد؛ بعضی‌ها ترجیح می‌دهند مرطوب‌كننده‌شان بی‌بو باشد و بعضی ترجیح می‌دهند كرم آن‌ها یك عطر ملایم داشته باشد.
  •  كرم‌های صورت با كرم‌های دست و بدن متفاوت است ،شما باید با توجه به نیاز خود كرم را بخرید، كرم صورت شما باید همیشه متفاوت باشد چون معمولا كرم‌های بدن چرب‌تر هستند.
  •  میزان دوام كرم مرطوب‌كننده نیز مهم است‌، بعضی كرم‌ها دوام بیشتری نسبت به بقیه دارند.
  •  میزان شست‌وشوی شما به طور مستقیم روی قدرت مرطوب‌كننده شما تاثیر دارد اگر به هر دلیل عادت دارید كه پوست‌تان را زیاد بشویید بهتر است از یك مرطوب‌كننده قوی استفاده كنید، چون با هربار شست‌وشو رطوبت و چربی پوست كم می‌شود.
  •  اگر پوست شما نرمال است، می‌توانید از مرطوب كننده‌های رایج استفاده كنید و اگر پوستی حساس دارید بهتر است با مشاوره پزشك مرطوب‌كننده بخرید.
  •  اگر حساسیت‌های پوستی دارید مرطوب‌كننده مناسب پوست‌های حساس را با توجه به فاكتور‌های گفته شده بخرید.


ویدیو مرتبط :
دستگاه بخور سرد و مرطوب كننده - فروشگاه اینترنتی تک سبد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كدام پوست، كدام مرطوب كننده؟



مرطوب‌كننده‌های مناسب

پاك‌كننده‌ها و مرطوب كننده‌ها از مهم‌ترین محصولات پوستی به ویژه برای پوست‌های خشك هستند

 

پاك‌كننده‌ها و مرطوب كننده‌ها از مهم‌ترین محصولات پوستی به ویژه برای پوست‌های خشك هستند. یك مرطوب كننده خوب علاوه بر حفظ رطوبت لایه خارجی پوست (اپیدرم) سبب رطوبت بخشی از لایه‌های درونی پوست به لایه بیرونی پوست می‌شود.

مرطوب كننده با پوست ما چه می‌كند؟
پاك‌كننده‌ها و مرطوب كننده‌ها از مهم‌ترین محصولات پوستی به ویژه برای پوست‌های خشك هستند. یك مرطوب كننده خوب علاوه بر حفظ رطوبت لایه خارجی پوست (اپیدرم) سبب رطوبت بخشی از لایه‌های درونی پوست به لایه بیرونی پوست می‌شود. تركیبات كلیدی و مهم كه سبب حفظ رطوبت پوست می‌شوند، عبارتند از: وازلین، روغن معدنی، لانولین و دای‌متیكون، موادی مانند گلیسیرین، پروپیلن، پروتئین، اوره و ویتامین‌ها سبب جذب آب به سمت لایه‌های خارجی پوست می‌شوند. برخی از مرطوب‌كننده‌های پوست حاوی آلفاهیدروكسی اسید (AHA) هستند كه به پاكسازی پوست از سلول‌های شاخی شده و مرده كمك می‌كنند، همچنین مرطوب‌كننده‌هایی كه حاوی AHA می‌باشند، برای پوست‌های خشك مناسب هستند.

مرطوب‌كننده‌های مناسب كدامند؟
زمانی كه به دنبال خرید یك مرطوب كننده برای پوستتان هستید با رعایت این دستورالعمل‌ها، بهتر می‌توانید آنچه را كه مناسب پوستتان می‌باشد تهیه نمایید. توجه كنید مرطوب كننده‌ای كه می‌خواهید خریداری كنید حاوی تركیبات زیر باشد: لانولین، گلیسیرین و وازلین.گلیسیرین نسبت به لانولین احتمال آلرژی‌زایی كمتری دارد. توصیه می‌شود مرطوب كننده‌ای را خریداری كنید كه تولید شركت‌های معتبر آرایشی – بهداشتی باشد. مرطوب كننده‌ای را انتخاب كنید كه حاوی ضدآفتاب هم باشد. حفاظت كردن از پوست در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید یكی از بهترین كارهایی است كه می‌توانید برای جوان نگه داشتن پوست خود انجام دهید، بنابراین مرطوب كنند‌ه‌ای را خریداری كنید كه حداقل دارای 30SPF باشد. اكثر شركت‌های آرایشی – بهداشتی، محصولاتی را تولید می‌كنند كه دارای ضدآفتاب هم باشد.

مرطوب كننده مناسب پوست خود انتخاب كنید. پوست صورت نسبت به پوست بدن نازكتر و در نتیجه ظریف‌تر می‌باشد. بنابراین سعی كنید مرطوب كننده‌ای كه برای بدن استفاده می‌كنید، برای پوست صورت از آن استفاده نكنید. توصیه می‌شود از مرطوب‌كننده‌های غیركمودوژن استفاده كنید كه سبب بسته شدن منافذ پوست نشوند. مرطوب كننده‌ای كه انتخاب می‌كنید باید دقیقا مناسب پوستتان باشد. اگر دارای پوست حساس می‌باشید مرطوب‌كننده‌هایی را كه هیپوآلرژن (غیر آلرژی‌زا) هستند، خریداری كنید. اگر پوست شما چرب است، از مرطوب كننده ملایم و بدون چربی (oil free) استفاده كنید.

اگر دارای پوست خشك هستید از یك مرطوب كننده قوی‌تر استفاده كنید و اگر دارای پوست مختلط هستید از یك مرطوب كننده ملایم‌تر برای تمام صورت استفاده كنید و مناطقی از صورت را كه خشك هستند از یك مرطوب كننده قوی‌تر استفاده كنید. توجه داشته باشید در تابستان، از لوسیون‌های ملایم و در زمستان از كرم و یا پمادها استفاده كنید.

قبل از رفتن به رختخواب از مرطوب‌كننده‌های رتینول استفاده كنید
رتینول همان ویتامین A است كه برای پوست بسیار لازم است، ویتامین A سبب افزایش سرعت بازسازی و ترمیم سلول‌های بافت پوست می‌شود. رتینول را می‌توانید از داروخانه و بدون نسخه پزشك تهیه كنید اما در استفاده كردن از آن دقت كنید زیرا ممكن است سبب حساس شدن پوست، قرمزی و یا خشكی شود.

از كرم‌های تجویز شده توسط پزشك استفاده كنید
اگر پوستتان خیلی خشك می‌باشد، از مرطوب كننده‌ای كه توسط پزشك تجویز شده استفاده كنید، مرطوب كننده‌های تجویز شده معمولا حاوی AHA،‌ اسید لاكتیك می‌باشد كه سبب نرمی و لطافت لایه خارجی پوست می‌شوند. آلفاهیدروكسی اسیدها مانند اسید لاكتیك و اسید گلیكولیك ممكن است در برخی افراد واكنش‌های آلرژیكی ایجاد كند. اگر پوست شما دچار سوختگی، قرمزی، خارش و یا ‌آسیب و التهاب می‌باشد، حتما با پزشك خود در میان بگذارید. یكی دیگر از كرم‌هایی كه توسط پزشك برای پوست‌های خشك تجویز می‌شود، كرم‌های بازدارنده هستند كه دارای تركیبات خاصی بوده و به حفظ و دوام رطوبت پوست برای مدت طولانی كمك می‌كند. این كرم‌ها نسبت به سایر كرم‌های مرطوب كننده، دامنه نفوذ بیشتری داشته و به لایه‌های عمقی بافت پوست می‌توانند نفوذ كنند.

چه موقع از كرم مرطوب‌كننده استفاده كنیم
زمانی كه كرم مرطوب كننده مناسب پوست خود را انتخاب و خریداری كردید، روزانه از كرم مرطوب كننده استفاده كنید زیرا با این عمل علاوه بر پیشگیری از خشكی پوست، چین و چروك‌ها نیز كمتر به چشم می‌آیند. اگرچه مرطوب كننده‌های پوست نمی‌توانند سبب از بین رفتن چین و چروك‌ها شوند – زیرا علت چین و چروك‌ها به لایه‌های زیرین و عمقی پوست مربوط می‌شود كه براثر از دست دادن كلاژن اتفاق می‌افتد- اما می‌توانند با رطوبت بخشی به پوست و شاداب كردن آن سبب شوند كه چروك‌ها كمتر به چشم آیند. بهترین زمان استفاده از كرم‌های مرطوب كننده،‌ زمانی است كه پوست مرطوب و نمناك است زیرا در این زمان میزان جذب كرم مرطوب كننده توسط پوست افزایش یافته و بهتر جذب می‌شود.

یك اسفنج خشك را در نظر بگیرید، اگر كرم مرطوب كننده را به اسفنج خشك بمالید كرم جذب اسفنج خشك نمی‌شود و بر روی سطح آن باقی می‌ماند اما اگر اسفنج را در آب فرو كرده و كاملا خیس نمایید و سپس مرطوب كننده را به روی سطح آن بمالید خواهید دید كه كرم جذب اسفنج می‌شود؛ پوست شما نیز دقیقا مانند همین اسفنج عمل می‌كند و زمانی كه مرطوب باشد، جذب آن نیز بیشتر است.

منبع:ماهنامه دنیای سلامت /سلامت نیوز