سلامت


2 دقیقه پیش

نشانه ها و عوارض کمبود ویتامین‌ها در بدن

ویتامین‌ها نقش مهمی‌ را در بدن انسان ایفا می‌کنند. به‌نحوی‌که کمبود ویتامین‌ (حتی یکی از آن‌ها) می‌تواند برای هر فردی مشکلات اساسی را به وجود آورد. گجت نیوز - معین ...
2 دقیقه پیش

چرا پشه ها بعضی ها را بیشتر نیش می‌زنند؟

فصل گرما و گزیده شدن توسط پشه ها فرا رسیده، دوست دارید بدانید پشه ها بیشتر چه کسانی را دوست دارند؟ بیشتر کجاها می پلکند؟ و از چه مواد دفع کننده ای نفرت دارند؟ وب سایت ...

بلفاریت یا ورم ملتحمه چیست؟



بیماریهای چشمی, بیماری های پوستی

قی کردن بیش از حد گوشه چشم یکی از علائم بیماری بلفاریت است


بلفاریت التهاب پلک ها و و فولیکول های مژه است. این بیماری شایع و اغلب طولانی مدت است ولی خوشبختانه نمی تواند به طور دائمی به بینایی آسیب بزند.
بلفاریت می تواند در اثر عفونت های باکتریایی نیز ایجاد شود ولی مسری نیست. افراد مبتلا به بیماری های پوستی مانند روزاسه، سبوره، دارندگان پوست چرب، شوره سر و یا مبتلایان به خشکی چشم بیشتر مستعد ابتلا به بلفاریت هستند.

 

یک یا چند علامت از این علائم ممکن است همراه بلفاریت ظاهر شود: قی کردن بیش از حد گوشه چشم هنگام بیدار شدن از خواب، چرب بودن بالا و پایین پلک ها، خارش، سوزش، احساس وجود شی خارجی در چشم با پلک زدن، چشم قرمز یا متورم، التهاب یا شکسته شدن پوست در امتداد لبه های پلک، و اشک بیش از حد. برخی از این علائم در سایر بیماری های چشمی نیز ممکن است مشترک باشد به عنوان مثال در گلوکوم حاد نیز چشم به طور ناگهانی قرمز و دردناک می شود.

 

خط اول درمان بلفاریت، حفظ بهداشت پلک است. تمیز نگهداشتن پلک ها نیز باید به واسطه شستشوی دائمی و مرتب مژه‌ها با شامپو بچه باشد تا لبه‌های پلک تمیز شود و شوره ‌ها و پوسته ریزی‌ ها تمیز شوند.

شامپو زدن به چشم در این افراد باید مدام انجام شود نه برای چند روز، چرا که این افراد زمینه این بیماری را دارند و در صورت رعایت نکردن این اقدامات ممکن است بلفاریت عود کند.

 

همین طور عفونت‌ چشم بیمار باید کنترل شود و اگر اشک چشم کم است باید اشک مصنوعی تجویز گردد. گاهی درمان با قطره های چشمی آنتی بیوتیک و پمادها در صورت وجود عفونت ضروری است. قطره های حاوی داروهای ضد التهابی نیز ممکن است کمک کننده باشد.
بلفاریت در هوای آلوده و خشک بیشتر نشان می‌ دهد و افرادی که در محیط ‌های مرطوب و پاک زندگی می ‌کنند کمتر در معرض این بیماری قرار می ‌گیرند.
منبع:iec.behdasht.gov.ir


ویدیو مرتبط :
کرم سوپر ورم-کرم میل ورم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ورم ملتحمه یکی از بیماری های شایع کودکان



 

علائم : - قرمزي چشم و آبريزش از آن همراه با درد يا خارش - عدم تحمل نور روشن - ترشحات چركي كه بعد از خواب مژه‌ها را بهم مي‌چشباند.



ملتحمه، پرده‌اي است كه كره چشم و درون پلك را مي‌پوشاند. اين پرده مي‌تواند بر اثر عفونت ويروسي يا باكتريايي و يا بخاطر آسيب ناشي از ورود شيء خارجي به چشم يا مواد شيميايي و يا واكنش آلرژيك، متورم شود. در اين حالت، چشم قرمز شده و از آن آب مي‌آيد و همراه با درد و خارش بسيار شديد مي‌باشد و بر اثر نور روشن تحريك ميشود. اين ناخوشي كه مي‌تواند يك يا هر دو چشم را مبتلا سازد مسري است.

 

 

ورم ملتحمه

 

آيا خطرناك است؟


اگرچه ورم ملتحمه يك عفونت خطرناك چشمي نيست اما بايد بوسيله دكتر معالجه شود.



ابتدا چه كار بايد بكنيد؟


1- ببينيد آيا يك شيء خارجي در چشم فرو رفته است در اين صورت اگر مي‌توانيد آنرا خارج سازيد.


2- بعنوان يك اقدام موقت، قبل از مراجعه به دكتر، هر يك از چشمها را صرفنظر از اينكه آسيب ديده‌اند يا نه شستشو دهيد براي اينكار از محلول 5 ميلي (يك قاشق مرباخوري) نمك در يك ليوان آب گرم كه قبلاً جوشانده‌ايد استفاده كنيد. براي هر چشم بطور جداگانه از يك ميله نازك كه در سر آن گلوله پنبه پيچانده شده است استفاده نموده و از گوشه داخلي چشم شروع كرده و بطرف بيرون پاك كنيد.



3- اگر فقط يك چشم كودكتان آسيب ديده باشد آنرا بسته نگهداريد تا از اصطلاك بين قسمتهاي ديگر چشم با ملتحمه جلوگيري شود. يك گاز يا پارچه تميز و گرم را روي چشم بگذاريد و آنرا با كمك باند در آن محل نگهداريد.



4- براي جلوگيري از گسترش عفونت، از كودك خود بخواهيد دستهايش را تميز كند و چشمهايش را دست مالي نكند.

 

 

 

 

آيا مشورت با دكتر لازم است؟


اگر به ورم ملتحمه مشكوك هستيد بلافاصله با دكتر تماس بگيريد.

 


دكتر چه اقدامي انجام خواهد داد؟


اگر عفونت موجب بيماري شده است دكتر براي كودك شما قطره‌هاي چشمي يا پماد براي برطرف كردن آن تجويز مي‌كند. اگر عفونت در طول چند روز به درمان جواب ندهد ممكن است شما را نزد متخصص بفرستد.


اگر تحريك بر اثر آلرژي مانند تب يونجه بوجود آمده باشد قطره‌هاي ضد التهاب چشم و داروهاي آنتي هيستامين تجويز خواهد كرد.


اگر چيزي داخل چشم كودك شما فرو رفته باشد آنرا خارج ميسازد.

 


شما چه كمكي مي‌توانيد بكنيد؟


به كودك يادآوري كنيد كه عفونت بوسيله دستهايش قابل سرايت است و بايد آنها را تميز كند و از حوله‌هاي جداگانه و مخصوص خود استفاده نمايد.


اگر كودك شما دچار تب يونجه است وي را به چمن‌هاي تازه چيده شده نبريد.