گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

روش‌های ساده برای آبیاری گیاهان پیش از سفر


اسم سفر كه می‌آید، آنهایی كه یك سال با گل و گیاهان‌شان زندگی كرده‌اند، نگران می‌شوند؛ ‌نگران بی‌آبی و مرگ گل‌هایی كه به آنها زندگی بخشیده‌اند و افق نگاه‌شان را تازه كرده‌اند.

وب‌سایت همشهری شش و هفت: اسم سفر كه می‌آید، آنهایی كه یك سال با گل و گیاهان‌شان زندگی كرده‌اند، نگران می‌شوند؛ ‌نگران بی‌آبی و مرگ گل‌هایی كه به آنها زندگی بخشیده‌اند و افق نگاه‌شان را تازه كرده‌اند.

 اما اگر اصول آبیاری صحیح و مراقبت از گلدان‌ها حتی در سفر را بدانید، ‌دیگر نگران تعطیلات  و خشك شدن گل‌های‌تان نخواهید بود. نیازی هم به رو انداختن به دوست و آشنا و فامیل و همسایه هم نیست. با ما همراه شوید.

نکاتی برای مراقبت از گیاهان

گلدان‌ها را در روزهای قبل از سفر در قسمتی از آپارتمان قرار دهید که نور کافی داشته باشد اما شدید نباشد. قبل از رفتن به سفر آنها را آبیاری کرده و سپس نایلونی شفاف روی گلدان‌ها بكشید. نایلون‌ها باید طوری روی گل‌ها قرار گیرد كه هوا جریان داشته باشد. این روش در ساخت تراریوم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و محیطی شبیه به تراریوم برای نگهداری گیاهان ایجاد شده و مانع از هدر رفتن آب می‌شود. انباشته شدن بخار آب درون نایلون باعث می‌شود تا آب توسط برگ و ریشه‌ها دوباره جذب برگ‌ها شده و مانع از خشک شدن گیاهان شود.

شیوه‌های آبیاری غیرمستقیم

یک روش دیگر برای پیشگیری از به اتمام رسیدن آب گلدان‌ها استفاده از بطری نوشابه است. در این روش بطری نوشابه خالی را سوراخ کرده و درون آن تا جایی آب بریزید که کمی ‌هوا نیز در آن وجود داشته و آن را به صورت اریب داخل خاک قرار دهید‌. در مرحله بعد در کف گلدان‌ها سوراخ بسیار کوچکی ایجاد کنید.

این روش باعث می‌شود با خروج هوا از انتهای بطری نوشابه؛ قطره قطره آب خارج شود و خاک گلدان برای مدت طولانی مرطوب بماند. با توجه به تعداد روزهایی که قصد دارید گلدان‌ها را تنها بگذارید، حجم شیشه‌های نوشابه را انتخاب کرده و کوچک و بزرگی آن را تعیین کنید. در روش دیگر می‌توانید، از تشت آب استفاده کنید. آن را روی چهار پایه قرار داده و گلدان‌ها را در اطراف ظرف آب قرار دهید؛ گلدان‌ها را باید به شیوه‌ای بچینید که انتهای ظرف آب، کمی‌بالاتر از سطح گلدان‌ها باشد و سپس با قرار دادن گلدان‌های خالی یا وسایل مناسب در زیر گلدان‌های کوچک آنها را هم سطح کنید. در مرحله بعد برای هر یک از گلدان‌ها رشته طنابی از جنس پنبه انتخاب کرده و یک سر آن را داخل ظرف آب و سر دیگر را داخل گلدان‌های پنبه‌ای قرار دهید.

تو را بی آب رها نمی کنم

این کار باعث می‌شود تا رطوبت و آب به‌راحتی از داخل ریسمان‌های پنبه‌ای به داخل خاک منتقل شوند و خاک گلدان‌ها تا مدت‌ها مرطوب باقی بماند. یک روش دیگر برای محافظت از گلدان‌های بزرگ و پیشگیری از خروج سریع رطوبت و آب، استفاده از نایلون‌های بزرگ و گره زدن آن به دور ساقه گلدان است.

 اگر در خانه گلدانی دارید که جابه‌جایی آن برای‌تان دشوار است، نیازی به انتقال آن به مکان‌های آفتابگیر خانه نیست. کافی است پیش از ترک خانه و رفتن به مسافرت آن را آبیاری کرده و کیسه نایلونی را به روی آن کشیده و یک سر کیسه را در قسمت انتهایی ساقه و نزدیک به گلدان با طناب یا سیم روکش دار ببندید. به طوری که بخار متصاعد شده از برگ‌ها نتواند از آن خارج شود. در این صورت بخار به صورت قطرات آب در نایلون ظاهر شده و توسط برگ‌ها باز جذب می‌شود و گلدان‌ها دچار کم آبی نخواهند شد.

احساس گلدان‌ها را جدی بگیرید

ترافیك كاری روزهای آخر سال گاهی باعث می‌شود نگهداری از گل‌ها و گیاهان فراموش شود. اما بی‌توجهی به سلامت گل‌ها، طول عمر گلدان‌ها را كم می‌كند.  بنابراین بسته به نوع گیاه به حفظ رطوبت، نورگیری و قرار گرفتن ریشه گیاه در خاک مناسب دقت کنید. برنامه آبیاری گیاهان‌ در طول سفر را طوری طراحی کنید که پیش از سفر آن را انجام می‌دادید.

 بعضی گیاهان نیاز به آبیاری غیرمستقیم دارند و زهکشی آنها در طول سفر باید به خوبی انجام شود. بعضی دیگر نیز، آب کافی برای رشدشان احتیاج دارند. ازطرف دیگر فراموش نکنید گیاهان نیز احساس دارند. سفرهای طولانی و سکوت خانه می‌تواند رشد آنها را کندگرداند. بعضی گیاهان به‌رغم برخوردار بودن از شرایط کافی و مناسب مانند نور عالی و آبیاری منظم و زهکشی، در غیاب صاحبان‌شان رشد نکرده و خشک شده‌اند.

رسیدگی به گلدان‌ها پس از سفر

تو را بی آب رها نمی کنم

پس از بازگشت از سفر، به طور اختصاصی با گلدان‌های‌تان صحبت کنید و آنها را از دلتنگی دربیاورید. فراموش نکنید، گیاهان از همان نخستین لحظه‌های رویش و رشد، نیاز به محبت صاحب‌شان دارند. اگر پس از بازگشت از سفر متوجه شدید که گیاه کمی‌رنگ پریده به نظر می‌آید و رنگ اصلی خود را از دست داده است، احتمالا این پیام را منتقل می‌کند که مواد مغذی کافی در طول مسافرت به او نرسیده است و بهتر است با آبیاری و در صورت نیاز تعویض کود، گلدان‌های تان را سیراب کنید. در صورتی که نوک برگ‌های گیاه پس از بازگشت از مسافرت قهوه‌ای رنگ شده بود، رطوبت محیط را بیشتر کنید و برگ‌های گیاه را در ساعات گرم روز با اسپری آبیاری کنید.

 زرد شدن گیاه نیز نشان می‌دهد که درجه حرارت اتاق برای رشد او مناسب نبوده و در مدت زمان غیبت صاحب گلدان، گیاه دچار سرمازدگی شده است. کمبود نور در طول سفر نیز با نشانه‌هایی مانند باریک شدن ساقه گیاه و کوچک شدن برگ‌ها ظاهر می‌شود که با ایجاد نور مصنوعی یا قرار دادن گلدان‌ها در مکان‌های نورگیر خانه جبران‌پذیر است. گاهی نیز ممکن است، منافذ برگ‌ها به علت تمیز نشدن، مسدود شده باشند، بنابراین توصیه می‌شود پس از بازگشت از سفر، برگ‌ها را با اسفنج مرطوب تمیز کنید.

روشی ساده برای پیشگیری از کم آبی

یک روش دیگر برای آبیاری غیرمستقیم گیاهان هنگام سفر، استفاده از ظرف مناسب و پارچه‌های کتانی یا نخی است. برای این كار  ته ظرف غیر قابل استفاده‌ای را سوراخ کرده و گلدان‌ها را روی آن قرار دهید. قبل از سفر گیاه را آبیاری کرده و پارچه پنبه‌ای مرطوب را زیر ظرف قرار دهید. برای آبیاری گیاهان بزرگ و برگ درشت می‌توانید از روش روزنامه‌های خیس استفاده کنید.

به‌این‌صورت که قبل از ترک خانه تعدادی از برش‌های روزنامه را مرطوب کرده و آن را روی خاک گلدان قرار دهید. این روش باعث می‌شود تا مدت‌ها خاک گلدان مرطوب بماند و گیاه دچار کم آبی نشود. فراموش نکنید برای سفرهای طولانی و بیشتر از یک هفته باید مسئولیت نگهداری از گیاهان را به عهده فرد دیگری بسپارید و در غیر این صورت قبل از سفر به عواملی مانند مرغوب بودن خاک گلدان، قرار گرفتن در شرایط نوری کافی و آبیاری مناسب آن توجه کنید.


ویدیو مرتبط :
حباب آبیاری گیاهان(بهترین وسیله حتما ببینید)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چند روش پخت و پز ساده در سفر



 

پخت و پز در سفر

 

اگر در یک سفر طبیعت گردی مجبور به آشپزی شوید چه می کنید؟ مسلما اینجا دیگر خبری از اجاق گاز و تنور و پلوپز نیست.بنابراین مجبورید با گل و ذغال و آتش دست به کار آشپزی شوید و تیم تان را از گرسنگی نجات دهید.

 

ما چند روش پخت و پز ساده در طبیعت را به شما پیشنهاد می کنیم که می توانند در حساس ترین مواقع به کارتان بیایند.

 

ساخت یک فر طبیعی

یکی از روش های پخت گوشت در طبیعت این است که آن را با چربی خودش داخل یک ظرف دردار بپزیم. پختن با حرارت کم و ملایم گوشت را لذیذتر می کند. این روش طبخ برای سبزیجات ریشه دار هم ایده آل است.

 

پخت و پز در سفر

 

 

از یک جعبه بزرگ فلزی دردار که اهرمی روی آن باشد می توان به عنوان فر استفاده کرد. اگر دستگیره نداشته باشد باید رو به پایین باز شود. می توانید در قسمت جلوی فر محافظی برای نگه داشتن در فر قرار دهید ولی نباید آن را محکم ببندید زیرا فشار را در داخل آن بالا می برد.

 

اگر هیچ جعبه ای در دسترس نیست یک تنور گنبدی شکل از خاک رس درست کنید و قبل از شروع به پخت و پز آتش را داخل آن روشن کنید و یک روزنه کوچک در آن تعبیه کرده تا هنگام پخت و پز بتوانید آن را به راحتی ببندید.

 

جعبه را روی سنگ ها طوری قرار دهید که آتش در زیر آن روشن شود. اطراف آن را با سنگ و خاک بپوشانید و فضایی را در قسمت پشت جعبه در نظر بگیرید و دودکشی در قسمت بالای آن درست کنید که دود از فضای پشت جعبه خارج شود.


بخارپز کردن

این روش برای پختن ماهی و سبزیجات خیلی مناسب است. سوراخ هایی روی یک قوطی کنسرو ایجاد کرده و سپس آن را درون قوطی بزرگتری قرار دهید و چیزی مانند سنگ در ته قوطی بزرگتر بگذارید که قوطی درونی را بالاتر از آبی که داخل قوطی بزرگتر ریخته اید نگه دارد. قوطی بیرونی را بپوشانید ولی در آن را محکم نبندید زیرا در اثر بالا رفتن فشار منفجر می شود. به این روش پس از روشن کردن آتش زیر قوطی بزرگ محتویات قوطی کوچک بخار پز می شود.


سرخ کردن

اگر روغن در دسترس داشته باشید می توانید تنوعی به رژیم غذایی خود بدهید. هر فلزی که قابل خمیدن باشد برای سرخ کردن مناسب است. برگ برخی از درختان مانند موز به اندازه کافی روغن دارند و می توان تمام غذا را آماده کرد بدون اینکه روغن آن تمام شود! ابتدا برگ ها را کمی فشار دهید تا روغن بیرون بیاید و غذا را روی آتش ذغال سرخ کنید.

 

 

پخت و پز در سفر

 

 

تنور گلی

این روش پختن غذا نیازی به قاشق و چنگال و وسایل آشپزخانه ندارد. مواد را در داخل گلوله ای از گل پخته شده قرار داده و آن را روی آتش ذغال بگذارید. به این ترتیب حرارت از طریق خاک منتقل می شود و از سوختن غذا جلوگیری می کند.

 

اگر شکار کرده بودید و مجبور بودید آن را تمیز کنید، کافیست تنها داخل شکم حیوان را خالی کرده و آن را بشویید. نگران پرها و پولک ها نباشید. چرا که در این روش وقتی خاک را از روی حیوان پاک می کنید پولک ها و پرها خودبخود جدا می شوند (البته برای پختن پرندگان بزرگتر ابتدا باید پر آنها را بکنید.)

 

پختن با سنگ

این نوع روش آشپزی هم نیازی به قاشق و چنگال و وسایل آشپزخانه ندارد. در این روش باید از خار و خاشاک و سنگ های گرد استفاده کنید. البته نباید از سنگ هایی که ممکن است خرد شوند استفاده کرد.

 

 

پخت و پز در سفر

 

 

ابتدا یک چاله بیضی شکل به ابعاد 45-60 سانتی متر و به عمق حدودا 45-60 حفر کنید و سپس خار و خاشاک را در ته آن قرار دهید و در بالای حفره چوبهای مناسبی را در عرض آن قرار دهید و لایه دیگری را با تشکیل زاویه های درست در بین سنگ ها قرار دهید و به این ترتیب 5 یا 6 لایه متناوب یا بیشتر را روی هم سوار کرده و در بالاترین قسمت نیز سنگ بگذارید.

 

هنگامی که خار و خاشاک آتش گرفتند چوب ها هم می سوزند و سنگ های روی آنها گرم می شوند و در نهایت همه سنگ ها به داخل گودال می ریزند. ذغال ها و خاکستر های به جا مانده را برداشته و شکار را روی سنگ های داغ قرار دهید. بهتر است گوشت در وسط و سبزیجات در کنار گودال قرار گیرند.

 

بین غذا و کف زمین باید فاصله ای وجود داشته باشد. گودال را با خاک و شاخه و برگ بپوشانید و بعد از نیم ساعت روی آن را بردارید. از این اجاق می توانید برای جوشاندن آب جمع شده در کیسه ای که آب از آن نشت نمی کند استفاده کنید. کیسه آب را سربالا روی اجاق بگذارید بعد از یک ساعت و نیم آب جوش درست می شود.

 

منبع:بقا در طبیعت، ردپا