گردشگری
2 دقیقه پیش | مناظر بی نظیر زمینهای گلف در آمریکادر زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ... |
2 دقیقه پیش | باشکوهترین مراکز خرید در جهانبرای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آنها و برایشان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید میتوانید علاوه ... |
بقعه شیخ صفی، نمادی از تاریخ اردبیل
بقعه شیخ صفیالدین اردبیلی از مهمترین آثار تاریخی شهر اردبیل و از بناهای کمنظیر تاریخی ایران است که از لحاظ معماری و کاشیکاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سالهای پس از آن است.
اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول؛ بنیانگذار این سلسله، در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شدهاند. روی مقبره شاه اسماعیل گنبدی ساخته شده و بالای این گنبد پنج شمشیر نصب شده است که نشانه اسلحه خانوادههایی بوده که به شاه اسماعیل در رسیدن به سلطنت کمک کردند. در این بقعه، مقابر دیگری از سایر شاهان و شاهزادگان و بزرگان خاندان صفوی و امرای آن دوره باقی مانده است، از جمله قبر منسوب به مادر شاه اسماعیل.
مجموعه کنونی که به نام بقعه شیخ صفی نامیده میشود شامل بیرون بقعه (عالی قاپو)، سردر، حیاط بزرگ، رواق، مقبره شیخ صفیالدین، حرم خانه، مقبره شاه اسماعیل، چینی خانه (که دارای گچبریهای زیبا و چندین درِ چوبی و نقرهای نفیس است)، مسجد جنتسرا، خانقاه، چراغ خانه، چله خانه، شهیدگاه و متعلقات دیگری است.
ساختمان سردرِ اصلی بقعه و محوطه سه گنبد که مزین به کاشی معرق و کتیبههایی به خط رقاع و کوفی است، عظمت و جلوه خاصی به این مکان داده است.
مقبره شیخ صفیالدین برجی استوانهای شکل است که گنبدی کوتاهی در بالای آن قرار دارد. در زیر گنبد صندوق منبتی وجود دارد که از جمله آثار نفیس بقعه محسوب میشود و در حاشیه آن کتیبهای به خط رقاع حک شده است.
گنبد مقبره شاه اسماعیل کوتاهتر از گنبد مقبره شیخ صفی است و قسمت خارجی آن با کاشیهای خوشرنگ و کتیبهای به خط کوفی تزئین شده است. در زیر گنبد صندوق نفیس گرانبهایی بر روی قبر قرار دارد. صندوقهای مزارهای دیگر موجود در این بنا از لحاظ ظرافت و کندهکاری بسیار جالباند.
بقعه شیخ صفی حاوی دهها اثر بدیع در مضامین مختلف رشتههای هنری از جمله عالیترین نوع كاشیكاری معرق و مقرنس و گچبری كتیبههای زیبا و نفیس به خط خطاطان بزرگ دوره صفوی و منبتهای ارزنده، نقرهكاری، تذهیب و طلاكاری، نقاشی و سنگبری است و از سبک معماری مناسبی برخوردار است كه تجمیع این همه فضایل هنری در یک مجموعه، از موارد نادر در مجموعههای تاریخی كشور به شمار میرود.
این مجموعه ارزشمند در تاریخ 5 تیر ماه سال 1389 خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید. یکی از آثار این مجموعه فرش بسیار معروفی به نام قالی اردبیل است که یکی از مشهورترین قالیهای جهان است و در گذشته در آرامگاه وی بوده اما هم اکنون در موزه ویکتوریا و آلبرت کشور انگلستان نگهداری میشود.
ویدیو مرتبط :
دانلود کلیپ بقعه شیخ صفی الدین اردبیل
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
خانقاه و مجموعه بقعه شیخ صفیالدین در اردبیل
خانقاه و مجموعه بقعه شیخ صفی الدین در اردبیل، اینمجموعه از اوایل قرن شانزدهم تا اواخر قرن هجدهم به طول انجامید و محلی برای سلوک معنوی به رسم صوفیان بود.
خانقاه و مجموعه بقعه شیخ صفی الدین در اردبیل
ساخت این مجموعه از اوایل قرن شانزدهم تا اواخر قرن هجدهم به طول انجامید و محلی برای سلوک معنوی به رسم صوفیان بود. در ساخت مجموعه، برای استفاده بهینه از فضای موجود و ایجاد کاربریهای متنوع (از جمله کتابخانه، مسجد، مدرسه، بقعه، آب انبار، بیمارستان، آشپزخانه، نانوایی و تعدادی دفتر کار) از فرمهای معماری سنتی ایران استفاده شده است. مسیر دسترسی به بقعه شیخ از هفت بخش، به نشانه هفت وادی عرفان تصوف تشکیل شده که با هشت دروازه، به نشانه هشت نگرش تصوف از هم جدا شدهاند. نما و فضای داخلی بقعه و تزئینات فراوان آن به خوبی باقی ماندهاند و مجموعه چشمگیری از دست سازهای قدیمی را میتوان دید. بقعه شیخ صفیالدین مجموعهای نادر از اجزای معماری اسلامی در قرون وسطی میباشد.
شرح تاریخی
صوفیگری ( تصوف از صوف به معنی "پشمینه" به زبان عربی و یا صفا یه معنی "پاکدامنی" برگرفته شده است) عموماُ به عنوان جنبه عرفانی و درونی اسلام و نه یک فرقه جداگانه، در نظر گرفته میشود. تصوف در قرنهای نهم و دهم میلادی به عنوان جنبشی معنوی گسترش پیدا کرد و به عقیده برخی، عاملی مهم در گسترش اسلام و ایجاد یک فرهنگ جامع اسلامی در آفریقا و آسیا بود. این آیین در طول قرنهای سیزدهم تا شانزدهم در سراسر جهان اسلام به عنوان یک فرهنگ قدرتمند دینی و فکری با آموزههای به خصوص خود (که توسط اساتید تصوف بر مبنای طریقت و احکام مختلف بنیان نهاده شدهاند) رونق یافت و جلوههای ملموس هنری زیادی را به ویژه در آسیای مرکزی بر جای گذاشت.
اردبیل و حمله مغولها
در زمان فتح ایران به وسیله مسلمانان، اردبیل بزرگترین شهر در شمال غربی ایران بود. بعد از حمله مغولها این شهر ویران شد و به مدت سه قرن، تا زمانی که شیخ صفیالدین (1252 تا 1334 میلادی)، صفویه را بنیان نهاد و نام خود را بر این سلسه گذاشت، به همین حال رها شده بود.
شیخ صفیالدین و صوفیگری
شیخ صفیالدین از آموزههای شیخ زاهد گیلانی بهره برد و پس از مرگ استاد، بر جای او نشست و طریقت خود را گسترش داد. این طریقت، تصوف (برگرفته از صوفیگری صفویان) نام گرفت. شیخ، خانقاهی در اردبیل احداث کرد که بعدها به بقعه او تبدیل گشت.
ویژگیهای مجموعه
مجموعه شیخ صفیالدین در ابتدا شهری کوچک و خود گردان متشکل از بازارها، حمامها و میدانهای عمومی، مکانهای مذهبی، خانههای مسکونی و دفاتر کاری بود.
نقش و کاربری مجموعه و سلطنت صفویان
در دوران سلطنت شاهان صفوی، نقش و کاربری این مجموعه تغییر کرد و به خاطر وجود بقعه با ارزش موسس سلسه صفویه، به یکی از مهمترین مکانهای ملی و سیاسی مبدل گشت. شاه اسماعیل، وارث شیخ صفیالدین و رهبر صوفی مسلک خانقاه، اولین شاه سلسله صفویه شد و تشیع را به عنوان دین رسمی کشور اعلام کرد.
اهمیت بقعه شیخ صفیالدین از نظر صفویان
صفویان در توسعه و تزئین ساختمان آرامگاه جد خود از هیچ هزینهای دریغ نکرده و آثار هنری بسیاری را بنا کردند. افراد بسیاری برای زیارت بقعه شیخ صفیالدین به این مجموعه میآمدند و از قرن چهاردهم تا شانزدهم این مکان، مجموعهای مذهبی بود متشکل از آثار برجسته هنری، تزئیناتی و باستان شناختی.
مراحل ساخت مجموعه
محققان چهار مرحله اصلی برای ساخت این مجموع تعیین کردهاند که مهمترین ساختمانها در این چهار مرحله بنا شده و یا به طور قابل توجهی تغییر داده شدهاند :
مرحله اول از سال 1300 تا 1349 میلادی: در این دوره طرح اولیه بقعه تنظیم شد و بناهای "خانقاه شیخ صفیالدین اردبیلی، حرمخانه، گنبد الله الله، ساحت، عمارت دارالحفاظ، شاه نشین، حیاط میانی و چله خانه جدید" ساخته شدند.
مرحله دوم از سال 1349 تا 1544 میلادی: در این دوره مقبره شاه اسماعیل و همچنین مقبره مادرش، دار الحدیث، جنت سرا، شهیدگاه و حیاط آرامگاه در قسمت جنوبی بقعه شیخ صفیالدین ساخته شدند. بیشتر این ساخت و سازها به قرن شانزدهم میلادی مربوط میباشند.
مرحله سوم از سال 1544 تا 1752 میلادی: چینی خانه (به شکل کنونی آن، دروازه شاه عباسی و حیاط باغ در این دوره بنا شدند.
مرحله چهارم از سال 1752 تا قرن بیستم میلادی: مدرسه، سرویس های بهداشتی، موتور خانه و گلخانه در این دوره و بیشتر در قرن بیستم ساخته شدند.
این بنا همچنان نقش خود را حفظ کرده و محلی برای عبادت و زیارت است .
منبع:wiki.5040.ir