گردشگری


2 دقیقه پیش

مناظر بی نظیر زمین‌های گلف در آمریکا

در زندگی چیزهای کمی بهتر از بازی گلف در میان رشته کوه های باشکوه، بیابان های بی ثمر یا اقیانوس های خروشان وجود دارد. هر ایالت آمریکایی حداقل یک زمین گلف با مناظر بی نظیر ...
2 دقیقه پیش

باشکوه‌ترین مراکز خرید در جهان

برای اغلب مردم، خرید کردن بخشی از تفریح آن‌ها و برای‌شان مهم است! برای برخی دیگر، تاریخ و فرهنگ مهمتر است اما در صورتی که دو مورد بالا را باهم ترکیب کنید می‌توانید علاوه ...

این کوه‌ها شگفتی طبیعت ایران را به رخ می‌کشند


در نگاه اول رنگین کمانهای خاکی را شاید یک دفترچه نقاشی که چند سطل رنگ روی آن ریخته شده فرض کنید ، اما وقتی با دقت به این کوهها و تپه ها نگاه می کنید به مصداق حدیث نبوی «ان الله جمیل و یحب الجمال» جز زیبایی و قدرت خلقت خداوند نخواهید دید.

خبرگزاری مهر: در نگاه اول رنگین کمانهای خاکی را شاید یک دفترچه نقاشی که چند سطل رنگ روی آن ریخته شده فرض کنید ، اما وقتی با دقت به این کوهها و تپه ها نگاه می کنید به مصداق حدیث نبوی «ان الله جمیل و یحب الجمال» جز زیبایی و قدرت خلقت خداوند نخواهید دید.

«آلاداغ لار» جاذبه بکر گردشگری در ماهنشان کوههای رنگارنگ که هر کدام به تنهایی شگفتی های بی بدیلی هستند نقش بسته در گستره خاک و  وجود رنگهایی همچون قرمز، قهوه ای، سبز، نارنجی، زرد و سفید چشم های انسان خیره می کند.

اگر قصد دارید طبیعت را آنگونه که هست ببینید سری به زنجان بزنید تا رنگین کمان را خفته بر خاک ببینید.

«آلاداغ لار» جاذبه بکر گردشگری در ماهنشان

در مسیر حرکت از سمت زنجان به طرف شهرستان ماهنشان در دو طرف جاده کوههای رنگین  خودنمایی می کنند اگر مسیرتان به این منطقه از ایران بی همتا خورده است، حتماً کوهها و تپه های رنگی یا  «آلاداغ لار» را دیده اید.

در نگاه اول رنگین کمانهای خاکی را شاید یک دفترچه نقاشی که چند سطل رنگ روی آن ریخته شده فرض کنید ، اما وقتی با دقت به این کوهها و تپه ها نگاه می کنید به مصداق حدیث نبوی «ان الله جمیل و یحب الجمال» جز زیبایی و قدرت خلقت خداوند نخواهید دید.

کارشناس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: کوههای رنگی زنجان و ماهنشان، یکی از شفگت انگیز ترین جاذبه های طبیعی استان زنجان در مسیر زنجان به ماهنشان قرار دارد.

«آلاداغ لار» جاذبه بکر گردشگری در ماهنشان

غلامرضا نجفلو افزود: نام بومی این تپه های چشم نواز به " آلا داغ لار" معروف است که در بخشهایی از غرب استان زنجان قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: کوههای رنگی یکی از مناظر زیبای طبیعی استان زنجان به شمار می آید. این مناظر آنقدر نادر و عجیب‌ هستند که گاهی تصور می‌کنیم در حال دیدن مناظر ی از یک سیاره در یک منظومه شمسی دیگر هستیم و رنگها با چشمهایت بازی می کنند.

نجفلو افزود: وجود رنگهایی همچون قرمز، قهوه ای، سبز، نارنجی، زرد و سفید چشم های انسان خیره می کند و انگار بستری از حریر به رنگ رنگین کمان روی زمین پهن شده است.

«آلاداغ لار» جاذبه بکر گردشگری در ماهنشان

کارشناس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت:  در نزدیکی این کوهها و تپه ها، روستاها و آبادی های متعددی قرار گرفته اند، دست و دل بازی طبیعت زیبا که اندوخته ها و ثروت چشم نواز و زیبای خود را به ساکنان این مناطق ارزانی داشته و خاکهای رنگی به کار رفته در کاه گل دیوار خانه ها مؤیید این مطلب است.

نجفلو افزود: بسیاری از مردم کشورمان و گردشگران خارجی از وجود چنین جاذبه بی نظیر، طبیعت زیبا اطلاع ندارند.

وی گفت: این کوه ها و تپه های رسی به سبب رنگشان به ویژه رنگ قرمز، قهوه ای، سبز، زرد، سفید و نارنجی در شرایط نور مناسب خصوصا پس از یک بارندگی اندک که خاکها را کمی خیس می کند با آنcontrast زیبا، سوژه بی نظیری برای عکاسان - فیلمسازان و طبیعت گردان به شمار می رود.

«آلاداغ لار» جاذبه بکر گردشگری در ماهنشان

«آلاداغ لار»می تواند به عنوان یک منطقه و محل مناسب برای توسعه گردشگری طبیعی در استان زنجان خود را مطرح کند و  تحقق این امر در کنار وجود سایر جاذبه های گردشگری شهرستان ماهنشان نقش مهمی در توسعه گردشگری  شهرستان ماهنشان دارد.

در مورد نام منطقه ماهنشان، روایات متعددی وجود دارد. برخی از این روایات گویای این مطلب است که به علت قدمت زیاد و پیدا شدن آثاری از زندگی قوم ماد در این، نام « مادنشان» به این ناحیه داده شد که به مرور زمان این نام به ماه نشان تبدیل شده است.

«آلاداغ لار» جاذبه بکر گردشگری در ماهنشان

روایات دیگر نیز حاکی از این است که منطقه ماه نشان به علت داشتن انگور و می ابتدا به نام «می نوشان» معروف بوده و به مرور زمان به ماه نشان تبدیل شده است. وجود آثار باستانی و قدیمی ستی قلعه که به دوره ساسانیان تعلق دارد گواه خوبی بر قدمت سکونت در این ناحیه است.

شهرستان ماه‌نشان، یکی از شهرستانهای استان زنجان است. شهر ماهنشان مرکز این شهرستان است. این شهر در فاصله ۱۱۳ کیلو متری غرب زنجان قرار گرفته است. مرتفع‌ترین قسمت این شهرستان کوه بلقیس با ارتفاع ۳۳۰۰ متر است.

«آلاداغ لار» جاذبه بکر گردشگری در ماهنشان
قلعه بهستان در شهرستان ماهنشان

شهرستان ماه نشان كه در باختر استان زنجان واقع شده یكی از بكرترین مناطق استان است و از جاذبه های تاریخی و جاذبه های طبیعی چون دریاچه طبیعی، رودخانه های متعدد دایمی و فصلی، كوه های سر به فلك كشیده، چشمه ها، باغ ها و كشتزارهای زیبا و دیدنی برخوردار است.


ویدیو مرتبط :
طبیعت - کوه - کوه نوردی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شگفتی طبیعت؛ کوه‌‌‌‌‌‌‌ و دشت‌ و بیابانم آرزوست!


تصاویری که در ادامه این مطلب خواهید دید از زیباترین شگفتی های طبیعت است که نگاه هر بیننده را به خود خیره می کند. با دیدن آنها تنها چیزی که می توان گفت، حمد خداوندگار بزرگی و پدیدآورنده این همه زیبایی است.

 
 
 
 
  صبح بخیر: تصاویری که در ادامه این مطلب خواهید دید  از زیباترین شگفتی های طبیعت است که نگاه هر بیننده را به خود خیره می کند. با دیدن آنها تنها چیزی که می توان گفت، حمد خداوندگار بزرگی و پدیدآورنده این همه زیبایی است.

1. دریاچه پنج گل

دره جیوژایگو - چین



دره جیوژایگو یا پارک ملی جیوژایگو به مساحت ۷۲ هزار هکتار در شمال سیچوان و درجنوب غربی چین است.دره جیوژایگو یکی از مناطق حفاظت شده‌ و دارای چندین آبشار و دریاچه است. حدود ۱۴۰ گونه پرنده و نیز شماری از گونه‌های گیاهی و جانوری در خطر انقراض در این دره وجود دارند. از جمله آن‌ها می‌توان به بز کوهی سیچوان و پاندای بزرگ اشاره کرد. این منطقه در سال ۱۹۹۲ میلادی به عنوان مکانی طبیعی در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.


2. نورافشانی پلانکتون ها

لمبوک، بالی، اندونزی




لمبوک نام جزیره ای است که در ایالت های غربی اندونزی واقع شده است.


3. دماغه Laguna

بولیوی



بولیوی کشوری محصور در خشکی، در مرکز آمریکای جنوبی است. پایتخت آن به طور رسمی و در قانون اساسی شهر سوکره ذکر شده اما دولت این کشور در شهر لاپاز مستقر است. جمعیت بولیوی ۱۰ میلیون نفر و زبان‌های رسمی آن اسپانیایی، کچوآ، آیمارا و ۳۴ زبان دیگر بومی است.


4. شفق شمالی

Kautokeino، لاپلند، نروژ




لاپ‌لَند، نام منطقه‌ای در اروپای شمالی است و بیشتر آن در مدار قطبی شمال واقع شده است. این منطقه، نواحی شمالی نروژ، سوئد و فنلاند را در بر گرفته و تا شبه‌جزیره کولا در روسیه امتداد می‌یابد. لاپ‌لند از سمت غرب، توسط دریای نروژ، از شمال به‌وسیله دریای بارنتز و از شرق توسط دریای سفید، احاطه شده است. این منطقه به خاطر اقوام شمال اسکاندیناوی که به «لاپ» معروفند و به طور پراکنده برای چند هزار سال در آن ساکن هستند، لاپلند نامیده شده است. این منطقه، محل زیست صدها هزار راس گوزن شمالی است.


5. سرخ خیزاب

کانال هود، Puget Sound، واشنگتن




Puget Sound در ایالت واشنگتن، خلیجی در اقیانوس آرام و بخشی از دریای سالیش است.


6.مرداب آبی‌

Grindavík، ایسلند




Grindavík نام یک روستای ماهیگیری در شبه جزیره Reykjanes در جنوب غربی ایسلند است. مرداب آبی نیز چشمه معدنی آب‌گرم در گدازه‌های آتشفشانی است. آب فوق‌العاده داغ آن از نزدیک جریان‌های گدازه‌ای از زمین بیرون می ریزد و در مسیرش توربین‌های تولید برق را به کار می‌اندازد. آب‌تنی در آب گرم این مرداب برای درمان بیماری‌های پوستی بسیار موثر است. شنا در آن در تمام طول سال و مخصوصا در زمان یخ‌بندان بسیار لذت بخش است.


7. مزرعه لاله

هلند، میان Sassenheim و Lisse



هلند از سال 1637 میلادی وارد تجارت گل لاله با سایر ممالک شد. با کشت انواع و اقسام متنوع از این گل که از دسته سوسنیان است، کار را به جایی رسانده اند که هر ساله جشنواره جهانی گل لاله در این کشور برگزار می شود.


8. صحرای شن های سفید

آلاموگوردو، نیومکزیکو



این صحرای فوق العاده در 25 کیلومتری جنوب غربی آلاموگوردو در مکزیکوسیتی قرار گرفته است.


9. دریاچه صورتی

سنگال




رنگ صورتی این دریاچه به دلیل جلبک های سالینا کف دریاچه است. تابش نور خورشید روی آن نیز باعث صورتی دیده شدن آب می شود.


10. استخر نیلوفر

پارک ملی یلواستون، ایالت وایومینگ




استخر نیلوفر، یک چشمه آب‌گرم در پارک ملی یلواستون در ایالت متحده آمریکا است.


11. شن های صورتی ساحل

Eleuthera، جزیره هاربور، باهاما



این ساحل برای شن  های صورتی ساحل که در قسمت شرقی جزیره قرار دارند، شهرت جهانی دارد. جزیره هاربور یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری باهاما به شمار می رود و آمریکایی ها بسیاری در فصل گرما به آنجا سفر می کنند.


12. کوه های رنگارنگ و زیبا

ایالت گانسو، چین



گانسو یکی از استان‌های کشور چین است. این استان در شمال این کشور قرار گرفته و دارای مرز کوتاهی با کشور مغولستان است. مرکز آن نیز لانژو است. کوه های جالب این منطقه آدم را یاد ادویه های هفت رنگی می اندازد که در عطاری ها وجود دارند.


13. دریاچه نمک Salar de Uyuni

بولیوی




سالاردو ییونی، بزرگ‌ترین کویر نمک دنیا است که در نزدیکی رشته ‌کوه آند در جنوب غربی کشور بولیوی در آمریکای جنوبی واقع شده‌است. این دشت پوشیده از نمک در ارتفاع ۳۵۶۵ متری از سطح دریاهای آزاد قرار دارد و وسعت آن ۱۰٬۵۸۲ کیلومتر مربع است.


14. آنتلوپ کنیون

آریزونا



آنتلوپ کنیون پارکی طبیعی در ایالت آریزونا در ایالات متحده آمریکا است. این پارک شامل صخره‌هایی دیدنی است که توسط آب و هوا در طول سالیان به گونه‌ای غریب فرسایش یافته و در ساعاتی مخصوص از روز خالق مناظری با نورپردازی‌های نایاب می‌شوند.