متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

نکوهش اختلاف عالمان



ترجمه فارسی نهج البلاغه
نکوهش اختلاف عالمان
دعوایی نسبت به یکی از احکام اجتماعی نزد عالمی می‏برند که با رای خود حکمی صادر می‏کند، پس همان دعوی را نزد دیگری می‏برند که او درست برخلاف رای اولی، حکم می‏دهد، سپس همه قضات نزد رییس خود که آنان را به قضاوت منصوب کرد، جمع می‏گردند، او رای همه را بر حق می‏شمارد!!
مبانی وحدت امت اسلامی
در صورتیکه خدایشان یکی، پیغمبرشان یکی، و کتابشان یکی است، آیا خدای سبحان، آنها را به اختلاف فرمود؟ که اطاعت کردند؟ یا آنها را از اختلاف پرهیز داد و معصیت خدا نمودند؟ آیا خدای سبحان، دین ناقصی فرستاد و در تکمیل آن از آنها استمداد کرده است؟ آیا آنها شرکاء خدایند که هر چه می‏خواهند در احکام دین بگویند، و خدا رضایت دهد؟ آیا خدای سبحان، دین کاملی فرستاد پس پیامبر (ص) در ابلاغ آن کوتاهی ورزید؟ در حالی که خدای سبحان می‏فرماید: (ما در قرآن چیزی را فروگذار نکردیم) و فرمود: (در قرآن بیان هر چیزی است) و یادآور شدیم که: بعض قرآن گواه بعض دیگر است و اختلافی در آن نیست. پس خدای سبحان فرمود: (اگر قرآن از طرف غیر خدا نازل می‏شد اختلافات زیادی در آن می‏یافتند) همانا قرآن دارای ظاهری زیبا، و باطنی ژرف و ناپیداست، مطالب شگفت‏آور آن تمام نمی‏شود، و اسرار نهفته آن پایان نمی‏پذیرد، و در تاریکیها بدون قرآن بر طرف نخواهد شد.
متن عربی نهج البلاغه
( وَ مِنْ کَلامٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ ) فِى ذَمِّ اخْتِلافِ الْعُلَماءِ فِى الْفُتْیا: تَرِدُ عَلى أَحَدِهِمُ الْقَضِیَّةُ فِى حُکْمٍ مِنَ الْأَحْکامِ فَیَحْکُمُ فِیها بِرَأْیِهِ، ثُمَّ تَرِدُ تِلْکَ الْقَضِیَّةُ بِعَیْنِها عَلى غَیْرِهِ فَیَحْکُمُ فِیها بِخِلافِهِ، ثُمَّ یَجْتَمِعُ الْقُضاةُ بِذلِکَ عِنْدَ ‏‏إِمامِهِمُ‏‏ ‏الَّذِى‏ ‏اسْتَقْضاهُمْ‏ فَیُصَوِّبُ اراءَهُمْ جَمِیعاً، وَ إِلهُهُمْ واحِدٌ، وَ نَبِیُّهُمْ واحِدٌ، وَ کِتابُهُمْ واحِدٌ، أَفَأَمَرَهُمُ اللَّهُ تَعالى بِالْإِخْتِلافِ فَأَطاعُوهُ؟ أَمْ نَهاهُمْ عَنْهُ فَعَصَوْهُ؟ أَمْ أَنْزَلَ اللَّهُ سُبْحانَهُ دِیناً ناقِصاً فَاسْتَعانَ بِهِمْ عَلى إِتْمامِهِ؟ أَمْ کانُوْا شُرَکاءَ لَهُ. فَلَهُمْ أَنْ یَقُولُوْا وَ عَلَیْهِ اَنْ یَرْضى أَمْ أَنْزَلَ اللَّهُ سُبْحانَهُ دِیناً تامّاً فَقَصَّرَ الرَّسُولُ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ عَنْ تَبْلِیغِهِ وَ أَدائِهِ؟ وَ اللَّهُ سُبْحانَهُ یَقُولُ: ‏ما ‏فَرَّطْنا ‏فِى‏ ‏الْکِتابِ‏ ‏مِن‏ ‏شَىْ‏ءٍ، وَ قالَ: فِیهِ تِبْیانُ کُلِّ شَىْ‏ءٍ وَ ذَکَرَ أَنَّ الْکِتابَ یُصَدِّقُ بَعْضُهُ بَعْضاً، وَ أَنَّهُ لَا اخْتِلافَ فِیهِ، فَقالَ سُبْحانَهُ ‏وَ ‏لَوْ ‏کانَ‏ ‏مِنْ‏ ‏عِنْدِ ‏غَیْرِ ‏اللَّهِ‏ ‏لَوَجَدُوا ‏فِیهِ‏ ‏اخْتِلافاً ‏کَثِیراً وَ إِنَّ الْقُرانَ ظاهِرُهُ ‏أَنِیقٌ‏، وَ باطِنُهُ عِمِیقٌ، لا تَفْنى عَجائِبُهُ، وَ لا تَنْقَضِى غَرائِبُهُ، وَ لا تُکْشَفُ الظُّلُماتُ إِلَّا بِهِ.


ویدیو مرتبط :
اختلاف شیعه با اهل سنت همانند اختلاف میان دیگر فرق سنی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جنایت خونین، پایان بخش اختلاف بر سر ارثیه



جوانی که بر سر ارثیه با پسردایی اش اختلاف داشت با یک کپسول گاز چندین ضربه به سر وی وارد کرد و با کشتن او به این اختلاف پایان داد. ظهر روز ۱۲ دی ماه کارآگاهان جنایی پلیس آگاهی اصفهان به خانه یی در خیابان طالقانی رفتند تا درباره قتل جوانی ۲۲ساله به نام اصغر تحقیق کنند. ساعتی پیش خانواده مقتول پلیس را در جریان مرگ وی قرار داده و اعلام کرده بودند پسرشان به طرز فجیعی کشته شده است.



دقایقی بعد از حضور پلیس، شاه محمدی بازپرس ویژه قتل اصفهان و متخصصان پزشکی قانونی خود را به محل حادثه رساندند. به هم ریختگی صحنه جنایت نشان می داد پیش از حادثه کشمکش سختی بین قاتل و مقتول درگرفته و سرانجام قاتل با وارد کردن چندین ضربه مهلک به سر اصغر جان او را گرفته است.



کارشناسان پزشکی قانونی نیز این موضوع را تایید کردند و این در حالی بود که یک کپسول گاز که بدنه اش خون آلود بود در محل حادثه به چشم می خورد. در چنین شرایطی تجسس ها برای یافتن عامل این جنایت آغاز شد.



پرس و جو از همسایه ها نخستین سرنخ را در اختیار کارآگاهان قرار داد. طبق اظهارات آنان پسرعمه مقتول به نام حسین ساعتی پیش از مرگ اصغر نزد او رفته و با وی درگیر شده بود. تحقیقات بیشتر در این خصوص فاش کرد حسین از مدت ها قبل بر سر ارثیه با خانواده مقتول اختلاف داشته و این موضوع می تواند انگیزه یی قوی برای این جنایت باشد.



در حالی که جست وجوها برای یافتن تنها مظنون پرونده ادامه داشت یکی از همسایه های مقتول اظهارات جدیدی را مطرح کرد و مهر تاییدی بر فرضیه کارآگاهان مبنی بر قاتل بودن حسین زد.



او گفت ساعتی پیش از حادثه حسین با حالتی برافروخته به خانه پدری اصغر رفت و پس از دقایقی در حالی که لباسش خون آلود بود با عجله از آنجا گریخت.



همزمان با بررسی این اطلاعات کارآگاهان در تحقیقات دامنه دار خود به اطلاعاتی درخصوص مخفیگاه متهم به قتل دست یافتند و سرانجام چند روز پس از این جنایت حسین را در حالی که همان لباس خونی را به تن داشت دستگیر کردند.



هنگامی که وی تحت بازجویی قرار گرفت، اتهام قتل پسردایی اش را پذیرفت و گفت؛ «از مدتی پیش با خانواده و بیشتر دوستانم اختلاف پیدا کرده بودم. چون موضوع ارثیه فامیلی حل نشده بود، همیشه عصبی بودم و مدام با دوستان و خانواده ام درگیر می شدم. احساس می کردم آنها می خواهند حقم را پایمال کنند و ارثیه ام را برای خودشان بردارند.



من از آنها خواستم سهمم را بدهند اما همه به من بی توجهی می کردند. این اختلافات ادامه داشت تا اینکه روز حادثه سراغ اصغر رفتم تا درباره مسائل مالی با او صحبت کنم. چند دقیقه یی با او گفت وگو کردم اما بعد از آنکه توافقی حاصل نشد با هم درگیر شدیم و من در فرصتی مناسب کپسول گازی را که کنارم بود، برداشتم و با آن چندین ضربه پی درپی به سر اصغر زدم.



خون زیادی از سر او جاری شد و من هم وقتی مطمئن شدم او فوت شده از آنجا فرار کردم.» پایگاه اطلاع رسانی عبرت درباره این پرونده خبر داد به دنبال این اعترافات متهم با صدور قرار قانونی روانه زندان شد و هم اکنون تحقیقات در شعبه پنج بازپرسی دادسرای امور جنایی اصفهان ادامه دارد.