متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

مشكل صافی‌كف‌پا بیشتر متوجه خانم‌هاست، چرا كه...


پاها زحمتكش‌ترین قسمت بدن به شمار می‌روند. در عین حال بیشترین بی‌مهری هم نصیب آن‌ها می‌شود، اما حواس‌تان باشد كه باید برای زیبایی به فكر پاهای خودتان هم باشید

چطور با پاهایتان آشتی كنید

مشكل صافیكفپا بیشتر متوجه خانمهاست، چرا كه...

پاها زحمتكشترین قسمت بدن به شمار میروند. در عین حال بیشترین بیمهری هم نصیب آنها میشود، اما حواستان باشد كه باید برای زیبایی به فكر پاهای خودتان هم باشید

پاها تا میتوانند برای شما كار میكنند. در كفشهای تنگ حبس میشوند، روی پاشنههای بلند همچنان راه میروند، با وجود رطوبت و عرق كفشها، نفس میكشند و درون جورابهای تنگ نایلونی فشرده میشوند!

آنها درحالیكه مورد بیتوجهی قرار دارند، طی پیادهروی متوسط روزانه زیر صدها تن فشار قرار میگیرند. حالا متوجه میشوید كه چرا پا تنها قسمتی از بدن است كه بیشترین میزان صدمات را متحمل میشود؟ بیایید با آنها مهربان باشید. برای مهربان بودن با پاها نیازی به مراجعه به سالنهای زیبایی گرانقیمت نیست. مراقبت روزانه چند دقیقهای و پوشیدن كفش مناسب، شما را از مشكلات بعدی، درد و ناتوانی دور نگه میدارد. این توصیهها را بخوانید و به كار بگیرید:

پاها را بهطور مرتب و با دقت با اسفنجی نرم و آغشته به صابون بشویید، لای انگشتان را فراموش نكنید. اگر دولا شدن در حمام برایتان سخت است و نمیتوانید توازن خود را بهخوبی حفظ كنید، روی صندلی نشسته و از یك برس دسته بلند استفاده كرده، پایتان را زیر شیر بگیرید و با صابون و برس خوب بشویید. سپس پاها را خوب خشك كنید و باز هم لای انگشتان را فراموش نكنید. این كار احتمال بروز مشكلاتی مانند قارچ لای انگشتان، بوی بد پا و عفونتهای میكروبی و قارچی را به حداقل میرساند.

از نمكهای مخصوص حمام استفاده نكنید چون هیچگونه ارزش طبی ندارند و فقط باعث خشكی پوست میشوند. از آب ولرم و چند قطره صابون مایع حاوی نرمكننده پوست استفاده كنید.

پس از شستوشو، مرطوبكننده بزنید. در فصل زمستان كه پوست خشكتر میشود؛ نیاز به مرطوبكننده گاهی به چندبار در روز میرسد.

كفشتان را هر چند روز یك بار عوض كنید. شاید برای تهیه چند جفت كفش به زحمت بیفتید اما به این نكته نیز توجه داشته باشید كه كفشها باید فرصتی برای هوا خوری داشته باشند. به این ترتیب بوی نامطبوع آنها كاهش مییابد واحتمال بروز عفونتها منتفی میشود. جورابها را حداقل روزی یك بار و ترجیحا چند بار در یك روز عوض كنید. اگر مشكل بوی پا دارید، جورابها را در مخلوط سركه و آب بشویید.

بهترین كفشها، بدترین كفشها

  یادتان باشد پا هرگز نباید تحت فشار باشد. پوشیدن كفشهای تنگ موجب بدشكلی پنجه، میخچه و پینه میشود. اگر دوست دارید كفش پاشنه بلند بپوشید، كفشی را انتخاب كنید كه پاشنه آن پهن و استوار بوده و البته بلندتر از 5 سانت نیز نباشد. پنجه كفش باید پهن باشد و اگر باریك است، باریك شدن سرپنجه باید بعد از برجستگی سینه پا شروع شود. برای جلوگیری از كوتاه شدن تاندون آشیل در پشت پا، حتما به تناوب پاشنه بلند بپوشید.

كفشهای كاملا تخت، صندلهای لاانگشتی بدون پاشنه و البته پابرهنه راه رفتن هیچ كدام از قوس كف پا حمایت نمیكنند. خانمها بیشتر از آقایان در معرض صافی كف پا قرار دارند كه به نوبهخود مشكلات دیگری را در پی دارد. برای داشتن پایی سالم و قوی، زمان به پا داشتن كفشهای كاملا تخت(عروسكی) را به حداقل برسانید.

اگر برای پدیكور به سالن‌های زیبایی مراجعه می‌كنید از تمیزی و استریل بودن وسایل كار اطمینان حاصل كنید. درصورت ابتلا به دیابت، قبل از مراجعه به آرایشگاه با پزشك خود در این باره مشورت كنید

بارداری، بالا رفتن سن و دیابت روی پا اثر میگذارند. كفش خانمهای باردار باید از قوس كف پا حمایت كند، در عین حال پاشنهای پهن داشته و ضربهگیر باشد. افزایش وزن در دوران بارداری سایز پا را نیز تغییر میدهد، پس كفشی مناسب سایز جدید خود تهیه كنید. با بالا رفتن سن از مقدار چربی موجود در برجستگی كف پا كاسته میشود و در عین حال كفش باید ضربهگیر باشد. دیابت میتواند مشكلات بسیار جدی برای پا ایجاد كند، بد نیست هر روز پای خود را معاینه كنید و سالی یكبار برای معاینه پا به پزشك مراجعه كنید.

منبع : مجله زندگی ایده آل


ویدیو مرتبط :
پا درد دارید؟! كلید مشكل شما در این ویدئو ست !

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درد كف و پاشنه پا



 

 

درد کف پا


شایعترین علت ایجاد كننده ی درد كف پا التهاب نوعی بافت همبند است كه در این ناحیه قرار گرفته است.

كف پای درناك مشكل شایعی است. درد در استخوان كنار انگشت شست ، پینه ها و میخچه ها ،‌ درد انگشتان پا ، التهاب مفاصل و آرتروز از علل شایع درد پا هستند. درد پشت پاشنه معمولا به علت التهاب تاندون آشیل و یا بورسیت (التهاب كیسه ای كه حاوی كمی مایع است و بین تاندون و استخوان قرار می گیرد) ایجاد می شود.
شایعترین علت ایجاد كننده ی درد كف پا التهاب نوعی بافت همبند است كه در این ناحیه قرار گرفته است و در اصطلاح آناتومی به آن فاشیا گفته می شود.

 


مكانیسم آسیب دیدگی چگونه است؟


- وارد شدن مكرر نیروی كششی و فشاری به قوس كف پا.

-اختلال آناتومی كف پا كه نیروی زیادی را به این ناحیه وارد كند مانند كف پای صاف.

- وجود دوره هایی از آسیب دیدگی و بهبود این ناحیه.

- سپس در اثر آسیب واسطه های شیمیایی التهابی آزاد می شوند كه درد ایجاد می كنند.

- در برخی موارد كف پای صاف ممكن است در مواردی در این ناحیه به صورت خودبخود دچار پارگی شود.

- در اثر التهاب بافت آسیب دیده به صورت بافت همبند (اسكار) ترمیم می شود و آهكی شدن بافتی (كلسیفیكاسیون) ایجاد می شود كه دردناك خواهد بود.

 


عوامل خطر:


سن بالای 40 سال

اضافه وزن

بی تحرك بودن فرد

كاهش حركات رو به بالای مچ پا (دورسی فلكشن)

راه رفتن مكرر روی سطوح سخت

پوشیدن كفش تخت

شواهد كافی مبنی بر ارتباط شغل با التهاب بافت همبند كف پا (فاشئیت پلنتار) وجود ندارد و نمی توان آن را یك آسیب شغلی دانست.

 

درد کف پا

علائم:


درد ممكن است در یك محل مشخص احساس نشود. ممكن است درد در زیر پاشنه ، پشت پا یا در مچ پا احساس گردد. اما اگر درد به قسمت جلوی پا ، پنجه ها و یا به ساق پا انتشار پیدا كند ممكن است آسیب نخاع كمری مطرح باشد. درد در اوایل صبح و با گذاشتن پا روی زمین بدتر می شده و پس از یك دوره استراحت بهتر می شود اما معمولا در طول روز و با حركت بیشتر پاها درد بهتر می شود. ماهیت درد حالت كششی و از هم گسیختگی دارد.
در معاینه خم كردن مچ پا به بالا (حركت دورسی فلكشن) به علت ایجاد كشش در بافت همبند كف پا (فاشیا) موجب ایجاد درد می شود. معمولا تورم وجود ندارد یا كم است.

 


تشخیصهای افتراقی:


اگرچه شایعترین علت درد پاشنه التهاب بافت همبندی كف پا (فاشیای پلنتار) است اما عوامل دیگری نیز می توانند عامل این مشكل باشند و به خصوص اگر مشكل بیمار به درمان جواب ندهد باید مد نظر قرار گیرند.

 


سندرم پاشنه ی كبود:


این مشكل در افراد مسن چاق یا افراد جوانتری كه ورزشكار هستند و روی سطوح سخت ورزش می كنند ممكن است روی دهد. درد معمولا عقبتر و در ناحیه خلفی تری است و زیر بالشتك چربی استخوان پاشنه احساس می شود. كفی های مخصوص ممكن است تجویز شوند و یا درمانهای دیگری صورت گیرند.

 


بورسیت زیر پاشنه:


بورسیت یا التهاب كیسه ای كه حاوی كمی مایع است و بین تاندون و استخوان قرار می گیرد.
ممكن است در ناحیه زیر استخوان پاشنه ایجاد شود كه بیشتر در افراد مسنی كه كفش جدیدی را پوشیده اند روی می دهد. ممكن است یك تورم حساس به لمس در زیر پاشنه ایجاد شود كه درد با خم كردن پنجه و حركت مچ پا تغییری نمی كند. درمان با بیرون كشیدن مایع ملتهب و یا تزریق دارویی ممكن است موثر باشد.

 


سندرم تونل تارس:


یكی از عصبهای پا از زیر عناصری عبور می كند كه برخی اوقات ممكن است تحت فشار عناصر اطراف خود قرار گیرد. در این صورت درد ، بی حسی و احساس سوزش در قسمت داخلی پا ، مچ یا حتی ساق پا روی می دهد. این علائم در یك محل خاص احساس نمی شود و شبها بدتر می شود. این مشكل ممكن است با دیابت ، كم كاری تیروئید ، التهاب مفاصل و اختلالات آناتومیك پا مانند كف پای صاف مرتبط باشد. تزریق استروئید در كنار درمان عامل زمینه ای می تواند كمكم كننده باشد.

 



علل دیگر:


در موارد نادری ممكن است درد پاشنه علت مهمتری داشته باشد به خصوص اگر درد علیرغم درمان 6-3 ماه طول بكشد.

نقرس در موارد نادری ممكن است با علائمی شبیه به التهاب بافت همبند كف پا بروز كند.
در موارد نادری مشكلات دیگری مثل فیبروساركوما ، متاستاز ، جسم خارجی ، اوستئومیلیت ، توبركلوزیس نیز می توانند علت این مشكل باشند.

 

درد کف پا

 

تشخیص :


تشخیص معمولا بالینی و از طریق معاینه است اما ممكن است در مواردی نیاز به انجام رادیوگرافی ،‌آزمایش خون و یا آزمایشات هدایت عصبی باشد. اگر پس از سه ماه درمان مشكل برطرف نشود در مواردی سونوگرافی ویا ام.آر.آی ممكن است درخواست شوند.

 



درمان به شدت علائم بستگی دارد.



در موارد خفیف :


آموزش به منظور كاهش فشاری كه بر پاها وارد می شوند ، كاهش وزن و عدم فعالیت بر روی سطوح سخت ، كفی كفش طبی و مناسب ، تمرینات كششی غیر فعال ، استفاده از سرما و گرما ، ماساژ مالشی كف پا ، و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی توصیه می شوند.



در موارد درد با شدت متوسط :


در این موارد ممكن است فرد به سطوح تخصصی تر ارجاع داده شود. علاوه بر درمانهای فوق ، ‌فیزیوتراپی ، تزریق داروهای بی حس كننده و ضد التهاب ،‌ آتل شبانه از جنس سخت و آتل غیر ثابت هنگام راه رفتن.

در موارد شدید و یا مواردی كه به درمان پاسخ نمی دهند:
ارجاع به سطوح فوق تخصصی و ارزیابی مجدد برای بررسی عامل ایجاد كننده و در مواردی جراحی توصیه می شود.