متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

لبخند وحدت اصلاح‌طلبان دركانون توحید



اخبار,اخبارانتخابات , اصلاح طلبان

اصلاح‌طلبان این روزها خوشحال تر از آن دورانی هستند كه رئیس‌جمهوری به نام حسن روحانی در پاستور نبود و آنها را برای سیاست ورزی محدود كرده بودند. این روزها تدبیر دولت به یاری اصلاح‌طلبان آمده است تا آنها در فضایی آرام به فعالیت سیاسی بپردازند و در انتخابات اسفندماه در پی تكرار حماسه 24 خردادی باشند، چون خود را وامدار این روز و پیروزی كاندیدای میانه رو می‌دانند.

بر همین اساس روز پنجشنبه در كانون توحید به دور هم جمع شدند تا برای تكرار حماسه‌ای دیگر برنامه‌ریزی كنند. در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین سید هادی خامنه‌ای، دبیركل مجمع نیروهای خط امام، طی سخنانی اظهاركرد: بسیای ازبی اخلاقی‌های موجود درجامعه ریشه در مناسبات ناعادلانه سیاسی، اقتصادی وفرهنگی دارد و زمانی كه بی‌عدالتی مروج بی‌اخلاقی شود و از طرفی آزادی واخلاق نیز به واسطه بی‌عدالتی‌ها محدود شود با چرخه معیوبی مواجه خواهیم شد كه تحقق یك جامعه مبتنی بر آزادی و اخلاق و عدالت را ناممكن می‌سازد.

 

وی همچنین با بیان اینكه درطول دولت‌های نهم و دهم شاهد این بودیم كه عده‌ای با روش‌های غیر اخلاقی به دنبال ایجاد عدالت در جامعه بودند گفت: ما همگی شاهد بودیم كه چگونه عده‌ای در دولت‌های نهم و دهم با روش‌های غیرقانونی و با زیر پا گذاشتن بدیهی‌ترین اصول اخلاقی به دنبال اجرای عدالت و كوتاه كردن دست عده‌ای از بیت المال بودند اما نتیجه این شد كه هم اخلاق قربانی گردد و هم فسادهای اقتصادی بی‌سابقه‌ای رخ دهد.

 

دبیركل مجمع نیروهای خط امام در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینكه اصلاحات نه یك هدف بلكه وسیله‌ای برای تحقق اهداف سه گانه آزادی، اخلاق و عدالت است اظهار كرد: اصلاح‌طلبان معتقدند كه از طریق فعالیت‌های اصلاحی به اهداف خود برسند و یك توسعه همه‌جانبه را در جامعه ایجاد كنند و چنانچه عده‌ای معتقد به براندازی هستند آنها را نمی‌توان اصلاح‌طلب نامید. هادی خامنه‌ای با تاكید بر اینكه هر سه مفهوم آزادی، اخلاق و عدالت در دین اسلام و كتاب آسمانی‌اش مورد توجه قرار گرفته است اظهار كرد: امیدوارم دولت با دیپلماسی مدبرانه‌ای كه در برخورد با كشورهای 1+5 در پیش گرفت بتواند نسبت به حقوق یكایك مردم جامعه متوجه باشد وبا برقراری عدالت حقوق مردم را تضمین كند.

 

وی ادامه داد: ما امیدواریم نمایندگان مجلس كسانی باشند كه نماینده واقعی مردم بوده و از دولتی كه حمایت مردم را با خود به همراه دارد؛ حمایت كرده و پشتیبان آن باشند. او در پایان سخنانش با اشاره به اینكه اصلاح‌طلبان به حق معتقد هستند كه هیچ فرقی میان زنان و مردان نیست و هیچ مانعی در حضور بیشتر زنان نسبت به مردان در عرصه‌های مدیریتی وجود ندارد اظهار كرد: ما معتقدیم باید به زنان فرصت دهیم تا خودشان را نشان دهند و لزوما نیز برای حضور زنان در لیست‌های انتخاباتی سقف خاصی در نظر نداریم. اگر هر زنی احساس می‌كند می‌تواند در انتخابات كاندیدا شود و كمك حال رفع مشكلات مردم باشد ما نیز از تصمیم او پشتیبانی می‌كنیم.
 
از هویت اصلاح‌طلبی خود عقب‌نشینی نخواهیم كرد

در ادامه این نشست محمدرضا عارف رئیس شورای سیاست‌گذاری انتخابات اصلاح‌طلبان طی سخنانی گفت: راهبرد اصلی جریان اصلاحات پس از حماسه خرداد 92 ایجاد وحدت و انسجام همیشگی در میان اصلاح‌طلبان و نیز خلق حماسه‌ای با شكوه‌تر از خرداد 92 در انتخابات اسفند 94 است؛ ما در دو سال و نیم گذشته تلاش‌های زیادی را در جهت ایجاد اجماع در جبهه اصلاحات در دستور كار خود قرار دادیم و كوشیده‌ایم با عبور از منافع حزبی و پرهیز از سهم خواهی و نیز پذیرش حداكثری مسئولیت و داشتن حداقل انتظار شرایط بهتری را برای آینده كشور فراهم‌ سازیم.

 

وی با اشاره به اینكه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان كلیه امور اجرایی را در حوزه‌های استانی به عهده میزهای استانی اصلاح‌طلبان سپرده است و شورای سیاست‌گذاری تنها راهبرد‌ها را مورد توجه قرار خواهد داد اظهار كرد: شورای اصلاح‌طلبان استانی تشكیل شده است تا نقش ایجاد مجمعی از حوزه‌های انتخاباتی را فراهم آورد و ما كوشیده‌ایم با ایجاد شورای اصلاح‌طلبان و حامیان دولت و نیز شورای اصلاح‌طلبان استانی شرایط را به گونه‌ای فراهم آوریم تا محوریت انتخابات و لیست‌های استانی به صاحب‌نظران هر استان سپرده شود و عده‌ای از تهران برای كل كشور تصمیم‌گیری نكنند.

 

عضو هیات رئیسه بنیاد امید ایرانیان با تاكید بر اینكه در دو ماه باقیمانده به انتخابات باید از هر گونه اختلاف داخلی در جبهه اصلاحات پرهیز شود به بیان انتظارات خود از جبهه اصلاحات در روزهای باقیمانده تا انتخابات پرداخت. عضو هیات رئیسه بنیاد امید ایرانیان با بیان اینكه تقویت ساختار اجماعی اصلاح‌طلبان پس از انتخابات اسفندماه 94 یكی از انتظارات مهم او از جریان اصلاح‌طلبی است اظهار كرد: باید بعد از هفتم اسفندماه فعالیت 110 روزه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را مورد بررسی و نقد قرار دهیم تا این شورا ماندگار شود چرا كه بعد از انتخابات اسفندماه نیز به بقای این شورا و نیز نقدهای همه اصلاح‌طلبان بر عملكرد آن نیازمند هستیم.

 

وی با بیان اینكه الگو قرار دادن رفتار اصلاح‌طلبان در انتخابات خرداد 92 و برندسازی از آن برای ادامه فعالیت‌های اصلاح‌طلبان، یكی دیگر از انتظارات مهم از جریان اصلاح‌طلبی است اظهار كرد: در انتخابات 7 اسفند باید نشان دهیم كه در همه حوزه‌های انتخاباتی همان منش و رفتار سال 92 را پی خواهیم گرفت؛ چرا كه ما مبنای عمل‌مان خرد جمعی است و به هر فردی كه رسیدیم بقیه افراد نیز باید از او حمایت كرده و از تصمیمات جمعی تمكین كنند. وی ادامه داد: ما به دنبال نشان دادن یك عكس العمل متقابل بر آشوب‌های عده‌ای خودسر نیستیم چرا كه كشور در آستانه انتخابات نیاز به آرامش دارد تا انتخاباتی با شكوه برگزار شود.

 

عارف با بیان اینكه رعایت دقیق ضوابط قانونی در طول تمام مراحل انتخابات از دیگر انتظارات وی به عنوان رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از این جریان است اظهار كرد: ما خود را موظف می‌دانیم كه در همه مراحل انتخابات، قانون را رعایت كنیم و البته امیدواریم دستگاه‌های مسئول نیز قانون را رعایت كنند و آگاه باشند كه عدم رعایت قانون اتحاد و انسجام ملی را خدشه‌دار خواهد كرد. وی ادامه داد: ما باید براساس قانون حركت كنیم و بكوشیم تا آرای خاكستری را كه در انتخابات 92 به میدان نیامدند در هفتم اسفندماه پای صندوق‌های رای بیاوریم.

 

عارف در ادامه هویت اصلاح‌طلبی را یكی دیگر از انتظارات خود از جریان اصلاحات دانست و گفت: ما هرگز از هویت اصلاح‌طلبی خود عقب‌نشینی نخواهیم كرد و با حفظ این هویت اهل گفت‌وگو با تمامی كسانی كه دل در گرو پیشرفت كشور دارند، هستیم. رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان با اشاره به ضرورت توجه به مطالبات مردم و به‌ویژه اقشار آسیب پذیر از سوی جریان اصلاحات در انتخابات آتی اظهار كرد: دولت تاكنون روند خوبی را در توجه به مطالبات مردم پی گرفته است و ما امیدواریم مجلس آینده نیز از نمایندگانی تشكیل شود كه با دولت در این زمینه همكاری كنند.

 

وی با اعلام اینكه شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان برنامه‌های راهبردی خود را تا دو هفته آینده آماده انتشار خواهد كرد اظهار كرد: توجه كامل به تصمیمات شورای عالی سیاست‌گذاری و در كنار آن تعامل با همه احزاب و تشكل‌های درون جریان اصلاحات و در نهایت تمكین تمامی این تشكل‌ها و احزاب به تصمیمات شورای عالی سیاست‌گذاری كه به صورت اجماعی اخذ خواهد شد از انتظارات ما از مسئولان میزهای استانی و شهرستان‌های اصلاح‌طلبان است.

 

عارف همچنین توجه به حضور زنان در لیست‌های انتخاباتی و میدان دادن به جوانان برای حضور در انتخابات آتی را مورد تاكید قرار داد و اظهار كرد: ما به‌شدت اعتقاد داریم كه بانوان باید در مراكز تصمیم‌سازی كشور و در نهادهای قانون‌گذاری حضور داشته و اثرگذار باشند و همچنین در پی اولویت دادن به جوانان و نقش‌آفرینی آنها در جریان اصلاح‌طلبی هستیم و البته همه ما خوب می‌دانیم كه انتخابات مجلس دهم، آخرین انتخابات نیست و در سال 96 انتخابات شوراهای اسلامی را در پیش داریم كه امیدوارم اثر نهایی توجه به اولویت‌های اصلاح‌طلبان مبنی بر حضور زنان و جوانان در مراكز تصمیم‌گیری را در آن انتخابات شاهد باشیم.

یار مسئولان نظام هستیم؛ نه رقیب آنها
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام محسن رهامی عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با بیان اینكه ماموریت مجلس دهم ایجاد توسعه پایدار در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، امنیتی و اجتماعی و نیز فراهم ساختن لوازم قانونی برای همكاری با دولت در راستای اجرای برنامه‌هایش است اظهار كرد: ما امروز در منطقه‌ای قرار داریم كه دچار بحران جدی توسعه نیافتگی است و متاسفانه در كشور ما كه توان بالقوه‌ای برای جذب و نگهداری نیروهای متخصص دارد و به نوعی جزیره امن منطقه است، هر ساله شاهد خروج جوانانی با سرمایه علمی و تخصصی از كشور هستیم كه باید شرایطی فراهم‌ آید تا جلوی این روند گرفته شود. وی با تاكید بر اینكه مجلس در رسیدن به اهداف توسعه نقش بسیار بزرگی دارد اظهار كرد: مجلس مغز متفكر جامعه است و باید نسبت به این معضلات راهكاری را در نظر گیرد.

 

رهامی با اشاره به تجربه مجالس هشتم و نهم و نیز دولت‌های نهم و دهم اظهار كرد: تجربه دو دوره اخیر مجلس و دولت نشان داد كه عدم حضور نخبگان صالح در مراكز قانون‌گذاری چه عواقب و آثاری می‌تواند برای كشور داشته باشد. وی با اشاره به پیشرفت روند رو به گسترش مفاسد اداری و بالارفتن حجم اختلاف‌ها در هشت سال گذشته اظهار كرد: رشد و گسترش اختلاف‌ها و مفاسد اداری در یك جامعه اسلامی نشان‌دهنده بر باد رفتن سرمایه‌های ملی از یك سو و كم‌توجهی نهادهای نظارتی یا حتی انحلال آنها از سویی دیگر است. این عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان افزود: ما تلاش‌هایمان در جبهه اصلاحات بر این مبناست كه مردم را نسبت به مشكلات ملی آگاه‌سازیم و همچنین با ارائه آمارهای دقیقی از بیكاری‌ها، نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم در استان‌ها به مسئولان، آنها را نیز از وضعیت كشور آگاه‌ سازیم.

اخلاق، عدالت و آزادی

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی طی سخنانی با بیان اینكه شعار ما در انتخابات توجه به سه محور اخلاق، عدالت و آزادی است اظهار كرد: جامعه ما امروزه نیاز به هر سه این مفاهیم دارد و آنچه در جامعه كمتر از آن خبری هست همین سه مفهوم است؛ هرچند این مفاهیم، مفاهیمی باشند كه ورد زبان بسیاری از مسئولان باشد. وی با اشاره به اینكه اگر آزادی وجود نداشته باشد عدالت و اخلاق نیز در جامعه محقق نخواهد شد اظهار كرد: آزادی لازمه جامعه انسانی و به معنای آزادی تفكر، بیان، قلم و آزادی انتخاب و گزینش است.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد از رویه كسانی كه گمان می‌كنند با ایجاد محدودیت در جامعه امنیت را فراهم خواهند كرد، اظهار كرد: افرادی كه فكر می‌كنند می‌توانند با بسته‌تر كردن جامعه و محدودیت آزادی، امنیت را در جامعه ایجاد كنند هیچ اعتقادی به كرامت مردم ندارند. این افراد باید بدانند كه قیمی بر مردم وجود ندارد و حكومت از آن مردم است و مردم باید انتخاب كنند و هیچ كس نیز حق ندارد به جای آنها تصمیم‌گیری كند چرا كه چنین عملی ظلم آشكار به مردم است.

 

وی با اشاره به انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی اظهار كرد: در قضیه انتخابات نیز معیار عدالت در انتخاب كاندیداها باید لحاظ شود و مجلس آینده نیز باید بر پایه عدالت حركت كند و قوانین مصوب در آن نیز باید قوانینی عادلانه باشند. وی ادامه داد: در ایام انتخابات و نیز پس از انتخابات ما به‌شدت به توجه به سه مفهوم آزادی، اخلاق و عدالت نیازمند هستیم به شرط آنكه بر این سه مفهوم پافشاری كنیم و بكوشیم كه در ایام انتخابات هیچ حركتی كه برخلاف اخلاق و عدالت باشد از سوی اصلاح‌طلبان سر نزند؛ چرا كه ما اصلاحات را به معنای طرفداری از آزادی، آزادگی و عدالت و رعایت مفاهیم اخلاقی می‌دانیم. منتجب نیا معتقد است: اگر مجریان انتخابات سه مفهوم آزادی، عدالت و اخلاق را در نظر بگیرند قطعا اصلاح‌طلبان با اكثریت آرا كرسی‌های مجلس را در اختیار خواهند گرفت.

زمان استراحت اصولگرایان فرا رسیده است

دبیركل حزب مردمسالاری گفت: راهبرد حق‌الناس بودن رای مردم كه بعد از انتخابات ۹۲ در انتخاب پیش‌رو برای نخستین‌بار مورد توجه قرار خواهد گرفت، باید جدی‌تر از پیش در نظر گرفته شود و همه مسئولان در راستای تحقق آن تلاش كنیم. مصطفی كواكبیان افزود: باید تضمین كافی برای این مساله وجود داشته باشد و راهبرد مهم دیگری كه در همین راستا محقق می‌شود این است كه بتوانیم اكثریت كرسی‌های مجلس دهم را به دست بیاوریم.

 

وی ادامه داد: در یكی از همایش‌ها گفته بودیم تمام ۲۹۰ كرسی مجلس را می‌خواهیم و آقای لاریجانی به من گفت، حداقل یك كرسی را برای من خالی می‌گذاشتید و من از اینجا به او اعلام می‌كنم ما از حضور افراد عاقل استقبال می‌كنیم و حاضریم تا ۹۰ كرسی را هم به افراد عاقلی مثل لاریجانی واگذاری كنیم اما حاضر نیستیم از ۲۰۰ كرسی دیگر بگذریم چرا كه معتقدیم اكثریت مجلس باید در اختیار اصلاح‌طلبان باشد. آنها ۱۲ سال مجلس را در اختیار داشتند و بر صندلی‌های مجلس جا خوش كردند و حالا زمان آن رسیده كه استراحت كنند تا در جامعه تغییر ایجاد شود. او تصریح كرد: ما هیچ مشكلی با اصولگرایان معتدل نداریم و با افراطی‌ها سازش نمی‌كنیم و با ۸۰ و چند نفری كه امضا كردند كه آقای ظریف نباید به مذاكرات ادامه دهد همكاری نخواهیم كرد

60 درصد وزارت كشور دست احمدی‌نژادی‌هاست!

رئیس سابق شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با بیان اینكه ۶۰ درصد تشكیلات وزارت كشور و استانداری‌ها احمدی‌نژادی هستند، گفت: آیا با این وجود برای موفقیت اصلاح‌طلبان در انتخابات جایی باقی‌ می‌ماند؟ علی محمد غریبانی اظهار داشت: آدم احساس می‌كند كه در این انتخابات پیروزی از آن ماست، اما من این سوال را دارم كه وزارت كشور به چه میزان پست‌های دولت قبلی را تحویل داده است. چرا كه
60 درصد تشكیلات وزارت كشور، استانداری و فرمانداری‌ها با پست‌های قبلی مانده‌اند و همچنان احمدی‌نژادی هستند. وی ادامه داد: 75 درصد مدیران كل استان‌ها از طیف قبلی (احمدی‌نژاد) هستند و وقتی به ما این آمارها را می‌دهند ما از خود می‌پرسیم كه آیا اصلاح‌طلبان برای موفقیت امیدواری دارند. امیدوارم ما همه اصلاح‌طلبان را در این انتخابات پیروز ببینیم. رئیس سابق شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در ادامه و در انتقاد به عارف رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از عدم توجه به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات یادآور شد: من امروز به آقای عارف گفتم كه ما نگرانی‌هایی داریم كه شاید به گوش شما نرسیده باشد و شاید اطلاع هم ندارید كه در استان‌ها بر سر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و كمیته انتخابات كه راه‌اندازی شده بود، چه بلایی آمده است.


 اخبار انتخابات  مجلس ,خبرگان  - آرمان 


ویدیو مرتبط :
بی بی سی اصلاح طلب است یا اصلاح طلبان انگلیسی اند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اتوبان وحدت اصلاح‌طلبان و سنگلاخ همگرایی اصولگرایان



اخبار,اخبارسیاسی,جناح سیاسی

در شرایطی که با فرارسیدن روزهای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در روزهایی که اتحاد و همبستگی ملی مورد تاکید جناح‌ها و چهره‌های مختلف سیاسی قرار داشت، بحث‌های انتخاباتی و بین جناحی موقتا نیمه تعطیل و تعلیق شده بودند، با پایان یافتن دهه فجر، دوباره شاهد این هستیم که جناح‌های سیاسی کشور به آرایش حضور خود و ترسیم آینده این حضور پرداخته‌اند.

البته در این میان باید اشاره کرد که محمود احمدی‌نژاد و نزدیکانش تحرک جدید و شکستن سکوت خود را از دهه فجر آغاز کردند؛ روزهایی که البته با درگذشت مادر رئیس دولت‌های نهم و دهم، برای وی چندان خوش‌یمن هم نبود. در غیاب برخی چهره‌های شاخص اصولگرایی و کمرنگ شدن سازوکار جامعتین در نگاه بعضی گروه‌های تندرو و نیز نواصولگرایان، در حال حاضر رسیدن به وحدت و همگرایی مهم‌ترین چالش پیش روی جناح راست سیاسی کشور است.

 

اصولگرایان با درس گرفتن از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال 92، با برگزاری جلسات و همایش‌های وحدت سعی دارند در انتخابات آتی این نقیصه خود را برطرف کنند. در شرایطی که بدنه اصولگرایی دیدگاه‌های مختلفی در این باره – به ویژه در همگرایی با گروه‌های تندرویی مثل جبهه پایداری – دارند، به نظر می‌رسد تعامل بزرگان این عرصه راهکاری برای حل این معضل باشد؛ موضوعی که هنوز بعد از چند ماه به نتیجه نرسیده است.


لغو دوباره جلسه بزرگان روحانی اصولگرا
در شرایطی که به دفعات از جلسه سه‌جانبه آیات محمد یزدی، مصباح یزدی و موحدی کرمانی برای رایزنی درباره همگرایی اصولگرایان خبر داده شده است، یک بار دیگر نیز این جلسه لغو شد. آیت‌الله مرتضی مقتدایی، نایب رئیس اول جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تائید این خبر اظهار کرد: برگزاری این جلسه منتفی شده است و لغو این جلسه دلیل خاصی ندارد.وی همچنین درباره جلسه جمعه شب جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به ایسنا گفت: این جلسه به ریاست آیت‌الله محمد یزدی برگزار شد و مهمان ویژه نداشت. مباحث مطرح شده در جلسه در صورت لزوم از طریق دفتر جامعه مدرسین به اطلاع عموم خواهد رسید.


اصلاح‌طلبان با قدرت بیایند
در شرایطی که پس از برگزاری چندین جلسه وحدت اصولگرایان، اوضاع این جبهه برای رسیدن به همگرایی همچنان نامطلوب به نظر می‌رسد، دبیر کل جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری با این پیش‌بینی که احتمال اصولگرا بودن مجلس دهم خیلی زیاد است، اعتقاد دارد اصولگرایان به وحدت می‌رسند و رقابت جدی با اصلاح‌طلبان خواهند داشت. محمدرضا باهنر در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرده است که رسیدن به وحدت در انتخابات مجلس بسیار راحت‌تر از انتخابات ریاست‌جمهوری است.

 

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ما مدعی هستیم در مواردی که احتیاج به انسجام، کار و پیشرفت است موفق بودیم به همین دلیل است که احتمال آن که مجلس دهم نیز در اختیار اصولگرایان باشد خیلی بالاست.وی در عین حال از حضور پرقدرت اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی استقبال کرده و می‌گوید: اصلاح‌طلبان بیایند و با جدیت کار کنند. وصیه‌ام این است که اصلاح‌طلبان حتما در صحنه انتخابات فعالانه حضور پیدا کنند و بانشاط‌‌تر شوند.


چاره‌ای جر وحدت با پایداری‌ها نداریم
باهنر در پیش‌بینی از انتخابات آتی مجلس گفت: در انتخابات مجلس نهم اصولگرایان به وحدت رسیدند اما از آنجا که اصلاح‌طلبان کم‌رمق بودند طبیعتا رقابت بین خانواده اصولگرایی شکل گرفت، اگر قرار بود اصلاح‌طلبان کم‌رنگ باشند و اصولگرایان نیز هیچ رقابتی با هم نداشته باشند هیجانی در انتخابات وجود نداشت.

 

رقابت در زمان انتخابات همواره وجود دارد اما تفاوت این دوره از انتخابات در این است که اگر اصلاح‌طلبان با قدرت و در چارچوب قانون اساسی حضور پیدا کنند و به وحدت برسند، ما هم ان‌شاءالله وحدت می‌کنیم و رقابت جدی با هم خواهیم داشت.وی در عین حال درباره وحدت با گروه‌های تندروی اصولگرا از جمله جبهه پایداری گفته است: ما و جبهه پایداری این نیاز را احساس می‌کنیم، البته یکسری اختلاف نظر و اختلاف موازین با هم داریم. شاید برخی از این اختلاف‌نظرها به رقابت‌های دوره قبل انتخابات بر می‌گردد که در اذهان و حافظه‌ها مانده است اما اکنون چون رقیب مشترک داریم و به این حس هم رسیده‌ایم، چاره‌ای نداریم، باید با هم ائتلاف کرده و نزدیک‌تر شویم.


حرکت اصلاح‌طلبان در اتوبان وحدت
در جناح مقابل اما اوضاع آرام است. اصلاح‌طلبان با تجربه شیرین وحدت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته، حال در آرامش سعی دارند پس از چندی حضور جدی و پرقدرتی این بار در عرصه انتخابات مجلس داشته باشند تا شاید مجلس همسوتر با دولت اعتدال ببینند.

 

شورای مشورتی اصلاح‌طلبان و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دو مجموعه‌ای هستند که در برنامه‌ریزی حضور سیاسی جناح چپ سیاست ایران بر محور وحدت تلاش می‌کنند.حجت‌الاسلام موسوی لاری، عضو شورای مشورتی خاتمی در مورد شورای مشورتی و اقدامات انجام شده برای انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از موضوعات مورد نظر کارگروه‌های این شورا که به شکل جدی پیگیری شد، بحث انتخابات سال ‌آینده مجلس شورای اسلامی از منظر جریان اصلاحات بود، اضافه کرد: در این جلسات بررسی شد که اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آینده چگونه باید حضور داشته باشند، با چه شعاری وارد شوند، چه مکانیسم‌هایی برای حضورشان است و چه مشکلاتی در پیش رو دارند.وزیر کشور دولت اصلاحات ادامه داد: این دو کارگروه در نهایت به یک جمع‌بندی رسیدند که در آن اولین مسئله‌ این بود که اگر اصلاح‌طلبان بخواهند در انتخابات نقش فعالی داشته باشند، شرط اول و ضروری این است که خودشان با هم تعارض نداشته باشند و در اردوگاه اصلاح‌طلبان یک سخن و یک نظریه راجع‌ به انتخابات وجود داشته باشد.

 

در حقیقت خروجی سلایق اصلاح‌طلبان به سمت انتخابات یکی باشد.وزیر کشور دولت خاتمی ادامه داد: بحث‌های فراوانی شد در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که نقش اصلی در تهران باید تعیین راهبردهای کلی انتخابات باشد و مشخص کند اصلاح‌طلبان باید در انتخابات به چه شکلی حضور داشته باشند. اما تصمیم‌گیری در امور اجرایی انتخابات و تعیین نامزدهای انتخاباتی در حوزه‌های انتخابیه، توسط اصلاح‌طلبان هر حوزه انجام می‌پذیرد.وی ادامه داد: نقش دوم تهران، تماس و ارتباط با همه جریان‌ها برای ساماندهی یا هماهنگ کردن جریان‌های درونی اصلاحات از یک طرف، و حتی تماس و ارتباط با جریان رقیب از طرف دیگر است.

 

عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز در عین حال از باز کردن باب مذاکره با جریان رقیب برای جلوگیری از خروج انتخابات از چارچوب قانونی خبر داد.دز مجموع به نظر می‌رسد هر چقدر اصلاح‌طلبان با آرامش به آینده چشم دارند، اصولگرایان هر روز برای رسیدن به پایه‌ای محکم از همگرایی زمان از دست می‌دهند. باید منتظر آینده بود و دید که در پایان خط، کدام جناح بیشترین صندلی‌های مجلس را تصاحب می‌کند. نتیجه‌ای که می‌تواند در انتخابات آتی ریاست جمهوری نیز تعیین کننده و اثرگذار باشد.


 اخبار سیاسی  -  ابتکار