متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

كلاس درس «سید حسن » روز امتحان « اجتهاد»



اخبار,اخبارانتخابات ,سیدحسن خمینی


 ساعت ٩ صبح مدرسه دارالشفاء قم. سید ٤٣ ساله لپ‌تاپ به دست وارد مدرس ٢ مدرسه دارالشفاء قم می‌شود. كلاس درس خارج فقه است. سه سال از آغاز این كلاس می‌گذرد. مبحث روز «مكاتب محرمه» است با ١٣٠ نفر طلبه. بحث بر سر این است كه اگر معامله‌كنندگان قصد حرام كرده باشند تكلیف چیست؟ كلاس ساعت ١٠ تمام می‌شود. اما كلاس اصلی پس از آن آغاز می‌شود. كلاس خارج اصول متفاوت از سایر كلاس‌هاست. شش سال از آغاز آن می‌گذرد و تعداد بالای شاگردها باعث شده است كه محل برگزاری این درس به نمازخانه انتقال یابد.

 

حالا ٣٠٠ نفر طلبه گوش به سخنان او سپرده‌اند. بحث بر سر «اوامر» است. اینكه آیا «فعل امر بر مره یا تكرار دلالت دارد یا خیر؟» كلاس با پاورپوینت و جزوه جلو می‌رود. هیچ تفاوتی بین كلاس‌های خارج فقه و خارج اصول امروز یادگار امام با روزهای دیگر نیست. فضا و نحوه تدریس همان است. سوالات شاگردان همان است و تعدادشان هم همان. یكی از شاگردانش در مورد فضای این كلاس می‌گوید: «سید‌حسن خمینی سبك خاصی در درس دادن دارند به همه اقوال معاصرین و گذشته توجه دارد. قوت علمی شان بالا است و بیان بسیار رسایی دارد. طلبه‌ها با كسی تعارف ندارند و اگر كلاسی جوابگوی‌شان نباشد در آن شركت نمی‌كنند. همین باعث شده كه برخی كلاس‌ها ٢٠ نفر طلبه داشته باشد و كلاس خارج اصول ایشان ٣٠٠ نفر». كلاس تمام می‌شود. همان كلاسی كه شنبه تا چهارشنبه به صورت مستمر صبح‌ها تشكیل می‌شود.
   
همزمان ساعت ٩ صبح میدان رسالت قم. چند خیابان آن‌طرف‌تر از مدرسه دارالشفاء قم. ٤٠٠ داوطلب به تدریج وارد ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری می‌شوند. چهره سرشناسی میان آنها نیست. ١٤٠نفر از دعوت‌شده‌ها نیامدند. سرشناس‌ها می‌گویند دعوتی از آنها نشده پس نیامده‌اند. ١٥ سوال جلوی آنهایی كه قرار است درجه اجتهادشان تخمین زده شود، قرار می‌گیرد. پنج سوال از اصول، پنج سوال از فقه و پنج سوال از اجتهاد. سوالات تشریحی و نتیجه امتحان كاملا محرمانه است. آزمون تا ساعت ١٤ به طول می‌انجامد اما بازهم خبری از چهره‌های سرشناس نیست. زنان هم آمدند و در امتحان شركت كردند. تصحیح اوراق از همان دیروز و پس از پایان امتحان آغاز شد تا پذیرفته‌شدگان برای مرحله بعدی یعنی «مصاحبه شفاهی» دعوت شوند.
   
 چشم‌ها منتظر ورود سید‌حسن خمینی بود اما او با توجه به آنكه دعوتنامه‌ای دریافت نكرده بود، نیامد و به كلاس درس خارج فقه و اصول خود رفت. سیدحسن خمینی به آزمون نرفت اما همزمان شایعه «انصراف» از كاندیداتوری برای انتخابات خبرگان از سوی برخی رسانه‌ها منتشر شد. شایعه دو ساعت بعد از سوی نزدیكان بیت امام تكذیب شد و كمی آن‌طرف‌تر سخنگوی شورای نگهبان گفت كه «عدم شركت در آزمون» به معنای «انصراف» نیست. حالا اما دست شورای نگهبان است كه باز می‌ماند. هنوز نه می‌توان امید قطعی به تایید آنهایی داشت كه در این آزمون شركت نكرده‌اند و درجه علمی‌شان برای فقهای شورای نگهبان قابل اثبات نیست و نه می‌توان عدم حضور چهره‌ها را به معنی پایان حضور آنها دانست و برچسب «ردصلاحیت» شده را بر پیشانی آنها دید. یادگار امام هنوز منتظر تایید صلاحیتش است.

آبرویش را در این مسیر گذاشته است و خیلی از علما مهر تایید بر درجه اجتهاد او گذاشته‌اند. این‌بار تصمیم شورای نگهبان است برسر یك «خمینی».

آزمون شش ساعته با ١٥ سوال
آنهایی كه در جلسه آزمون حضور داشتند از شرایط آزمون گفتند. از آزمونی شش ساعته كه ١٥ سوال داشت تا درجه علمی داوطلبان انتخابات خبرگان رهبری را محك بزند. پیامك دعوت به حضور برای خیلی‌های دیگر كه برای شركت در آزمون رفته بودند هم نیامده بود و همین موجب اعتراض داوطلبان را فراهم كرده بود. آزمون هنگام اذان ظهر قطع شد و داوطلبان پس از اقامه نماز ظهر به ادامه آزمون پرداختند تا در ساعت ١٥:٣٠ آزمون پایان یابد. اما این آزمون ویژگی‌های خاص خود را هم داشت. آن‌گونه كه كانال تلگرامی فرید مدرسی گزارش داده است «شركت‌كنندگان در آزمون در زمان نماز به راحتی با یكدیگر گفت‌وگو كردند و از پاسخ سوال‌ها گفتند. نامزدهای خبرگان برخی‌شان حتی موبایل و كتاب هم با خود به جلسه آزمون برده بودند.» شش داوطلب زن هم برای محك زدن درجه علمی‌شان به میدان رسالت قم رفتند تا ببینند كه می‌توانند وارد مجلس خبرگان رهبری شوند یا خیر؟ برخی به روز برگزاری آزمون انتقاد داشتند.

آنها كه نیامدند؟
چهره‌های جدیدی كه برای حضور در رقابت مجلس خبرگان رهبری داوطلب شده بودند از جمله افرادی بودند كه روز گذشته بسیاری انتظار ورود آنها به ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری را داشتند. آیت‌الله امجد از جمله افرادی بود كه با وجود آنكه یكی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان خبر از دعوت شدن او به آزمون داده بود به محل آزمون نیامد تا بعد از ظهر روز گذشته اعلام شود كه وی در رقابت‌های پیشین مجلس خبرگان رهبری یك‌بار تایید صلاحیت شده بوده و در نتیجه نیازی به آزمون دادن ندارد.

 

آیت‌الله موسوی بجنوردی نیز از جمله دیگر افرادی بود كه با توجه به حضورش در لیست داوطلبان جدید احتمال حضور او را، كه از شاگردان حضرت امام بوده و دو درس خارج فقه و اصول را در حوزه علمیه تدریس می‌كند، می‌دادند. آیت‌الله موسوی بجنوردی هم اما در این آزمون به دلیل آنكه دعوتی از او نشده بود شركت نكرد. مرتضی آقاتهرانی، نماینده فعلی مجلس نهم كه برای انتخابات خبرگان كاندیدا شده است از جمله افرادی بود كه با وجود آنكه احتمال حضورش می‌رفت در این آزمون شركت نكرد. اما سرشناس‌ترین چهره‌ای كه حالا با نیامدنش به آزمون خبرگان كمی سرنوشت انتخابات را مبهم كرده است، یادگار امام خمینی است.

نه انصراف و نه آزمون
سید‌حسن خمینی دیروز به آزمونی كه در میدان رسالت شهر قم، همان شهری كه او سال‌ها در آن درس خوانده و درس داده بود، نرفت. تاكید كرد كه دعوتنامه‌ای برایش نیامده است پس در آزمون شركت نخواهد كرد. نرسیدن دعوتنامه از طریق پیامك یا هر شكل دیگری را از دو روز پیش از برگزاری آزمون اعلام كرده بود اما دیروز بازهم در این مورد تاكید كرد. نیامدنش به آزمون موجب شد تا برخی رسانه‌ها استنباط كنند كه حالا دیگر سید‌حسن خمینی از رقابت انتخاباتی خبرگان انصراف داده است.

 

شایعه‌ای كه خیلی زود از سوی یكی از نزدیكان یادگار امام تكذیب شد. به گفته مرتضی اشراقی آیت‌الله سید حسن خمینی انصراف نداده و تمام اخبار مبنی بر انصراف وی كذب و دروغ است.این شایعه كمی بعدتر توسط سخنگوی شورای نگهبان هم رد شد. نجات‌الله ابراهیمیان در همین مورد به فارس گفت: «شركت نكردن در آزمون علمی خبرگان رهبری، انصراف از كاندیداتوری تلقی نمی‌شود، ممكن است داوطلبی بگوید «بنده بدون نیاز به شركت در آزمون علمی، مجتهدم»، اما اگر داوطلبی آزمون نداده باشد، در واقع در این شرایط ابزاری برای تایید شرط علمی آنها دراختیار فقهای شورای نگهبان نیست و ممكن است منتهی به عدم‌احراز صلاحیت آن داوطلب شود». در نتیجه حالا سید‌حسن خمینی نه در آزمون خبرگان شركت كرده است و نه از رقابت خبرگان كنار كشیده است.

ابهام در دعوتنامه‌ها
اینكه سید‌حسن خمینی به این آزمون دعوت شده است و در آن شركت نكرده است با اینكه او اصلا به این آزمون دعوت نشده است كمی شرایط را متفاوت می‌كند. نزدیكان یادگار امام تاكید دارند كه هیچ گونه دعوتنامه‌ای از سوی شورای نگهبان برای‌شان ارسال نشده است. آیت‌الله موسوی بجنوردی هم در همین مورد تاكید داشت كه دعوتنامه‌ای به دستش نرسیده است با این حال هنوز وضعیت مبهم است. بالاخره شورای نگهبان دعوت كرده است یا نه؟ اما پاسخی كه نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان عصر دیروز در مورد ابهامات به وجود آمده به «اعتماد» می‌دهد كمی متفاوت‌تر است. او بازهم ترجیح داد در مورد دعوت یا عدم دعوت از سید‌حسن خمینی صراحتا و مصداقا صحبت نكند و از آن ١٤٠ نفری بگوید كه در این آزمون شركت نكرده‌اند.

 

ابراهیمیان در گفت‌وگو با «اعتماد» از موضوع جدیدی یاد می‌كند و می‌گوید: «اساسا چیزی به نام دعوت كتبی و شخصی از اشخاص وجود نداشته است بنابراین اگر آقایان می‌گویند كه از آنها دعوت نشده است، راست می‌گویند. ملاك ما برای آزمون علمی خبرگان همان اطلاعیه عمومی شورای نگهبان بود كه از همه داوطلبان به جز آنهایی كه هم‌اكنون عضو مجلس هستند یا در گذشته بوده‌اند یا در انتخابات‌های پیشین صلاحیت‌شان تایید شده است دعوت به حضور در آزمون علمی كرده بود.» وی در ادامه در مورد تبعات عدم حضور در آزمون علمی توضیح می‌دهد و می‌گوید كه این عدم حضور ممكن است به این علت بوده باشد كه فرد شرایط علمی را از نظر خودش دارا بوده است اما اثبات این شرایط برای فقهای شورای نگهبان امكانپذیر نخواهد بود. ابراهیمیان تاكید كرد: البته ما برای اطمینان به برخی از داوطلبان پیامك هم فرستادیم اما در نهایت مبنای دعوت همان اطلاعیه عمومی شورای نگهبان است.

نوبت تصمیم شورای نگهبان
یادگار امام همان كه آمدنش موجی از واكنش‌های مثبت را به همراه داشت در هنگام ثبت نام یك جمله مهم داشت «آبرویم را در این مسیر می‌گذارم». حالا نوبت شورای نگهبان است. یادگار امام كه بسیاری به درجه علمی‌اش اذعان دارند. هنوز هم اظهارات آیت‌الله مومن در مورد آنهایی كه نیاز به شركت در آزمون علمی شورای نگهبان ندارند مورد استناد خیلی‌هاست. اظهاراتی كه آیت‌الله مومن، عضو فقهای شورای نگهبان در مورد آزمون خبرگان گفته بود: «آزمون اجتهاد در قانون تعیین شرایط اعضای خبرگان نیامده است. مرجع تشخیص دارا بودن شرایط فوق، فقهای شورای نگهبان هستند یعنی فقهای شورای نگهبان باید تشخیص بدهند كه فرد این شرایط را دارد یا خیر.

 

گاهی كسی كه ثبت‌نام می‌كند از ما هم فاضل‌تر بوده است و ما نیز او را می‌شناسیم، بنابراین این فرد نیازی به امتحان دادن ندارد. یا كسی است كه ما آشنایی با او نداریم اما در حوزه تدریس می‌كند، نوارهای جلسات درس او نیز موجود است، خوب هم درس می‌دهد، ملا است و در مسائل سیاسی هم اظهارنظر كرده و مواضعش روشن است؛ این فرد هم نیازی به امتحان اجتهاد ندارد.» حالا نوبت شورای نگهبان است تا بگوید تصمیم نهایی‌اش در مورد درجه علمی یادگار امام كه ٢٠ سال از شروع تدریسش در حوزه می‌گذرد چیست؟ تصمیمی كه با توجه به اظهارات متفاوت حقوقدانان شورای نگهبان مشخص است كه هنوز اتخاذ نشده است.


 اخبار  انتخابات  خبرگان  -  اعتماد 


ویدیو مرتبط :
خوب اینم یه نوع كلاس درس البته كلاس لرها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیانیه پایانی نشست «کمپ دیوید» درباره ایران/ سید حسن نصرالله روز شنبه چه خواهد گفت؟



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,کمپ دیوید

بیانیه پایانی نشست اعراب و آمریکا در کمپ دیوید و اظهارات رئیس جمهور آمریکا در این زمینه، موضع روسیه درباره احتمال موفقیت مذاکرات هسته ای ایران، ادامه تنش ها در روابط ترکیه با روسیه، گمانه زنی درباره محتوای سخنرانی روز شنبه سید حسن نصرالله و تناقض گویی های یک نامزد انتخاباتی جمهوری خواه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، نشست مقامات کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با رئیس جمهور آمریکا در کمپ دیوید، امروز نیز مورد توجه مطبوعات و رسانه های مختلف قرار داشته است. خبرگزاری فرانسه در گزارشی از کمپ دیوید به قلم ژروم کارتیه با اشاره به بیانیه نشست کمپ دیوید میان آمریکا و شش کشور پادشاهی حاشیه خلیج فارس) نوشت دورنمای -توافق اصولی- در خصوص لغو تحریم های اقتصادی ایران به شدت موجب نگرانی کشورهای پادشاهی خلیج فارس است. اما اوباما در کمپ دیوید گفته بیشتر اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه با هزینه اندک و سطح پایین فن آوری است. رییس جمهور آمریکا اعلام کرد تهران احتمالاً بیشتر تمایل دارد از منابع آزاد شده برای بهبود اوضاع اقتصادی خود استفاده کند.

سایت شبکه خبری «سی ان ان» اظهارات رئیس جمهور آمریکا را پس از نشست کمپ دیوید به شکل مفصل تری پوشش داده است. به نوشته این سایت، رئیس جمهور آمریکا گفته هدف همکاری امنیتی، رویارویی طولانی و دائمی با ایران یا حتی به حاشیه راندن ایران نیست. وی افزوده: ما زمان زیادی را به گفتگو درباره ایران اختصاص دادیم. من درباره مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای به شرکای خلیج فارس آخرین اطلاعات را ارائه کردم. من خرسندم که ما در کمپ دیوید موافقت کردیم که راه حل جامع و قابل راستی آزمایی که به صورت کامل نگرانی های منطقه ای و بین المللی درباره برنامه هسته ای ایران را رفع کند، به نفع امنیت جامعه بین المللی، از جمله شرکای شورای همکاری خلیج فارس است.

سایت شبکه خبری «الجزیره» نیز بیانیه پایانی نشست کمپ دیوید را مورد توجه قرار داده است. به نوشته این سایت، بیانیه پایانی کمپ دیوید از ایران می خواهد تدابیری برای اعتماد سازی و از میان بردن نگرانی های کشورهای همسایه خود اتخاذ کند. در این بیانیه واشنگتن و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بر پایبندی خود به شراکتی راهبردی و برقراری روابطی قوی تر از گذشته میان خود تاکید می کنند. همچنین بر اساس این بیانیه واشنگن بر التزام خود به همکاری مشترک با کشورهای منطقه خلیج(فارس) برای حمایت از منطقه در برابر هرگونه تهدید تاکید کرد. آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس همچنین تصمیم گرفته اند برای مقابله با تهدیدات تروریستی همکاری های خود را افزایش دهند.

اما طی یکی دو روز اخیر، مواضع روسیه درباره موضوع مذاکرات هسته ای ایران در شماری از مطبوعات و رسانه ها بازتاب یافته است. در همین زمینه، سایت شبکه خبری «راشا تودی» به نقل از معاون وزیر خارجه روسیه از کاهش خطر شکست مذاکرات هسته ای با ایران خبر داده است. به نوشته این سایت، معاون وزیر خارجه روسیه گفته مذاکرات جاری بین ایران و گروه 5+1 در وین سرعت خوبی گرفته و خطر شکست مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران کم شده است. ریابکوف در گفتگوی مطبوعاتی با یادآوری اینکه موضوع هسته ای ایران محور بحث های جان کری وزیر خارجه آمریکا در سفر سه شنبه گذشته به مسکو بود افزود در این مذاکرات همه سیگنال های مهم بین دو طرف (ایران و 5+1) رد و بدل شده است و طرفین عزم جدی برای ادامه همکاری دوجانبه به منظور متبلور کردن توافق درباره این مشکل پیچیده و مزمن دارند.

این در حالی است که روسیه خود دوره ای تنش آلود را در روابط با برخی از کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای، از جمله ترکیه دنبال می کند. در همین راستا، خبرگزاری «اسپوتنیک» اظهارات وزیر خارجه ترکیه را بازتاب داده که خواستار گسترش ناتو به سوی شرق و در بر گرفتن کشورهایی چون گرجستان شده است. به نوشته این خبرگزاری، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز پنجشنبه در سخنانی تصریح کرده که ترکیه از گسترش ناتو حمایت می کند. وی گفته در شرایط کنونی ما چهار کشور به عنوان نامزد برای پیوستن به ناتو داریم، یعنی کشورهای مونته نگرو، بوسنی و هرزگوین، مقدونیه و گرجستان. وزیر خارجه ترکیه همچنین گفته: ما امیدواریم که نشست ناتو در سال 2016 میلادی با هدف توسعه سازمان برگزار شود.

در مطلبی درباره منطقه، روزنامه «السفیر» لبنان ضمن اشاره به سخنرانی که قرار است سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان روز شنبه انجام دهد، به محورهایی اشاره کرده که احتمالاً در این سخنرانی مطرح خواهد شد. این روزنامه می نویسد سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان فردا(شنبه)در سخنرانی خود پیروزی رزمندگان مقاومت وارتش عربی سوریه در نبرد بزرگ القلمون را که نتایج آن فراتر از این منطقه است، اعلام می کند. دبیرکل حزب الله 5 ماه مه جاری در نخستین سخنرانی خود درباره نبرد القلمون، ساعت صفر شروع نبرد را « ذوب شدن برف ها» اعلام کرد اما آرزوها و توقعات را زیاد نکرد و همه جزئیات عملیات میدانی، اهداف، حجم نیروهای شرکت کننده، جغرافیا و مدت زمان نبرد سری باقی ماند. اما این موارد در سخنرانی فردا روشن خواهد شد.

در نهایت، اظهارات متناقض یکی از نامزدهای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، موضوع دیگری است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته نشریه «تایم»، جب بوش نامزد احتمالی جمهوریخواه انتخابات 2016 ریاست جمهوری امروز پنجشنبه در سخنانی سعی کرد درباره اظهارنظر جنجالی اخیرش درباره جنگ عراق توضیح دهد. بوش که مدتی پیش گفته بود اگر وی در زمان ریاست جمهوری برادرش رئیس جمهور می بود، مانند وی دستور حمله به عراق را صادر می کرد، روز گذشته از این سخنان عقب نشینی کرده و اظهارات خود را پس گرفت. وی سپس در یک سخنرانی در توجیه اظهارنظر اولیه خود در حمایت از جنگ عراق در سال 2003 و سپس بازپسگیری این حمایت گفته که او درباره جنگ عراق هیچ صحبتی با برادرش، جرج بوش نداشته است.


  اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک