متفرقه
2 دقیقه پیش | با زخم های زندگی چه کنیم؟در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ... |
2 دقیقه پیش | نظر آیتالله محقق داماد درمورد سید حسنآیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ... |
در توحید و موعظه
در توحید و موعظه خداشناسی. و گواهی میدهم که خدایی نیست جز خدای یکتا، آغاز اوست که پیش از او چیزی نیست، و پایان همه اوست که بینهایت است، پندارها برای او صفتی نمیتوانند فراهم آورند، و عقلها از درک کیفیت او درماندهاند، نه جزئی برای او میتوان تصور کرد و نه تبعیضپذیر است و نه چشمها و قلبها میتوانند او را به درستی فرا گیرند. ضرورت پندپذیری ای بندگان خدا! از عبرتهای سودمند پند پذیرید، و از آیات روشنگر عبرت آموزید. و از آنچه با بیان رسا شما را ترسانده، بپرهیزید، و از یادآوریها و اندرزها سود ببرید، آن چنان که گویا چنگال مرگ در پیکر شما فرورفته، و رشته آرزوها و دلبستگیها قطع گردیده و سختیهای مرگ و آغاز حرکت به سوی قیامت به شما هجوم آورده است. آن روز که (همراه هر کسی گواه و سوق دهندهای است) سوقدهنده که تا صحنه رستاخیز او را میکشاند، و شاهدی که بر اعمال او گواهی میدهد. (و قسمتی از این خطبه) وصف بهشت در بهشت، درجاتی از یکدیگر برتر، و جایگاه گوناگون و متفاوت وجود دارد که نعمتهایش پایان ندارد، و ساکنان آن هرگز خارج نگردند، ساکنان بهشت جاوید، هرگز پیر و فرسوده نگردند، و گرفتار شدائد و سختیها نخواهند شد. |
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) وَ أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ، الْأَوَّلُ لا شَىْءَ قَبْلَهُ، وَ الاخِرُ لا غایَةَ لَهُ، لا تَقَعُ الْأَوْهامُ لَهُ عَلى صِفَةٍ، وَ لا تَعْقِدُ الْقُلُوبُ مِنْهُ عَلى کَیْفِیَّةٍ، وَ لا تَنالُهُ التَّجْزِئَةُ وَ التَّبْعِیضُ، وَ لا تُحِیطُ بِهِ الْأَبْصارُ وَ الْقُلُوبُ. مِنْها: فَاتَّعِظُوا عِبادَ اللَّهِ بِالْعِبَرِ النَّوافِعِ، وَ اعْتَبِرُوا بِالاىِ السَّواطِعِ، وَ ازْدَجِرُوا بِالنُّذُرِ الْبَوالِغِ، وَ انتَفِعُوا بالذِّکْرِ وَ الْمَواعِظِ، فَکَأَنْ قَدْ عَلِقَتْکُمْ مَخالِبُ الْمَنِیَّةِ، وَ انقَطَعَتْ مِنْکُمْ عَلائِقُ الْأُمْنِیَّةِ، وَ دَهَمَتْکُمْ مُفْظِعاتُ الْأُمُورِ، وَ السِّیاقَةُ إِلَى الْوِرْدِ الْمَوْرُودِ، وَ کُلّ نَفْسٍ مَعَها سَائِقٌ وَ شَهِیدٌ: سائِقٌ یَسُوقُها إِلى مَحْشَرِها، وَ شاهِدٌ یَشْهَدُ عَلَیْها بِعَمَلِها. مِنها فِى صِفَةِ الْجَنَّةِ: دَرَجاتٌ مُتَفاضِلاتٌ، وَ مَنازِلُ مُتَفاوتاتٌ، لا یَنقَطِعُ نَعِیمُها، وَ لا یَظْعَنُ مُقِیمُها، وَ لا یَهْرَمُ خالِدُها، وَ لا یَبْأَسُ ساکِنُها. |
ویدیو مرتبط :
فایده موعظه؟!!
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
موعظه یاران
موعظه یاران ای بندگان خدا! همانا بهترین و محبوبترین بنده نزد خدا، بندهای که خدا او را در پیکار با نفس یاری داده است، آن کس که جامه زیرین او اندوه، و لباس رویین او ترس از خداست، چراغ هدایت در قلبش روشنشده و وسائل لازم برای روزی او فراهم آمد، دوریها و دشواریها را بر خود نزدیک و آسان ساخته است. حقایق دنیا را با چشم دل نگریسته، همواره به یاد خدا بوده و اعمال نیکو، فراوان انجام داده است، از چشمه گوارای حق سیراب گشته، سرچشمهای که به آسانی به آن رسید و از آن نوشیده سیراب گردید. از راه هموار و راست قدم برداشته، پیراهن شهوات را از تن بیرون کرد، و جز یک غم، از تمام غمها خود را میرهاند، و از صف کوردلان و مشارکت با هواپرستان خارجشده، کلید بازکننده درهای هدایت شد و قفل درهای گمراهی و خواری گردید، راه هدایت را با روشندلی دید، و از همان راه رفت، و نشانههای آن را شناخت و از امواج سرکش شهوات گذشت. به استوارترین دستاویزها و محکمترین طنابها چنگ انداخت، چنان به یقین و حقیقت رسید که گویی نور خورشید بر او تابید، در برابر خداوند خود را بگونهای تسلیم کرد که هر فرمان او را انجام میدهد و هر فرعی را به اصلش باز میگرداند، چراغ تاریکیها، و روشنیبخش تیرگیها، کلید درهای بسته و برطرفکننده دشواریها، و راهنمای گمراهان در بیابانهای سرگردانی است. سخن میگوید، خوب میفهماند، سکوت کرده به سلامت میگذرد، برای خدا اعمال خویش را خالص کرده آنچنان که خدا پذیرفته است، از گنجینههای آیین خدا و ارکان زمین است. خود را به عدالت واداشته و آغاز عدالت او آنکه هوای نفس را از دل بیرون رانده است، حق را میشناساند و به آن عمل میکند، کار خیری نیست مگر که به آن قیام میکند، و در هیچ جا گمان خیری نبرده جز آنکه به سوی آن شتافت. اختیار خود را به قرآن سپرده، و قرآن را راهبر و پیشوای خود قرار داده است، هر جا که قرآن بار اندازد فرود آید، و هر جا که قرآن جای گیرد مسکن گزیند. وصف زشت ترین انسان (عالم نمایان) و دیگری که او را دانشمند نامند اما از دانش بیبهره است، یک دسته از نادانیها را از جمعی نادان فرا گرفته، و مطالب گمراهکننده از گمراهان آموخته، و به هم بافته، و دامهایی از طنابهای غرور و گفتههای دروغین بر سر راه مردم افکنده، قرآن را بر امیال و خواستههای خود تطبیق میدهد، و حق را به هوسهای خود تفسیر میکند، مردم را از گناهان بزرگ ایمن میسازد، و جرائم بزرگ را سبک جلوه میدهد، ادعا میکند از ارتکاب شبهات پرهیز دارد اما در آنها غوطه میخورد. میگوید: از بدعتها دورم، ولی در آنها غرقشده است، چهره ظاهر او چهره انسان، و قلبش قلب حیوان درنده است، راه هدایت را نمیشناسد که از آن سو برود، و راه خطا و باطل را نمیداند که از آن بپرهیرد، پس مردهای است در میان زندگان. شناساندن عترت پیامبر (ص) و امامان راستین (ع) مردم! کجا میروید؟ چرا از حق منحرف میشوید؟ پرچمهای حق برپاست و نشانههای آن آشکار است، با اینکه چراغهای هدایت روشنگر راهند، چون گمراهان به کجا میروید؟ چرا سرگردانید؟ در حالی که عترت پیامبر شما در میان شماست، آنها زمامداران حق و یقینند، پیشوایان دین، و زبانهای راستی و راستگویانند، پس باید در بهترین منازل قرآن جایشان دهید و همانند تشنگان که به سوی آب شتابانند، به سویشان هجوم آورید. ای مردم این حقیقت را از خاتم پیامبران بیاموزید که فرمود: هر که از ما میمیرد، در حقیقت نمرده است و چیزی از ما کهنه نمیشود. پس آنچه نمیدانید، نگویید، زیرا بسیاری از حقایق در اموری است که ناآگاهانه انکار میکنید. ویژگیهای امام علی (ع) مردم! عذرخواهی کنید از کسی که دلیلی بر ضد او ندارید، و آنکس من میباشم، مگر من در میان شما بر اساس (ثقل اکبر) که قرآن است عمل نکردم؟ و (ثقل اصغر) عترت پیامبر (ص) را در میان شما باقی نگذارم؟ مگر من پرچم ایمان را در بین شما استوار نساختم؟ و از حدود و مرز حلال و حرام آگاهیتان ندادم؟ مگر پیراهن عافیت را با عدل خود به اندام شما نپوشاندم؟ و نیکیها را با اعمال و گفتار خود در میان شما رواج ندادم؟ و ملکات اخلاق انسانی را به شما نشان ندادم؟ پس وهم و گمان خود را در آنجا که چشم دل ژرفای آن را مشاهده نمیکند، و فکرتان توانایی تاختن در آن راه را ندارد، بکار نگیرید. برخی از همین خطبه است: اخبار غیبی نسبت به آینده بنیامیه تا آنکه برخی از شما گمان میبرند که دنیا به کام بنیامیه شد، و همه خوبیها را افزون به آنها سپرده و آنها را از سرچشمه خود سیراب کرده، و تازیانه و شمشیرشان از سر این امت کنار نخواهد رفت، کسانی که چنین میاندیشند در اشتباهند، زیرا سهم بنیامیه تنها جرعهای از زندگی لذت بخش است که مدتی آن را میمکند سپس همه آنچه را که نوشیدند بیرون میریزند. |
( وَ مِنْ خُطْبَةٍ لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ: ) عِبادَ اللَّهِ، إِنَّ مِنْ أَحَبِّ عِبادِ اللَّهِ إِلَیْهِ عَبْداً أَعانَهُ اللَّهُ عَلى نَفْسِهِ، فَاسْتَشْعَرَ الْحُزْنَ، وَ تَجَلْبَبَ الْخَوْفَ، فَزَهَرَ مِصْباحُ الْهُدى فِى قَلْبِهِ، وَ أَعَدَّ الْقِرى لِیَوْمِهِ النَّازِلِ بِهِ، فَقَرَّبَ عَلى نَفْسِهِ الْبَعِیدَ، وَ هَوَّنَ الشَّدِیدَ: نَظَرَ فَأَبْصَرَ، وَ ذَکَرَ فَاسْتَکْثَرَ، وَ ارْتَوى مِنْ عَذْبٍ فُراتٍ سُهِّلَتْ لَهُ مَوارِدُهُ فَشَرِبَ نَهَلًا، وَ سَلَکَ سَبِیلًا جَدَداً. قَدْ خَلَعَ سَرابِیلَ الشَّهَواتِ، وَ تَخَلّى مِنَ الْهُمُومِ إِلَّا هَمّاً واحِداً انْفَرَدَ بِهِ، فَخَرَجَ مِنْ صِفَةِ الْعَمى، وَ مُشارَکَةِ أَهْلِ الْهَوى، وَ صارَ مِنْ مَفاتِیحِ أَبْوابِ الْهُدى، وَ مَغالِیقِ أَبْوابِ الرَّدى، قَدْ أَبْصَرَ طَرِیقَهُ، وَ سَلَکَ سَبِیلَهُ، وَ عَرَفَ مَنارَهُ، وَ قَطَعَ غِمارَهُ، وَ اسْتَمْسَکَ مِنَ الْعُرى بِأَوْثَقِها، وَ مِنَ الْحِبالِ بِأَمْتَنِها، فَهُوَ مِنَ الْیَقِینِ عَلى مِثْلِ ضَوْءِ الشَّمْسِ قَدْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلَّهِ سُبْحانَهُ فِى أَرْفَعِ الْأُمُورِ مِنْ إِصْدارِ کُلِّ وارِدٍ عَلَیْهِ، وَ تَصْیِیرِ کُلِّ فَرْعٍ إِلى أَصْلِهِ، مِصْباحُ ظُلُماتٍ، کَشَّافُ عَشَواتٍ، مِفْتاحُ مُبْهَماتٍ، دَفَّاعُ مُعْضِلاتٍ، دَلِیلُ فَلَواتٍ، یَقُولُ فَیُفْهِمُ، وَ یَسْکُتُ فَیَسْلَمُ، قَدْ أَخْلَصَ لِلَّهِ فَاسْتَخْلَصَهُ، فَهُوَ مِنْ مَّعادِنِ دِینِهِ، وَ أَوْتادِ أَرْضِهِ قَدْ أَلْزَمَ نَفْسَهُ الْعَدْلَ، فَکانَ أَوَّلُ عَدْلِهِ نَفْىَ الْهَوى عَنْ نَفْسِهِ، یَصِفُ الْحَقَّ وَ یَعْمَلُ بِهِ، لا یَدَعُ لِلْخَیْرِ غایَةً إِلَّا أَمَّها، وَ لا مَظِنَّةً إِلَّا قَصَدَها، قَدْ أَمْکَنَ الْکِتابَ مِنْ زِمامِهِ، فَهُوَ قائِدُهُ وَ إِمامُهُ، یَحُلُّ حَیْثُ حَلَّ ثَقَلُهُ، وَ یَنْزِلُ حَیْثُ کانَ مَنْزِلُهُ. وَ اخَرُ قَدْ تَسَمّى عالِماً وَ لَیْسَ بِهِ، فَاقْتَبَسَ جَهائِلَ مِنْ جُهَّالٍ، وَ أَضالِیلَ مِنْ ضُلَّالٍ، وَ نَصَبَ لِلْنّاسِ أَشْراکاً مِنْ حَبائِلِ غُرُورٍ، وَ قَوْلٍ زُورٍ، قَدْ حَمَلَ الْکِتابَ عَلى ارائهِ، وَ عَطَفَ الْحَقّ عَلى اَهْوائهِ، یُؤَمِّنُ النَّاسَ مِنَ الْعَظائِمِ، وَ یُهَوِّنُ کَبِیرَ الْجَرائِمِ، یَقُولُ: أَقِفُ عِندَ الشُّبُهاتِ وَ فِیها وَقَعَ، وَ یَقُولُ: أَعْتَزِلُ الْبِدَعَ وَ بَیْنَهَا اضْطَجَعَ، فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنسانٍ، وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیَوانٍ، لا یَعْرِفُ بابَ الْهُدى فَیَتَّبِعَهُ، وَ لا بابَ الْعَمى فَیَصُدَّ عَنْهُ، فَذلِکَ مَیِّتُ الْأَحْیاءِ! فَأَیْنَ تَذْهَبُونَ؟ وَ أَنّى تُؤْفَکُونَ؟ وَ الْأَعْلامُ قائِمَةٌ! وَ الایاتُ واضِحَةٌ! وَ الْمَنارُ مَنصُوبَةٌ! فَأَیْنَ یُتاهُ بِکُمْ؟ بَلْ کَیْفَ تَعْمَهُونَ وَ بَیْنَکُمْ عِتْرَةُ نَبِیِّکُمْ؟! وَ هُمْ أَزِمَّةُ الْحَقِّ، وَ أَعْلامُ الدِّینِ وَ أَلْسِنَةُ الصِّدْقِ، فَأَنزِلُوهُمْ بِأَحْسَنِ مَنازِلِ الْقُرانِ، وَ رِدُوهُمْ وُرُودَ الهِیمِ العِطاشِ. أَیُّهَا النَّاسُ خُذُوها عَنْ خاتَمِ النَّبِیِّینَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ وَ سَلَّمَ: إِنَّهُ یَمُوتُ مَنْ ماتَ مِنَّا وَ لَیْسَ بِمَیِّتٍ، وَ یَبْلى مَنْ بَلِىَ مِنّا وَ لَیْسَ بِبالٍ فَلا تَقُولُوْا بِما لا تَعْرِفُونَ، فَإِنَّ أَکْثَرَ الْحَقِّ فیما تُنْکِرُونَ، وَ أَعْذِرُوا مَنْ لا حُجَّةَ لَکُمْ عَلَیْهِ، وَ أَنَا هُوَ. أَلَمْ أَعْمَلْ فِیکُمْ بِالثَّقَلِ الْأَکْبَرِ، وَ أَتْرُکْ فِیکُمُ الثَّقَلَ الْأَصْغَرَ، وَ رَکَزْتُ فِیکُمْ رایَةَ الْإِیمانِ، وَ وَقَفْتُکُمْ عَلى حُدُودِ الْحَلالِ وَ الْحَرامِ، وَ أَلْبَسْتُکُمُ الْعافِیَةَ مِنْ عَدْلِى، وَ فَرَشْتُکُمُ الْمَعْرُوفَ مِنْ قَوْلِى وَ فِعْلِى، وَ أَرَیْتُکُمْ کَرائِمَ الْأَخْلاقِ مِنْ نَفْسِى، فَلا تَسْتَعْمِلُواْ الرَّأْىَ فِیما لا یُدْرِکُ قَعْرَهُ الْبَصَرُ، وَ لا یَتَغَلْغَلُ إِلَیْهِ الْفِکْرُ. وَ مِنْها: حَتّى یَظُنَّ الظَّانُّ أَنَّ الدُّنْیا مَعْقُولَةٌ عَلى بَنِى أُمَیَّةَ، تَمْنَحُهُمْ دَرَّها، وَ تُورِدُهُمْ صَفْوَها، وَ لا یُرْفَعُ عَنْ هذِهِ الْأُمَّةِ سَوْطُها وَ لا سَیْفُها!! وَ کَذَبَ الّظانُّ لِذلِکَ، بَلْ هِىَ مَجَّةٌ مِنْ لَذِیذِ الْعَیْشِ یَتَطَعَّمُونَها بُرْهَةً، ثُمَّ یَلْفِظُونَها جُمْلَةً. |