متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

جهنمی ها کی آزاد می شوند؟



 

 

جهنمی ها کی آزاد می   شوند؟

 

خداوند هیچ مؤمنى را داخل جهنم نمى‏کند، در حالى که به او وعده بهشت داده است، و هیچ کافرى را از جهنم نجات نمى‏دهد، در حالى که به او وعده خلود در آتش داده است و گناه‏کاران موحد، به جهنم داخل شده، از آن خارج مى‏شوند، و شفاعت در حق ایشان روا است .

 

ما شنیده ایم که خداوند متعال ارحم الرحمین است و بخشش در حق بندگانش بی نهایت است و در عین حال همان خدای مهربانتر سهمگین ترین عذاب ها و آلام را برای بندگانش فراهم دیده است!

 

بین مهربانی و عذاب چه رابطه ای هست؟

علما به این قبیل پرسش ها پاسخ های منطقی و وزینی داده اند از جمله اینکه: آتش جهنم هم سوزنده است هم سازنده ،می سوزاند که بسازد آن چه را که ما از سر جهل و عناد و ظلم به خود و دیگران نابود کرده ایم،وقتی ما راه مستقیم و کوتاه را برای رسیدن به هدف رها کرده ایم و در بیابان های بی حاصل دنیا در چی سراب دویده ایم باید یک جایی بر گردیم یا نه ؟ این راه برگشت طبیعتا سخت و طاقت فرسات چون توان از میان رفته قوت و توشه ای نمامده است و عطش مانده است و دیگر هیچ چس برای نجات باید این سختی را تحمل کرد تا رهایی یافت وقتی دنیا را به بیهودگی گذراندیم و هرپز به نقشه راه که ترسیم شده دست مبارک حضرت حق بوده است نظر نینداختیم و به بیراهه رفتیم و آنچه داشتیم در رسیدن به سراب ها باختیم پس راهی نداریم جز اینکه جبران مافات کنیم و این جهنم همان راهی است که رفته ایم و هر چه در راه رفت بی مهاباتر و لجام گسیخته تر تاخته ایم مسلم استکه بازگشت هم سخت تر خواهد بود .

 

خوب همه این ها قبول ولی تا کی باید سوخت؟!


مدت زمان ماندن در جهنم بستگی به میزان گناهان دارد:

 

گناهان متفاوت است بنابر روایات، بعضى از آن‏ها مانند شرک و کفر و نفاق موجب رفتن به جهنم و خلود در آن است و این در صورتى است که صاحب آن بدون توبه واقعى بمیرد. بعضى دیگر از گناهان براى مدت مشخصى موجب عذاب مى‏باشد و بعد با شفاعت اولیاء یا لطف و فضل خداى متعال مورد بخشش واقع مى‏شود.

 

براساس آیات و روایات، اگر آدمى، در مجموع رو به خدا داشته و مؤمن و دوستدار حضرت رسول اکرم‏ (صلى الله علیه وآله) و اهل بیت (‏علیهم السلام) باشد، ولى در دنیا خود را از آلودگى‏ها و تعلّقات پاک نسازد؛ با عذاب‏ها و فشارهایى رو به رو بوده و چه بسا به طبقات اولیه جهنم خواهد افتاد. با این عذاب‏ها، تطهیر شود و به عالم نور قدم بگذارد. (بحارالانوار، ج 8، ص 352 و 353، ح2)

 

بر اساس روایتى از امام صادق (علیه السلام)، انسان‏ها در قیامت سه دسته‏اند:

 

1 . یک دسته، کسانى‏اند که در عالم حشر آن گاه که مردم درگیر مواقف و عوالم حشراند زیر سایه خداوند و در جوار قرب حق خواهند بود و نیاز به طى آن عوالم و مواقف ندارند؛ چون آن مراحل را در این دنیا پشت سر نهاده‏اند.

 

2. گروه دیگر انسان‏هایى‏اند که باید از حساب و عذاب و جهنم موقّت بگذرند تا پس از تطهیر و تصفیه و در عالم قیامت، به خدا برسند.


کسانى از اهل ایمان که مرتکب خطاهایى اعم از صغیره یا کبیره شده‏اند -از جمله بی حجابی یا بدحجابی- و در دنیا توبه نکرده اند، در عوالم مختلف، قبر، برزخ و قیامت برحسب حال، عذاب‏هایى خواهند کشید تا پاک شوند و از عذاب خلاصى یابند و در نتیجه وارد بهشت شوند

 

3. عده‏اى دیگر، کسانى‏اند که چون روى‏گردان و فرارى از خدا بوده‏اند، به قعر جهنم فرو خواهند رفت (همان، ج 7، ص 183، ح 31.)بنابراین عده‏اى مستقیم، وارد بهشت و بهشت‏ها مى‏شوند و هرگز از آن خارج نمى‏شوند؛ عده‏اى پس از گذر از مواقف -از جمله جهنم موقّت -وارد بهشت مى‏گردند و عده‏اى نیز در جهنم جاودانه، جاى خواهند گرفت.

 

از معصوم نقل شده است: «مؤمنان گناهکار روزى از جهنم خارج خواهند شد» )بحارالانوار، ج 8، ص 346.) اما اگر گناه به گونه‏اى در او اثر کرده باشد که او را به حد کفر رسانده باشد، از آنجا که ما براساس آیات قرآنى: (بقره(2)، آیات 39، 81، 80، 162 و 161؛ مائده (5)، آیه 37؛ یونس (10) آیه 52 و... و روایات: بحارالانوار، ج 8، صص 351 362 و...) قائل به خلود کفار در جهنم هستیم، هیچ‏گاه به بهشت وارد نخواهد شد (در باب جهنم و مسائل مرتبط با آن، ر.ک: محمد حسن قدردان قراملکى، جهنم چرا؟)

 

گناهکارانى که در قیامت به عذاب الهى گرفتار مى‏شوند، پس از مدت زمانى معین عذاب آنها پایان یافته و یا ازطریق شفاعت بخشیده مى‏شوند. اما عده‏اى هستند که هیچ زمینه‏اى براى بخشش و پاک شدنشان وجود ندارد؛ مانندکافران و معاندین که این افراد به تصریح قرآن کریم همیشه در عذاب جهنم گرفتار خواهند بود.

 

برخى روایات دلالت دارد که دوستان على(علیه السلام) و خاندان او در عذاب ابد نخواهند بود و دشمنان ایشان از عذاب جاودان نجات نخواهند یافت. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) مى‏فرماید: همانا ولایت على(علیه السلام) آن نیکى و خیرى است که با وجود آن هیچ گناهى هر چند بزرگ باشد زیان نمى‏رساند، و به سبب پاره‏اى از عذاب‏هاى اخروى تطهیر مى‏شود تا به شفاعت سروران طیّب و طاهر از گناهان نجات کامل یابند و همانا دوستى و قبول رهبرى و دشمنان على(ع) و مخالفت با او گناهى است که چیزى با آن نمى‏تواند نافع باشد و تنها سودى که به خاطر طاعت‏هایشان در دنیا بهره آن‏ها مى‏شود این است که از نعمت‏هاى ظاهرى و رفاه، سلامتى، گسترش زندگى برخوردار مى‏شوند. ولى چون وارد صحنه آخرت شوند براى آنان عذاب جاودان خواهد بود...(بحارالانوار، ج 8، ص 352، ح 2)پ

 

علامه مجلسى در مقام جمع روایات یاد شده بر این باورند که:

 

کافران و منکران ضروریات دین اسلام در آتش جاودان خواهند بود.

 

2 ـ گروه‏هاى غیرشیعه و کسانى که منکر ضروریات اسلام هستند اگر در تعصّب شدید و دشمنى با اهل بیت(علیهم السلام) سخت کوشیده و حجّت بر آنان تمام شده باشد، نیز در آتش جاودان خواهند بود.

 

صاحبان گناهان بزرگ از شیعیان داخل آتش خواهند شد و مدتى عذاب خواهند چشید، جز این که شفاعت نصیبشان خواهد شد. برخلاف شیعیان راستین که حتّى یک نفر آنان هرگز در دوزخ دیده نمى‏شود. (بحار، ج 8، ص 393، ذیل ح 41)

 

در بررسى نهج‏البلاغه حضرت امیر در این زمینه به نتایج مفیدى مى‏رسیم که: مردم از جهت انجام وظایف و ترک آن چند گروهند:

 

گروه اول: آن‏ها که تمام دستورات اعتقادى، حقوقى و اخلاق را بى‏چون و چرا انجام مى‏دهند و مرتکب کوچک‏ترین خطایى نمى‏شوند. قرآن این گروه را اهل بهشت معرفى مى‏کند بهشتى که همواره در آن متنعّمند و هیچ گاه از آن اخراج نخواهند شد (توبه، آیه‏ى 72.)

 

گناهکارانى که در قیامت به عذاب الهى گرفتار مى‏شوند، پس از مدت زمانى معین عذاب آنها پایان یافته و یا ازطریق شفاعت بخشیده مى‏شوند. اما عده‏اى هستند که هیچ زمینه‏اى براى بخشش و پاک شدنشان وجود ندارد؛ مانندکافران و معاندین که این افراد به تصریح قرآن کریم همیشه در عذاب جهنم گرفتار خواهند بود.

 

امام على(علیه السلام) در خطبه 109 و 85 و حکمت 387 نهج‏ البلاغه به طور کامل این موضوع را تبیین نموده است: «اما فرمان‏برداران را در جوار رحمت خویش جاى مى‏دهد و در سراى جاودان‏اش آنان را مخلّد مى‏سازد... .

 

گروه دوم: کسانى که مرتکب گناهان کبیره نشده‏اند، ولى گه گاه تن به گناهان صغیره داده‏اند. خداوند این گروه را نیز به خاطر دیندارى و اجتنابشان از کبائر، مرهون رحمت خود کرده، اهل بهشتشان مى‏ سازد. «إِن تَجْتَنِبُواْ كَبَآئِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنكُمْ سَیِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُم مُّدْخَلاً كَرِیمًا »( نساء، آیه‏ى 31) ؛


گروه سوم: آنان که مرتکب گناهان کبیره شده‏اند، اما توبه کرده و یا شفاعت و رحمت واسعه الهى بر آنان سایه افکنده است. ایشان نیز عاقبت اهل بهشت خواهند گردید و همچون بهشتیان در آن جاودان خواهند زیست. امام رضا(علیه السلام) در این باره مى‏فرماید: خداوند هیچ مؤمنى را داخل جهنم نمى‏کند، در حالى که به او وعده بهشت داده است، و هیچ کافرى را از جهنم نجات نمى‏دهد، در حالى که به او وعده خلود در آتش داده است و گناه‏کاران موحد، به جهنم داخل شده، از آن خارج مى‏شوند، و شفاعت در حق ایشان روا است(بحار، ج 8، ص 362.) از عبارت «به جهم داخل شده، از آن خارج مى‏شوند...» مى‏توان استفاده کرد که مدّتى عذاب مى‏بینند تا تطهیر شوند. آن گاه مشمول شفاعت خواهند شد

 

گروه چهارم: کسانى که با سوء نیت راه کفر و نفاق در پیش گرفتند و با معارف حقه الهى دشمنى کردند. اینان اهل جهنم‏ اند و در آن جاودانه خواهند بود. «وَالَّذِینَ كَفَرواْ وَكَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا أُولَـئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ» (بقره، آیه‏ى 39)

 

نتیجه:

در مجموع مى‏توانیم نتیجه بگیریم کسانى از اهل ایمان که مرتکب خطاهایى اعم از صغیره یا کبیره شده‏اند -از جمله بی حجابی یا بدحجابی- و در دنیا توبه نکرده اند، در عوالم مختلف، قبر، برزخ و قیامت برحسب حال، عذاب‏هایى خواهند کشید تا پاک شوند و از عذاب خلاصى یابند و در نتیجه وارد بهشت شوند. امّا درباره عذاب یاد شده لازم است اشاره به فرمایش خداوند در قرآن کریم بکنیم که مى‏فرماید: شدّت عذاب الهى در قیامت آن چنان است که هیچ کس عذابى همانند عذاب او نمى‏کند(فجر، آیه‏ى 25 (فیومئذٍ لایُعَذِّب عَذابه اَحَد)

 

یعنى عذاب قیامت نظیر ندارد و یک لحظه‏اش براى احدى قابل تحمل نیست. تازه بعد از این عذاب، وقتى وارد بهشت مى‏شود این طور نیست که در مراتب عالى و هم‏ردیف اصحاب یمین یا سابقین قرار بگیرند بلکه در جایگاهى در شأن خودشان منزل و مأوا خواهند گزید.

 

خداوند متعال راه را مستقیم و روشن نشان داده است از باب لطف بی نهایت خود گناهان بی شمار ما را تا حد زیادی مورد بخشش قرار میدهد و در کنار ابن همه نعمت و لطف از خشمش نیز بر حذرمان میدارد پس بهتر از قبل از آن که دیر شود راهی را برویم که نهایتا مجبور به رفتنش هستیم و خود را به ورطه های هولناک و طاقت فرسا نیندازیم .

 

...........................................................

ذکر منابع مطالعاتى:

1. معاد، شهید دستغیب (قدس سره)

2. معادشناسى، مجلّدات 11 گانه، علامه محمد حسین حسینى طهرانى (ره)

3. معاد در قرآن، ص 495، آیة‏الله جوادى آملى (دامت‏برکاته)
فرآوری: محمدی

 

منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
مسابقات کشوری آزاد روباتیک در دانشگاه آزاد دماوند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احمدی نژاد: انتخابات در ايران کاملا آزاد است



 

 

انتخابات در ايران کاملا آزاد است و در کشورمان به جاي حکومت حزبي ، حکومت کاملا مردمي برقرار است و در انتخابات اخير نيز بالاترين حد مشارکت يعني 85 درصد در انتخابات حضور پيدا کردند، که در دنيا بي‌نظير است طبيعي است که عده‌اي معترض هم وجود داشته باشد که خوشبختانه قوانين مترقي کشورمان مسير اعتراضات قانوني را هم براي اين منظور مشخص کرده است و دستگاه قضايي نيز ناظر بر قانون است چنانچه تخلفي صورت گرفته باشد، با قاطعيت با آن برخورد مي‌کند.

 


ایرنا: رييس جمهور با تاکيد بر اينکه کساني که خيال مي‌کنند داشتن بمب اتم قدرت مي‌آورد عقب افتاده سياسي هستند، تصريح کرد: درست است که ملت ايران، دشمنان زيادي دارد اما براي دفاع از خود به بمب اتم نياز نداريم.

 

 

محمود ‌احمدي‌نژاد در گفت وگو با شبکه يک تلويزيون دانمارک و روزنامه پليتيکن با تاکيد بر اين که دولت آمريکا بايد رفتار خود را اصلاح کند، اظهار داشت: آمريکا نيز مانند ساير کشورها داراي محدوده جغرافياي خاصي است و بايد در محدوده خود زندگي کند.

 

 

وي با انتقاد از حضور و دخالت آمريکا در عراق و افغانستان و ساير نقاط دنيا گفت: امروز اوضاع اين کشورها به مراتب بدتر از 7 سال گذشته و زمان اشغال است و حتي با حضور ناتو هم وضعيت اين کشورها بهتر نشده است.

 

 

رييس جمهور افزود: روزانه دهها نفر در اين کشورها کشته مي‌شوند و تاکنون صدها هزار نفر کشته و آواره شده‌اند. مهم نيست که چه کسي در اين کشورها کشته مي‌شود مردم افغانستان يا عراق باشد و يا سرباز ناتو، دانمارک يا آمريکا، مهم اين است که يک انساني که داراي خانواده و آرزوهايي است، کشته مي‌شود.

 

 

رييس‌جمهور استراتژي ورود به افغانستان و عراق را اشتباه دانست و گفت: دليل اين اشتباه آن است که وضعيت اين کشورها بهبود پيدا نکرده و چشم انداز روشني نيز براي اصلاح وضعيت اين کشورها وجود ندارد.

 

 

وی در پاسخ به سوالي درباره اوضاع فلسطين خاطر نشان کرد: در جنگ جهاني دوم اتفاقي رخ داد که در آن 60 ميليون نفر کشته شدند به بهانه بخشي از افرادي که در جنگ کشته شدند، سرزمين فلسطين اشغال شد و از تمام دنيا افرادي را جمع کرده و در آنجا دولت تشکيل دادند. مردم فلسطين را نيز آواره کردند ما به هيچ عنوان اين دولت را به رسميت نمي‌شناسيم. راه حلي هم براي رفع مشکل فلسطين ارائه داديم که راه حلي انساني است، معتقديم که بايد اجازه بدهند مردم فلسطين خودشان سرنوشت خود را انتخاب کنند و اين حداقل حقوق انساني است که در منشور سازمان ملل متحد نيز به آن اشاره شده است.

 

 

**سياست‌هاي ناتو در افغانستان اشتباه است

 

 

رييس‌جمهور سياست هاي ناتو در افغانستان را اشتباه دانست و با اشاره به اينکه پس از حضور ناتو به بعد وضع افغانستان بهتر نشده است، گفت: امروز وضعيت امنيت، قاچاق مواد مخدر و تروريسم در اين کشور نه تنها بهبود پيدا نکرده، بلکه به مراتب گسترش و افزايش يافته است.

 

 

‌احمدي‌نژاد تصريح کرد: مسائل انساني را نمي توان از طريق نظامي حل و فصل کرد، ما معتقديم بدون اين که انسانها کشته شوند، راه حل بهتري نيز براي اصلاح اوضاع وجود دارد و اين سخن ما بدون ترديد به نفع دانمارک ، آمريکا و ناتو است چرا که ناتو منطقه ما را نمي‌شناسد به همين خاطر تصميمات اشتباه مي‌گيرند و باعث کشته شدن انسانهاي بي‌گناه مي‌شوند.

 

 

وی خاطر نشان کرد: اگر سياستمدارن آمريکا و ناتو اطلاعات تاريخي درستي از منطقه داشتند، حتما وارد افغانستان نمي شدند، افغانستان در صد سال گذشته از سوي انگلستان و شوروي سابق اشغال شد و با اينکه اين کشورها از قدرت نظامي بالايي برخوردار بودند، اما مجبور شدند با سرافکندگي از اين کشور خارج شوند، امروز چه دليلي وجود دارد که سياستمداران ناتو احساس مي‌کنند که مي توانند در افغانستان پيروز شوند؟ در چنين شرايطي جمهوري اسلامي ايران دلسوزانه به آنها نصحيت مي کند که مرتکب اشتباه نشوند اما به جاي اينکه از ما تشکر کنند ما را مورد هجمه قرار مي دهند البته ما نيازي به تشکر آنها نداريم و بهتر است که آنان رفتار خود را اصلاح کنند.

 

 

**بمب‌اتم ضدانساني‌ترين سلاح است

 

 

‌احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال ديگري با تاکيد بر اينکه امروز استفاده از بمب اتم از خاصيت افتاده است و کساني که خيال مي‌کنند داشتن بمب اتم قدرت مي‌آورد عقب افتاده سياسي هستند، اظهار داشت: ما معتقديم بمب اتم که تنها کارآيي آن کشتن انسان است. ضدانساني‌ترين سلاح است و ما به شدت با کشته شدن انسانها مخالف هستيم. درست است که ملت ايران، دشمنان زيادي دارد اما براي دفاع از خود به بمب اتم نياز نداريم.

 

 

وي تأکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران به لحاظ اعتقادي با بمب اتم مخالف است و به همين خاطر است خواستار و پيگير خلع سلاح جهاني هستيم بمب‌هاي اتمي و سلاح هاي کشتار جمعي تهديدي براي بشريت هستند.

 

 

رييس‌جمهور با طرح اين سوال که آيا امروز کسي قادر است از بمب اتم استفاده کند و اگر اين بمب را به کار گرفت آيا موجب برتري اش خواهد شد، گفت: آيا داشتن بمب اتم توانست شوروي را از فروپاشي نجات دهد و آيا موجب شد که آمريکا در عراق و رژيم صهيونيستي در غزه پيروز شود.

 

 

احمدي‌نژاد با بيان اينکه مسوولان جمهوري اسلامي ايران انسان هاي شجاع و با صراحتي هستند، گفت: ما هر کاري بخواهيم انجام دهيم، شجاعت اعلام آن را هم داريم ، اعلام کرديم که غني سازي را شروع مي‌کنيم و کرديم . گفتيم که وارد مرحله صنعتي شدن مي شويم و شديم. گفتيم که تحريم ها‌ عليه کشورمان ظالمانه است و آن را نمي پذيريم و نپذيرفتيم ، امروز هم اعلام کرديم که 10 مرکز غني سازي جديد مي‌سازيم و خواهيم ساخت. دليلي براي ترس وجود ندارد زيرا نه دروغ مي‌گوييم و نه قصد فريبکاري داريم.

 

 

**انتخابات اخير، بالاترين حد مشارکت

 

 

رييس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالي درباره وقايع پس از انتخابات کشورمان تصريح کرد: انتخابات در ايران کاملا آزاد است و در کشورمان به جاي حکومت حزبي ، حکومت کاملا مردمي برقرار است و در انتخابات اخير نيز بالاترين حد مشارکت يعني 85 درصد در انتخابات حضور پيدا کردند، که در دنيا بي‌نظير است طبيعي است که عده‌اي معترض هم وجود داشته باشد که خوشبختانه قوانين مترقي کشورمان مسير اعتراضات قانوني را هم براي اين منظور مشخص کرده است و دستگاه قضايي نيز ناظر بر قانون است چنانچه تخلفي صورت گرفته باشد، با قاطعيت با آن برخورد مي‌کند.

 

 

دکتر‌احمدي‌نژاد خاطر نشان کرد: در ايران قانون حاکم است و همه در برابر قانون مساوي هستند آيا اگر کسي در دانمارک از چراغ قرمز عبور کند پليس با او برخورد نمي‌کند ، پليس در هر جامعه‌اي مسوول نظم، ايجاد آرامش و امنيت براي مردم است. آيا مي‌توانيد بگوييد که چرا در کپنهاگ پليس با تظاهر کنندگان به شدت برخورد کرد ، ما معتقديم لابد قانوني در دانمارک حاکم است که اين اقدامات صورت مي‌گيرد. اعتراض کنندگان بايد تابع قانون باشند آيين دادرسي ما بسيار مترقي است و چهار مرحله تجديد نظر طلبي در آن پيش بيني شده است، بنابراين امکان اينکه به کسي ظلم شود خيلي کم است.

 

 

**برخي دولت‌هاي غربي، شناختي از ملت ايران ندارند

 

 

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي دخالت برخي دولت‌هاي غربي در امور داخلي کشورمان را تعجب برانگيز و خنده‌دار دانست و گفت: بعضي دولتهاي غربي، ايران و مردم آن را نمي‌شناسند و حرف‌هايي مي‌زنند که بسيار خنده‌دار است ، آنها بايد به ملت بزرگ ايران احترام بگذارند و بدانند که حرف هاي آنان تاثير معکوسي دارد.

 

 

دکتر‌احمدي‌نژاد در پاسخ به اينکه دنيا را چگونه مي‌بينيد، خاطر نشان کرد: دنيا بسيار زيباست و خدا دنيا را زيبا آفريده است و انسانها را خلق کرده که زيبا زندگي کنند، خدا انسان‌ها را خلق نکرده که عليه همديگر ظلم کنند و يا به حق يکديگر تجاوز کنند و يا همديگر را تحقير کنند و جنگ و اشغالگري راه بيندازند، البته فکر مي‌کنيم اين هدف متعالي به دلايل گوناگوني هنوز به طور کامل محقق نشده است چرا که شاهد درگيري‌ها ، جنگ‌ها و تجاوز طلبي‌هايي در سطح دنيا هستيم و عده‌اي خود را برتر از ديگران مي‌دانند اينان حتي به محيط زيست هم رحم نمي کنند ما معتقديم مي‌توان اين وضعيت را اصلاح کرد به‌شرطي که به عدالت و احترام به حقوق ديگران بازگرديم.

 

 

**شناسايي ريشه‌ آلودگي‌هاي آب و هوا ضروري است

 

 

رييس‌جمهور در پاسخ به سوال ديگري درباره آلودگي آب و هوا و محيط زيست و ضرورت شناسايي ريشه آلودگي ها تاکيد کرد و گفت: بخش مهمي از آلودگي و تخريب محيط زيست ناشي از استفاده از سوخت فسيلي است از اين رو همه کشورهاي دنيا بايد دست به دست هم بدهند و از هر طرحي که اين سوخت را با سوخت پاک جايگزين مي کند، حمايت نمايند.

 

 

**انرژي هسته‌اي جايگزين خوبي براي انرژي‌هاي فسيلي است

 

 

احمدي‌نژاد خاطر نشان کرد: آب و هوا به نوعي سرزمين همگاني است، چرا که هيچ کس نمي‌تواند از تبعات آلودگي مصونيت داشته باشد ، امروز بيش از 75 درصد آلودگي‌ها توسط تعدادي از کشور ها ايجاد مي‌شود و ضروري است آنها به قوانين بين‌المللي متعهد شوند و در برابر سلامت جهاني احساس مسووليت نمايند.

 

 

وي افزود: انرژي هسته‌اي و هر انرژي تجديد پذيري مانند باد و خورشيد، جايگزين خوبي براي انرژي هاي فسيلي است.