متفرقه


2 دقیقه پیش

با زخم های زندگی چه کنیم؟

در این سلسله مطالب مباحثی درباره زندگی معنای زندگی روابط و احساسات و ... توسط دکتر شیری ارائه خواهد شد. صبح بخیر: ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد جامعه برای حل مشکلات ...
2 دقیقه پیش

نظر آیت‌الله محقق داماد درمورد سید حسن

آیت الله سید مصطفی محقق داماد، برادر حضرت آیت الله سید علی محقق داماد در پاسخ به سئوالی در خصوص اجتهاد آیت الله سید حسن خمینی، گفت: نظر بنده در مورد ایشان همان نظر اخوی ...

به رنگ انتخابات



اخبار,اخبار انتخابات ,اخبار ,خبرهای انتخابات  , رنگ  انتخابات

 بازی با رنگ‌ها به طور خاص از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 در ایران باب شد.

در آن زمان بعضی از کاندیداها برای خود رنگی را به عنوان رنگ انتخاباتی انتخاب کردند. هواداران و طرفداران آن‌ها هم آن رنگ را در تبلیغات نامزدهای مورد نظر خود استفاده کردند. با این حال نباید فراموش کرد رنگ‌ها عاری از معانی ذاتی سیاسی و فرهنگی هستند. جامعه و جنبش اجتماعی در یک دوره خاص می‌توانند به یک رنگ معین، معنی خاصی ببخشند. واقعیت امر این است که این رنگ‌ها نیستند که بتوانند به حرکات و اقدامات سیاسی و اجتماعی معنی خاصی ‌بدهند بلکه رویکردها و رفتارهای سیاسی و فرهنگی هستند که قادرند به رنگ‌ها معنی و مفهوم خاصی ‌ببخشند. با این حال انتخاب رنگ‌ها براساس قواعدی انجام می‌شود و منظور از آن انتقال پیام یا پیام‌هایی خاص است.


انتخاب رنگ‌های انتخاباتی
استفاده از رنگ در تبلیغات سابقه طولانی دارد. از زمانی که تبلیغات به شکل امری علمی به کمک صنعت و تجارت آمد، رنگ به عنوان یک عامل در انتقال پیام و برندسازی مطرح شد. در حال حاضر کد خاصی از رنگ قرمز کوکاکولا را به یاد می‌آورد و کد خاصی از رنگ آبی نشان ویژه پپسی است. در ایران نیز از سال‌های دور بانک‌هایی همچون صادرات با رنگ آبی، تجارت با آبی و سفید، ملت با قرمز و طوسی و .... شناخته می‌شوند. رنگ‌ها در انتخابات نیز به عنوان یک نشان تبلیغاتی از سوی کمپین‌ها به کار گرفته شدند. در ایران نیز در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 چهار کاندیدا حضور داشتند و این کاندیداها رنگ‌های آبی فیروزه‌ای، زرد، سبز و قرمز را به عنوان نماد انتخاباتی برای خودشان برگزیدند.

 

البته رنگ‌های انتخاباتی در سال 1388 کلا تصادفی و اتفاقی برای کاندیداهای ریاست جمهوری انتخاب شد. در واقع هنگامی که نمایندگان نامزدهای انتخاباتی در سازمان صداوسیما حضور یافتند و تعدادی گوی رنگی برای کاندیداها اختصاص یافت تا از این طریق در مسیر زمان‌بندی، روز و ساعت برنامه‌ها و مناظره‌های تلویزیونی نامزدها با یکدیگر اختلاف و مشکلی رخ ندهد، به دنبال این اتفاق ستادهای کاندیداها از همین رنگ‌ها به عنوان رنگ انتخاباتی استفاده کردند.


بنابراین اولین بار رنگ‌های انتخاباتی در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 در کشور برای نامزدها به وقوع پیوست، اما رنگ قرمزی که به عنوان نماد و رنگ انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد انتخاب شده بود به طور ناگهانی و احتمالا سلیقه شخصی رنگ انتخاباتی وی به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران تغییر یافت که همان زمان برخی این کار را به عنوان سوءاستفاده از یک نماد ملی و کاری پوپولیستی دانستند.


اعتماد مردم به رنگ بنفش روحانی
در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 رنگ بنفش و کلید به عنوان رنگ و نماد انتخاباتی از سوی کادر رسانه‌ای و تبلیغاتی حجت‌الاسلام حسن روحانی برای وی انتخاب و برگزیده شد. به هر ترتیب دستبندها، پوسترها، کلاه، شال و غیره برای مردمی که هوادار نامزدهایشان هستند به عنوان نماد یا سمبل انتخاباتی مطرح می‌شوند. البته چنین موضوعی تنها در ایران خلاصه نمی‌شود به این دلیل که اکثر کشورها در زمان انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و .... رنگ‌هایی را به عنوان نماد انتخاباتی برای خودشان انتخاب می‌کنند.


کاربرد و کارکرد انتخاباتی رنگ‌ها
به هر حال رنگ‌های انتخاباتی کارکردشان موقتی و دوره‌ای است بر خلاف حوزه سیاست، نقش رنگ‌ها در شخصیت و احساس نوعی هویت‌بخشی را نسبت به افراد القا می‌کند. به عقیده بسیاری از روانشناسان رنگ‌ها بر روح و روان ما تاثیرگذارند به این معنا که رنگ‌ها بر روحیه انسان‌ها اثرات مهم و بسزایی را ایجاد می‌کند به این دلیل که رنگ‌ها بر تمام حواس اشخاص تاثیرگذارند. بنابراین با درک پیام رنگ‌ها می‌توان از آن‌ها به عنوان ابزاری نیرومند در طراحی و به خصوص تبلیغات کاندیداها استفاده مناسب و مطلوبی کرد.


رنگ آبی برای اصلاحات
با توجه به اینکه در آستانه دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم حرف‌ها و خبرهایی مبنی بر انتخاب رنگ انتخاباتی از سوی جبهه اصلاحات شنیده می‌شود. چندی پیش محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان، حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار، علی شکورای راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی و چند تن دیگر از شخصیت‌های اصلاح‌طلب در مراسم رونمایی از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان حضور داشتند. در این مراسم حسین کمالی درباره رنگ انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت رنگ آبی به عنوان رنگ انتخاباتی اصلاح‌طلبان پیشنهاد شده، اما هنوز این موضوع به تصویب نرسیده است.


قرایی مقدم: رنگ‌ها در جذب و جلب آراء موثرند
به هر حال به احتمال بسیار قوی رنگ آبی به عنوان نماد انتخاباتی برای اصلاح‌طلبان برگزیده می‌شود. با این تفاوت که چنین رنگی تنها برای یک یا چند کاندیدا مطرح نیست بلکه رنگ آبی برای تمام کاندیداهای اصلاح‌طلب در سراسر کشور انتخاب خواهد شد. در این راستا این پرسش مطرح می‌شود که رنگ‌های انتخاباتی چه تاثیری در ذهن آحاد جامعه خواهد گذاشت؟ انتخاب نوع رنگ انتخاباتی تا چه اندازه از اهمیت و ارزش رای آوری برخوردار است؟ امان‌الله قرایی مقدم، جامعه شناس در گفت‌وگو با «ابتکار» درباره تاثیر رنگ‌های انتخاباتی در جامعه اظهار کرد: اصولا هر رنگی از نظر اجتماعی دارای مفهومی است. به این دلیل که برخی از رنگ‌ها گرم یا سرد هستند و بعضی از رنگ‌ها نیز معنا و مفهموم صلح، آرامش، اعتدال، همدلی، همزبانی، صفا و صمیمیت را می‌رساند. وی در این باره اضافه کرد: برخی از رنگ‌ها نیز معنای تحریک کننده و انقلابی را نشان می‌دهند.

 

بنابراین رنگ‌هایی همچون سبز، سفید و آبی آسمانی مفهوم صلح، آرامش یا چشم انداز بسیار وسیعی را در انظارعمومی انتقال می‌دهد. این استاد دانشگاه با بیان اینکه رنگ آبی فیروزه‌ای که در گل دسته‎های مساجد وجود دارد به معنای نشان دادن افق و چشم‌انداز است، افزود: رنگ‌های چون سفید به معنای صلح و سبز به مفهوم پاکی است در حالی‌که رنگ‌های سیاه یا خاکستری به معنا و مفهوم ناامیدی، دلسردی و مایوس کننده را به جامعه القا می‌کند. قرایی مقدم با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی مانند داعش رنگ سیاه را برای خود انتخاب کرده است، گفت: انتخاب رنگ‌ها به نوع زندگی اشخاص در جوامع مختلف بستگی دارد به این معنا که رنگ‌ها در هر جامعه‌ای معنا و مفهموم متفاوتی را می‌رساند. بنابراین نمی‌توان گفت رنگ سبز یا قرمز همان معنایی که در ایران دارد را در دیگر کشورها داشته باشد. به گفته او، مفهوم رنگ‌ها در آفریقا، اقیانوسیه، آمریکای جنوبی، اروپا و ... متفاوت است.


رنگ آبی به معنای صلح، آرامش و اعتدال است
این جامعه‌شناس در ادامه تصریح کرد: این جامعه‌ است که به رنگ‌ها پیام می‌دهد و پیام دریافت ‌می‌کند. به همین دلیل برخی از کاندیداها برای اینکه پیام صلح یا آرامش به جامعه منتقل کنند رنگ‌هایی همچون؛ سفید، آبی آسمانی و سبز را برمی‌گزینند. از طرفی رنگ سرخ را کشورهای انقلابی مانند روسیه، کره شمالی و برخی از کشورهای آفریقایی انتخاب می‌کنند. بنابراین مفهوم و معنای چنین رنگ‌هایی را هم جامعه دریافت و آن افرادی که این قبیل رنگ‌ها را انتخاب می‌کنند مفهوم و پیامی را به آحاد جامعه انتقال می‌دهند. قرایی مقدم با بیان اینکه اکثر کاندیداهای ایرانی رنگ‌هایی همچون؛ قرمز، سیاه و خاکستری را به عنوان رنگ انتخاباتی خودشان انتخاب نمی‌کنند، بیان کرد: اگر دقت کرده باشید بیشتر کاندیداها رنگ‌های سفید، آبی آسمانی و سبز را نماد انتخاباتی خودشان بر می‌گزینند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که نوع انتخاب رنگ تا چه اندازه می‌تواند باعث جذب آراء مردمی شود، افزود: به عقیده من، چنین مساله‌ای می‌تواند در جلب رای ملت تاثیرگذار باشد به این دلیل که اصولا پیام بصری در جامعه موثر است. افراد پیام‌های کلامی و غیرکلامی نسبت به اشخاص منتقل می‌کنند پس انتخاب رنگ‌ها یا دیگر نمادها پیام‌های غیرکلامی را در بر ‌می‌گیرد. بنابراین همانطور که پیشتر گفته شد، رنگ قرمز به معنای خون، آشوب است که بیشتر چنین رنگی در کشورهای انقلابی مانند روسیه و کره شمالی کاربرد دارد. در حالی‌که رنگ‌های سبز، آبی و سفید چنین معنا و مفهومی ندارد.


اصلاح‌طلبان بهترین رنگ را انتخاب کردند
قرایی مقدم به رنگ آبی که اصلاح‌طلبان به عنوان رنگ انتخاباتی در انتخابات مجلس دهم انتخاب کرده‌اند اشاره کرد و در این باره گفت: اصلا‌ح‌طلبان رنگ بسیار خوبی را به عنوان نماد برای خودشان انتخاب کرده اند به این دلیل که رنگ آبی به معنا و مفهوم اصلاح، صلح، اعتدال، آرامش و از همه مهمتر به معنای چشم انداز یا افق است. همانطور که پیشتر بیان شد، رنگ آبی در گل دسته‌های مساجد و دیگر حرم‌های ائمه اطهار به کار رفته است رنگ آبی، آسمان و افق دور را نشان می‌دهد. بنابراین نه تنها چنین رنگی معنا و پیام بسیار خوبی دارد بلکه رنگ آبی از جذب و جلب رای بسزایی برخوردار است.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه انسان‌ها یا کاندیداها هستند که به رنگ‌ها معنا می‌دهند نه اینکه رنگ‌ها پیام یا مفهومی را در جامعه القا کنند، تصریح کرد: به عقیده من، رنگ‌ها به ذهنیت اشخاص بستگی دارد، اما از دید مردم رنگ آبی رنگی جذاب و خوبی است در حالی‌که رنگ سیاه به معنای ماتم و عزاست. بنابراین رنگ اصلاح‌طلبان پیام اعتدال، آرامش، پیشرفت و دید باز را نشان می‌دهد چراکه چشم انداز رنگ اصلاح‌طلبان آینده‌ای روشن، پیشرفت، افق دور را می‌رساند پس اصلاح‌طلبان بهترین رنگ انتخاباتی را برای خودشان انتخاب کرده‌اند. وی در پایان افزود: رنگ آبی پیام اصلاح‌طلبان را به ملت ایران می‌رساند به این دلیل که رنگ‌ها از قدرت بسیار بالایی به خصوص برای جذب آراء برخوردار هستند.


نصراللهی: رنگ‌ها ماهیت جریان‌های سیاسی را به جامعه منتقل می‌کند
اکبر نصراللهی، دکترای مدیریت رسانه نیز دراین باره به «ابتکار» گفت: رنگ‌ها به عنوان یک نماد شناخته می‌شوند. بنابراین ممکن است هر گروه و جریانی رنگی را به عنوان نماد انتخاباتی خودشان به کار می‌برند و از همه مهمتر می‌توانند با آن رنگ انتخاب شده در جامعه شناخته شوند. او با بیان اینکه کاندیداها با انتخاب رنگ‌ها می‌توانند حرف‌ها و مواضع سیاسی و حزبی خودشان به آحاد جامعه انتقال دهند، تاکید کرد: به عقیده من، رنگ‌ها در ذهن مردم می‌توانند اثرگذار باشند، اما نوع رنگ‌ها بستگی به احزاب و جریان‌های سیاسی دارد به این معنا که رنگ‌های انتخاباتی قادرند تا با ذهن افراد پیوند بخورند.

 

برخی از رنگ‌ها آرامش و نشاط را به جامعه و طرفداران جریان‌های سیاسی انتقال می‌دهند، اما بر عکس بعضی از رنگ‌ها می‌توانند جنگ، درگیری و تنش را به مخاطبان القا کنند. این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه احزاب و جریان‎های سیاسی با انتخاب رنگ‌ها مفهوم و معنای خاصی را به مردم و جامعه منتقل می‌کنند، گفت: رنگ‌ها قدرت انتقال تنش زایی یا تنش زدایی را به افراد جامعه دارا هستند. بنابراین نوع رنگ‌ها در معرفی کاندیداها یا احزاب موثرند و نقش بسزایی در جامعه خواهند داشت، اما بعضی از رنگ‌ها نیز با ریشه فرهنگ، اجتماع و مذهب جامعه پیوند دارند در این صورت چنین رنگی باعث جذب آراء حداکثری برای کاندیدای مد نظر دارد.


انتخاب رنگ آبی از سوی اصلاح‌طلبان دور از ذهن نبود
نصراللهی در ادامه تاکید کرد: رنگ یا شعار به تنهایی نمی‌تواند برای جذب و جلب آراء مردمی اثرگذار باشد این نکته ای که گفتم بر اساس نظریه استحکام بنا شده است. بنابراین ذهن مردم منفعل نیست که با یک شعار یا یک رنگ به طور کلی افکار و ذهن جامعه دچار دگرگونی کند. پس رنگ‌ها و شعارهای مختلف قادرند تا دیدگاه‌ها و اعتقادات افکار عمومی را در زمینه‌های مختلف تقویت یا تضعیف کنند. این استاد دانشگاه درباره رنگ آبی اصلاح‌طلبان که احتمالا به عنوان رنگ انتخاباتی این جریان سیاسی انتخاب خواهد شد، گفت: تمام گفته‌های من در مورد گروه یا جریان خاصی نیست بلکه این حرف‌ها همه گروه‌های سیاسی را در بر می‌گیرد، اما اصلا‌ح‌طلبان و حتی اعتدالگرایان تنش زدایی را به عنوان شعارهای انتخاباتی خودشان برگزیدند یعنی تعامل با دنیا را انتخاب کرده‌اند. بنابراین چنین شعار و رنگی از سوی اصلاح‌طلبان دور از ذهن نبود. به این دلیل که باید رنگ یا شعاری را انتخاب می‌کردند که ادامه دهنده موازین گذشته آن‌ها باشد. وی در پایان تصریح کرد: رنگ‌ آبی آرامش و امید را به جامعه القا می‌کند، اما مجدد تاکید می‌کنم که چنین مساله به ذهن مردم بستگی دارد به این معنا که باید دید مردم از اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان چه تصویری در ذهنشان ترسیم کرده‌اند.


 اخبار  انتخابات  مجلس -  ابتکار / علی فراهانی


ویدیو مرتبط :
نقش کم رنگ کشاورزان در انتخابات اتاق بارزگانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بلومبرگ:حسن روحانی با رنگ بنفش، قهرکنندگان با انتخابات را به پای صندوق ها می آورد...



حسن روحانی,انتخابات ریاست جمهوری,رنگ بنفش

گزارش بلومبرگ از همایش انتخاباتی حسن روحانی در تهران:

حسن روحانی با رنگ بنفش، قهرکنندگان با انتخابات را به پای صندوق ها می آورد/سر و وضع روحانی با احمدی نژاد متفاوت است

بلومبرگ نوشت: حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در جمع هوادارانش در استادیومی در تهران خوستار کنار گذاشتن دلخوری ها بر سر وضعیت فعلی ایران و حضور در پای صندوق های رای شد.

بلومبرگ نوشت: حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در جمع هوادارانش در استادیومی در تهران خوستار کنار گذاشتن دلخوری ها بر سر وضعیت فعلی ایران و حضور در پای صندوق های رای شد.

برخی از جوانان ایرانی می گویند که برنامه ای برای شرکت در انتخابات ندارند اما روحانی به دنبال متقاعد ساختن آنها برای غلیه بر این تفکر است.

حامیا روحانی درحالی وارد استادیوم می شدند که مچ بندهای بنفش در دست داشتند که بر روی پوسترهای تبلیغاتی این کاندیدای انتخابات استفاده شده است.

محجوب زویری استاد علوم سیاسی دانشگاه قطر گفت: اگر به لحن، ظاهر و مبارزات انتخاباتی حسن روحانی نگاه بیاندازیم، در می یابیم که او نزدیک ترین کاندیدا به تفکر یک هوادار اصلاحات است.

حسن روحانی مذاکره کننده سابق هسته ای ایران بود و معتقد است که پیشرفت در زمینه ی هسته ای نباید به قیمت اقتصاد و رفاه مردم تمام شود.

وی در مناظره ی روز جمعه گفت: خوب است که سانتریفیوژ بچرخد اما به شرطی که چرخ زندگی مردم هم بچرخد.

اکثر حاضران در همایش انتخاباتی روحانی ایرانیان از طبقه ی متوسط و البته جوان بودند. انها همچنین از روسری ، هدبند و تی شرت های بنفش استفاده کرده بودند.

جمعیت به قدری بود که تعداد زیادی از افراد در بیرون از استادیوم مذکور در تهران ایستاده بودند.

این کاندیدای انتخابات، تنها روحانی حاضر در رقابت ها است و سر و وضع مرتب او کاملا با احمدی نژاد متفاوت است.

شقایق دانشجوی 20 ساله که در این همایش حضور یافته بود گفت: من قصد شرکت در انتخابات را نداشتم اما پس از مناظره روز جمعه تصمیم گرفتم به روحانی رای دهم.

وی افزود: وجهه ی کشورم در جهان دچار خدشه شده است و من رئیس جمهوری می خواهیم که بتوانیم به کمکش به ایران مان افتخار کنیم.

مرضیه 23 ساله داشنجوی حقوق اظهار داشت: من به دلیل پیام روحانی مبنی بر وجود تحول سیاسی در دولت اینده اش به او رای می دهم.

وی اضافه کرد: او به افراد با نگاه های متفاوت اجازه همزیستی در کشور را می دهد./انتخاب