ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

گلایه علی دایی از زندگی خصوصی بازیکنان



اخبار,اخبار ورزشی , علی دایی

 

اخبار ورزشی - گلایه علی دایی از زندگی خصوصی بازیکنان / حاشیه هایی که فوتبالیست ها را مصدوم می کند

دلیل بسیاری از مصدومیت های فوتبالیست ها در ایران، زندگی غیر حرفه ای آن ها در خارج از زمین فوتبال است.

علی دایی پس از شکست تیمش مقابل تراکتورسازی در کنفرانس مطبوعاتی اشاره ظریفی به زندگی خصوصی بازیکنان فوتبال داشت. او در پاسخ به این سوال که دلیل مصدومیت های بازیکنان پرسپولیس چیست گفت: «ما زمین تمرینی خوبی نداریم و بخاطر زمین تمرین مان مصدوم زیاد دادیم. البته زندگی بیرونی این بچه ها هم خیلی موثر است.

 

متاسفانه روی زندگی بیرونی شان کنترلی نداشتیم که مصدوم شان کرده است. زندگی بیرونی این بچه ها باید درست شود.» اشاره دایی به زندگی خصوصی بازیکنان موضوعی است که بارها مورد توجه اهالی فوتبال قرار گرفته و عدم نظارت باشگاه ها بر زندگی بازیکنان به عنوان یکی از آفت های فوتبال ایران شناخته می شود.


دکتر خسرو خرم پزشک سابق تیم ملی فوتبال ایران در مورد این موضوع می گوید: «در دنیای غرب، جایی که فوتبال آن پیشرفته تر از همه جاست، معمولا بازیکن از صبح تا عصر در اختیار باشگاه است. منزل بازیکن نزدیک باشگاه است و صبح که به باشگاه می رود، تا عصر تمرینات بدنسازی را انجام می دهد، ناهار می خورد و استراحت می کند و بعد از برگزاری تمرین بعد از ظهر، به خانه برمی گردد. ولی این قضیه در ایران نیست.

 

در فوتبال ایران، بازیکن از شرق تهران به غرب می رود و یک ساعت در راه است. بعد از تمرین هم به خانه نمی رود و تازه با آشنایان خود به گشت و گذار می رود. نه تغذیه درست و حسابی دارد نه استراحت. وقتی بازی برگزار می شود، بازیکن مثل یک باتری می ماند که شارژ آن خالی شده. بعد از مسابقه باید بازیکن شارژ شود. شارژ مجدد با تمام وجود بازیکن انجام می شود و بازیکن باید با تمام توانش در تمرین باشد. بعضی مواقع بازیکن در تمرین حضور فیزیکی دارد اما تمرکز و حواسش جای دیگری است.»


او ادامه می دهد: «زندگی حاشیه ای فوتبالیست ها هم اهمیت زیادی دارد. خواب و استفاده نکردن از الکل و مواد و همچنین تعادل در زندگی شخصی، بسیار مهم هستند. ولی اکثر فوتبالیست ها بعد از رسیدن به پول و شهرت، آدم دیگری می شوند. پس این مسائل در همه باشگاه ها از جمله پرسپولیس وجود دارد. ولی چه چیزی باعث می شود این مسائل در یک باشگاه نمود پیدا کند و در باشگاه دیگر به چشم نیاید؟ استراتژی باشگاه و سرمربی آن است که باعث می شود چنین مسائلی تبدیل به معضل نشوند.»


حمید درخشان پیشکسوت باشگاه پرسپولیس هم با صحبت های علی دایی در مورد نقش زندگی خصوصی بازیکنان در مصدومیت های آن ها موافق است.

 

او در این رابطه به سایت فوتبال ایران گفت: «من با این حرف دایی موافقم و معتقدم كه خیلی از بازیكنان در فوتبال ایران حرفه ای زندگی نمی كنند و بعضی از فوتبالیست ها تازه ساعت 2 نصفه شب به خانه برمی‌گردند.در فوتبال ایران كنترل مناسبی روی بازیكنان وجود ندارد این در حالی است كه در فوتبال اروپا همه چیز تفاوت دارد و بازیكن در اختیار باشگاه است.

 

من برای گذراندن دوره مربیگری به ایتالیا رفته بودم كه از باشگاه رم و میلان بازدید كردم.بازیكنان تیم های اروپایی از صبح تا عصر در باشگاه حضور دارند و تحت كنترل هستند و عملكرد انها حتی در تمرینات هم مورد بررسی قرار می گیرد.اگر ضعف یا كمبودی از سوی بازیكن احساس شود قطعا به این مسائل رسیدگی خواهد شد ولی در فوتبال ایران نظارتی در این مورد وجود ندارد.باشگاه ها باید شرایط بازیكن را از هر لحاظ مورد بررسی قرار دهند و با علم روز دنیا،این موضوع اصلا سخت نیست.»


خسرو خرم هم گرچه در مورد نقش زندگی شخصی بازیکنان در مصدومیت های آن ها موافق دایی است، اما می گوید بهتر بود دایی در موقعیتی بهتر این موضوع را مطرح می کرد. خرم می گوید: «بهتر بود آقای دایی این موضوع را زمانی مطرح می کرد که تیمش برنده بود نه وقتی که به تراکتورسازی باخته. مربی می تواند این مسائل را پیگیری کند و مانع آن ها شود. خیلی از بازیکنان، زندگی ورزشی ندارند. جدید هم نیست. ولی وقتی بعد از باخت این مسائل را مطرح کنیم به ضرر خودمان است.»


اینکه علی دایی پس از یک سال و نیم سرمربیگری پرسپولیس نتوانسته بر زندگی شخصی بازیکنان خود احاطه پیدا کند موضوع عجیبی است.

 

این در حالی است که تمام مسائل حاشیه ای در زندگی خصوصی بازیکنان، در مورد بازیکنان سایر تیم ها از جمله استقلال هم وجود دارد اما سرمربی پرسپولیس هنوز نتوانسته مثل امیر قلعه نویی بر زندگی خصوصی بازیکنان خود نظارت داشته باشد تا آن ها را از حاشیه ها دور کند. علاوه بر این، محمد مایلی کهن هم مدتی پیش این موضوع را مطرح کرد که در فوتبال دنیا مربیان یک ساعت پیش از شروع تمرینات در زمین حاضر هستند و تمام تمرکز خود را روی تمرین می گذارند.

 

ولی دایی علاوه بر اینکه در تمرین روزنامه می خواند، گاهی اوقات فرزند خود را به تمرین می برد و با او سرگرم می شود. در چنین شرایطی آیا کادر فنی پرسپولیس می تواند از بازیکنان توقع داشته باشد که زندگی شخصی حرفه ای داشته باشند؟

اخبار ورزشی - خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
آخرین حرف های علی دایی با بازیکنان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زندگی خصوصی بازیکنان فوتبال و علی دایی


یک زمانی مانند خیلی چیزهای دیگر زندگی خصوصی هم چیز عجیب و غریبی بود، بازیکن را در خانه تیمی(خانه فساد) پیدا می کردند، خیلی از این بازیکنان دوران ورزشی خود را بخاطر این شب نشینی ها یا زودتر از زمان معمول تمام کردند و یا به تباهی کشیده شدند.

خبرآنلاین: خسرو خرم در وبلاگش نوشت: یک زمانی مانند خیلی چیزهای دیگر زندگی خصوصی هم چیز عجیب و غریبی بود، بازیکن را در خانه تیمی(خانه فساد) پیدا می کردند، خیلی از این بازیکنان دوران ورزشی خود را بخاطر این شب نشینی ها یا زودتر از زمان معمول تمام کردند و یا به تباهی کشیده شدند.

بعضی از بازیکنان را در ویلای شمال شهر، بعضی ها را در پارتی های مختلط و حتی بازیکنی آنقدر در حالت خوشی (ناخوشی) بود که پاسپورت خودش را فراموش نموده و بدون ساک و چمدان به فرودگاه برای اعزام به اردوی تیم ملی رفته است. بازیکنانی که حتی با مصدومیت شدید همراه شدند و مجبور به تمام کردن دوران بازی شدند. بازیکنانی بودند که بر سر یک مورد جنس مخالف در ملا عام درگیری فیزیکی پیدا کردند و الی آخر....

معروف بود و هست که مدیران باشگاهها در ایران مخصوصا تیم های پر حاشیه تر آن 2 -3 تا سند همیشه برای گذاشتن وثیقه و آزاد کردن فوتبالیست های شیطان تر کنار گذاشته بودند.!!!حتی بعضی از بازیکنان به دنبال مدیرانی که سند بزرگتر و قدرت بیشتری داشتند می گشتند که با آنها قرارداد بندند، که در روزهای موعود سریعتر آنها را نجات دهند!! در اردوهای تیم های ملی و باشگاهی چه کلک هائی زده می شده که از اردو ها خارج شوند و نیمه های شب با حالاتی سرخوش به محل اقامت بازگردند. راهها و روش های این نوع گریز ها هم با زمان عوض شده و مدرن می شوند.

حال خیلی چیزها عوض شده است. امروز در روزنامه ها خواندم که در خزر شهر شمال در یک پارتی مختلط شبانه 27 دختر و 16 پسر(جمعا 43 که اکثریت مطلق هم با خانم هاست) با 50 لیتر مشروبات الکلی(بیش از 1 لیتر برای هر نفر) کشف شد. آقای دکتر روحانی،  رئیس جمهور محترم هم همین امروز فرمودند که با ون و فیلتر و دیوار نمی شود فرهنگ را ساخت!!!

امروز دیگر کار از خانه تیمی (فساد) گذشته و خیلی چیزها عیان شده اند!! مواد مخدر صنعتی بیداد می کنند؛ در مصرف مشروبات الکلی داریم به نرم های جهانی نزدیک می شویم، ارتباطات با جنس مخالف که دیگر نگو و نپرس!!! همه اینها در شرایط فیلتر و تحریم و ون و دیوار ایجاد شده اند!!

بازیکن فوتبال مخصوصا نوع لیگ برتری آن بعضا به یکباره صاحب پولهای بزرگ شده و طبعا همه چیز برای فسق و فجور آماده شد؟؟!! پول خوب، ماشین شیک، لباسهای برند روز دنیا، بعضی از آنها هم که خوش تیپ هم هستند و دیگر جنس جور است!!!

درست است که همه فاکتورها برای خوش گذراندن بیش از حد آماده است ولی آیا بازیکن مجاز به انجام همه آنها است؟ آیا رفتار او حرفه ای است؟ آیا او تعهدی در قبال زندگی خصوصی خود نباید داشته و داده باشد!!؟

بله او امروز می تواند بگوید که در قراردادش چیزی به عنوان زندگی خصوصی درج نشده است و من هیچ گونه تعهدی در این باره نداده و ندارم!!

آیا وقت آن نرسیده است که بازیکنان و حتی مربیان در قبال رفتار های حرفه ای خود که صرفا برای بالا بردن کیفیت و کارائی خود آنها و تیمشان است در قراردادهایشان متعهد به انجام یک سری رفتارها شوند؟

مسابقات جهانی والیبال در لهستان در حال برگزاری است و تیم ملی ایران با درخششی خیره کننده در این مسابقات، تعجب همگی را بر انگیخته است، تیمی یک دست و بسیار حرفه ای و منسجم. شاید اغراق نباشد که اگر بگوئیم بهترین و با کیفیت ترین کالای ایرانی حال حاضر در دنیاست. ولی در همین مسابقات به این مهمی بعضا هر روز یک تیم مسابقه می دهد! به زبان ساده در والیبال و بسکتبال شرایط ریکاوری و مهیا شدن برای بازی بعد 24 ساعت است در صورتی که در فوتبال در بدترین شرایط هم در اروپا و جهان محال است که مسابقه ای زیر 72 ساعت فاصله با مسابقه قبل برگزار شود. خواستم نتیجه بگیرم که چقدر زندگی خصوصی شامل (رعایت بهداشت، استراحت و خواب کافی، تغذیه مناسب و... از همه مهمتر تمرکز حواس کامل به فوتبال) و توجه به آن برای یک فوتبالیست حرفه ای مهم است.

کشورهای اروپائی و امریکای لاتین هم درگیر این حاشیه ها بوده و هستند و آنها هم شیطان هستند ولی چون می دانند که شیطنت برایشان هزینه بر است، هم جریمه سنگین مالی می شوند و هم در قراردهای فصل بعد و با تیمهای دیگر سختی های فراوان خواهند داشت، مجبور به رعایت هستند. و البته در همان جاها هم به بازیکنان بزرگ در مواردی به دیده اغماض نگاه می شود!!

در جهت توجه به زندگی خصوصی بازیکنان برای بالا بردن کارائی و کیفیت آنها اینجانب به نوبه خود تذکراتی را به افراد مسئول داده بودم.

باشگاه هائی که صدها میلیون تومان بابت بازیکنان و مربیان خود می پردازند حق دارند که از او بخواهند با تمام وجود و با حداکثر تمرکز حواس در کل مدت شبانه روز در اختیار تیم خود باشند و نه تنها در زمان تمرین و مسابقه آن هم فقط به صورت فیزیکی و نه با آمادگی کامل.

علی دائی جرقه ای را روشن نمود، ممکن است که زمان آن مناسب نبود ولی لازم است که باشگاه هها قراردادهای الزام آور برای بازیکنان و مربیان تدارک ببینند که بازیکن و مربی بدانند در مقابل هر رفتاری چه برخوردی متوجه آنها خواهد بود.