ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

پرسپولیس، استقلال و شش تیم دیگر حق حضور در لیگ را ندارند/



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

پرسپولیس، استقلال و شش تیم دیگر حق حضور در لیگ را ندارند/ فقط كفاشیان می‌تواند مانع شود!

رییس كمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از پرسپولیس، استقلال، تراكتورسازی، مس، پیكان، صبا، صنعت نفت و راه‌آهن به عنوان تیم‌های بدهكاری نام برد كه حق حضور در لیگ امسال را نخواهند داشت.

اسماعیل حسن زاده در گفت‌وگو باایسنا:درباره وضعیت باشگاه‌های بدهكار و اینكه كمیته انضباطی در برخورد قاطع با تیم‌های لیگ برتری بدهكار چقدر می‌تواند آزادانه عمل كند؟ اظهار كرد: خوشبختانه در این زمینه رییس و اعضای هیات رییسه فدراسیون از كمیته انضباطی خواسته‌اند تا در این زمینه سخت‌‌گیری كنیم و ما هم قصد داریم در احكام انضباطی احتمالی كه صادر خواهیم كرد، اجازه فعالیت باشگاه‌های بدهكار را در لیگ برتر ندهیم.

 

22 تیر پایان مهلت باشگاه های بدهكار برای تسویه حساب

وی افزود: تا جایی كه می‌دانم طبق زمانی كه پیش از این سازمان لیگ به باشگاه‌ها اعلام كرده بود، آخرین مهلت باشگاه‌های بدهكار برای تسویه حساب با شاكیان و تعیین و تكلیف درباره بدهی‌های انضباطی كه هر كدام احكام جداگانه دارد، پایان مهلت نقل و انتقالات (22تیر) است و در غیر این صورت اقدام قضایی لازم در قبال آنها صورت می‌گیرد. البته در این رابطه امروز (شنبه) جلسه‌ای با برخی مسوولان دارم كه نتایج آن می‌تواند مواردی را در این رابطه روشن كند. در حال حاضر 40 باشگاه در رده‌های مختلف بدهكارند و تا زمان تعیین و تكلیف درباره بدهی‌هایشان هیچ‌كدام نمی‌توانند در لیگ‌های مربوط به خودشان بازی كنند.

 

سرخابی‌ها صدرنشین بدهكاران!

حسن‌زاده با بیان اینكه 8 باشگاه از میان بدهكاران لیگ برتری هستند، در بیان اسامی تیم‌های بدهكار به ایسنا گفت: باشگاه‌های بدهكار لیگ برتری عبارتند از: پرسپولیس، استقلال، تراكتورسازی تبریز، صبای قم، صنعت نفت آبادان، پیكان، مس كرمان و راه‌آهن. البته باشگاه‌ شاهین كه فصل گذشته در لیگ برتر بود هم از جمله بدهكاران است اما برای حل این موضوع اقدام كرده است.

 

جلسه رسیدگی به شاكیان باشگاه شاهین یكشنبه برگزار می‌شود

رییس كمیته انضباطی با درخواست از باشگاه‌های بدهكار برای تعیین جلسه عمومی رسیدگی به مطالبات شاكیان، از برگزاری اولین جلسه برای شاهینی‌ها خبر داد و افزود: در حال حاضر ما باشگاه شاهین بوشهر را متقاعد كردیم تا برای رسیدگی به پرونده‌ها و شكایت‌های مالی مختلفی كه علیه‌شان وجود دارد، جلسه عمومی روز یكشنبه (پس‌فردا) در محل سالن كنفرانس سازمان لیگ برگزار شود و هر كسی طلبی دارد كه برایش حكم انضباطی صادر شده، در آن جلسه حضور یابد.

 

باشگاه‌های بدهكار به برگزاری جلسات عمومی ترغیب شوند

وی با تاكید بر اینكه كمیته انضباطی آمادگی دارد تا چنین جلساتی را برای سایر باشگاه‌های بدهكار برگزار كند، اظهار كرد: علاوه بر برخورد قاطعی كه ما با باشگاه‌های بدهكار خواهیم داشت، باید اعلام كنم بنابر اطلاعات قانونی كه مسوولان فوتبال ایران باید برای AFC ارسال كنند، بدهی‌های موجود، تراز مالی باشگاه‌ را منفی می‌كند و این مساله تحت هیچ شرایطی قابل پذیرش كنفدراسیون فوتبال آسیا نیست. اگر باشگاه‌ها با برگزاری چنین جلساتی موافقت كنند، ما هم از تمامی شاكیان‌شان درخواست می‌‌كنیم جانب باشگاه‌ را هم در نظر بگیرند.

 

سازمان لیگ برای فعالیت لیگ برتری‌ها از ما استعلام بگیرد

حسن‌زاده خاطر نشان كرد: بعضی باشگاه‌ها كه تعداد شكایت‌‌های كمتری از آنها وجود دارد، خودشان موارد را رسیدگی كنند اما به هر حال ما از مقامات اجرایی خواسته‌ایم تا شركت دادن تمامی تیم‌ها در لیگ‌های مختلف از جمله لیگ برتر منوط به اخذ تاییدیه‌ای از كمیته انضباطی باشد. در این زمینه باید استعلام‌های لازم صورت گیرد و ما هم بنا داریم مقررات به شكل كامل اجرا كنیم.

 

فقط كفاشیان می‌تواند مانع اجرای قانون كمیته انضباطی شود!

رییس كمیته انضباطی در پاسخ به این سوال كه چه تضمینی برای اجرای صحیح مقررات و اجازه ندادن به فعالیت تیم‌های بدهكار در لیگ برتر وجود دارد و به تعبیر دیگری چه كسی می‌تواند مانع اجرای دستورالعمل‌های كمیته انضباطی شود؟ به ایسنا گفت: ما با اجازه قانونی كه از هیات رییسه فدراسیون گرفتیم سعی می‌كنیم مقررات را قاطعانه اجرا كنیم. تنها شخص علی كفاشیان رییس فدراسیون می‌تواند مانع اجرای برنامه‌های ما باشد.

 

شرایط برای حضورم در جلسه سازمان لیگ مناسب نبود

حسن‌زاده در واكنش به انتقاد بهروان نسبت به عدم حضور او در جلسه هماهنگی مسوولان برگزاری لیگ برتر، خاطرنشان كرد: اتفاقا از دو روز قبل از برنامه هم تاریخ و ساعت برگزاری جلسه را به بنده اعلام كرده بودند اما متاسفانه شروع جلسه در ساعتی بود كه بنده بخاطر شرایط ترافیكی و مشغولیتی كه از قبل داشتم، امكان حضور در آن جلسه را پیدا نكردم. البته تا جایی كه می‌دانم جلسه فوق یك جلسه توجیهی برای مجریان برگزاری مسابقات لیگ بود كه در آن ناظران بازی‌ها هم شركت كرده بودند./ایسنا


ویدیو مرتبط :
گل دوم پرسپولیس به تیم استقلال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بودجه پرسپولیس و استقلال مساوی ۸ تیم لیگ برتری!/ خرج قهرمانی فولاد چقدر است؟



اخبار,اخبارورزشی,قهرمانی فولاد

 
اخبار ورزشی - بودجه پرسپولیس و استقلال مساوی ۸ تیم لیگ برتری!/ خرج قهرمانی فولاد چقدر است؟

چگونه می شود باشگاهی مثل نفت تهران با مجموع هزینه کرد 6 میلیارد و هفتصد میلیون تومان عنوان سومی لیگ و سهیمه آسیا را کسب می کند اما تیمی در سطح و جایگاه استقلال با بودجه ای حداقل سه برابر این نمی تواند حتی به یکی از سهمیه‌های آسیا برسد.

بررسی میزان بودجه یک فصل دو باشگاه پایتخت نشین پرسپولیس و استقلال نشان می دهد که این دو باشگاه در لیگ سیزدهم به اندازه ۶ تا ۸ تیم لیگ برتری پول بیت المال را خرج قرارداد بازیکنان خود کرده اند، بودجه ۳۵ میلیاردی که به کسب یک عنوان دومی و یک عنوان پنجمی منجر شد.

به گزارش  پیام نو، دوره سیزدهم لیگ برتر فوتبال جمعه شب با برگزاری بازی های هفته سی ام خود رسما پایان یافت، پایانی که بیش از همه برای فولادی ها و مردم خوزستان خوشایند بود و تلخ ترین اتفاق آن هم برای مس و داماش افتاد که سرنوشت سقوط نصیب شان شد.

اما نکته جالب توجه لیگ سیزدهم حواشی بسیاری بود که حول محور قرارداد و هزینه های باشگاه های لیگ برتری مطرح شد. قراردادهایی از جنس میلیاردی که تا پیش از این تنها حرف و شایعه اش مطرح بود اما به یکباره به واقعیت بدل شد و بخشی از اسناد آن هم به دست رسانه ها رسید تا افشای شان کنند.

اولین بار این اتفاق در مورد باشگاه پرسپولیس افتاد. جایی که سر و صدای عجیب بازیکنان این تیم و حملات پردامنه شان در حساس ترین روزهای لیگ علی وزارت ورزش، مسئولین این وزارتخانه را بر آن داشت تا ریز قرارداد و مبالغ دریافتی تیم تحت رهبری و هدایت علی دایی را در اختیار رسانه قرار دهد، مساله ای که در قامت یک بمب حاشیه، پرسپولیس را به حاشیه برد و در نهایت قهرمانی را هم از آنها گرفت.

بعد از پرسپولیس و شفاف سازی در مورد آن طبیعی بود که اذهان به طور ناخودآگاه به سمت رقم قرارداد بازیکنان و کادر فنی آبی ها می رفت چرا که هواداران فوتبال و جامعه می خواستند بدانند وقتی رقم قرارداد علی دایی یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان است، امیر قلعه نویی برای یک سال قرارداد چه پولی از باشگاه استقلال می گیرد. مربی که مدعی است بهترین و پر افتخارترین مربی حال حاضر فوتبال کشور است.

چند روز بعد از افشای قرارداد پرسپولیسی ها قرارداد استقلالی ها هم اتفاقا منتشر شد. با این تفاوت که قرارداد لیگ گذشته این باشگاه منتشر شد آن هم بدون اعلام رقم قرارداد کادر فنی این باشگاه و البته امیر قلعه نویی. اتفاقی که به طرزی مشکوک رخ داد تا این تفکر ایجاد شود که سرمربی آبی ها به خاطر رقم بالای قراردادش اجازه افشای آن را نداده است.

اما سوال اساسی در مورد نحوه توزیع منابع مالی در فوتبال این است که چگونه می شود باشگاهی مثل نفت تهران با مجموع هزینه کرد ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان عنوان سومی لیگ و سهمیه آسیا را کسب می کند اما تیمی در سطح و جایگاه استقلال با بودجه ای حداقل سه برابر این نمی تواند حتی به یکی از سهمیه‌های آسیا برسد. همین نسبت را هم می توان در مورد باشگاه فولاد و پرسپولیس به کار گرفت. جایی که فولاد قطعا با نیمی از هرینه های باشگاه پرسپولیس به عنوان قهرمانی می رسد اما پرسپولیس در آخرین روز لیگ و با تکیه بر شانس به عنوان نایب قهرمانی می رسد.

در اینجا باید به سخنان امیرحاج رضایی بعد از پایان لیگ در مورد استقلال اشاره کرد. این کارشناس فوتبال دو دلیل اصلی را عامل افت و شکست استقلال عنوان کرد. اول جدایی بازیکنان کلیدی این تیم در میانه های راه که اغلب آنها به خاطر پول های بیشتر و البته عقد قراردادهای غیر حرفه ای در آغاز فصل اتفاق افتاد و دوم جذب بازیکنان بی خاصیت به عنوان جایگزینان بازیکنان به عنوان جایگزینان بازیکنانی که جدا شدند. بازیکنانی نظیر مهرداد اولادی، کاروالیو، کبه و … .

در زیر مقایسه ای داریم بین هزینه برخی باشگاه های لیگ برتری که هزینه کرد لیگ سیزدهم خود را منتشر کردند و نتایجی که می توان از آن گرفت.

جمع هزینه‌ سرخابی ها به اندازه نیمی از لیگ برتری ها!
نگاهی به جمع بودجه های دو باشگاه پرسپولیس و استقلال نتیجه عجیبی را حاصل می کند. اگر بودجه استقلال را مساوی بودجه ۱۷٫۵ میلیاردی پرسپولیس بدانیم که یقینا اگر بیشتر از این رقم نباشد کمتر هم نیست به عدد ۳۵ میلیارد تومان می رسیم که با یک ضرب و تقسیم ساده می توان به این نتیجه رسید که این هزینه کرد به اندازه مجموع بودجه ۶ تیم لیگ برتری در نگاهی حداقلی و ۸ تیم لیگ برتری در نگاهی حداکثری خواهد بود. داماش، سایپا و نفت در آماری که رسما منتشر کرده اند به ترتیب ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، ۵ و نیم میلیارد تومان و ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده اند.

قهرمانی فولاد چند میلیارد هزینه داشت؟
اما سوال مهم بعد از پایان لیگ مبلغ بودجه باشگاه فولاد است که هنوز چیزی در مورد آن اعلام نشده است. بی شک این که باشگاه فولاد در لیگ سیزدهم چه هزینه ای متحمل شده و مدیران آن چه بودجه ای را برای یک فصل آن در نظر گرفته اند، مساله ای نیست که در آینده نزدیک روشن نشود اما از نحوه یارگیری و تیم جوانی که حسین فرکی دور هم جمع کرده بود بعید است بودجه یک فصل این تیم قهرمان خیلی بیشتر از بودجه باشگاه نفت تهران باشد و در بدبینانه ترین حالت به ۱۰ میلیارد تومان برسد.

سرخابی ها با این بودجه باید کجای جدول می ایستادند؟
شاید اگر بخواهیم نگاهی منطقی به عملکرد سرخابی ها داشته باشیم بهتر است نسبت هزینه های آنها را به نسبت جایگاهی که کسب کرده اند بسنجیم و آن را با سایر تیم ها مقایسه کنیم. برای مثال نفت تهران با ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در پایان لیگ سیزدهم ۵۴ امتیازی شد و در رده سوم لیگ ایستاد اما استقلال با تقریبا سه برابر این هزینه در جایگاه ناامید کننده پنجم ایستاد.

 

شاید استقلالی‌ها اگر عملکرد مشابهی به نسبت هزینه کرد و نتایج نفت تهران می داشتند، حداقل ۵ هفته زودتر از پایان لیگ باید قهرمان این رقابت ها می شدند. اتفاقی که نه برای استقلال افتاد و نه پرسپولیس تا تیم جوان و پر امید فولاد با حسین فرکی به عنوان قهرمانی برسد.

اما در پایان باید به این نکته اشاره داشت که در فوتبال مدرن همواره این هزینه های سرسام آور نیستند که یک باشگاه را به آنچه که می خواهد می رساند. بلکه بیش از هر چیز این سبک و شیوه مدیریت ها هستند که یک باشگاه را ناکام یا موفق جلوه می کند.

 

نمونه این رفتار را هم می توان در مورد استیل آذین در چند سال قبل مثال زد تیمی که همه ستاره های پا به سن گذشته لیگ را با هزینه هایی فرای تصور جذب کرد اما در نهایت یک سقوط کننده محض لقب گرفت. با این همه باید دید وزارت ورزش برای لیگ آینده چه تصمیمی در مورد مدیریت مالی و اداری سرخابی ها خواهد گرفت.
اخبار ورزشی - پیام نو