ورزشی


2 دقیقه پیش

پیرترین و جوان ترین بازیکن یورو 2016

سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ترین، کوتاه ترین و بلندترین بازیکن‌های یورو ۲۰۱۶ پرداخته است. خبرگزاری ایسنا: سایت یوفا در گزارشی به معرفی پیرترین، جوان ...
2 دقیقه پیش

عکس: ارزش تیم های حاضر در یورو 2016

در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ها هستند. وب سایت مشرق: در جمع 24 تیم حاضر در یورو 2016، آلمان گران ترین و مجارستان ارزان ترین تیم ...

ویسی: افراد بزرگ پشت پرده تبانی و فسادند



تبانی درفوتبال,عبدالله ویسی

ویسی: افراد بزرگ پشت پرده تبانی و فسادند

عبدالله ویسی، سرمربی تیم استقلال اهواز كه این هفته تیمش ‌میهمان پرسپولیس در ورزشگاه آزادی است به‌شدت از اتفاقاتی كه در فوتبال ایران رخ می‌دهد ناراحت است.

او معتقد است كه مسوولان نمی‌خواهند موضوع تبانی و فساد را پیگیری كنند چون خودشان می‌دانند كه اگر بخواهند وارد ریز كار شوند به جایی می‌رسند كه افراد بزرگی در پشت‌پرده حضور دارند. با گواردیولای ایرانی درباره تیم‌ملی، بازیكنان دورگه، دلیل عدم بازیكن‌سازی در ایران و فساد در فوتبال به گفت‌وگو نشستیم.

دلیل اینكه كیفیت لیگ ما پایین است و بازدهی ندارد كه حتی این موضوع باعث شده تا كی‌روش به لیگ ایران نگاه دقیقی نداشته باشد و به دنبال بازیكنان دورگه برود، چیست؟
ما نباید فراموش كنیم كه بازیكنان دورگه ایرانی هستند و اگر بخواهیم از آنها ایراد بگیریم كار درستی نیست. ما باید خوشحال هم باشیم كه بازیكنان ایرانی كه در خارج به دنیا آمده‌اند به ایران می‌آیند و برای ایران بازی می‌كنند.

 

وقتی جوانان ما در ایران نمی‌توانند عملكرد مثبتی داشته باشند ایرادی ندارد كه كی‌روش ایرانی‌هایی كه خارج به دنیا آمده‌اند را جایگزین كند. در حال حاضر بهترین بازیكنان ما عنایتی، كریمی، مجیدی، بختیاری‌زاده و غیره هستند كه سن آنها زیاد است. كی‌روش به خاطر آبروی خودش رو به بازیكنان دورگه آورده است. من كاملا با كی‌روش موافق هستم و به نظرم جذب بازیكنان ایرانی خارج از كشور كار درستی است.

باید چه كاری انجام دهیم تا بازیكنان جوان بتوانند جای بازیكنان بزرگ را بگیرند؟
باید آسیب‌شناسی كنیم. نباید وقتی بازیكن از رده امید خارج می‌شود به او پول میلیاردی بدهند. وقتی بازیكن یك‌شبه راه 100 ساله را می‌رود معلوم است كه چنین اتفاقی رخ می‌دهد. بازیكنی كه باید سال‌ها زحمت بكشد

 

تا پول به دست بیاورد ما در ایران به یكباره به او پولی می‌دهیم كه باعث می‌شود بازیكن به سقف آرزوهایش برسد. عملكرد باشگاه‌ها از نظر مالی و پرداخت‌ها اشتباه است. ابتدا باید روانشناسی شود كه این پول باعث نشود تا بازیكن وارد زندگی غیرحرفه‌یی شود. ما باید جلوی نابودی ستار‌گان جوان كشور را بگیریم.

دلیل عدم بازیكن‌سازی در ایران چیست. چرا باشگاه‌هایی كه در حال حاضر در لیگ حضور دارند نمی‌توانند بازیكن‌سازی كنند؟
متاسفانه مدیران ما نتیجه‌گرا شده‌اند و همین امر باعث شده است تا مربیان داخلی ما حاشیه امنیت نداشته باشند. مدیران تنها از مربیان برد می‌خواهند و مربیان به خاطر اینكه اخراج نشوند نمی‌توانند ریسك كنند و از بازیكنان جوان در زمین استفاده كنند پس بنابراین به بازیكنان با تجربه بازی می‌دهند.

 

خود من در صبای قم از بازیكنان جوان استفاده كردم و به دلیل عدم نتیجه اخراج شدم؛ مربی جایگزین آمد و كار مربی قبلی را زیر سوال ‌برد، 4 تا بازیكن جدید و باتجربه گرفت و توانست نتیجه بگیرد. در حال حاضر من خودم سعی می‌كنم كه بازیكنان جوان و باتجربه را در كنار هم استفاده كنم. در كل رفتار ما با بازیكنان درست نیست یا پول میلیاردی به آنها می‌دهیم یا آنها را اخراج می‌كنیم.

چرا كیفیت بازیكنان دورگه از داخلی‌هابالاتراست. دلیل اینكه بازیكنان دورگه عملكرد بهتری نسبت به بازیكنان داخلی دارند، چیست؟
یك ایرانی معمولی اگر بخواهد در آلمان زندگی كند دچار مشكلات زیادی خواهد شد. دلیل وجود مشكلات این است كه آلمان نظم دارد اما ما در ایران به نظم اهمیت نمی‌دهیم. ما در ایران چراغ قرمز را رد می‌كنیم، طلبكار هم هستیم.

 

در ایران مدرسه فوتبال تاسیس می‌كنند با نام افراد بزرگ و 500 تا شاگرد ثبت‌نام می‌كند. این مدارس فوتبال امكانات لازم و مربیان درجه یك ندارند و تنها نام یك مربی یا بازیكن بزرگ بر روی آن است؛ پدر و مادر نیز ذوق‌زده می‌شوند كه فرزند ما در مدرسه فوتبال مثلا عبدالله ویسی مشغول آموزش است.

فوتبال ما از پایه خراب است. بازیكنان دورگه در اروپا فوتبال حرفه‌یی را یاد گرفته‌اند و به خوبی می‌دانند كه چه كاری را در كجا باید انجام دهند. گلی كه قوچان‌نژاد در بازی برگشت مقدماتی جام‌جهانی وارد دروازه كره‌جنوبی كرد

 

و باعث شد به جام‌جهانی برویم، از چهل متری سد راه بازیكن مقابل شد و توپ را وارد دروازه حریف كرد! آیا چنین كاری را به بازیكنانمان یاد داده‌ایم؟! واقعیت این است كه یاد نداده‌ایم اما قوچان‌نژاد در اروپا یاد گرفته. بازیكنانی مثل قوچان‌نژاد، دژاگه، داوری و بازیكنانی كه در اروپا آموزش دیده‌اند فوتبال را اصولی بازی می‌كنند.

این روزهاهمه یكدیگر را به تبانی متهم می‌كنند. دلیل وجود این‌ همه فساد در فوتبال چیست؟
به نظرم دلیل اصلی فساد در فوتبال پول است. هر جا كه پول باشد، فساد نیز وجود دارد. شركت‌های بزرگ هم همیشه دچار فساد می‌شوند. پول بی‌برنامه باعث شده‌ است تا فساد وارد فوتبال شود.

 

ما روزنه‌ها را می‌دانیم و آگاه هستیم كه مشكل از كجاست اما وقتی مدیریت وجود ندارد چه كاری می‌توانیم انجام دهیم. دلیل ورود فساد، تبانی و دلالی تنها از ضعف مدیریت است. همه می‌دانند در فوتبال چه خبر است اما نمی‌توانند ثابت كنند. حالا كه همه می‌دانند و كاری نمی‌توانند انجام دهند شرایط در آینده بدتر می‌شود.

چرا در ایران این همه حواشی از درگیری بازیكنان، ‌مربیان، داوران و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مدیران و حتی تبانی، وجود دارد؟
در فوتبال ما شخصی را به خاطر تخلف محروم می‌كنند بعد او را می‌بخشند! اگر شخص خلاف كرده است باید حذف شود نه اینكه محرومش كنید و بعد یك ماه او را ببخشید. تمام این رفتارها باعث ورود فساد، تبانی و دلالی می‌شود.

 

این افراد زرنگ‌تر از این حرف‌ها هستند كه به این راحتی ردپایی از خود به جای بگذارند. در ضمن مسوولان نمی‌خواهند این موضوع را پیگیری كنند چون خودشان می‌دانند كه اگر بخواهند وارد ریز كار شوند به جایی می‌رسند كه افراد بزرگی در پشت‌پرده حضور دارند؛ برای همین تا آخر دنبالش نمی‌روند.

این روزها شرایط بحرانی در فوتبال حاكم است. برای خروج از بحران و پیشرفت باید چه كاری انجام دهیم؟
باید برای خروج از بحران به این افراد بگوییم كه سكوت كنند! یا اگر سكوت نمی‌كنید، فرد متخلف را بگیرید و بدون گذشت برای او محرومیت سنگینی در نظر بگیرید. ما مدعی هستیم كه مسلمان هستیم و نظام عدل را خواستیم. نباید در كشور ما كه الگوی كشورهای مسلمان است چنین اتفاقاتی رخ دهد. از امسال قانون را خیلی محكم بگیرند. اگر قرار باشد ما هم مثل چین باشیم باید در این فوتبال را تخته كنیم.

چه مقدار خصوصی‌سازی باشگاه‌ها می‌تواند جلوی دلالی، تبانی و این اتفاقات را بگیرد؟
خصوصی‌سازی 30، 40 درصد می‌تواند جلوی فساد و تبانی را بگیرد. وقتی تیمی خصوصی شود مدیران دیگر دست‌شان در جیب دولت نیست، دل‌شان بیشتر می‌سوزد و برای هزینه‌هایی كه انجام می‌دهند برنامه‌ریزی دقیقی می‌كنند

 

اما این تمام موضوع نیست. مهم این است كه مدیران از نظر اخلاقی سالم باشند. اگر تیم‌ها خصوصی هم شوند مدیری اگر سالم نباشد برای آنكه به رده پایین‌تر سقوط نكنند تبانی می‌كند. این فرد ناسالم برای آنكه امتیاز 10 میلیاردی باشگاهش با سقوط به دسته پایین‌تر به امتیاز 2 میلیاردی تبدیل نشود؛ تبانی می‌كند!

اگر تیم‌ها دست‌شان از جیب دولت خارج شود مشكل حل می‌شود؟
این موضوع خیلی مهم است كه تیم‌ها خصوصی شوند. برای حرفه‌یی شدن نیاز به خصوصی‌سازی داریم. باید تیم‌ها بتوانند درآمدزایی كنند. تیم‌ها بتوانند زیرساخت‌ها را درست كنند و از نظر سخت‌افزاری شرایط مطلوبی پیدا كنیم. در ایران تنها شماره پیراهن‌ها حرفه‌یی است.

تیم‌هایی كه به جام‌جهانی صعود كرده‌اند بازی‌های بزرگ تداركاتی انجام می‌دهند اما ما بازی در نظر نگرفته‌ایم. این گونه كه شواهد نشان می‌دهد تنها هدف ایران صعود به جام‌جهانی بود. این موضوعات چه مقدار می‌تواند به ضرر ایران باشد؟


اگر مسوولان فدراسیون این گونه فكر می‌كنند و تنها هدف‌مان صعود به جام‌جهانی بود، مطمئن باشید كه در مسابقات با كله زمین خواهیم خورد. ما باید برای مسابقات جام‌جهانی برنامه‌ریزی كنیم. همیشه تیم‌هایی كه در لیگ یك آزادگان تنها هدف‌شان صعود به لیگ برتر است پس از یك سال حضور در لیگ برتر دوباره سقوط می‌كنند.

 

ما باید برنامه‌ریزی كنیم، اردو و بازی تداركاتی برگزار كنیم. در آخرین بازی تیم‌ملی؛ ایران در نیمه اول مقابل تایلند عملكرد خوبی نداشت به دلیل اینكه تیم جا نیفتاده بود. كی‌روش 4 ماه به 4ماه بازیكنان را می‌بیند كه خیلی بد است. ما برای هماهنگی حتما نیاز به بازی تداركاتی داریم.
/اعتماد


ویدیو مرتبط :
GAME THEORISTS: افراد پشت پرده ASSASINS CREED SYNDICATE

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پشت پرده جوایز بزرگ قرعه‌کشی‌های مواد غذایی



اخبار,اخبار اجتماعی, تبلیغ کالاهای مصرفی


 اخبار اجتماعی - پشت پرده جوایز بزرگ قرعه‌کشی‌های مواد غذایی

این روزها باکس‌های ویژه تبلیغاتی در رسانه ملی پر از آگهی‌هایی است که مردم را تشویق به مصرف‌گرا بودن و خرید محصولاتی می‌کنند که شاید نقش کلیدی در سلامت و تامین نیاز روزانه بدن یک فرد نداشته باشد در حالی که پشت پرده این جوایز و تشویق مردم به خرید، فروش بیشتر کالا است تا مبادا دولت تولیدکنندگان را به ارزان کردن کالا مجبور کند.

به گزارش مهر، این روزها رسانه ملی محلی برای تبلیغ کالاهای مصرفی مورد نیاز مردم شده است که البته گاه هم این کالاها، چندان با سلامت جامعه سازگاری ندارند و فرهنگ سازی در خصوص مصرف کالاهای سلامت محور فدای تامین منابع مالی برای این سازمان می شود.

از جمله آگهی های تبلیغاتی که این روزها مردم را بیشتر از قبل به مصرف گرایی تشویق می کند، اغنای مصرف کنندگان به خرید کالاهایی است که هر هفته تولیدکنندگان، برای خریداران آن جوایز ده ها میلیونی بپردازند. البته مردم نیز به نوعی برای ماجراجویی و امتحان شانس خود هم که شده، به بازار مراجعه کرده و این کالاها را خریداری می کنند تا شاید در این بخت آزمایی، یکی از برندگان باشند.

این در شرایطی است که بسیاری از تولیدکنندگان، چنانچه مقابل دولت قرار گیرند، حتما از تامین سرمایه در گردش خود ناراضی هستند و به نوعی می خواهند که دولت دست آنها را بگیرد اما موضوع پرداخت جوایز چند ده میلیون تومانی به همین سادگی هم نیست. موضوع از این قرار است که با کاهش قیمت جهانی بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز تولید، بیم آن می رود که دولت، تولیدکنندگان را مجبور به تثبیت قیمت یا بازگرداندن قیمتها به قبل از دوران افزایش قیمت کند.

همین امر سبب شده است که تولیدکنندگان برای فروش کالاهای خود، دست به برگزاری قرعه کشی های بسیار پرهزینه بزنند و حتی برنامه هایی را نیز به صورت اختصاصی از صدا و سیما خریداری کرده تا نتایج قرعه کشی های خود را در آن اعلام کنند.

در این میان، سئوال اساسی این است که اگر تولیدکنندگان سودهای معقول در نظر گرفته شده از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را رعایت می کنند و بر اساس آنالیز قیمت واقعی که به این سازمان ارایه می دهند، کالا را تولید می کنند، بنابراین چطور می شود که جوایز روز به روز افزایش می یابد و در مقابل، برنامه های سنگین تری از رسانه ملی خریداری می شود.

این در شرایطی است که وقتی قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی بالا رفته و هزینه های خرید به گفته خریداران که همان تولیدکنندگان هستند، بالا می رود، صف طولانی برای درخواست از دولت در صدور اجازه افزایش قیمت جلوی در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تشکیل می شود تا دولت موافقت کند که قیمت‌ها را افزایش دهند، در حالی که وقتی که بر عکس این داستان اتفاق می افتد، هیچ تولیدکننده ای حاضر نیست که قیمت را پایین آورد و منافع مصرف کنندگان را رعایت کند.

هم اکنون نیز از جمله زمان‌هایی است که کمتر تولیدکننده ای حاضر است که قیمت کالاهای خود را پایین بیاورد، البته گویا سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز چندان علاقه ای به حمایت از حقوق مصرف کنندگان ندارد و نمی خواهد هرچه زودتر برای این تولیدکنندگان تشکیل جلسه دهد و از آنها بخواهد تا آنالیز قیمتی خود را یکبار دیگر ارایه کنند و اندکی هم حقوق مصرف کنندگان را لحاظ کند.

نکته حائز اهمیت این است که بسیاری از تولیدکنندگان به بنکدارانی رو آورده اند که بتوانند به واسطه آنها، بازار را به صورت انحصاری در اختیار داشته باشند و بنابراین، سود بنکداران را به میزان قابل توجهی افزایش داده اند، در حالی که این پرداخت سودی به حال مصرف کنندگان ندارد و فروشندگان کالا را به قیمتی که بر روی آن درج شده است، عرضه می کنند.

البته چند ماهی هست که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، کمترین نقش آفرینی را در حمایت از مصرف کنندگان دارد و بیشتر نقش یک سازمان منفعل را بازی می کند که چندان نقشی در حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به عهده ندارد در حالی که باید هر چه زودتر بر روی این تولیدکنندگان نظارت داشته و تکلیف مشتریان با آنها را روشن کند.

 

در غیر این صورت، این چنین آگهی های تبلیغاتی که مردم را تنها تشویق به خرید می کند و مشخص نیست که این حرکت چقدر به نفع مصرف کنندگان است، همچنان در رسانه ملی جولان خواهد داد.
اخبار اجتماعی - مهر